2020-10-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Bogvisiret lossnade, främst p.g.a skadade packningar som fick det att slå, det var glapp. Det var dessutom underdimensionerat, fartyget var byggt för att gå inomskärs, inte på öppna östersjön!

Vågorna träffade med 1500 tons kraft, bogvisiret kastades över på styrbords sida med fören pekande akterut, innan det lossnade helt. Hydralcylindern på styrbords sida har öppnat fördäck på styrbords sida som en konservburk. Det vita, "flera meter gånger meter stort", enligt vittnet, var bogvisiret, det är det enda vi med säkerhet vet var på vift.

Bogvisiret sjönk inte omedelbart, utan tumlade runt längs styrbordssidan. Interagerade med stabilisatorfenan, på styrbords sida, och orsakade hålet i skrovet! Stabilisatorfenan ligger mycket lägligt i samma höjd, som hålet i skrovet. Denna fena är monterad i samma tvärskott, som man kan se innanför hålet i skrovet.

Detta är förklaringen, om man tar hänsyn till Ockhams rakkniv, det behövs inga bomber, granater och ubåtar! Här finner ni facit:
https://twitter.com/ChrisMullin42/status/1318621361540075524

Var det något mer innan jag återgår till att lösa vår planets alla mysterium? Denna var lätt!

Hur kan en kropp av massivt stål på flera ton tumla runt i vattnet? Du förstår väl att visiret gick till botten direkt om det lossnade??
Citera
2020-10-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Hur kan en kropp av massivt stål på flera ton tumla runt i vattnet? Du förstår väl att visiret gick till botten direkt om det lossnade??

Bara någon som knappt varit på havet tror på den teorin
Citera
2020-10-20, 22:44
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Bogvisiret lossnade, främst p.g.a skadade packningar som fick det att slå, det var glapp. Det var dessutom underdimensionerat, fartyget var byggt för att gå inomskärs, inte på öppna östersjön!

Vågorna träffade med 1500 tons kraft, bogvisiret kastades över på styrbords sida med fören pekande akterut, innan det lossnade helt. Hydralcylindern på styrbords sida har öppnat fördäck på styrbords sida som en konservburk. Det vita, "flera meter gånger meter stort", enligt vittnet, var bogvisiret, det är det enda vi med säkerhet vet var på vift.

Bogvisiret sjönk inte omedelbart, utan tumlade runt längs styrbordssidan. Interagerade med stabilisatorfenan, på styrbords sida, och orsakade hålet i skrovet! Stabilisatorfenan ligger mycket lägligt i samma höjd, som hålet i skrovet. Denna fena är monterad i samma tvärskott, som man kan se innanför hålet i skrovet.

Detta är förklaringen, om man tar hänsyn till Ockhams rakkniv, det behövs inga bomber, granater och ubåtar! Här finner ni facit:

Var det något mer innan jag återgår till att lösa vår planets alla mysterium? Denna var lätt!

1. Ska man tro på den officiella rapporten så har bogvisiret skadats av att slå i bulben, det går inte med ditt scenario. Var kommer isf skadan på visiret ifrån?

2. Vi vet även att ett soltak var på vift, kan alltså ha varit detta som syntes av vittnet

3. Stabilisatotfenan sitter inte i anslutning till revan enligt andra medlemmar i tråden. Fenan ska enligy uppgift sitta längre ner och mer akterut

4. Bogvisiret är inte tillräckligt stort och tungt för att orsaka skadan, det är dock tillräckligt stort och tungt för att inte"tumla runt" i vattnet.

5. Var finner du uträkningen om vågornas kraft mot visiret? Var finner du visirets teoretiska motståndskraft?
Citera
2020-10-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Bara någon som knappt varit på havet tror på den teorin

Eller någon som inte gått grundskolan
Citera
2020-10-20, 22:46
Medlem
Citat:

Haha värre än konspirationsteoretikerna fast på andra hållet
Trams
Citera
2020-10-20, 23:05
Medlem
Citat:

Har precis sett serien och kom fram till samma slutsats som du. Ett hål i teorin är bogvisiret, borde inte det sjunka som en sten?
Även ifall det skvalpar runt ett tag, kan en våg få 55 ton visiret att krasha in i skutan med 10ggr sin vikt i kraft? Kanske.

Oavsett så är det det mest logiska slutsatsen.
Citera
2020-10-20, 23:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
1. Varför är det "uppenbart"?... Var du där och såg nåt? Varför skulle inte en lokal vattensamling kunna uppgå till 0.4 m?

2. Du vet ju inte var hålet finns... Hur vet du då var det "inte" finns? Hålet kansle är längre föröver än vad renderingen visar, och då kam det myclet väl ligga i höjd med wc-avdelningen.

