2020-10-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Känns lite osnyggt. Känner inte till juridiken kring husköp, om det finns någon ångerrätt från säljarens sida?
Nja, knappast, säljaren måste ju förstå att det måste kosta för köparen att ge sig in i en ny fastighetsaffär att mycket måste ju planeras osv. Men accepterar köparen att köpet hävs och pengarna betalas tillbaka så är det väl ingen skada skedd, typ. Ångerrätt gäller i princip bara den som är privat konsument som köper en tjänst eller en vara ifrån ett företag. Ångerrätt finns inte på alla slags köp.
Tex köper du en biobiljett så är du inte berättigad att få tillbaka pengarna. En snäll biografägare kan betala tillbaka, men har inte någon skyldighet att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Om du hade köpt något som du inte hade fått, då hade du ju såklart applåderat säljaren och bugat och bockat och gått hem och suttit och tänkt på hur förträffligt det är med lite mindre pengar på kontot och att du inte fick något i utbyte för sagda penning.
Men Ebba måste förstå att handpenningens mening är att man måste våga ta en risk för att fullfölja köpet. Om säljaren sedan sätter sig på tvären så måste Ebba processa för att få tillbaka handpenningen.
De flesta säljare som krånglar och strular blir i regel svartlistade av alla mäklare i området.
Och det finns säkert exempel på att de har behållit handpenningen.

Eller har hon erlagt hela köpeskillingen ? Vilket jag inte tror är fallet, banken skulle väl knappast överföra så mycket pengar om inte Esbjörn var närvarande ?
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag vill minnas att jag såg ett foto på ett slags avtal mellan brorsonen Matz och Esbjörn daterad till 2007 där Matz ger Esbjörn 4/27-delar av fastigheten (gissningsvis så att Esbjörn får hela ägandet) mot att Matz får ärva hela fastigheten när Esbjörn dör. Är detta avtal något som kan påverka försäljningen?

EDIT: Hittade länk till dokumentet
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/13-ar-gammalt-dokument-kan-bli-avgorande-i-braket/
Är avtalet bevittnat och vittnena fortfarande i livet, eller ?
Och varför registrerades inte avtalet i så fall ?
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om han nu inte lät Esbjörn få hela pga att han annars skulle själv råka ut för något ekonomiskt avbräck eller bli delaktig i bristfälligt VA eller något sådant.

Ge grabben 4/27 av pengarna från Ebba så bör det vara klart.

Hade jag ärvt fastigheten så hade jag skrivit in min 4/27 del!

Om Ebba backar så bör hon först få tillbaka handpenningen samt de utlägg hon haft från två värderingar samt anticimex rapport.
Nej, Ebba kan mista både handpenningen och de utlägg hon haft.
De utläggen har beställts av henne, och det är hon som är betalningsansvarig för de arbeten/besiktningarna. Även om affären inte skulle ha slutförts, eller kommer att slutföras.
Ebba måste förstå att beställer hon ett jobb/besiktning så är det hon som är beställaren och måste själv stå för kostnaden.
Ebba måste också förstå att lägger hon handpenning så kan hon mycket väl förlora den helt.
Om Esbjörn vill vara generös så kan han ju betala tillbaka den.
Inget säger att han måste betala tillbaka den.
Ebba har inte använt någon mäklare, och då finns det ingen ansvarsförsäkring, som alla mäklare måste ha.
Mäklarens ansvarsförsäkring finns till för att lösa tvister kring ett krånglande fastighetsköp.

Ebbas egen hemförsäkring med sk drulleförsäkring gäller inte i det här fallet.
2020-10-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan vara så. Det kan också vara så att Expressen felaktigt beskriver saken som ett avslag.
Det är säkert riktigt, att det är ett avslag pga att alla handlingar inte finns med. Inget att snacka om.
Expressen gör en höna av en fjäder, helt klart överdrivet.
Hon får försöka igen, att få med Esbjörn på tåget. Kan ju var lite knepigt med en gammal människa som inte hänger på, inte vet jag... Ni som yrar om dubbla beloppet - Finns det exempel på villor/fritidshus i samma område med ett sådant pris ? Jag tvivlar på det. Folk tenderar i sådant här fastighetsskvaller att dubbla priset ungefär varannan vecka, typ...
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Är du korkad på riktigt? För det första är det ett standardsvar som hon har fått. För det andra står det följande.

