2020-10-20, 10:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Detta är det brev Ebba skickade till Esbjörn, efter det att hon inte fått tag på honom, på tillträdesdagen.
Citat:
Esbjörn!

Du var inte att finna på Kullen 9:20 i dag, då vi avtalat att samköra in till stan, för möte med mäklaren på Swedbank.

I dag är är avtalad tillträdesdag. Du har ej varit att nå på telefon.

Vi måste höras annars blir detta en rättslig process och Nordström och Partner tar vid.
Snälla hör av dig, så vi kan mötas.

Mvh Ebba Busch
Detta är alltså det brev, Esbjörn visar för Expressen.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
Expressen kallar detta brev, "Ebba Busch handskrivna brev till Esbjörn där hon hotar med en ”rättslig process” mot honom".

Vad hon vill, är få kontakt, men gubben väljer att undvika henne, han hade kunnat samåka till banken och säga att han drar sig ur, han har inte heller svarat i telefon.
Vad hon för val, om inte hon får kontakt, annat än att låta Juristerna ta vid?
Expressens stjärnreporter hade kunnat ställa dessa frågor, men valde att avstå.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-10-20 kl. 10:26.
2020-10-20, 10:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Lantmäteriets handläggare är entydig i sitt beslut till Ebba Busch:

” Din ansökan om lagfart har avslagits för att inte hela köpekontraktet skickats in. Eftersom ansökan har avslagits kan ärendet inte kompletteras. Upplysning: När ansökan skickas in på nytt ska köpebrev upprättas enligt villkor i kontraktet och säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer för att lagfart ska kunna beviljas. I stället för att överklaga beslutet kan du skicka in en ny ansökan om lagfart tillsammans med en förvärvshandling i original samt övriga eventuella handlingar som kan behövas för att lagfart ska kunna beviljas ”.
Expressen har citerat vad LM skriver. Avslag.

Absolut är det så Expressen skriver.

Nu är det inte säkert att Lantmäteriets handläggare har tagit ett korrekt beslut. Alla myndighetsbeslut skall dessutom ha en besvärshänvisning, varför det naturligtvis går utmärkt att överklaga beslutet.

Jag uppfattar snarare att beskedet innehåller "tips från coachen" så att det går som smort nästa gång, och det är givetvis rimligt. Alternativa sätt att reda ut äganderätten finns, men redovisas inte.
2020-10-20, 10:28
Medlem
gubbroras avatar
Det juridiska är naturligtvis inte avgörande i detta. Ebba är ledare för ett politiskt parti och aspirerar på en ministerpost. Hennes parti stöds av förhållandevis många äldre personer där moral anses som en viktig egenskap.

Ebba måste göra två kalkyler, först att bedöma möjligheten till en juridisk framgång dvs att hon i en rättsprocess skulle tilldömas äganderätten.

Om hon skulle komma fram till att hon troligen skulle tilldömas ägandet kommer nästa bedömning.
Hur påverkar ett genomförande av köpet på dessa premisser förtroendet för henne som person och för partiet?

Min tro är att även om hon skulle kunna nå en juridisk framgång (vilket inte är självklart) så är nog det politiska priset för att tvinga fram ett köp allt för stort för att hon ska genomföra processen.

Jag är inte helt övertygad om att hon ser längre än till sitt egenintresse då jag har intryck av att hon uppfattar sig själv som en gåva till mänskligheten med oförmåga att lyssna till andra
2020-10-20, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Detta är det brev Ebba skickade till Esbjörn, efter det att hon inte fått tag på honom, på tillträdesdagen.

Detta är alltså det brev, Esbjörn visar för Expressen.
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-buschs-hot-dra-esbjorn-83-till-domstol-hjartat-haller-pa-att-brista/
Expressen kallar detta brev, "Ebba Busch handskrivna brev till Esbjörn där hon hotar med en ”rättslig process” mot honom".

Vad hon vill, är få kontakt, men gubben väljer att undvika henne, han hade kunnat samåka till banken och säga att han drar sig ur, han har inte heller svarat i telefon.
Vad hon för val, om inte hon får kontakt, annat än att låta Juristerna ta vid?
Expressens stjärnreporter hade kunnat ställa dessa frågor, men valde att avstå.

Min fetning ovan.
Samåka till banken? Med SÄPO?
Det här blev nästan roligt

Jag tror att vi alla skulle kuna råka ut för en sån här historia om vi var lika kända som Ebba.
Och dessutom har Expressen emot oss pga deras åsikt.

Det är som jag brukar säga: tur man inte är kändis så papparazzi ligger i trädgården och fotar samt rotar igenom ens sopor efter brev, papper eller udda saker...
2020-10-20, 10:33
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Det juridiska är naturligtvis inte avgörande i detta. Ebba är ledare för ett politiskt parti och aspirerar på en ministerpost. Hennes parti stöds av förhållandevis många äldre personer där moral anses som en viktig egenskap.

Ebba måste göra två kalkyler, först att bedöma möjligheten till en juridisk framgång dvs att hon i en rättsprocess skulle tilldömas äganderätten.

