2020-10-20, 20:06
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Hur var frågan formulerad nu igen som han svarade på?

Är du rätt för att bli smittad av corona?

Nej jag är betydligt mer rädd när jag rör mig ute i sthlms trafiken tex när jag går över ett övergångställe.

Knackeredvonankas tolkning: Tegnell säger att övergångställen är farligare än Corona.

Inte undra på att du är så jävla vilsen.

Nja media är ganska bra på plocka saker ur sitt sammanhang så i detta mediabrus är lätt att gå vilse. Men jäkligt bra du förtydligar i tråden .
Citera
2020-10-20, 20:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mycket bra text. Rekommendationer är det enda som gäller säger FHM, men alla ser att rekommendationer inte har någon större verkan. Folk skiter i dem, eller nås inte ens av dem. Hur många av invånarna i Uppsala kommer att nås av dessa "skärpta rekommendationer" och faktiskt kunna rabbla dessa rekommendationer? Max 20-30% skulle jag tro.

Dom ”skärpta” rekommendationerna var i stora drag dom samma som gällt under ett antal månader. Det var enbart förpackningen som skilde.

Dock med en väsentlig skillnad. Mantrat ”tvätta händerna” har upphört
Citera
2020-10-20, 20:08
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad tror du att Tegnell menade då han sa att det är farligare att gå över gatan än att få covid-19?

Om du är ung och inte tillhör någon riskgrupp är Covid ganska harmlöst. Man kan göra jämförelser i det oändliga men folk fortsätter leva sina liv ändå. Det dör 12000 pga rökning varje år ändå slutar folk inte röka. Det drunknar 200 varje år också. På 30 år blir det 6000människor som drunknar. Många helt friska barn ändå förbjuder vi inte badande.
Citera
2020-10-20, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag tror det är väldigt förenklat att skriva så. Ofta kan människor komma fram till samma slutsats på helt skilda sätt.

Visst är det så, det jag stör mig på dock är att quickfix och kortsiktiga/populistiska lösningar verkar vara da shit nuförtiden.
Citera
2020-10-20, 20:10
Medlem
Inläggningarna ökar igen, +21
267 nu,
134 för en månad sen
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Citera
2020-10-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jaha nu ska det skyllas på annat än corona
Han är inte biffig vad jag kan se. Bara väldigt vältränad.

"Närmare 17 procent av patienter med bekräftad covid-19-infektion drabbas av livshotande hjärtpåverkan såsom rytmrubbningar och hjärtmuskelinflammation och cirka sju procent av plötslig hjärtdöd."
https://www.medsci.uu.se/nyheter/artikel/?tarContentId=886184

Vad kan du hitta på när det gäller den 12 åriga flickan i Belgien som dog av corona?
Eller Vitor från Portugal. Han blev 14 år gammal.
Eller 16-åriga Julie från Frankrike som var fullt frisk innan hon dog i corna?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAyzJ9/12-arig-flicka-dod-av-corona

– Vi måste sluta tro att detta bara påverkar äldre. Ingen är oövervinnlig mot detta virus
https://www.expressen.se/nyheter/julie-16-yngsta-personen-i-frankrike-att-do-av-covid-19/

Det är väldigt oroande att så många unga skiter i allt och blir smittade nu.
Ursäkta om jag raljerande om "hälsoprofilen" Dmitrijs brukade av anabola eller inte... 🙂 Min huvudsakliga poäng är att; visst även unga kan dö med/av covid. När 100tals miljoner kanske miljarder människor är smittade av corona så kommer ibland även det oerhört osannolika att inträffa. Sannolikhetslära. Med det är väldigt ovanligt, risken är försumbar andra vardagliga risker på individnivå. Precis på samma sätt som det är försumbart att unga och friska dör av säsongsinfluensa eller nageltrång.
Citera
2020-10-20, 20:14
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det finns saker som vissa har väldigt svårt att förstå.
När viruset kom så dog många äldre, dom som var svagast och inte ens kanske hade klarat en vanlig influensa. Nu kom ett aggressivare virus som även tog död på många som var starkare.

Då hade ingen kunskaper om viruset och behandlingar som dom numera har och flera klarar sig tack vare rätt medicinsk behandling.
Det har definitivt tunnats ut bland dom svagaste så där dör inte lika många.

Men att tro att viruset har blivit snällare är att lura sig själv för det slår så otroligt olika på människor, även unga och vältränade dör. En hälsoprofil som var extremt vältränad dog 33 år gammal.
Det är flera som har fått hjärtmuskelinflammation som kan vara dödsorsaken här.
Men när man ser den kroppen på en 33 årig man så kan man absolut inte tro att han skulle dö.

