2020-10-19, 00:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Nya Zeeland då, 2-3 fall i snitt per dag och 25 döda totalt. Befolkning 5 miljoner.

Dom har i princip stängt ner all turism.
Gå gärna i och titta på deras officiella statistik gällande resor.
Citera
2020-10-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Dom har i princip stängt ner all turism.
Gå gärna i och titta på deras officiella statistik gällande resor.

Det är inte turisterna som står för den största spridningen i Sverige.
Citera
2020-10-19, 00:11
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Hur kan Sverige vara så mycket sämre än övriga nordiska länder?

Sverige 5918 döda

Danmark 680 döda

Finland 351 döda

Norge 278 döda

Island 11 döda

Dessutom är Sveriges CFR 5,7% mot Norges 1,7%.

Dvs mer än tre gånger fler av de bekräftat smittade i Sverige dör än i Norge...

Antingen är sjukvården tre gånger sämre än i Norge eller så får tre gånger fler smittade sjukvård i Norge. Förmodligen en kombination av dom två faktorerna. Resultatet när man ger folk morfindropp istället för riktig vård. Siffrorna talar för sig själv.
Citera
2020-10-19, 00:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Det är inte turisterna som står för den största spridningen i Sverige.

Min poäng är att det inte är hållbart i längden.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det håller inte.

Varför inte?

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Naturligtvis visste FHI och andra vad det var för virus, långt tidigare än det började döda människor i Norge.

Ja, Norge borde ha bytt strategi redan innan 12:e mars.

Hur mycket menar du att Folkehelseinstituttet visste redan innan 12:e mars?

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sådana J-vla idiotier! Jag hoppas att UD håller sitt löfte, och inte skickar något flyg att hämta dom ifall dom blir fast där.

Jag vill åka till Norge och Danmark, men det går inte. Anders Tegnells klantiga hantering av Covid-19 gör att gränsen är stängd på obestämd tid.

Även ifall gränsen hade varit öppen, så hade jag inte åkt till Norge eller Danmark, av det enkla skälet att jag inte vill riskera att smitta Norges eller Danmarks egna befolkning. Jag vill att epidemin trycks ner, så att vi kan besöka andra länder utan risk att ta med sjukdom.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio

Antingen är sjukvården tre gånger sämre än i Norge eller så får tre gånger fler smittade sjukvård i Norge. Förmodligen en kombination av dom två faktorerna. Resultatet när man ger folk morfindropp istället för riktig vård. Siffrorna talar för sig själv.

Sveriges CFR är sen ett tag tillbaka omkring 1%.
Citera
2020-10-19, 00:27
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
”Om jag minns rätt”. När någon som inte förstår sitt eget inlägg förolämpar en, blir förolämpningen en komplimang.

Läs artikeln så ser du att den är subjektiv och att författarna inte är sakkunniga.

Alarmisterna är grisarna on the recieving end av kvällstidningsjournalisternas slaskränna.

Förekommer ingen som helst förolämpning.

Bara ett kallt konstaterande att du tillhör en covidförnekande ytterkant. Bara att läsa några slumpvisa inlägg från dig så kommer vilken normalt funtad människa som helst till samma slutsats.

Författarna är journalister. Journalister är sällan experter på allt dom skriver om.
Förkastar du följaktligen all journalistik? Skulle inte tro det.

Till råga på allt så lyckas dom pricka 100% rätt på beskrivningen av Sverige.

Att du flippar ut för att det inte passar din världsbild är ditt problem.
Citera
2020-10-19, 00:29
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Sveriges CFR är sen ett tag tillbaka omkring 1%.

Nix.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-16..latest&country=SWE~NOR&region=World&cfrMetric= true&interval=total&aligned=true&hideControls=true &smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=a sc

Även 5,7% med platz.se siffror (5937/103679).

4,5% med FoHM:s officiella siffror (5918/103200).

Du har tokfel.
Senast redigerad av Testonio 2020-10-19 kl. 00:35.
Citera
2020-10-19, 00:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Nix.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-16..latest&country=SWE~NOR&region=World&cfrMetric= true&interval=total&aligned=true&hideControls=true &smoothing=0&pickerMetric=location&pickerSort=a sc

Även 5,7% med platz.se siffror (5937/103679).

4,5% med FoHM:s officiella siffror (5918/103200).

Du har tokfel.

Nä. Jag skrev sen ett tag tillbaka. Inte totalt.
Kolla augusti-september.
Citera
2020-10-19, 00:54
Medlem
Citat:

Sverige har klarat det väldigt dåligt jämfört med Norge, blir väl snart tvunget att genomföra en lockdown när immuniteten släpper och smittspridningen eskalerar ytterligare i landet.
Citera
2020-10-19, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Det är en tolkning. En annan är att Sverige var de enda som vågade stå upp för sin vetenskapliga bedömning kring vad som var bäst väg framåt. I stället för att få panik av matematiska domedagsmodeller (som visat sig vara felaktiga).

På hvilket sett var de matematiske modellene feilaktige ? Og hvor mye feil var de ?

Kan du elaborere rundt detaljene i Sveriges vitenskapelig analyse ?
Citera
2020-10-19, 01:32
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Visst minskar signalvärdet över tid, det håller jag med om. Gällande att peta sig i ansiktet så har de gjort en studie på det, den visade att med mask petade man sig mindre i ansiktet.
Det stämmer säkert om de kom fram till det men även med mask pillar man sig i ansiktet. Det har ju liksom ingen betydelse om man gör det 50 gånger eller 75. smittan kommer ju inte från händerna utan från nåt händerna rört. Och är man spridaren så har händerna rimligen virus på sig redan efter första pillet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in