Ebba behöver komplettera och överklaga.
Det är inte frågan om ett formellt överklagande. Därför att det finns inget att överklaga. Hon behöver alltså lägga in en ny ansökan, som ska vara fullständig.

Men det här ärendet har potentialen att hamna i limbo. Om Esbjörn inte vill slutföra försäljningen så är det inte så mycket Ebba kan göra. Om det nu är så att Esbjörn kanske inte är riktigt vaken, kan det ju bli krångligt med att en "god man" måste utses först.

Hon kan ju toppa och "sockra" sitt bud hos Esbjörn med att lägga XXX tusen för "lösöre", dvs typ eventuellt möblemang, etc. Så att hon inte behöver skriva ett nytt köpeavtal, med nya siffror. Bara ett tips typ, för att få honom mera sugen på pengarna.

Huset beskrivs ju som ett "fallfärdigt ruckel" och verkar ha stått obebott under mycket lång tid.
Priset beror ju till en viss del på om tomten är så stor att den är avstyckningsbar. Att då kan man räkna med en snabbare prisstegring, än om avstyckning inte kan komma ifråga.
Priset beror också till en del på om det finns elström indraget. Om det finns kommunalt VA.
Finns det bara enskilt vatten och avlopp behövs det säkert helrenoveras, plus att en ny brunn borras och vattnet testas om det är tjänligt.
Enskilt avlopp måste ju dras dit en trekammarbrunn med infiltration.
Eller en stor septitank.
Det kan ju kosta en ansenlig slant att få dit kommunalt VA plus elström.

Sedan vet jag inte hur pass bra vatten det är i sjön, och om någon varit ute och "fiskat i grumliga vatten där", och om stranden är tex dyig och igenvuxen.
Det kan bli frågan om att gräva ut strandkanten och lägga i sand, typ.
Det går åt många lastbilslass med sand i så fall.
Bäst att göra det vintertid då marken är tjälad förstås,
och lastbilarna inte sjunker ner i strandkanten.
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det spekuleras vitt och brett om det här. Det här faktafelet i trådstarten visar alltför tydligt att det här är en storm i ett vattnaglas och att Ebba inte gjort något fel.

Fastigheten såldes för 400000 kronor över taxeringsvärdet, men 300000 under det uppskattade marknadsvärdet
Och 300 000 kronor är nog den uppskattade minimi-kostnaden för att få dit elström och VA, se resonemanget ovanför. Så då ligger priset precis på marknadsvärdet, kan man ju påstå.
Och det kan bli betydligt dyrare än 300 000 kronor om avståndet är långt från kommunal service, dvs grävarbeten mm.
Såklart att om nu Esbjörn och hans släktingar vill driva det här, så kan de koppla in en mäklare. Och lägga ut objektet till allmän budgivning. Eftersom det säkert finns en del stridstuppar som vill känna att de snuvar självaste Ebba Busch-Thor på stugan, så kan ju priset stiga betydligt.
För att visa sitt politikerförakt, typ...
Men en ny köpare får då den trevliga och nöjsamma huvudvärken att försöka få det första kontraktet annullerat.
Och då blir de tvungna att ta Esbjörn till förhör, vad han vill göra.
Det kan säkert vara stressande för en så pass gammal man.
Plus att han plötsligt känner sig betydelsefull.
Och i så fall kan det ju bli så att han ändrar sig femtielva gånger.