Jag skrev så här:
”Det är inte fråga om 0.4 m djupt vatten, det är helt uppenbart”
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20
Anledningen är självklar: det skulle innebära att hela däck 1 stod under 0.4 m vatten, vilket vi vet inte var fallet. Det gick du inte med på.

Nu föreslår du en ”lokal vattensamling” som ”uppgår till 0.4 m”. Missade du ordet ’djupt’ eller tänker du dig ett nedsänkt badkar i korridoren utanför WC/dusch-rummet? En enorm bubbla med vatten?

Sedan påstår du att jag inte vet, eller tror mig veta, var hålet är. Var har du fått det ifrån? Jag utgår, som den absoluta majoriteten i tråden att hålet ligger där Dplay-rekonstruktionen visar (vid sista ’E’ i ESTLINE). Det är ungefär vid skottet mellan avdelningarna 4 och 5, väldigt långt från WC/duschrummet mitt i avdelning 3. Jag vet att du helst inte vill ha någon ståndpunkt alls, men om vi inte ens kan enas om var det berömda hålet ligger så blir det inte mycket till diskussion. Så fortsättningsvis: kan vi utgå från rekonstruktionsbilden?.

Att jag undrar över skrovgenomföringen är för att jag vill ringa in det bättre än så. Som du säkert har sett har vi diskuterat hålets position i höjdled åtskilligt i tråden. Skrovgenomföringen kan hjälpa till med att reda ut det.
Citera
2020-10-20, 23:29
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vilket scenario vi än väljer, även der som endast innehåller det tappade bogvisiret, får vi förhålla oss till möjligheten av den skapa babordsgiren och det den kan bidragit med till Den stora överhalningen, den stora initiala slagsidan.

Jag kan med tanke på det alltså inte se att ditt påstående att vatten på däck 0 och 1 endast kan ge en mindre slagsida är riktigt relevant för diskussionen om vad som faktiskt kan ha hänt. Det bör förstås påpekas, men det är inte ett skäl att utesluta en läcka i skrovet.

Det stämmer att jag har uppfattningen att vattnet på bildäcket är belagt, men jag menar som du förstår att det kan röra sig om vatten som kan ha kommit dit utan en öppen bogramp, som lotsen Södermans vittnesmål visar. Det kommer från GGE: s rapport, men är säkert sant enligt min bedömning. Estonias besättning har med all säkerhet hanterat stora mängder vatten på bildäck tidigare än olyckskvällen.

Vittnesuppgifterna som talar om en kollision 01.15 är förstås fel, men de kan vara fel som är influerade av den officiella haverirapporten som har helt fel tider och fel på samma sätt som männen i ECR: en har fel.

Du har en poäng i att det är tveksamt om passagerarnas vittnesmål om kollisionen verkligen är förenligt med att en ubåt kraschar in i skrovet, men å andra sidan anser inte jag att de stämmer med att ljuden kommer från ett tappat bogvisir som träffar fartyget heller.

Upplevelsen av att fartyget stoppas upp av kollisionen, och att det är en kraftig rörelse i fartygets längdriktning, hur tolkar du det?
”Kollision” och att fartyget stoppas upp: den uppenbara förklaringen är att vågorna kan slå direkt mot fören utan bogvisir som bryter vågorna, kanske med en ramp som är tillfällig uppfälld så att det blir tvärstopp. Sedan körde man ju mot upp till 4.5 m signifikant våghöjd, så det kan nog smälla till bra mot visiret också. Det har spekulerats i att denna kraftiga smäll är just en jättevåg som knäcker visiret för gott.
Citera
2020-10-20, 23:29
Medlem
Citat:
En vit ubåt? Nej, det var bogvisiret han såg! Case closed!

Knappast bogvisiret som håller sig flytande så länge och försvann sakta ner. Ett bogvisir på 55-60 ton sjunker blixtsnabbt nedåt mot botten! Dessutom påpekar Reintam att det är något ljust, inte vitt. Vissa ubåtar är ljusgrå...
Citera
2020-10-20, 23:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Vattnet kan inte ha trängt ned från däck 1 till däck 0. Det måste i så fall ha runnit ned någon annan väg, kanske kan vatten tränga ned direkt i dubbelskrovet ned till däck 0 från läckan. Sedan finns det en läcka mellan saunaavdelningen och dubbelskrovet. Vad jag förstår finns det ett utrymme där som kan vattenfyllas.
Vet inte hur du menar här; i de förliga avdelningarna kan vatten rinna ner från däck 1 till saunaavdelningen på däck 0 genom trappor och hiss. Men du menar kanske akter om detta, och från halva 4:e, 5:e och 6:e avdelningen går det inte för där har vi inga trapport och hissar (mindre läckor genom rör och liknande kan inte uteslutas).

