2020-10-20, 12:05
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis, jag sålde allt jag ägde på börsen i slutet av Februari och köpte tillbaka i maj, det gav fina pengar det. Hur kunde jag tajma det så bra? Jag var påläst, bland annat från denna tråden. Det är svårt att säga att alla andra agerade lika välinformerat. Oavsett vad det handlade om rörande Covid...

Bra där. Vi var ju ett gäng som reagerade i februari och varnade. Finns många kloka skallar här inne att lyssna till. Visst får man lite skit mellan tårna ibland men det är det värt för det är väldigt intressant att ’ofiltrerat’ ta del av folks tankar, kunskap och analyser.
Någon föraning inför kl 14 hur trenden ser ut i Sverige nu? Enligt Tegnell är ökningen avtagande.
Citera
2020-10-20, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Bra där. Vi var ju ett gäng som reagerade i februari och varnade. Finns många kloka skallar här inne att lyssna till. Visst får man lite skit mellan tårna ibland men det är det värt för det är väldigt intressant att ’ofiltrerat’ ta del av folks tankar, kunskap och analyser.
Någon föraning inför kl 14 hur trenden ser ut i Sverige nu? Enligt Tegnell är ökningen avtagande.

Om Skånes siffror stämmer, så blir det en riktigt mörk dag..
Citera
2020-10-20, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Snart nr 16:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?yScale=log&zoomToSelection=true&time=2020 -07-17..latest&country=SWE~ARG&region=World&deathsMetr ic=true&interval=total&perCapita=true&smoothing=0& pickerMetric=location&pickerSort=asc

Nu hände det, Argentina puttade ner Sverige till plats 16.

Sen kommer kanske Colombia att gå om också, gissningsvis in ett par veckor.
Citera
2020-10-20, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Antalet på IVA har fördubblats på ett par veckor. Antalet döda per dag ökar, och antalet insjuknade ökar lavinartat. Samtidigt kommer fler och fler rapporter om att immuniteten är kortvarig. Det kommer att bli ett vinterhalvår vi sent ska glömma. Ja, de som blir kvar och kan minnas förstås.

Så här säger Folkhälsomyndigheten i sin senaste rapport:
Citat:
Uppgången i antalet laboratoriebekräftade fall av covid-19 som setts sedan början av september följs nu i ett fåtal regioner av ett ökat antal patienter som är inlagda på sjukhus och fall bland personer som bor på äldreboenden. Även antalet patienter med bekräftad covid-19 som påbörjade intensivvård ökade något vecka 41 och hittills har 16 patienter rapporterats nyinlagda på IVA. Ännu syns ingen effekt på antalet dödsfall. Antalet inlagda patienter är fortsatt på låg nivå jämfört med våren.

Försök att hålla dig till fakta även om det inte går ihop med din rädsla.
Citera
2020-10-20, 12:21
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ja, satan i gatan! Nästan lika många som hela vecka 40.
Vad fan händer?

Tippingpoint. Skåne har minst immunitet ifrån våren och är känsligast för ökad smittspridning. Det är tydligt i hela Europa att när spridningen når en viss nivå så tar det fart på allvar. Denna vecka och nästa blir avgörande för Sverige om man lyckas undvika en andra våg. Sverige kan ännu klara sig ifrån ett liknande scenario som i våras.

Jag ska strax presentera data.
Citera
2020-10-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
https://www.who.int/bulletin/volumes/89/7/11-089086/en/
Lästvärt och tankvärt.
Citera
2020-10-20, 12:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vad var otydligt för dig som mottagare?
Den dialog jag förde var att Sverige för en strategi att rekommendationer skall fungera över tid. Menar du att du behöver något speciellt dokument för att detta skall vara tydligt för dig ?

” Den övergripande strategin för att bekämpa covid-19 i Sverige går ut på att minimera dödlighet och sjuklighet i hela befolkningen och att minimera övriga negativa konsekvenser för individen och samhället .”

