2020-09-25, 21:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Men ni som jobbar med att t.ex. köra fordon eller handha farliga maskiner, jobbar ni ändå? Jag blir i.a.f. lite desorienterad o snurrig på bara 24 timmar utan sömn.

Jag har haft seriösa sömnproblem. Som tur var sammanföll det inte med perioden då jag körde tung lastbil i Oslo. Jag hade fått sjukskriva mig, för jag hade inte vågat köra lastbilen om jag inte sovit på natten. Det hade också varit olagligt, att köra en lastbil och inte sova natten innan. Åtminstone så finns kör och vilotider just för att chauffören ska sova och vila ordentligt.

Skräcken hade varit att mosa sönder en vardagspendlare i bil, cykel eller fotgängare. Jag kör inte lastbil längre, mycket av ovan orsak att jag inte tyckte jag passade för jobbet och jag var för slut i huvudet i slutet av arbetsdagen. Ja, jag har varit nära på att mosa en tant, en fotgängare. Utöver det har jag inte utsatt andra för fara. Men jag var något rädd inför varje arbetsvecka, att något skulle hända av misstag.

Nu gör jag helt andra saker, istället för att köra tung lastbil i hektiskt stadstrafik i Oslo.
Vilket är en stor befrielse.
Citera
2020-09-28, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsen27
Jag kan inte äta på morgonen då mår jag illa men mot eftermiddagen ökar aptiten extremt och jag blir så sugen på allt möjligt!
Fick du inte alls någon sömn i natt?

Mitt i prick!!

Nej, fick ingen sömn.

Sömn är otroligt viktigt men jag har alltid haft sömnproblem så länge jag har existerat. Undviker gärna sömnmedicin så jag måste vara fysiskt aktiv om dagarna för att det ska fungera.
Citera
2020-09-29, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Mitt i prick!!

Nej, fick ingen sömn.

Sömn är otroligt viktigt men jag har alltid haft sömnproblem så länge jag har existerat. Undviker gärna sömnmedicin så jag måste vara fysiskt aktiv om dagarna för att det ska fungera.

Har du aldrig känt av att du inte klarat av att jobba pga ingen sömn alls? Eller vart går din gräns? Klarar du av att jobba trots att du inte fått sömn en natt?
Citera
2020-09-29, 21:31
Avslutad
Citat:
Har du aldrig känt av att du inte klarat av att jobba pga ingen sömn alls? Eller vart går din gräns? Klarar du av att jobba trots att du inte fått sömn en natt?

Det har jag. Vid vissa tillfällen har det känts som döden.
Det enda som gör det möjligt är mitt sätt att tänka. Man blir vad man tänker för även om man inte orkar så har man oftast bestämt sig för det. Låter konstigt kanske.

Yes. Det har hänt några gånger. Men händer det igen så sjukskriver jag mig. Hjärnan börjar strejkar av det så den skickar ännu mer trötthetssignaler.
Citera
2020-09-29, 21:34
Medlem
anomaligns avatar
Mår piss och gör nytt försök nästa natt. (typ som idag) Blir lite hyperaktiv när jag har passerat ~30h vakenhet, så ibland är det inte så lätt nästa natt heller
Citera
2020-09-29, 22:36
Medlem
RajtInIHetluftens avatar
Detta är jag erfaren av! (Har inte läst hela tråden).
Upp och hoppa oavsett, håll dig vaken tills du skall lägga dig, inget slummer i soffan.
I sovrummet: Ingen tv, dator eller telefon med ljud eller ljus.
Lampa med bok eller tidning, ok! Ingen alkohol om du skall bli utvilad.
Gör detta ett par veckor... sen kommer det av sig själv!
Citera
2020-09-30, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Mår piss och gör nytt försök nästa natt. (typ som idag) Blir lite hyperaktiv när jag har passerat ~30h vakenhet, så ibland är det inte så lätt nästa natt heller

Oj vad jobbigt! Har du ett tufft jobb? Hoppas du får sömn så du kommer upp i morgon bitti
Citera
2020-10-20, 23:38
Medlem
Citat:

Hur klarar du av det? Jag är psykiskt svag om jag inte fått någon sömn...
Citera
2020-10-21, 03:29
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Hur klarar du av det? Jag är psykiskt svag om jag inte fått någon sömn...

Sådär. Jag brukar bli väldigt känslomässigt skör efter 24+ timmars vakenhet. Även ganska speedad/energisk, vilket gör att det kan bli svårt att somna även nästan gång man försöker. Som tur finns lergigan som hjälper mig med det.
Citera
2020-10-21, 03:38
Medlem
Citat:
Sådär. Jag brukar bli väldigt känslomässigt skör efter 24+ timmars vakenhet. Även ganska speedad/energisk, vilket gör att det kan bli svårt att somna även nästan gång man försöker. Som tur finns lergigan som hjälper mig med det.

Jag fick 25 mg utskrivet av läkaren men har läst skräckhistorier om det läkemedel vågar jag ta det ändå?
Citera
2020-10-21, 03:42
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Oj vad jobbigt! Har du ett tufft jobb? Hoppas du får sömn så du kommer upp i morgon bitti

Jobbar i nuläget som arbetssökande och drar mitt strå till stacken för att hålla inflationen nere, så att säga, så denna problematik ställer inte till det jättemycket just nu. Men när jag tidigare jobbat heltidsjobb enligt 7-16, 5/7 dagar i veckan-modellen ledde det till långa perioder av sömnbrist som aldrig blev återhämtad, vilket ställde till det en del för hälsan.
Citera
2020-10-21, 03:44
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag fick 25 mg utskrivet av läkaren men har läst skräckhistorier om det läkemedel vågar jag ta det ändå?

Jag känner inte till några skräckhistorier om lergigan. Jag har utgått från att det är en relativt harmlös medicin. Hur som helst ska du nog mer lita på din läkare än på mig, en random person på internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in