2020-10-19, 21:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Den innebär också att det blir obligatoriskt att besöka minst två offentliga toaletter per år.
Har du något problem med det?
Trams. Det är klart att jag har.
Citera
2020-10-19, 21:33
Medlem
Citat:
Tycker du att viruset verkar gå att undvika?
Förutom lite extrema exempel som Nya Zeeland så har de flesta länder drabbats. Oavsett åtgärder.

Sverige har över 20 gånger fler döda i covid-19 än t.ex Norge.
Citera
2020-10-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo, jag har varit på VC med mask, inga problem. Dock fanns det ingen ur personalen som bar mask. Inte ok.
Men det har jag också märkt..tycker verkligen det är brist på ansvar.
Citera
2020-10-19, 21:52
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Jag har också funderat på detta. Vissa verkar vara rabiat emot den förda politiken som ändå måste anses väldigt framgångsrik (utom just vid sjukdomsutbrottet där smittan även spreds på äldreboenden). Vi har bara enstaka dagliga dödsfall i covid-19 sedan flera månader tillbaka trots liberala regler som vilar på att folk går att lita på och gör sitt bästa. Så dessa politiska skäl att härja med FHM, vad är det för politik egentligen? HataTegnell-partiet?

Det är inte helt säkert att det är Tegnells förtjänst att vi nu har haft ett antal "sommarmånader". Jag tror mig minnas att det hänt tidtagare också.
Citera
2020-10-19, 21:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Covid och lockdowns är för alltid. Eller rättare sagt: lockdowns kommer fortsätta för evigt oberoende av om det finns några covid-patienter eller ej. Det är vad vi ser redan idag.
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så ”de” vill införa en new world order menar du?

Varför skulle dom annars ha släppt in viruset utan motstånd?

Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
vissa nötter vill nog påstå det

men sanningen är att vi har en viruspandemi som skördar liv, och världen försöker gemensamt att begränsa skadorna på människors liv och hälsa

Inte alla har deltagit i att arbetet att begränsa skadorna. Vissa har kämpat på virusets sida, såsom WHO. WHO protesterade mot dom länder som försökte skydda sin befolkning genom att stoppa resenärer från Kina. För WHO var det viktigare att försvara öppna gränser än att stoppa virusets spridning.

Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Och där kommer det. Sossejävlarna vill skapa lagar som ytterligare tar bort vår frihet.

Javisst. Varför skulle dom annars ha välkomnat viruset på det sätt som dom har gjort?

Viruset är en välsignelse för skumma makthavare som vill utöka sin egna makt. Därför släpptes viruset in. När viruset har fått frodas i befolkningen, så blir folk trötta, och kommer själva att efterfråga ökad övervakning och minskade friheter. Ifall makthavarna hade varit välvilliga, så hade dom istället försökt att stoppa viruset så tidigt som möjligt. I ett tidigt skede hade viruset kunnat stoppas med förhållandevis milda åtgärder.

Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Oavsett siffror så måste samtliga politiker som stänger ned städer och företag pga corona-viruset åtalas i någon form av internationella domstolar.
FN måste stoppa vansinnet.

Nedstängningar ger konsekvenser för årtionden framåt.

Jag vill hellre åtala dom tokskallar som släppte in viruset, med förevändningen att försöka bygga upp immunitet genom infektion.

Ifall viruset inte hade tillåtits få fäste i Europa, så hade man kanske kunnat undvika smärtsamma nerstängningar.

Citat:
Tycker du att viruset verkar gå att undvika?
Förutom lite extrema exempel som Nya Zeeland så har de flesta länder drabbats. Oavsett åtgärder.

Ja. Viruset verkar gå att undvika. Viruset har inte drabbat alla länder lika hårt, långt därifrån. Skillnaderna är stora.

Ifall fler länder hade valt att vara "extrema", på samma sätt som Nya Zeeland, så hade virusets spridning försvårats avsevärt. Viruset segrade när vissa länder tydligt visade att dom retirerade. När vissa länder visade att dom skulle ge viruset en fristad, så blev det mindre meningsfullt för andra länder att bekämpa viruset.
Citera
2020-10-19, 21:54
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är inte helt säkert att det är Tegnells förtjänst att vi nu har haft ett antal "sommarmånader". Jag tror mig minnas att det hänt tidtagare också.
Ja, det har jag också för mig, typ, varje sommar?🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-19, 21:57
Medlem
I kustkommunerna i Norrbotten ökar nu spridningen av corona.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/okning-av-corona-i-lulea-och-kustkommunerna
Citera
2020-10-19, 21:58
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Och där kommer det. Sossejävlarna vill skapa lagar som ytterligare tar bort vår frihet.

Det finns väl knappt någon som bryr sig om Corona längre och än mindre nya lagar som gör folks frihet begränsade... Det känns som att folk skiter i vilket.