BTW: Det verkar ju som att varken läget eller husets skick är så värst toppen, annars borde det varit sålt för länge sedan. Eller övertagit av någon av släktingarna ? Eftersom det nämns som en "släktgård", men det kan ju hända att de inte är så kapitalstarka någon av dem, förutom då Ebba förstås ?
Senast redigerad av NegerStryparen 2020-10-19 kl. 22:44.
2020-10-19, 22:46
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Det är säkert riktigt, att det är ett avslag pga att alla handlingar inte finns med. Inget att snacka om.
Expressen gör en höna av en fjäder, helt klart överdrivet.
Hon får försöka igen, att få med Esbjörn på tåget. Kan ju var lite knepigt med en gammal människa som inte hänger på, inte vet jag... Ni som yrar om dubbla beloppet - Finns det exempel på villor/fritidshus i samma område med ett sådant pris ? Jag tvivlar på det. Folk tenderar i sådant här fastighetsskvaller att dubbla priset ungefär varannan vecka, typ...

Det är inte frågan om ett formellt överklagande. Därför att det finns inget att överklaga. Hon behöver alltså lägga in en ny ansökan, som ska vara fullständig.

Men det här ärendet har potentialen att hamna i limbo. Om Esbjörn inte vill slutföra försäljningen så är det inte så mycket Ebba kan göra. Om det nu är så att Esbjörn kanske inte är riktigt vaken, kan det ju bli krångligt med att en "god man" måste utses först.

Hon kan ju toppa och "sockra" sitt bud hos Esbjörn med att lägga XXX tusen för "lösöre", dvs typ eventuellt möblemang, etc. Så att hon inte behöver skriva ett nytt köpeavtal, med nya siffror. Bara ett tips typ, för att få honom mera sugen på pengarna.

Huset beskrivs ju som ett "fallfärdigt ruckel" och verkar ha stått obebott under mycket lång tid.
Priset beror ju till en viss del på om tomten är så stor att den är avstyckningsbar. Att då kan man räkna med en snabbare prisstegring, än om avstyckning inte kan komma ifråga.
Priset beror också till en del på om det finns elström indraget. Om det finns kommunalt VA.
Finns det bara enskilt vatten och avlopp behövs det säkert helrenoveras, plus att en ny brunn borras och vattnet testas om det är tjänligt.
Enskilt avlopp måste ju dras dit en trekammarbrunn med infiltration.
Eller en stor septitank.
Det kan ju kosta en ansenlig slant att få dit kommunalt VA plus elström.

Sedan vet jag inte hur pass bra vatten det är i sjön, och om någon varit ute och "fiskat i grumliga vatten där", och om stranden är tex dyig och igenvuxen.
Det kan bli frågan om att gräva ut strandkanten och lägga i sand, typ.
Det går åt många lastbilslass med sand i så fall.
Bäst att göra det vintertid då marken är tjälad förstås,
och lastbilarna inte sjunker ner i strandkanten.

Och 300 000 kronor är nog den uppskattade minimi-kostnaden för att få dit elström och VA, se resonemanget ovanför. Så då ligger priset precis på marknadsvärdet, kan man ju påstå.
Och det kan bli betydligt dyrare än 300 000 kronor om avståndet är långt från kommunal service, dvs grävarbeten mm.
Såklart att om nu Esbjörn och hans släktingar vill driva det här, så kan de koppla in en mäklare. Och lägga ut objektet till allmän budgivning. Eftersom det säkert finns en del stridstuppar som vill känna att de snuvar självaste Ebba Busch-Thor på stugan, så kan ju priset stiga betydligt.
För att visa sitt politikerförakt, typ...
Men en ny köpare får då den trevliga och nöjsamma huvudvärken att försöka få det första kontraktet annullerat.
Och då blir de tvungna att ta Esbjörn till förhör, vad han vill göra.
Det kan säkert vara stressande för en så pass gammal man.
Plus att han plötsligt känner sig betydelsefull.
Och i så fall kan det ju bli så att han ändrar sig femtielva gånger.

BTW: Det verkar ju som att varken läget eller husets skick är så värst toppen, annars borde det varit sålt för länge sedan. Eller övertagit av någon av släktingarna ? Eftersom det nämns som en "släktgård", men det kan ju hända att de inte är så kapitalstarka någon av dem, förutom då Ebba förstås ?

Finns ingen anledning för Ebba att sockra bud. Affären är redan klar.

