Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Det här blir mitt sista svar till dig. Jag är inte ute efter att driva någon tes eller argumentera för någon sida.
Det här tycker jag är intressant:
https://ibb.co/zPM25yZ
Jag har bara tagit med data fram till första oktober eftersom dödsfallen släpar en del.
I mitten av augusti sjönk CFR till under 1% och den var för två veckor sedan under 0,5%
Är det någon som gjort samma check för andra länder i Europa?
Jag har tittat på det nyligen, och då hade Tyskland 0.39%, Frankrike 0.44% och UK 0.67%.
Det är alltså ganska lika.
Eftersom CFR=IFR*mörkertal så går det att dra vissa slutsatser om läget, enbart genom att höfta IFR=0.3%.
Jag tror
inte att IFR skiljer sig mellan de här länderna. Utan jag tror det helt enkelt är så att tyskarna är bäst på att spåra fall, och sen följer resten i stigande ordning.
Om IFR är 0.3% så upptäcker tyskarna 76% av sina fall, fransmännen 68%, svenskarna 60% och britterna 45%.
Baserat på detta skulle jag säga att britterna kommer lyckas sämst av de här länderna att stoppa sin smitta. De har störst mörkertal. Men eftersom jag tror det var fallet även i våras, tror jag att britterna har såpass mycket immunitet att de ändå landar på en hanterbar nivå.
Tyskarna har varit genomgående bäst på att bromsa smittan, men de har däremot väldigt en ordentlig uppsida i att nästan hela befolkningen är mottaglig. Jag tror på en långsam men ihärdig ökning i Tyskland, som kommer vara svår att rå på med demokratiska medel. Men jag ger dem the benefit of the doubt.