2020-10-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Menar du att det går att undvika viruset? Ja eller nej?

Klart det går, det är människor som sprider viruset och inte viruset som sprider sig själv.
Citera
2020-10-19, 23:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vår enda fördel eller vad man nu ska kalla det är ju att asiaterna vet hur man bekämpar smitta och har hela folket och industrin intakt. Det är bara att köpa in skytteltransport av SAS för material, kanske slipper de gå i konken då.

EU lever på rost och röta. Förstånd och kompetens har till stor del ”flyttat” till Asien. Men jag hoppas att du har rätt och att asiaterna täcker upp för det vi kommer att sakna.
Citera
2020-10-19, 23:09
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det KAN väl inte vara möjligt? Alla VISSTE ju, att det med 99,9 procents sannolikhet skulle komma en andra våg i höst!

https://www.expressen.se/nyheter/larmet-fran-varden-vi-orkar-inte-mer-/

Citat:
Men just nu är det brist på förkläden och på munskydd, så det blir svårt tills det finns tillgång.

Ska man skratta eller gråta?
Citera
2020-10-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Såsom jag minns beskrivningen av Sveriges strategi under våren, så var planen att viruset skulle svepa in, och sedan dra bort. Genom att låta viruset få spridning, skulle immunitet byggas upp, och epidemin skulle dra över snabbare.

Jag befarade att Folkhälsomyndighetens strategi inte skulle leda till att viruset drar bort, utan att strategin istället skulle göra att viruset tränger sig djupare fast i befolkningen.

Nu har vi följt Folkhälsomyndighetens strategi. Konsekvensen har blivit att svenskarna har sjunkit djupare ner i träsket. Ifall flockimmuniteten inte fungerar, så har vi ingen bra utväg ur misären.

Det hade varit en så mycket bättre att försöka motverka smittspridningen så mycket som möjligt. Helst skulle man ha satsat på att hejda viruset vid gränsen, så att samhället hade kunnat fortsätta fungera normalt så länge som möjligt.

Såhär uttalade sig Tegnells mentor i början av pandemin: ”Jag tror att viruset kommer att svepa fram som en storm över Sverige och smitta i princip alla på en eller två månader. Jag tror det redan finns tusentals smittade i Sverige. Det hela upphör när så många blivit smittade och sedan immuna så att viruset inte har någonstans att ta vägen (kallas ’herd immunity’)”
Citera
2020-10-19, 23:11
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalmartjejen
Jo det förändrar ju i allra högsta grad CFR... Låt oss säga att vi haft 3 gånger så högt antal smittade än vad som bekräftats så har vi ju samma CFR som andra länder. Då sjunker CFR. Och vi har garanterat haft 3 gånger så många smittade mot vad som registrerats. Andra länder testar hej vilt, folk utan symtom, smittspårning. I Sverige var det 1177 i april "heej *host*, andfådd, jag har ingen smak eller lukt, kan jag få testa mig." "Ta 2 Alvedon och vila, du får testa dig om du blir inlagd på sjukhus"

Eftersom definitionen av CFR är kvoten mellan bekräftat döda och bekräftat smittade, så hjälper inte önsketänkande eller spekulationer. CFR för Sverige är 5,7%. Högst sannolikt att den skulle varit lägre om Sverige hade varit bättre på att testa, men nu är det inte så. Could have, should have, would have hjälper inte.

Tydligt i den här tråden att många inte vet innebörden av en definition...
Citera
2020-10-19, 23:18
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige kommer alltså inte se någon ökning av fall kommande vecka veckor?
Flera regioner får begränsad provtagningskapacitet för covid-19 under veckan.
Det beror på att analysmaterial till Statens veterinärmedicinska anstalt blivit försenat.
SVA testar för ett antal regioner, bland annat Uppsala.
https://twitter.com/CovidXIX/status/1318139200550670336

Andelen possessiva test kommer att berätta.
Citera
2020-10-19, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/kvallsposten/skolelever-uppmanas-undvika-att-ta-bussen/

Det här förstår jag inte. Finns flera affärer som redan har en begränsning på 50 kunder inne samtidigt, Systembolaget bland annat. Det strider väl inte mot någon lag?

Varför måste allting alltid vara så tungrott i Sverige? Hela den här coronakrisen har visat, att vi behöver ha undantagslagar - precis som andra länder. Så att Regeringen SNABBT kan vidta åtgärder om något händer: utegångsförbud, stopp för kollektivtrafiken, stängning av vissa verksamheter, stängning av gränserna, obligatorisk karantän, indragning av visa och trafiktillstånd från vissa länder, whatever...

Men som sagt: just detta med begränsning av antalet personer på bussar och i affärer, tror jag inte strider mot någon lag ens i dag. Eller?

Särskild pandemilag
Nyligen gick socialminister Lena Hallengren (S) ut och förklarade att regeringen håller på att ta fram en särskild pandemilag för att bland annat råda bot på trängsel i kollektivtrafiken.

Enligt idén ska det då sättas ett maxtal för antalet personer i bussar och tåg – men även i butiker.

– Vi behöver hitta ett sätt att snabbt ta fram en lagstiftning där vi kan vidta åtgärder som vi inte kan göra i dag med smittskyddslagen och ordningslagen, har socialminister Lena Hallengren sagt till Dagens Nyheter.

Förslaget riskerar dock att strida mot grundlagsskyddade friheter och därför är det en svår avvägning att göra, förklarade Lena Hallengren.

Det fanns en politiker som ville införa möjligheten till undtantagstillstånd 2016, övriga partier sa nej. Du får gissa vilken politiker det var, men här är en länk:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-vill-ha-undantagstillstand

Sen var det väl inte pandemin denne hade i avseende, men det ena utesluter inte det andra. Om inte annat så visar ju den här pandemin att det är precis sådana lagar vi behöver. Gärna 2016 - 2020 är det för sent.
Citera
2020-10-19, 23:21
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:

Väl sakt
Citera
2020-10-19, 23:24
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Väl sakt

Hur säger man, https://www.youtube.com/watch?v=4B_UYYPb-Gk&ab_channel=RUNDMCVEVO
Citera
2020-10-19, 23:28
Medlem
Citat:

Ja vad säger man, inget nytt för Svea rike att det inte finns tillräckligt med resurser, suck!
Citera
2020-10-19, 23:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja vad säger man, inget nytt för Svea rike att det inte finns tillräckligt med resurser, suck!

Fast det fanns 700 miljoner till presstöd, det var inga problem, det kom fortare än du hann säga respirator. Det känns ju superviktigt - not!
Citera
2020-10-19, 23:33
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
CFR kommer variera under förloppet. Jag vet inte varför det är så svårt att ta in?

Om vi vill veta vart vi är på väg och vad som händer just nu så är informationen just nu den som är intressant. Inte vilken CFR vi hade i mars och april när vi bara testade de som lades in på sjukhus.

Tycker du inte att det är intressant att CFR sjunkit så lågt på sistone?

Jag angav vad CFR är idag, inte vad den var i mars eller april. Du hallucinerar. Idag är den 5,7% enligt definitionen.

Värdet av CFR idag är dock beroende av allt som hänt från utbrottets början, men det är så definitionen är. Gilla läget.

CFR är ett dåligt mått på vad som kommer hända.
Dock ett ypperligt mått på hur man skött utbrottet som helhet.
Och slutsatsen man kan dra är att om man har oturen att vara bosatt i Sverige så är risken fram tills nu att dö av Covid tre gånger högre än i Norge sett till hela populationen.

Kommer säkert förändras framöver, men så ser det ut just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in