Det som återstår är en tämligen enkel juridisk process.
2020-10-20, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b34n
Rysstrollning? 🤣
Jo, jag har på många ställen läst om vad som hänt och även denna långa tråd. Var finns information om att det var Ebba som inte ville blanda in någon mäklare?
Ursprungligen så erbjöds han 2,5 miljoner för tomten men han ville ha mer och krävde 3,9 miljoner.
"Ebba Busch säger till tidningen att det var Esbjörn som föreslog summan, men Esbjörn menar att han inte kommer ihåg hur det gick till.

– Jag frågade Esbjörn om han ville ha in en mäklare. Men han har varit väldigt noggrann med mig att han inte var intresserad av att betala dyra pengar för mäklare, säger Ebba Busch till Expressen."

Detta är information som Esbjörn inte bestridit och han har heller inte påstått att Ebba inte ville blanda in mäklare som du påstod.

Självklart så är det troligt att hon tjata om att få köpa fastigheten även om hon inte påstår det själv. När hon lyckats spåra upp ägaren till fastigheten som stått öde och förfallen under flera decennier så var hon självklart ivrig.

Ebba kunde rimligtvis inte veta något om hans löfte till släkten om förköpsrätt.
Sjötomt värderas väldigt olika. Sålde förra året två öar till en bråkdel av beloppet det handlar om här.
Det som värderas mest är sjötomt med anslutning till havet som t.ex. detta (i Uppsala län): https://www.lansfast.se/hitta/tomt/uppsala/osthammar/c/s/cmtomt525bjkgl52u0b9hm/
En sjötomt med anslutning till en insjö hänger mer på hur speciell sjön kan anses vara samt placering.

Vem av oss som är en pajas överlåter jag åt andra att avgöra. 😉
Det är du som är en pajas. Grattis! I Maj sålde vi vårat fritidshus vid Dalälven till mer än 500.000 kr än vad vi trodde vi skulle få för ett halvt misskött ruckel. Det var tydligen läget som lockade. Våran mäklare sa att det ser ut så här under pandemin rent generellt. Vi kanske borde väntat. Det var ju väldigt många budgivningar på Esbjörns hus. Cynikern och psykopaten Ebba Busch hade säkerligen bra koll på vad hon gjorde när hon lurade snurrigt Esbjörn.
2020-10-20, 00:59
Medlem
Citat:
Är det inte kämpigt att leva ett liv med en sådan avundsjuka?

Vilken torftig tafatt kommentar. Du tror väl inte det handlar om avundsjuka så fort någon klargör vad kristdemokraten och sektmedlemmen Ebba är för typ? Du tror en partiledare kommer undan med lurendrejeri? Nå vad kom du fram till att detta slutar? Någon lagfart får hon ju inte helt uppenbart.
2020-10-20, 01:03
Medlem
Citat:
Det kan vara så. Det kan också vara så att Expressen felaktigt beskriver saken som ett avslag.
Ja det går att kontrollera. Men avslag är hårdare bedömning. Hon får nog prata med Esbjörn igen.
2020-10-20, 09:15
Medlem
Citat:
Om Esbjörn fortsätter krångla så får Ebba lösa det genom att ansöka om ett lagfartsammanträde. Det kostar dock mer än en vanlig lagfart (timpenning till självkostnadspris). En summa hon får kräva av Esbjörn i efterhand.

Håller helt med dig. Det Expressenjournalisten borde ha informerat allmänheten om är hur gången i ett ärende av detta slag ser ut. Och om reglerna för köp och försäljning av fastigheter. Nu är det fråga om ren desinformation. Den som inte kan reglerna på området ges intrycket att man kan krypa ur en affär genom att göra som Esb. Man ska få intrycket att det är "kört" för EB. Vissa tycks också tro att Lantmäteriet är någon slags domstol som "överprövar" köpekontrakt och kan riva upp en affär mellan två parter. Så är det ju inte alls.

