2020-10-19, 11:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Studenter går till skolan trots förkylningssymptom, inte bra. Samtidigt ska FHM ta fram riktad information speciellt för de unga. Att så mycket fokus har lagts på 70+ bör rimligen kraftigt ha medverkat till att yngre inte tar detta på så stort allvar.

”Enligt uppgifter till SVT Örebro går studenter till Örebro universitet trots förkylningssymtom, eftersom de är oroliga för att halka efter i studierna.
– Det är oansvarigt, är man snuvig och har symptom ska man stanna hemma, säger rektorn Johan Schnürer.”

svt.se
Citera
2020-10-19, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, hon måste ha menat de masker som liknar gasmasker och som de använder på IVA? Dessa får personalen märken av, tryckskador till och med.

FFP2 och 3 ser likadana ut så när som på filtret, vad jag vet i alla fall.
FFP3 och FFP2 filter är ju klassningen av filtret, det har inte med hur dom ser ut, det finns t.ex FFP2-3 filter som man använder till helmasker, dom filtren ser ut som mindre snusdosor, sedan har du den klassiska filter masken som man ser lite varstans. men som sagt utseendet på filtret har inget med filtrets kapacitet att göra.
Citera
2020-10-19, 11:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så även om det skulle komma några ebolasmittade till Arlanda i morgon som hinner sätta igång en epidemi i Sverige så anser du ändå att det är rätt att inte stoppa flygtrafiken från Västafrika?
Jag vet inte, Läser just nu om ebola på FoHM sida. Nu med tanke på corona blir det lite obehagligt att läsa.

”I Sverige är det UD som ger råd om resor och UD avråder från resor till Guinea, Liberia och Sierra Leone. ”

Så då är väl din tes omöjlig?

”Risken att någon ebolasmittad person skulle komma till Sverige är mycket låg, enligt en riskbedömning som Folkhälsomyndigheten har gjort på uppdrag av Socialstyrelsen. Slutsatsen är baserad på uppgifter om antalet resenärer och migranter från de drabbade länderna, och på förekomsten av sjukdomen där. Om en smittad person trots allt skulle komma till Sverige bedöms risken för vidare smittspridning vara låg, förutsatt att nödvändiga skydds- och försiktighetsåtgärder vidtas tidigt. Detsamma gäller för en eventuell planerad transport av ebolasmittad person till Sverige.
Om en smittad person skulle komma till Sverige under inkubationstiden, det vill säga innan sjukdomen har börjat visa symtom, och sedan insjukna i Sverige, bedöms risken för smittspridning till allmänheten vara låg. Under inkubationstiden smittar man inte. Det är endast när man blivit sjuk som det föreligger en smittrisk, vid direktkontakt med kroppsvätskor. Anhöriga och sjukvårdspersonal som inte har använt skyddsutrustning har i ett sådant läge en måttligt ökad risk, men inga andra grupper i samhället.”
Har de rätt denna gång att man inte kan smitta innan sjukdomen brutit ut?
Inser att om jag läst detta för ett år sedan så hade jag tagit det för en sanning, men nu, vet FoHM bättre om ebola en covid? För de sa ju samma sak om covid, att man inte smittar innan symptom.
Det enda jag kan säga är om vi haft lika många ebola smittade som covid smittade i Sverige hade jag varit livrädd, för det är en ytterst obehaglig sjukdom.

Men å andra sidan har vi inte haft problem med ebola under dessa 6 år, så det ser ju ut som om Sverige vidtagit tillräckligt med säkerhets åtgärder, det är ju också en annorlunda sjukdom, smittar annorlunda.
Så i dags läget skulle jag nog landa på att vi gör tillräckligt för att skydda folket mot ebola i Sverige och mer restriktioner är inte nödvändiga till skillnad från covid-19.
Citera
2020-10-19, 11:51
Medlem
Hrass avatar
Ny variant i Norge

Går vaccindrömmarna i kras nu?
Citera
2020-10-19, 11:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
FFP3 och FFP2 filter är ju klassningen av filtret, det har inte med hur dom ser ut, det finns t.ex FFP2-3 filter som man använder till helmasker, dom filtren ser ut som mindre snusdosor, sedan har du den klassiska filter masken som man ser lite varstans. men som sagt utseendet på filtret har inget med filtrets kapacitet att göra.
Nej, det förstår jag. FFP2 har väl inget filter?
Citera
2020-10-19, 11:53
Medlem
Citat:
Studenter går till skolan trots förkylningssymptom, inte bra. Samtidigt ska FHM ta fram riktad information speciellt för de unga. Att så mycket fokus har lagts på 70+ bör rimligen kraftigt ha medverkat till att yngre inte tar detta på så stort allvar.