Hälsoprofilen trodde covid var en bluff – blev sjuk och dog
PUBLICERAD: 19 okt 2020
Dmitrij Stuzhuk inspirerade en miljon instagramföljare till ett hälsosamt leverne och gjorde reklam för träning och sport. Inläggen om hur viktigt det är att ta hand om sin kropp varvades med bilder på Dmitrij tillsammans med sina tre barn, den yngsta bara sex månader gammal.
När han åkte till Turkiet i slutet av augusti trodde han att coronaviruset inte fanns på riktigt. I ett inlägg skrivet för bara några dagar sedan låter han följarna veta vad som hänt sedan resan.

”Jag vill berätta hur jag blev sjuk och varna alla. Jag var en av dem som trodde att covid inte existerar... Tills jag blev sjuk”.
33-åriga Dmitrij Stuzhuk, fick syrgasbehandling och läkaren tillät honom åka hem efter åtta dagar för att fortsätta behandlingen. Läget var inte kritiskt, enligt det sista han la upp på instagram. Dmitrij, eller Dima som han också kallades, var glad att få komma hem.

Bara timmar efter att han skrivits ut från sjukhuset fördes han tillbaka akut. Han blev snabbt medvetslös och läget var kritiskt. När hans hjärta slutade fungera första gången använde personalen en hjärtstartare. Men till slut gick det inte mer, berättade Sofia.

Hälsoprofilen Dmitrij Stuzhok dog 33 år gammal av hjärtproblem orsakade av covid-19.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rgA24w/halsoprofilen-trodde-covid-var-en-bluff--blev-sjuk-och-dog

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Intressant att de länder och regioner runt om i Europa som drabbades hårdast i våras (med nåt enstaka undantag som Tjeckien) drabbas hårdast igen. Jag tror att vi glömma betydelsen av flockimmunitet. Snarare är det andra faktorer som gör att vissa länder och regioner drabbas hårdare och de faktorerna finns ännu kvar.

att personer som inte trodde covid-19 fanns blev smittade redan i första vågen, ofta utan att märka det, är ganska troligt, eftersom man sket i att hålla avstånd

alltså, personer som inte trodde sars-cov-2 existerade hade såklart mycket större chans att bli smittade

vid andra vågen, när man blir smittad för andra gången, så blir det farligt

det kan vara därför länder som drabbades stort av första vågen nu drabbas svårt av andra vågen

det är re-infection i andra och tredje vågen som är det farliga och kommer ta död på även friska människor.. vi är nu på väg in i andra vågen.

https://thenassauguardian.com/at-least-two-bahamians-reinfected-with-covid-19/

hälsoprofilen drabbades såklart av en re-infection som i länken ovan
Senast redigerad av AndersTengell 2020-10-20 kl. 20:16.
Citera
2020-10-20, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om du är ung och inte tillhör någon riskgrupp är Covid ganska harmlöst. Man kan göra jämförelser i det oändliga men folk fortsätter leva sina liv ändå. Det dör 12000 pga rökning varje år ändå slutar folk inte röka. Det drunknar 200 varje år också. På 30 år blir det 6000människor som drunknar. Många helt friska barn ändå förbjuder vi inte badande.
Och förkylning har vi haft så länge man kan minnas.
Först nu som det helt plötsligt blev så farligt.
Citera
2020-10-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är en konspirationsteori som lever sitt eget liv att det skulle vara ett mål att uppnå flockimmunitet genom att sprida viruset så mycket som möjligt. Det är bara tröttsamt att en del envist håller sig fast vid detta.
Vaddå konspirationsteori ?!
Har du inte läst mejl växlingen mellan Tegnell och Giesecke ?
Driver du med oss eller ?!
Citera
2020-10-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag trodde att det var en artikel?

Det var en intervju i expressen tror jag. Jag tittade åtminstone på den för en timma sedan, när han fick frågan om vad han menade med övergångsstället osv.
Citera
2020-10-20, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inläggningarna ökar igen, +21
267 nu,
134 för en månad sen
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Pusst , alltså ingen exponentiell ökning med fördubbling typ varje dag? Det var väl det ni yrade om i våras?
Citera
2020-10-20, 20:20
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
att personer som inte trodde covid-19 fanns blev smittade redan i första vågen, ofta utan att märka det, är ganska troligt, eftersom man sket i att hålla avstånd

alltså, personer som inte trodde sars-cov-2 existerade hade såklart mycket större chans att bli smittade

vid andra vågen, när man blir smittad för andra gången, så blir det farligt

det kan vara därför länder som drabbades stort av första vågen nu drabbas svårt av andra vågen

det är re-infection i andra och tredje vågen som är det farliga och kommer ta död på även friska människor.. vi är nu på väg in i andra vågen.

https://thenassauguardian.com/at-least-two-bahamians-reinfected-with-covid-19/

hälsoprofilen drabbades såklart av en re-infection som i länken ovan

Fast det stämmer ju inte med vad vi ser nu.
Väldigt många smittade och få dödsfall.

Snarare så är det tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in