Citat:
Nja, knappast, säljaren måste ju förstå att det måste kosta för köparen att ge sig in i en ny fastighetsaffär att mycket måste ju planeras osv. Men accepterar köparen att köpet hävs och pengarna betalas tillbaka så är det väl ingen skada skedd, typ. Ångerrätt gäller i princip bara den som är privat konsument som köper en tjänst eller en vara ifrån ett företag. Ångerrätt finns inte på alla slags köp.Tex köper du en biobiljett så är du inte berättigad att få tillbaka pengarna. En snäll biografägare kan betala tillbaka, men har inte någon skyldighet att göra det.
Citat:
Men Ebba måste förstå att handpenningens mening är att man måste våga ta en risk för att fullfölja köpet. Om säljaren sedan sätter sig på tvären så måste Ebba processa för att få tillbaka handpenningen.De flesta säljare som krånglar och strular blir i regel svartlistade av alla mäklare i området.
Och det finns säkert exempel på att de har behållit handpenningen.
Eller har hon erlagt hela köpeskillingen ? Vilket jag inte tror är fallet, banken skulle väl knappast överföra så mycket pengar om inte Esbjörn var närvarande ?
Citat:
Är avtalet bevittnat och vittnena fortfarande i livet, eller ?Jag vill minnas att jag såg ett foto på ett slags avtal mellan brorsonen Matz och Esbjörn daterad till 2007 där Matz ger Esbjörn 4/27-delar av fastigheten (gissningsvis så att Esbjörn får hela ägandet) mot att Matz får ärva hela fastigheten när Esbjörn dör. Är detta avtal något som kan påverka försäljningen?
EDIT: Hittade länk till dokumentet
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/13-ar-gammalt-dokument-kan-bli-avgorande-i-braket/
EDIT: Hittade länk till dokumentet
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/13-ar-gammalt-dokument-kan-bli-avgorande-i-braket/
Och varför registrerades inte avtalet i så fall ?
Citat:
Nej, Ebba kan mista både handpenningen och de utlägg hon haft.Om han nu inte lät Esbjörn få hela pga att han annars skulle själv råka ut för något ekonomiskt avbräck eller bli delaktig i bristfälligt VA eller något sådant.
Ge grabben 4/27 av pengarna från Ebba så bör det vara klart.
Hade jag ärvt fastigheten så hade jag skrivit in min 4/27 del!
Om Ebba backar så bör hon först få tillbaka handpenningen samt de utlägg hon haft från två värderingar samt anticimex rapport.
Ge grabben 4/27 av pengarna från Ebba så bör det vara klart.
Hade jag ärvt fastigheten så hade jag skrivit in min 4/27 del!
Om Ebba backar så bör hon först få tillbaka handpenningen samt de utlägg hon haft från två värderingar samt anticimex rapport.
De utläggen har beställts av henne, och det är hon som är betalningsansvarig för de arbeten/besiktningarna. Även om affären inte skulle ha slutförts, eller kommer att slutföras.
Ebba måste förstå att beställer hon ett jobb/besiktning så är det hon som är beställaren och måste själv stå för kostnaden.
Ebba måste också förstå att lägger hon handpenning så kan hon mycket väl förlora den helt.
Om Esbjörn vill vara generös så kan han ju betala tillbaka den.
Inget säger att han måste betala tillbaka den.
Ebba har inte använt någon mäklare, och då finns det ingen ansvarsförsäkring, som alla mäklare måste ha.
Mäklarens ansvarsförsäkring finns till för att lösa tvister kring ett krånglande fastighetsköp.
Ebbas egen hemförsäkring med sk drulleförsäkring gäller inte i det här fallet.