”Enligt uppgifter till SVT Örebro går studenter till Örebro universitet trots förkylningssymtom, eftersom de är oroliga för att halka efter i studierna.
– Det är oansvarigt, är man snuvig och har symptom ska man stanna hemma, säger rektorn Johan Schnürer.”

svt.se

Jag personligen är emot hemundervisning för alla årskullar, men jag kan inte riktigt se problemet med att köra en termin till hemma för gymnasiet och högskolor. Dessa elever bör klara det alldeles utmärkt och med infon att de går till skolan med symptom visar ju på att det helt enkelt inte fungerar att ha skiten öppen.
Om vi vill slippa stänga ner kraftigare när det är för sent, så kan vi ju lika gärna göra något nu som får effekt. Det skulle ju gagna alla
Citera
2020-10-19, 11:56
Medlem
Citat:
Nej, det förstår jag. FFP2 har väl inget filter?
Självklart har den ett filter, det är ju ett filter, eller vad menar du?
Citera
2020-10-19, 11:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag personligen är emot hemundervisning för alla årskullar, men jag kan inte riktigt se problemet med att köra en termin till hemma för gymnasiet och högskolor. Dessa elever bör klara det alldeles utmärkt och med infon att de går till skolan med symptom visar ju på att det helt enkelt inte fungerar att ha skiten öppen.
Om vi vill slippa stänga ner kraftigare när det är för sent, så kan vi ju lika gärna göra något nu som får effekt. Det skulle ju gagna alla
Ja, jag håller med dig. Det förnuftigaste vore nog om de övergick till distansundervisning direkt efter höstlovet nästa vecka?
Citera
2020-10-19, 11:59
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Självklart har den ett filter, det är ju ett filter, eller vad menar du?
FFP2 är ju släta masker, jag förstår att hela masken är ett filter men FFP3 med andningfilter har ju en rund cirkel som är upphöjd?

Jag har kanske missuppfattat?
Citera
2020-10-19, 12:00
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag tycker det är intressant att se den starka smittspridningen i Östeuropa och särskilt i Tjeckien. Tjeckerna var ju mycket stolta över att de undvek nästan hela pandemin i våras och fick särskilt beröm för sitt hårda maskkrav. Krav på ansiktsmask kan ju inte gärna ha skadat men det är ju inte utan att man funderar en smula på hur effektivt det egentligen var.

https://marketmonetarist.com/2020/10/17/the-czechs-and-the-swedes-the-tale-of-two-covid-strategies/

Tjeckien får sin topp nu istället för i April, så dom har genomlidit lockdown och maskpåbud i onödan
Citera
2020-10-19, 12:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
https://marketmonetarist.com/2020/10/17/the-czechs-and-the-swedes-the-tale-of-two-covid-strategies/

Tjeckien får sin topp nu istället för i April, så dom har genomlidit lockdown och maskpåbud i onödan
Fast man kan inte säga att de har genomlidit restriktionerna i onödan? Hade dessa inte funnits i våras skulle de haft fler döda nu när den ”andra vågen” kommer?
Citera
2020-10-19, 12:03
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I så fall måste man ju undra varför de kör ett så obehagligt test på vuxna! Kan det verkligen vara lika effektivt under tungan? Till och med vuxentesten visar ju inte alltid rätt vad jag förstått. Vad är ett missvisande test värt?

Jag ifrågasätter också tillförlitligheten avseende alla tester där ute. Blodprover är väl det man helst skulle vilja se, då skulle man väl kunna se T- och B-celler också. Skulle tro att det är för kostsamt samt att logistiken inte finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in