” Insatser som är hållbara över tid

Eftersom viruset bedöms finnas kvar i samhället under lång tid är det viktigt att åtgärderna utformas på ett hållbart sätt så att de kan vara möjliga att följa under en längre period. Vi lär oss successivt mer om viruset och om hur vi mest effektivt kan skydda oss mot det.”
Jag vill se den strategin. De du redovisar är målen:

Strategi i överförd betydelse:
Inom managementforskningen är strategi eller affärsstrategi mycket viktiga begrepp. De grundläggande synsätten på strategi kan delas in i fyra perspektiv och rör alla villkoren för hur en organisation sätter mål, vilka målen är och processen för att nå dessa mål. De fyra perspektiven är det rationella (klassiska perspektivet), det fatalistiska (evolutionistiska perspektivet), det pragmatiska (processinriktade perspektivet) och det relativistiska (systemteoretiska perspektivet)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Strategi#Strategi_i_%C3%B6verf%C3%B6rd_bem%C3%A4rk else
Citera
2020-10-20, 12:35
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
2 månader sedan skolorna startade, antalet inlagda på Iva samt dödsfallen har knappt rört sig något sen dess. Men det är kanske 2 veckor till?

Vi har uppnått flockimmunitet för 5 månader sedan. Viruset är gott som borta. PCR tester är värdelösa.
Citera
2020-10-20, 12:36
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vill se den strategin. De du redovisar är målen:

Strategi i överförd betydelse:
Inom managementforskningen är strategi eller affärsstrategi mycket viktiga begrepp. De grundläggande synsätten på strategi kan delas in i fyra perspektiv och rör alla villkoren för hur en organisation sätter mål, vilka målen är och processen för att nå dessa mål. De fyra perspektiven är det rationella (klassiska perspektivet), det fatalistiska (evolutionistiska perspektivet), det pragmatiska (processinriktade perspektivet) och det relativistiska (systemteoretiska perspektivet)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Strategi#Strategi_i_%C3%B6verf%C3%B6rd_bem%C3%A4rk else

Det får du informera FHM om. Rent kommunikativt förstår man budskapet. Det är jag övertygad om att du gör med trots valet av ord.
Citera
2020-10-20, 12:38
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Om Skånes siffror stämmer, så blir det en riktigt mörk dag..

Jag tror att det riktigt mörka börjar utspela sig i början av december. Då är immuniteten borta och Sverige drabbas av början av våg 2.
Citera
2020-10-20, 12:40
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
I did not have sexual relations with that woman!

Sweden’s Anders Tegnell: We did not pursue “herd immunity” against Covid-19
The Swedish state epidemiologist defends his country’s handling of the virus and gives his verdict on the UK’s coronavirus response.

/.../We began by discussing Sweden’s response in March – why did it diverge so strongly from its peers? “I want to make it clear, no, we did not lock down like many other countries, but we definitely had a virtual lockdown,” Tegnell said. “Swedes changed their behaviour enormously. We stopped travelling even more than our neighbouring countries. The airports had no flights anywhere, the trains were running at a few per cent of normal service, so there were enormous changes in society.”
https://www.newstatesman.com/world/europe/2020/10/sweden-s-anders-tegnell-we-did-not-pursue-herd-immunity-against-covid-19

Virtuell Lockdown!

Han har rätt denna gång 😂
Sverige har haft en låtsas-lockdown!

Virtuell = skenbar, cyberspace, cyberrymd, skenvärld

Tegnell är som Alfons Åberg.
Citera
2020-10-20, 12:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej, jag hade först tänkt fråga dig.🤷🏼‍♀️ Jag ska se om jag kan hitta någon info.

En helt annan sak för oss i Skåne som är lite sjuk enligt mig. Jag åkte öresundståg nyss. I Danmark råder ju masktvång på tågen, men de har ändrat regeln så du behöver inte ha den på dig om du köper en kaffe på tåget eller en läsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in