Expressen borde i stället ha noterat att lagfartsansökan behandlades oerhört snabbt, vilket är ovanligt, det kan i vanliga fall ta lång tid. Det snabba beslutet underlättar för EB att gå vidare i processen. EBs advokat har säkert fått fullmakt att sköta ärendet åt EB. Förmodligen är nästa steg just att ansöka om ett sammanträde hos myndigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Okej, hon kan alltså skicka in handlingen hon har i original, och då är allt fixat utom bevittningen, och då kommer lagfarten förklaras vilande, och då kan processen gå vidare...

För min egen del skulle jag inte vilja skicka ifrån mig ett köpekontrakt i original när situationen är som den är. Tänk om PostNord slarvar bort försändelsen! Även om man anlitar ett mer pålitligt bud så kan handlingar komma bort. Ett lagfartssammanträde där köpekontraktet kan lämnas och ankomststämplas vid sittande bord är nog det bästa sättet att komma vidare.
Senast redigerad av Tjelovek 2020-10-20 kl. 09:18.
2020-10-20, 09:17
Medlem
BorgeHs avatar
Vad tror ni nästa steg i denna fastighetsaffär blir? Kommer Ebba Busch att driva vidare köpet i en rättsaffär? Eller kommer hon att backa och försöka minimera sina förluster?

Personligen tror jag att hon kommer att köra vidare. Hon har hittills alltid valt det sämre alternativet.

Hon har tjatat sig till ett köp av en fastighet direkt med den åldrige ägaren. Jämför med om en man tjatar sig till sex med en kvinna, hur blir det? Upplägget är dumt. Så här gör man inte.

Hon kunde valt att själv anlita en mäklare för att få ordning på hela överlåtelsen, men valde att inte göra det. Dumt val.

Hon valde att skriva brev och få en advokat att hota med brev istället för att komma överens med familjen Bolin. Åter igen dumt val.

Hon valde att ansöka om lagfart på ofullständiga handlingar istället för att undersöka först hur hon skulle göra. Åter igen dumt val.

Som jag ser det har hon gjort fyra dumma val på raken. Skall det bli fem dumma val? En femetta?

Personligen trodde jag politiker på den här nivån var av bättre kaliber och hade bättre förmåga att fatta bra beslut. Jag hade fel.
Senast redigerad av BorgeH 2020-10-20 kl. 09:19.
2020-10-20, 09:27
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Hon har tjatat sig till ett köp av en fastighet direkt med den åldrige ägaren. Jämför med om en man tjatar sig till sex med en kvinna, hur blir det? Upplägget är dumt. Så här gör man inte.
Vad som egentligen hände vid kontraktsskrivandet vet vi inte. Enligt Esbjörn vet inte han heller för han minns inte (enligt egen utsago). Trots det vet du och det är starkt jobbat. Mest "imponerad" blir jag över hur du jämför kontraktskrivandet med en våldtäkt. T.o.m. för FB är det osedvanligt lågt.
2020-10-20, 09:49
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
1. Vad tror ni nästa steg i denna fastighetsaffär blir? Kommer Ebba Busch att driva vidare köpet i en rättsaffär? Eller kommer hon att backa och försöka minimera sina förluster?

Personligen tror jag att hon kommer att köra vidare. Hon har hittills alltid valt det sämre alternativet.

2. Hon har tjatat sig till ett köp av en fastighet direkt med den åldrige ägaren. Jämför med om en man tjatar sig till sex med en kvinna, hur blir det? Upplägget är dumt. Så här gör man inte.

3. Hon kunde valt att själv anlita en mäklare för att få ordning på hela överlåtelsen, men valde att inte göra det. Dumt val.

4. Hon valde att skriva brev och få en advokat att hota med brev istället för att komma överens med familjen Bolin. Åter igen dumt val.

5. Hon valde att ansöka om lagfart på ofullständiga handlingar istället för att undersöka först hur hon skulle göra. Åter igen dumt val.

Som jag ser det har hon gjort fyra dumma val på raken. Skall det bli fem dumma val? En femetta?

