Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag är medveten om ditt lite mer komplicerade scenario som innehåller både trasigt bogvisir och det ”nya” hålet midskepps. Då kan man förklara en hel observationer, även om rakkniven får stanna i fickan.
Men just denna diskussionen startade med en fråga Moruroa om vittnen som skall ha kastats ur sängar, varpå bokhållare Siri och Kent Härstedt drogs in för att stärka (den implicita) tesen: deras vittnesmål pekar på en kollision. Jag tolkar ditt inlägg som att du menar att kollision vid tillfället vittnesuppgifterna ovan talar om (01:15) inte kan ge en omedelbar kraftig slagsida utan att vi lägger till andra faktorer, som stora mängder vatten på bildäck redan innan.
Vilket scenario vi än väljer, även der som endast innehåller det tappade bogvisiret, får vi förhålla oss till möjligheten av den skapa babordsgiren och det den kan bidragit med till Den stora överhalningen, den stora initiala slagsidan.
Jag kan med tanke på det alltså inte se att ditt påstående att vatten på däck 0 och 1 endast kan ge en mindre slagsida är riktigt relevant för diskussionen om vad som faktiskt kan ha hänt. Det bör förstås påpekas, men det är inte ett skäl att utesluta en läcka i skrovet.
Det stämmer att jag har uppfattningen att vattnet på bildäcket är belagt, men jag menar som du förstår att det kan röra sig om vatten som kan ha kommit dit utan en öppen bogramp, som lotsen Södermans vittnesmål visar. Det kommer från GGE: s rapport, men är säkert sant enligt min bedömning. Estonias besättning har med all säkerhet hanterat stora mängder vatten på bildäck tidigare än olyckskvällen.
Vittnesuppgifterna som talar om en kollision 01.15 är förstås fel, men de kan vara fel som är influerade av den officiella haverirapporten som har helt fel tider och fel på samma sätt som männen i ECR: en har fel.
Du har en poäng i att det är tveksamt om passagerarnas vittnesmål om kollisionen verkligen är förenligt med att en ubåt kraschar in i skrovet, men å andra sidan anser inte jag att de stämmer med att ljuden kommer från ett tappat bogvisir som träffar fartyget heller.
Upplevelsen av att fartyget stoppas upp av kollisionen, och att det är en kraftig rörelse i fartygets längdriktning, hur tolkar du det?