När du skriver att det finns en läcka mellan saunaavdelningen och dubbelskrovet, är det din spekulation eller anser du att det är fastställt?
Citera
2020-10-20, 23:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Om fartyget "abrupt stoppas", skulle det bero på att bogvisiret tappas? Dessutom innebär väl HSVA: s scenario att fartyget skall bibehålla kurs och fart några minuter, inte att det saktar in?
Jag tänker så här: Estonia väger 15000 ton och fördas med 14 knop (7 m/s) ca80 m över grund. Det finns ingenting i närheten av henne som kan göra att hon ”abrupt stoppas”, oavsett om det är kollsion från sidan eller rätt föröver, eller en tsunamivåg. Det är enkel gymnasiefysik: om Estonia rammar en ubåt på 1000 ton som färdas i 14 knop i motsatt riktning, då är rörelsemängden innan kollisionen

M_tot = m1 v1+ m2 v2= ( m1 - m2) v1 = 14000e3 * 7 kgm/s

Antag icke-elastisk stöt, rörelsemängd oförändrad:
(m1 + m1) v3 = M_tot,
v3 = (m1 - m2)/(m1+m2) v1 = 14/16 v1 = 87.5% v1

Fartyget tappar alltså 12.5% av sin fart från en hypotetisk frontalkollision med en 1000 ton ubåt. Då säger det sig själv att alla andra typer av kollisioner eller vågor inte ger en signifikant effekt på hennes fart. Det betyder alltså att vi inte kan ta ”stoppas” bokstavligt. Det är snarare ett sätt för ett vittne att sätta ord på en omskakande, kanske unik, händelse.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-20 kl. 23:55.
Citera
2020-10-20, 23:55
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag skrev så här:
”Det är inte fråga om 0.4 m djupt vatten, det är helt uppenbart”
(FB) Nya uppgifter om Estonia - hål midskepps. 24/09 - 20
Anledningen är självklar: det skulle innebära att hela däck 1 stod under 0.4 m vatten, vilket vi vet inte var fallet. Det gick du inte med på.

Nu föreslår du en ”lokal vattensamling” som ”uppgår till 0.4 m”. Missade du ordet ’djupt’ eller tänker du dig ett nedsänkt badkar i korridoren utanför WC/dusch-rummet? En enorm bubbla med vatten?

Sedan påstår du att jag inte vet, eller tror mig veta, var hålet är. Var har du fått det ifrån? Jag utgår, som den absoluta majoriteten i tråden att hålet ligger där Dplay-rekonstruktionen visar (vid sista ’E’ i ESTLINE). Det är ungefär vid skottet mellan avdelningarna 4 och 5, väldigt långt från WC/duschrummet mitt i avdelning 3. Jag vet att du helst inte vill ha någon ståndpunkt alls, men om vi inte ens kan enas om var det berömda hålet ligger så blir det inte mycket till diskussion. Så fortsättningsvis: kan vi utgå från rekonstruktionsbilden?.

Att jag undrar över skrovgenomföringen är för att jag vill ringa in det bättre än så. Som du säkert har sett har vi diskuterat hålets position i höjdled åtskilligt i tråden. Skrovgenomföringen kan hjälpa till med att reda ut det.

Nej, du frågade hur jag tolkade angivelsen 0.4M och jag svarade att jag tolkar den så som den tyska rapporten skriver, nämligen "up to 0.4M". En båt av Estonias storlek som inte går helt 100procentigt plant och samtidigt tar in vatten kan absolut få 0.4M vatten och mer därtill intill väggar etc. Ser inget konstigt i lokala vattenansamlingar av den storleken.

OM hålet sitter där det är placerat på rekonstruktionen så är det inte vid WC avd. OM dykteamet är felorienterade så kanske vittnesmålet stämmer bättre med verkligheten. Då stämmer även tyskarnas röda markering på ritningen ännu bättre...
Allt som hittils talat för hålets placering är någon som ropar "ROV midship" över en komradio. Om jag tolkat det rätt så baserar denne någon positionen på var på ytan kabeln till ROVn befinner sig.

Som du sett så råder det delade meningar om vilken bokstav som syns i närheten av hålet i videon. Vissa säger rundningen i Set i Estline, vissa säger rundningen i Oet i Estonia vid fören, du säger brevid E i Estline och tar inte med den eventuellt runda bokstaven i ditt resonemang.
Som jag ser det så gissar du precis som alla andra, och det är väl här skillnaden mellan dig och mig är som störst. Du verkar acceptera all info du matas med som sanning medans jag tittar med mer kritiska ögon.

Har du något mer än rekonstruktionen som styrker hålets exakta placering längsledes? Om inte, varför utgår du från gissningar i din argumentation, och hur väljer du vilka gissningar som är legitima att utgå från och vilka som är "fel"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in