2020-10-20, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det säger du bara för att trösta dig själv och din halv-feta mage.

Min kontakt sa att de som hamnar på sjukhusen nu är män i 40-65-års åldern med mycket lågt IQ. Det sista kunde de dock inte garantera eftersom de flesta bara grymtade på tilltal.

Jag tror inte att det är helt sant..
Chefsläkaren i Uppsala sa i stort sett samma sak på deras PK förra veckan..
Citera
2020-10-20, 07:32
Medlem
Ny studie visar att hälften så många lärare hade fått Covid om även högstadiet hade varit stängt:
- https://skolvarlden.se/artiklar/ny-coronastudie-halften-hade-undvikit-smitta-om-hogstadiet-varit-stangt

Citat:
– Risken tycks inte vara riktigt så låg som folkhälsomyndigheten sagt, säger nationalekonomen Jonas Vlachos, ett av två namn bakom studien.

Citat:
Vid en jämförelse mellan lärarna på de öppna högstadieskolorna och de stängda gymnasieskolorna under våren visar det sig att risken att insjukna och även att bli svårt sjuk var mer än 100 procent högre för lärarna på högstadiet.

Citat:
Han påpekar att det här inte innebär att Folkhälsomyndighetens siffror för hela grundskolan är fel, men det tycks peka på att den stora delen av smittade lärare inom grundskolan jobbar just på högstadiet.

Detta är ju något som jag försökt belysa tidigare, dvs att Tegnell genom att använda statistiken på det sätt han gör ("det finns lögn, förbannad lögn och statistik") skönmålar riskerna för bl.a. lärare.
Citera
2020-10-20, 07:34
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Otroligt svårt att tro annat än att viruset blivit åtminstone lite mera smittsamt, och samtidigt lite mindre dödligt.
Kan också bero på att man testar mer än man gjorde i början på pandemin samt att fler nu känner till sympomen och kan testa sig i högre utsträckning än tidigare. Mycket talar för det för de länder som har haft en kraftig uppgång av nya fall under ett par veckor men samtidigt inte fått en ökning av dödsfall i samma utsträckning.
Citera
2020-10-20, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jag skänker dom en tanke men det förändrar inte att Sveriges värde på CFR är 5,7%.

Och CFR för vanlig influensa ligger runt 3,5% om inte jag minns fel? Kan ju vara intressant att ha som referens när man jämför siffor som på det stora hela inte är speciellt relevanta.
Citera
2020-10-20, 07:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:

Min kontakt sa att de som hamnar på sjukhusen nu är män i 40-65-års åldern med mycket lågt IQ. Det sista kunde de dock inte garantera eftersom de flesta bara grymtade på tilltal.

Senast någon i gruppen 40-50 år lades in på IVA i Stockholm var den 5 augusti.

Den dominerande gruppen är 60+
Citera
2020-10-20, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför då? Barn smittar ju inte enligt Tegnell. Dessa dubbla budskap, jag blir så trött.

Är denna trådsanning fortfarande uppe och snurrar?

Barn blir inte sjuka eller smittar i samma utsträckning som vuxna är det som är sagt. I läkar- och forskarvärlden hade man kunnat förväntat sig en respons som influensa beter sig där barn är tydligt drivande i epidemier. Förvånande nog beter den inte sig som influensa bland barn särskilt inte hos de mindre barnen. Möjliga orsaker är att barn har färre receptorer för viruset och en korsreaktivitet genom andra coronavirusinfektioner som är vanliga hos barn.
Citera
2020-10-20, 07:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nån som har räknat på hur mycket Sverige kan ha tjänat på att så många improduktiva och tärande åldringar har gått bort i förtid?

Jag gjorde ett överslag i huvudet och kom fram till att det var en piss i havet.
Citera
2020-10-20, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Ny studie visar att hälften så många lärare hade fått Covid om även högstadiet hade varit stängt:
- https://skolvarlden.se/artiklar/ny-coronastudie-halften-hade-undvikit-smitta-om-hogstadiet-varit-stangt

Detta är ju något som jag försökt belysa tidigare, dvs att Tegnell genom att använda statistiken på det sätt han gör ("det finns lögn, förbannad lögn och statistik") skönmålar riskerna för bl.a. lärare.

Är den studien uppe igen? Att jämföra en "isolerad grupp" jämfört med en "arbetande grupp" med varandra istället för att jämföra med genomsnittet i befolkningen? Hur ser smittspridningen ut i glesbygd jämfört med storstad?
Citera
2020-10-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Kan också bero på att man testar mer än man gjorde i början på pandemin samt att fler nu känner till sympomen och kan testa sig i högre utsträckning än tidigare. Mycket talar för det för de länder som har haft en kraftig uppgång av nya fall under ett par veckor men samtidigt inte fått en ökning av dödsfall i samma utsträckning.

Visst testar man mycket mer nu än i pandemins början, men testar knappast mycket mer nu än för en eller två månader sedan. Och det finns mörkertal nu också. Bara det att många för vänta några dagar på att få testa sig gör att det kan bli falskt negativa svar, då virus då kan hinna försvinna vid en mild infektion. Och finns garanterat väldigt många med symptom som inte testar sig alls, skulle tro att de flesta som har möjlighet att jobba hemifrån inte testar sig vid milda symptom. Är nog inte jättelockande att vara en vecka i karantän även om man inte har covid. Först några dagar i väntan på att få göra testet, och sedan några dagar i väntan på provsvar.
Och både Sverige och de flesta länder i Europa har en dödlighet på mindre än en procent av bekräftade fall. Och har mycket svårt att tro att mörkertalet skulle vara under 50%.
Citera
2020-10-20, 08:05
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Jag tvivlar på att nedgången i fredags beror på något annat än att Uppsala inte kunde rapportera korrekt antal smittade.
Ok, har haft lite fullt upp, har missat det.
Vet man hur många de missade att rapportera ?
Citera
2020-10-20, 08:06
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

Jag har mycket svårt att tro att man har en psykolog som går runt och IQ-testar akut sjuka covidpatienter på IVA.
Citera
2020-10-20, 08:19
Medlem
2 månader sedan skolorna startade, antalet inlagda på Iva samt dödsfallen har knappt rört sig något sen dess. Men det är kanske 2 veckor till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in