2020-10-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ny variant i Norge

Går vaccindrömmarna i kras nu?

Nej.
Citera
2020-10-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
I kustkommunerna i Norrbotten ökar nu spridningen av corona.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/okning-av-corona-i-lulea-och-kustkommunerna

Det är ju ett sätt att se på saken..

Jag läste just rapporten för v42 avs Norrbotten. Det ser ut att ha planat ut helt för tillfället.

För att citera en del av länken du postade. ” Förra veckan hittades 94 fall positiva fall i länet mot 95 fall för två veckor sedan. Drygt 3000 tester togs.”

Bättre läge än väntat enligt mig.
Citera
2020-10-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Kan folk sluta skriva att corona ökar här eller där. Det är lika ointressant som att influensa sprids. Jävla nötter
För dig kanske det är ointressant som lever på förnekelse nivå.
Citera
2020-10-19, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jag skänker dom en tanke men det förändrar inte att Sveriges värde på CFR är 5,7%.

Jo det förändrar ju i allra högsta grad CFR... Låt oss säga att vi haft 3 gånger så högt antal smittade än vad som bekräftats så har vi ju samma CFR som andra länder. Då sjunker CFR. Och vi har garanterat haft 3 gånger så många smittade mot vad som registrerats. Andra länder testar hej vilt, folk utan symtom, smittspårning. I Sverige var det 1177 i april "heej *host*, andfådd, jag har ingen smak eller lukt, kan jag få testa mig." "Ta 2 Alvedon och vila, du får testa dig om du blir inlagd på sjukhus"
Citera
2020-10-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Kan folk sluta skriva att corona ökar här eller där. Det är lika ointressant som att influensa sprids. Jävla nötter

Det är ok att vara rädd, tänk bara på att följa FHM rekommendationer.

Ökningen är relevant att beakta ifall det behövs ytterligare restriktioner eller i värsta fall en lockdown.
Citera
2020-10-19, 22:13
Medlem
Swan65s avatar
Irland är nästa land som vill gå i konkurs.. Man tycker onekligen synd om befolkningen
Citera
2020-10-19, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej.

Kan du utveckla lite?
Citera
2020-10-19, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, du har påpekat det många gånger, och hänvisat till att man tidigare trodde att viruset skulle vara ännu dödligare. Men det finns fler aspekter än bara dödligheten.

En viktig aspekt är oundvikligheten. Såsom jag har uppfattat Frode Forland, så trodde alla först att Corona-viruset skulle vara helt oundvikligt, baserat på hur influensa-virus fungerar. Sedan observerade norska Folkehelseinstituttet vad som skedde i Asien, och började ifrågasätta oundvikligheten. Samma sak skedde i andra västeuropeiska länder, men inte i Sverige. Sverige fortsatte med en strategi som byggde på oundviklighets-filosofin.

Norge har bevisat att viruset inte är så oundvikligt som man först trodde. Men i Sverige härskar oundviklighets-lärorna fortfarande. När man betraktar viruset som oundvikligt, så blir viruset oundvikligt.

Ja, det var sent. Men det kanske tillkom ytterligare kunskap, som ledde till en omvärdering 10:e mars?

I Sverige har ingen omvärdering gjorts, utan Folkhälsomyndigheten har envist fortsatt med influensa-planen.

Gäller det även den avgörande aspekten med oundvikligheten?

Har Sverige följt den punkten?

Jag har fått intrycket att Folkhälsomyndigheten, med Anders Tegnell i spetsen, har varit mycket intolerant mot avvikande åsikter. Hela svenska samhället har följt efter, och varit intolerant mot individer som har ifrågasatt Folkhälsomyndighetens strategi.

Bygger det på vetenskap eller politisk ideologi?

Rita om historien? Såsom "Sveriges strategi har aldrig varit flockimmunitet".

Vi får se hur svenska Folkhälsomyndighetens förtroendekapital kommer att utvecklas.
Jag ska gå dig tillmötes här och tillstå att framför allt Norge och Tyskland har parerat det här viruset på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Kudos till dem.

Men jag tror inte de kommer klara sig genom vintern. Jag säger det rakt ut. Jag tror att både Norge och Tyskland kommer att ha över 500 döda per miljon till sommaren.

Givetvis ingår flockimmunitet i det vetenskapliga underlaget, men dess betydelse har övertolkats. Flockimmunitet är var man landar, oavsett hur man gör. Sveriges strategi är att bromsa spridningen för att maximera överlevnadschansen på vägen dit, genom att kunna erbjuda alla vård (vilket har funkat bra, men inte 100% felfritt). Andra länder har i grunden samma strategi, med tillägget att man först vill vänta in vaccin, för att göra till en del av det vårdpaket man ska erbjuda. Om/när vaccin finns så kommer våra strategier att mötas.

Att stängda gränser inte gör någon nytta bygger på vetenskap. Men det ska erkännas att den vetenskapen förutsätter en mitigationsstrategi. Om man har som mål att viruset ska hållas borta helt, så har man kanske inte råd att rationalisera bort en sån åtgärd bara för att den är dyr och ineffektiv. En liten effekt är också en effekt.

Jag tycker att Folkhälsomyndigheten har låtit folk komma till tals. Det betyder inte att man har skyldighet att rätta sig efter alla dessa. Särskilt inte när någon kommer med förslag på tvingande åtgärder som går stick i stäv med den öppna och inkluderande linje man försöker driva.
Citera
2020-10-19, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Irland är nästa land som vill gå i konkurs.. Man tycker onekligen synd om befolkningen

Är det bättre i Sverige då, där ekonomin också kommer gå/går åt helvete och orimligt många har avlidit?
Citera
2020-10-19, 22:17
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ny variant i Norge

Går vaccindrömmarna i kras nu?
Med tanke på att det finns 12000 katalogiserade mutationer så tror jag inte en till gör nån skillnad.
Citera
2020-10-19, 22:18
Medlem
cold17s avatar
Denna gång blir situationen i världen mycket värre. Det som är på väg nu, är dödligare och kommer att drabba fler människor. Vi som tror att det värsta med viruset är "över", kommer att bli riktigt förvånade.
Citera
2020-10-19, 22:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, de borde ha gjort detta mycket tidigare.
Precis, för minst 10 år sedan.
Då kunde vi även hunnit med lagar för pandemier som är förenliga med vår grundlag om fri rörlighet.
Sedan kan man stå på presskonferenser och påstå att vår beredskap är bra.

Nej vi ska inte stänga ned Sverige, vi behöver skydda oss mot den smittspridning som garanterat kommer bli nu under perioden då vanliga influensan sprids i Sverige.

Flera länder upplever en andra våg, vi med vårt öppna oreglerade samhälle kommer få en tsunami av smitta. Det behövs ingen lockdown, folk kommer själva stänga in sig.

Det kommer bli en bister vinter.

Tänk vad glad jag skulle bli om jag har helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in