Om hon skulle komma fram till att hon troligen skulle tilldömas ägandet kommer nästa bedömning.
Hur påverkar ett genomförande av köpet på dessa premisser förtroendet för henne som person och för partiet?

Min tro är att även om hon skulle kunna nå en juridisk framgång (vilket inte är självklart) så är nog det politiska priset för att tvinga fram ett köp allt för stort för att hon ska genomföra processen.

Jag är inte helt övertygad om att hon ser längre än till sitt egenintresse då jag har intryck av att hon uppfattar sig själv som en gåva till mänskligheten med oförmåga att lyssna till andra
Hur skall hon backa från köpet?
Riva kontraktet, se handpenningen på 400 000 flyga och fara och avstå ersättning för sin utgifter?
Det är väl det som står till buds, eftersom hon inte kan få tag på gubben, han håller sig undan.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-10-20 kl. 10:57.
2020-10-20, 10:39
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:

Köpet är redan klart. Överlåtandet har redan skett.

Det är Esbjörn som behöver inleda en rättslig process om han vill ta tillbaka äganderätten. Först behöver han läkarintyg på att han var dement under den tidsperiod där han överlät äganderätten till Ebba.
2020-10-20, 10:47
Medlem
Citat:
Hur skall hon backa från köpet, riva kontraktet, se handpenningen på 400 000 flyga och fara och avstå ersättning för sin utgifter?
Det är väl det som står till buds, eftersom hon inte kan få tag på gubben, han håller sig undan.

Att gubben behåller handpenningen är en bekräftelse på affär ingången.
Vill han och hans brorson verkligen backa så borde dom väl ha skickat tillbaka handpenningen ögonaböj??!!
2020-10-20, 10:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Min fetning ovan.
Samåka till banken? Med SÄPO?
Det här blev nästan roligt

Jag tror att vi alla skulle kuna råka ut för en sån här historia om vi var lika kända som Ebba.
Och dessutom har Expressen emot oss pga deras åsikt.

Det är som jag brukar säga: tur man inte är kändis så papparazzi ligger i trädgården och fotar samt rotar igenom ens sopor efter brev, papper eller udda saker...
Ebba hämtar upp Esbjörn, han kläms in i baksätet mellan två stadiga Säpovakter.
Esbjörn piper fram - "jag tänker inte sälja".
- DU SKALL SÄLJA!.
Esbjörn piper fram - "Ok"
2020-10-20, 10:57
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vad som egentligen hände vid kontraktsskrivandet vet vi inte. Enligt Esbjörn vet inte han heller för han minns inte (enligt egen utsago). Trots det vet du och det är starkt jobbat. Mest "imponerad" blir jag över hur du jämför kontraktskrivandet med en våldtäkt. T.o.m. för FB är det osedvanligt lågt.

Farbror Esbjörn har sagt i intervju med Expressen att: "Han hade bara vaga minnen av att han skrivit på köpehandlingarna.– Hon tjatade och tjatade om att få köpa och jag kände mig pressad," (källa:https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/smallen-for-ebba-busch-ansokan-om-huset-avslas/)

Att tjata sig till något från någon annan är inte rätt, vare sig det är en fastighet, sex eller något annat. Våldtäkt är något annat, jag förstår att du inte inser skillnaden.
2020-10-20, 10:57
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Hur skall hon backa från köpet, riva kontraktet, se handpenningen på 400 000 flyga och fara och avstå ersättning för sin utgifter?

Handpenningen ska hon naturligtvis få tillbaka där finns det väl ingen tvist. Hennes eventuellt övriga kostnader får hon ta som lärpenning så att hon inte är lika klantig i fortsättningen. Esbjörn har backat så om hon också gör det är det inga problem med att riva kontraktet
2020-10-20, 11:00
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Handpenningen ska hon naturligtvis få tillbaka där finns det väl ingen tvist. Hennes eventuellt övriga kostnader får hon ta som lärpenning så att hon inte är lika klantig i fortsättningen. Esbjörn har backat så om hon också gör det är det inga problem med att riva kontraktet
Jo det det är nog problem, eftersom gubben verkar undvika kontakt med henne.
2020-10-20, 11:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Absolut är det så Expressen skriver.

Nu är det inte säkert att Lantmäteriets handläggare har tagit ett korrekt beslut. Alla myndighetsbeslut skall dessutom ha en besvärshänvisning, varför det naturligtvis går utmärkt att överklaga beslutet.

Jag uppfattar snarare att beskedet innehåller "tips från coachen" så att det går som smort nästa gång, och det är givetvis rimligt. Alternativa sätt att reda ut äganderätten finns, men redovisas inte.

Lantmäteriet har inte tagit något beslut eftersom man inte kunnat handlägga ärendet då originaldokument inte fanns med och/eller var bevittnade. Som det är nu så finns det inget giltigt köpebrev och köpet har alltså inte gått igenom. Därför kan ingen lagfart utfärdas. Beslutet går inte att överklaga eftersom det helt enkelt inte finns något beslut utan man måste skicka in de dokument som efterfrågas i original.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in