2016-05-12, 14:10
Avslutad
Det händer, som natten till idag, att jag inte sovit någonting alls. Jag sjukskriver mig från arbetet (eller det är egentligen en daglig verksamhet, som man kan komma o lite hur man vill), o berättar dessutom som det är.

Men ni som jobbar med att t.ex. köra fordon eller handha farliga maskiner, jobbar ni ändå? Jag blir i.a.f. lite desorienterad o snurrig på bara 24 timmar utan sömn.
Citera
2016-05-12, 14:15
Medlem
Beror på vad du jobbar som, jobbar du på ett kontorsarbete eller något som inte kräver mycket kordination så skulle jag hellre ha kommit dit men kanske tatt det lite piano istället
Citera
2016-05-12, 14:49
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag är finsnickare, så om jag har slarvat med sömnen en natt så gäller det för mig att klunka ordentligt med cola/kaffe under arbetsdagen så att koncentrationen inte tvärdyker framåt tretiden. Nötter och annat energirikt är också bra att ha.

Då jag har egen firma så finns det inte på papperet att jag skulle stanna hemma bara för att jag har missat en natts sömn.
Citera
2016-05-12, 16:17
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag är rätt van vid det då jag lidit av rätt svåra sömnproblem hela livet. Normalt så brukar det bli en kalldusch typ en timme innan jag egentligen ska gå upp för att inte råka ut för att bli sömnig och hålla att somna först när man inte längre kan/har tid med det och sen köra vidare med dagen som vanligt... möjligen med mer kaffe än normalt.

Men har sjukskrivit mig några gånger också, från skola eller jobb där jag inte kände att det gjorde så mycket ifall man var borta en dag har det väl hänt att jag sjukskrivit mig för att jag helt enkelt inte orkat (har det gått fler nätter utan sömn så blir det ju faktiskt rätt jobbigt) och när jag jobbade som truckförare och kände att jag inte hade kunnat lite helt på min förmåga med den sömnbristen jag hade så blev det sjukskrivning också.
Citera
2016-05-12, 16:22
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Det är bara att köra på, brukar tänka för mig själv "har varit med om värre förut, blir hårt men kör bara ". Sen kör jag som vanligt, jobbar kanske lite långsammare men det funkar.
Citera
2016-05-12, 17:47
Medlem
Kalkon77s avatar
Det gäller att vara en krigare och köra genom dagen ändå! ((:
Citera
2016-05-12, 19:58
Medlem
Speedyoos avatar
Under skolgången var det mer regel än undantag med sömn under 4h per natt.
Oftast tog jag mig till skolan ändå och sov igenom första och sista lektionen, lektionerna där emellan brukade fungera någorlunda efter ett gäng cola och lite käk. Var det riktigt jävligt, dvs ingen sömn alls eller för lite sömn flera dagar i rad så brukade jag sjukanmäla mig, i snitt 1 gång i veckan.
Hade jag en viktig lektion under dagen brukade jag hålla ut till den för att sedan säga till skolsyster att jag mådde dåligt och gick hem.
Låter som jag fick väldigt dåliga betyg men tvärtom så var jag faktiskt väldigt lyckad i skolan, oavsett mängden frånvaro.

Efter skolan jobbade jag som budbilschaufför under några år.
Sömnproblemen kvarstod till stor del men sjukanmälningsmöjligheten minskade. Har aldrig sjukanmält mig från jobbet pga sömn, då det ställer till det rejält för dem om jag ringer mig sjuk på morgonen när mitt pass ska börja. Så jag biter ihop, svänger in på en mack och köper två energidrickor, slår på stereon och kör på som vanligt.
Möter i princip ingen så ingen som direkt ser att jag är trött, dock mår man inte alltid så bra och är troligtvis inte bästa föraren på vägen. Jag ursäktar mig dock med att jag fortfarande, oavsett hur trött jag än här, kör bättre än åtminstone 50% av befolkningen.

Anser att man klarar sig igenom dagen om man har något att göra. Så fort jag kommer hem brukar jag dock däcka i soffan. Koffein hjälper helt klart, och är att rekommendera. Kan dock vara orsaken till att sömnen uteblev från första början.
Citera
2016-05-12, 20:02
Medlem
Jag jobbar ändå, men tar höjd för att jag är lite slö så det blir ju inte lika mkt gjort då jag inte vill tumma på säkerheten då jag kör truck. Upprepade tillfällen utan sömn under kort tid skulle jag nog sjuka mig.

Men jag klarar mig faktiskt rätt skapligt även om jag hoppar en natt här och där, tidigare gick jag rent av 2år då jag bara sov vartannan natt och jobbade under tiden, inget jag skulle orka med i längden nu dock men nån enstaka natt är rätt okej iaf om än inte kul.
Citera
2016-05-15, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det händer, som natten till idag, att jag inte sovit någonting alls. Jag sjukskriver mig från arbetet (eller det är egentligen en daglig verksamhet, som man kan komma o lite hur man vill), o berättar dessutom som det är.

Men ni som jobbar med att t.ex. köra fordon eller handha farliga maskiner, jobbar ni ändå? Jag blir i.a.f. lite desorienterad o snurrig på bara 24 timmar utan sömn.

Jag brukar bara göra som vanligt, dricka kaffe och äta frukost vid normal tid, inga större utsvävningar från det vanliga mönstret.
Sen blir man rätt seg efter man ätit lunch, det kan vara lite jobbigt.
Iof har jag ett rätt farligt jobb, ett misstag kan faktiskt sluta med döden, man måste ofta vara skärpt.

Mitt rekord är 4 dygn utan någon som helst sömn (inga droger etc.) endast kaffe och lite mat, men de sista dygnet var helt sinnessjukt, hade en massa hallisar och hörde röster, såg skuggor och personer, kände mig förföljd fast jag bara var i min lägenhet hela tiden.

Mvh.
Senast redigerad av failuretoexist 2016-05-15 kl. 03:47. Anledning: stavfel
Citera
2016-05-15, 03:49
Medlem
För att svara på topic, när man väl inte kunnat somna under hela natten så är det för jävligt att man så klart kan somna när man väl ska iväg på möte eller vad det nu är man ska iväg till.

Så det som brukar hända är att jag kan slappna "av" när jag omedvetet vet om att jag inte kommer palla dra till det jag ska på dagen/morgonen. Alternativt försöker jag hålla mig vaken (vågar inte göra de alldagliga sakerna eftersom jag är för energilös och känner mig rätt efterbliven och vågar inte göra misstag mm)

Kan även säga att jag inte är psykiskt stark när jag inte kunnat sova.

Säkert olika för alla men, så är det för mig.
Citera
2016-06-07, 04:44
Medlem
Hej!

Ännu en natt utan sömn, inser att det inte är nån ide att gå och lägga mig nu. ska upp om 1,5 tim. iaf.
Vad gjorde jag inatt?

Lyssnade mest på Musik, kikade lite på Youtube, funderade över livet i allmänhet, funderar allvarligt på att säga upp mig idag.
Jag måste vidare i livet, aja får se hur jag gör.

Mvh.
Citera
2016-06-07, 19:17
Bannlyst
Inatt fick jag bara 2-4 timmar sömn, och hade så klart ett prov. Men provet gick faktiskt bra
Men för att svara på topic, det är bara köra på! Drick lite läsk på morgonen eller nått. Om du bor förhållandevis nära jobbet kan du alltid ta en promenad eller cykla. Det brukar väcka mig iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in