2020-10-20, 19:54
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Intressant att de länder och regioner runt om i Europa som drabbades hårdast i våras (med nåt enstaka undantag som Tjeckien) drabbas hårdast igen. Jag tror att vi glömma betydelsen av flockimmunitet. Snarare är det andra faktorer som gör att vissa länder och regioner drabbas hårdare och de faktorerna finns ännu kvar.

Immunitet inte flockimmunitet.
Citera
2020-10-20, 19:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om du lyssnar på intervjun så förstår du.
Inte första gången media misstolkar saker eller tar det ur sitt sammanhang.
Jag trodde att det var en artikel?
Citera
2020-10-20, 19:55
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det finns väl absolut inget som tyder på mer aggressiv corona mutation?

Jo även unga och friska kan dö av corona, men precis som vid vanliga säsongsinfluensan är det oerhört ovanligt. Sen är det inte precis stärkande för hjärtan med anabola steroider, som "Hälsoprofilen" Dmitrij troligen frikostigt brukat .

Men ingen är säker, unga och friska kan till och med dö av nageltrång. Här en frisk 23åring vars liv äddades i sista sekund mha en bajsdonation.
https://www.expressen.se/gt/richard-23-nara-att-do-av-sitt-nageltrang/#:~:text=MARIESTAD.,familjemedlem%20lyckades%20han %20bl
Jaha nu ska det skyllas på annat än corona
Han är inte biffig vad jag kan se. Bara väldigt vältränad.

"Närmare 17 procent av patienter med bekräftad covid-19-infektion drabbas av livshotande hjärtpåverkan såsom rytmrubbningar och hjärtmuskelinflammation och cirka sju procent av plötslig hjärtdöd."
https://www.medsci.uu.se/nyheter/artikel/?tarContentId=886184

Vad kan du hitta på när det gäller den 12 åriga flickan i Belgien som dog av corona?
Eller Vitor från Portugal. Han blev 14 år gammal.
Eller 16-åriga Julie från Frankrike som var fullt frisk innan hon dog i corna?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAyzJ9/12-arig-flicka-dod-av-corona

– Vi måste sluta tro att detta bara påverkar äldre. Ingen är oövervinnlig mot detta virus
https://www.expressen.se/nyheter/julie-16-yngsta-personen-i-frankrike-att-do-av-covid-19/

Det är väldigt oroande att så många unga skiter i allt och blir smittade nu.
Citera
2020-10-20, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad tror du att Tegnell menade då han sa att det är farligare att gå över gatan än att få covid-19?

Hur var frågan formulerad nu igen som han svarade på?

Är du rätt för att bli smittad av corona?

Nej jag är betydligt mer rädd när jag rör mig ute i sthlms trafiken tex när jag går över ett övergångställe.

Knackeredvonankas tolkning: Tegnell säger att övergångställen är farligare än Corona.

Inte undra på att du är så jävla vilsen.
Senast redigerad av painkiler 2020-10-20 kl. 20:03.
Citera
2020-10-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag bor i lägenhet, men utanför städernas trängsel, så jag bör klara mig bra. Men för Sverige som helhet kan Anders Tegnells strategi medföra stor smärta.

Ja. Usch!

I diskussionerna här på Flashback, så har det framkommit åsikter att Anders Tegnells strategi skulle vara bra för folkhälsan i sin helhet, inklusive psykisk hälsa. Jag har trott att Anders Tegnell kommer att vara en katastrof för folkhälsan. Jag har gissat att namnet "Anders Tegnell" kommer att få samma status som läkemedlet "Neurosedyn", alltså en stor skandal.

Jag tror att Anders Tegnell kommer uppnå en status likt Stephen Hawking.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Idag var siffran för nya insjuknade högsta någonsin i Sverige. Och vi är bara i början av andra vågen. Iran är inne på tredje vågen men har trots det lägre dödssiffra per capita.
Inte korrekt, siffran över konstaterade fall var den högsta om något, men vad vi vet kan den varit 10 gånger högre i april, men då testade man knappt folk.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det har slagit mig också, det är riktigt intressant. Så hårt drabbat som exempelvis Lombardiet och vissa regioner i Spanien var drabbade då det gäller döda och insjuknade, så borde det med de modeller vi har haft kring covid ha lett till en utbredd immunitet.

Så då borde de inte nu ett drygt halvår senare kunna drabbas så hårt igen. Precis som du säger så verkar det vara andra faktorer som styr. Det är lite oroande för Sveriges del. Enkelt sett så kan man säga att smittspridningen i Sverige avtog på grund av väder och sommar i maj/juni.

Om det nu är så att vi kommer ha en tilltagande smittspridning till en bra bit in i mars, så kan det vara allt annat än bra.

Det ökar fort i Lombardiet men jag tror inte de hade flest IVA/per 100k innevånare än så länge.

Ska bli väldigt spännande att se hur det utvecklar sig i Sverige.
Citera
2020-10-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad tror du att Tegnell menade då han sa att det är farligare att gå över gatan än att få covid-19?

Har du lyssnat på vad han säger? Han personlig är mer orolig över att gå ute i trafiken än att få covid-19, inte att trafiken är farligare än covid-19.

Att lyssna till utländska experter verkar gå väldigt bra. När man lyssnar på en svensk så har man tydligen broccoli i öronen.

Höj nivån nu.
Senast redigerad av karlenn 2020-10-20 kl. 20:02.
Citera
2020-10-20, 20:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Inte korrekt, siffran över konstaterade fall var den högsta om något, men vad vi vet kan den varit 10 gånger högre i april, men då testade man knappt folk.

Runt 20 000 personer per dag insjuknade förmodligen i våras i Sverige när det var som värst.
Citera
2020-10-20, 20:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Immunitet genom infektion var en galen strategi, i synnerhet när det handlar om ett nytt och okänt virus.

Någon skribent, jag minns inte vem, kom med en teori att bergs-klimat är gynnsamt för viruset. Iran drabbades tidigt. I Europa drabbades Alperna först. Senare nådde viruset Sydamerika, och i synnerhet bergsländer i Anderna. Även Spanien och Mexiko har drabbats mycket hårt. Madrid är en ganska högt belägen stad, och Mexico City ligger ännu högre.

Har vi lyckats pressa ner reproduktionstalet till under 1, ifall man räknar bort faktorer som inte har med åtgärderna att göra? Sådana faktorer är väder och eventuell immunitet.

Det är en konspirationsteori som lever sitt eget liv att det skulle vara ett mål att uppnå flockimmunitet genom att sprida viruset så mycket som möjligt. Det är bara tröttsamt att en del envist håller sig fast vid detta.
Citera
2020-10-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
https://youtu.be/HoiZCxpNe9M?t=451

mellan 2 punker alla andra då?

just nu ser verkar sthlm plana ut gällande nya fall.

Det är mellan 3 punkter, inte 2. 660 (13/10) - 771 (16/10) - 905 (20/10).

Eftersom vi pratar om ökningen nu, om den är tilltagande eller avtagande, så är det ganska irrelevant vad siffrorna i juni säger.
Citera
2020-10-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pecka
Det är mellan 3 punkter, inte 2. 660 (13/10) - 771 (16/10) - 905 (20/10).

Eftersom vi pratar om ökningen nu, om den är tilltagande eller avtagande, så är det ganska irrelevant vad siffrorna i juni säger.

snackar ju inte om juni heller jag snackar om grafen idag som FHM hade på sin presskonferens. AVTAGANDE TREND I STHLM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in