Personligen trodde jag politiker på den här nivån var av bättre kaliber och hade bättre förmåga att fatta bra beslut. Jag hade fel.
1. Om hon "backar", så bryter ju hon kontraktet, då blir hon skadeståndsskyldig till Esbjörn, hon kommer heller inte få ersättning för sina utgifter.
Jag hoppas att Esbjörn anlitat Jurist, som kan komma överens med Ebbas Jurister, om hur de går vidare, de kan t.ex. komma överens om hur köpet skall avvecklas, om det nu är vad bägge vill.
Är dock rädd för att så inte är fallet, tror att han bara gömmer sig, på sikt kommer nog Ebba tvingas ta det till domstol, som det är nu, hänger en massa saker i luften.

2. Vare sig du eller jag vet hur mycket hon tjatat eller inte.

3. Hon fick hjälp med att upprätta handlingar och säkert rådgivning i övriga frågor, det är säljaren som normalt skall anlita mäklare.

4. Hon fick ju ingen kontakt, Esbjörn höll sig undan när affären skulle avslutas.

5. Vet inte varför, men nu har hon fått nej, processen går vidare.

Man kan ha höga krav på en politiker, men dessa är orimliga, hon har pyntat upp 400 000 i handpenning, gubben verkar undvika kontakt, skall hon bara skita i saken?
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-10-20 kl. 10:05.
2020-10-20, 09:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Vad tror ni nästa steg i denna fastighetsaffär blir? Kommer Ebba Busch att driva vidare köpet i en rättsaffär? Eller kommer hon att backa och försöka minimera sina förluster?

Hon kunde valt att själv anlita en mäklare för att få ordning på hela överlåtelsen, men valde att inte göra det. Dumt val.

Hon valde att skriva brev och få en advokat att hota med brev istället för att komma överens med familjen Bolin. Åter igen dumt val.

Hon valde att ansöka om lagfart på ofullständiga handlingar istället för att undersöka först hur hon skulle göra. Åter igen dumt val.

Det finns många politiker som köper en fastighet, och det är nog inte att vänta sig att de låter sig toppridas av säljaren eller betalar mer än strängt taget nödvändigt.

Nu är gången så att lagfartsansökan återigen skickas in, och om den är komplett och i original kan lagfartsansökan bli vilande. (Detta skyddar fastigheten mot att Esbjörn tar ut pantbrev utöver det som redan finns).

För att lagfarten skall meddelas ny ägare krävs en köpehandling med säljarens namnteckning bevittnad av två personer - det är vanligen den som skapas vid överlämningstillfället när nycklar lämnas över, restskulder löses ut, köpeskillingen traderas osv). Det är detta möte som Esbjörn uteblivit från.

I speciella fall kan Lantmäteriet lösa saken via ett sammanträde (alla träffas för att reda ut saken) eller genom att sätta en karenstid på fullbordad lagfart, då säljaren måste klaga för att stoppa det hela.

Det finns alltså flera sätt att slippa dra alltsammans till tings, vilket är den yttersta konsekvensen. Men att fastighetsköpare (med eller utan mäklare) inte har full koll på byråkratin finns det rutiner för.

I det här fallet kan det ju tänkas att Ebba mycket väl inser att det är olämpligt att tvinga till sig en fullföljd affärr (då av politiska skäl), men eftersom affären redan är avtalad (troligen helt korrekt och som det verkar, rimligt) och handpenningen är utbetald blir det inte självklart enkelt att bara riva kontraktet, och få tillbaka pengarna.
2020-10-20, 10:16
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Lantmäteriets handläggare är entydig i sitt beslut till Ebba Busch:

” Din ansökan om lagfart har avslagits för att inte hela köpekontraktet skickats in. Eftersom ansökan har avslagits kan ärendet inte kompletteras. Upplysning: När ansökan skickas in på nytt ska köpebrev upprättas enligt villkor i kontraktet och säljarens namnteckning ska vara bevittnad av två personer för att lagfart ska kunna beviljas. I stället för att överklaga beslutet kan du skicka in en ny ansökan om lagfart tillsammans med en förvärvshandling i original samt övriga eventuella handlingar som kan behövas för att lagfart ska kunna beviljas ”.
Expressen har citerat vad LM skriver. Avslag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in