Citat:
Ursprungligen postat av
Mulla Krekar
Men ni som jobbar med att t.ex. köra fordon eller handha farliga maskiner, jobbar ni ändå? Jag blir i.a.f. lite desorienterad o snurrig på bara 24 timmar utan sömn.
Jag har haft seriösa sömnproblem. Som tur var sammanföll det inte med perioden då jag körde tung lastbil i Oslo. Jag hade fått sjukskriva mig, för jag hade inte vågat köra lastbilen om jag inte sovit på natten. Det hade också varit olagligt, att köra en lastbil och inte sova natten innan. Åtminstone så finns kör och vilotider just för att chauffören ska sova och vila ordentligt.
Skräcken hade varit att mosa sönder en vardagspendlare i bil, cykel eller fotgängare. Jag kör inte lastbil längre, mycket av ovan orsak att jag inte tyckte jag passade för jobbet och jag var för slut i huvudet i slutet av arbetsdagen. Ja, jag har varit nära på att mosa en tant, en fotgängare. Utöver det har jag inte utsatt andra för fara. Men jag var något rädd inför varje arbetsvecka, att något skulle hända av misstag.
Nu gör jag helt andra saker, istället för att köra tung lastbil i hektiskt stadstrafik i Oslo.
Vilket är en stor befrielse.