Jag var ute och handlade i butiker i söndags...
Ikea, Jula, Biltema och Elgiganten...
Hela tiden försöker man hålla distans till folk... Men det är ju ett helt hopplöst projekt... Det går liksom inte... Väldigt få tycks bry sig... Dom flesta tycks leva som om det inte alls finns någon pandemi.

Sossejävlarna kan stifta vilken jävla lag dom vill.
90 procent kommer inte att bry sig. Inte ens ett utegångsförbud skulle folk bry sig om.
Citera
2020-10-19, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I så fall har jag något fel någonstans, för vad jag har kunnat se, är att Anders Tegnell har kämpat på virusets sida hela tiden.

Anders Tegnells "försök" att hindra viruset att komma in i Sverige, var så löjligt, att det i princip gav viruset öppna dörrar till Sverige. Anders Tegnell redogjorde en strategi som gick ut på att anländande resenärer fick kliva rakt in i svenska samhället och sprida smitta. När resenärerna sedan fick symtom på sjukdom, så skulle sjukvården kontaktas. Då skulle smittspårning inledas, för att se hur sjukdomen hade spridits. Det var en så vansinnigt dum idé, att syftet aldrig kan ha varit någonting annat än att hjälpa viruset att få fäste i Sverige. Ifall resenärerna istället hade fångats upp vid ankomst, och isolerats, så hade det aldrig behövts någon smittspårning kring dessa resenärer.

Anders Tegnell fortsatte att strida på virusets sida. Några skolor försökte förebygga smittspridning bland eleverna, genom att be eleverna stanna hemma några dagar, ifall eleverna hade varit på resa i länder med pågående epidemi. Det väckte Anders Tegnells missnöje. Anders Tegnell tillrättavisade dessa skolor, och förklarade att närvaroplikten skulle gälla. Det innebar att Anders Tegnell inte bara var passiv inför virusets spridning. Anders Tegnell var aktiv i att hjälpa viruset få fäste i Sverige.

Anders Tegnell är inte helt oskyldig till virusets spridning över Jorden. När några länder visar att dom tydligt ger upp kampen mot viruset, så minskar övriga länders motivation att bekämpa viruset, eftersom viruset ändå kommer att finnas kvar i dom länder som har gett upp. Asiaterna bekämpade viruset kraftigt, men när viruset kom till Europa, så mötte viruset mycket svagare motstånd. I Sverige, så retirerade Anders Tegnell omedelbart inför viruset, helt utan försök till strid. Det beslutet påverkar även andra länder.

Självuppfyllande profetia.

Förkylningsvirusen har redan fått mycket bred spridning. Corona-viruset borde ha bekämpats innan det hade fått bred spridning, men Anders Tegnell hade en annan åsikt. Nu har Anders Tegnell fått som han ville.

När vaccin saknas, så har vi fortfarande tillgång till dom verktyg som fungerade mot Digerdöden på Medeltiden.

Sverige hade kunnat göra samma sak som Norge. Men Anders Tegnell hade andra tankar.

Det hade inte fungerat att göra samma sak som Norge. Det enda som hade fungerat att fördröja det är att göra något tidigare än Norge, särskilt i regionerna i Svealand.

Din fixering kring Anders Tegnell och att han är källan till virusets spridning över världen är sjuklig. Den som är skyldig till viruset uppkomst och spridning är Kina. De hade kunnat isolera epicentrum betydligt tidigare.

Rörande digerdöden så dog var tredje person; covid-19 är en droppe i havet jämfört med den.
Citera
2020-10-19, 21:59
Medlem
Citat:
Den vetenskapliga grunden för beslut som fattades i mars? Hur menar du?

Det som skulle ligga till grund för den gemensamma policyn som Sverige bröt mot. Menar du att det skulle vara någon annan än ECDC som kommer med det?

Citat:
Ursprungligen postat av zebern
På hvilket sett var de matematiske modellene feilaktige ? Og hvor mye feil var de ?

Kan du elaborere rundt detaljene i Sveriges vitenskapelig analyse ?

Hur fel de var kan diskuteras, många antaganden var rätt men de överskattade toppen på smittan ganska mycket. Eller rättare sagt... finns inget land som ens kom nära deras nivåer. Oavsett restriktioner.

Nej, inte mer än vad som finns offentligt. Med tanke på de åtgärder som används gissar jag mig att de i hög utsträckning baserat sig på vad ECDC ansåg om vägval innan länderna började stänga ned. Men jag har ingen insyn bortsett från vad de säger och den analys jag gjort av en del offentligt material.
Citera
2020-10-19, 22:01
Medlem
Hexen666s avatar
Kan folk sluta skriva att corona ökar här eller där. Det är lika ointressant som att influensa sprids. Jävla nötter
Citera
2020-10-19, 22:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ja, det har jag också för mig, typ, varje sommar?🤷🏼‍♀️

Jupp, ett varv runt solen brukar ge den bieffekten ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in