2020-10-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ganska jämnt hela vägen:
https://covidstatistik.se/

Från vecka 15 minskade det varje vecka fram till vecka 34. Minskningstakten varierande en aning, men var i stort sett stabil. Så skulle säga att R0 låg ganska stabilt på 0,8-0,9 under den perioden, givetvis med några mindre pucklar uppåt och neråt.
Citera
2020-10-30, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tar ett snack med min dotter, kanske en utepromenad eller något. Hon har skrivit en master i ämnet. Får återkomma, men tack.
Ja det låter ju bra.
Citera
2020-10-30, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vid påsk började Stockholm vakna igen. Fram tills dess var det mer eller mindre en spökstad!

I någon mån, ja. Men R0 ändrades inte nämnvärt under april, utan fortsatte vara strax under 1. I vart fall efter vad man kan förstå av dödstalen.
Citera
2020-10-30, 00:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hypotesen om 1.5 miljoner smittade i landet ger en dödlighet på 0,8%.

Jag får det till 12 000 döda isf.

0,4% ger ungefär 1 500 000 smittade totalt.
Citera
2020-10-30, 00:28
Medlem
Citat:

Ja jag mindes fel. 0,04% är det såklart.

Men kom ihåg att 1,5 miljoner är en hypotetisk siffra.
Citera
2020-10-30, 00:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, det tror jag ni har.

Allmänna råd i Uppsala län

Var och en som vistas i Uppsala län bör undvika att resa med kollektivtrafik eller andra allmänna färdmedel.

Var och en som vistas i Uppsala län bör, om möjligt, undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor med.

Alla verksamheter i Uppsala län uppmanas att vidta åtgärder så att var och en ska kunna följa de allmänna råden. För verksamheter kan det innebära att begränsa antalet besökare vid samma tidpunkt. Öppettiderna anpassas och verksamheten erbjuder digitala alternativ. 

Alla arbetsgivare i Uppsala län uppmanas att vidta åtgärder för att anställda ska kunna följa de allmänna råden. Det kan innebära att uppmana personalen att arbeta hemifrån, erbjuda utökade förutsättningar att arbeta hemifrån och skjuta upp tjänsteresor, konferenser och andra fysiska möten

Det visar ju bara att rekommendationer inte fungerar om den du svarade på inte ens vet om det!
Citera
2020-10-30, 00:32
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Incidensen maxade ut för +80 åringar vecka 16 på närmare 200/100 000 medan yngre åldersgrupper låg under 50. Nu är det mer omvänt förhållande.
Ja men man testade i princip bara allvarligt sjuka. Idag testas folk med milda symptom (eller inga alls eftersom man avgör själv), yngre får ju oftast inte lika allvarlig infektion. Men som jag skrev så är smittspridningen förmodligen lägre på SÄBO(och också hos andra 70+ eftersom de nog är betydligt försiktigare nu)
Citera
2020-10-30, 00:35
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I någon mån, ja. Men R0 ändrades inte nämnvärt under april, utan fortsatte vara strax under 1. I vart fall efter vad man kan förstå av dödstalen.
Nja, de sjönk ganska skarpt från den 16:e, och då började nog smittan sjunka någon vecka tidigare då det finns en viss inkubationstid.
Citera
2020-10-30, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nja, de sjönk ganska skarpt från den 16:e, och då började nog smittan sjunka någon vecka tidigare då det finns en viss inkubationstid.

OK, enligt inlägget jag citerade så var det så Stockholm började vakna, och då sjönk alltså R0? Visserligem vår och mer utomhustid, men hade det haft jättestor betydelse så hade det sjunkit kraftigt i maj, vilket det inte gjorde, det sjönk visserligen, men fortsatt långsamt.
Ärligt talat, hur man än vänder och vrider på det så hittar jag ingen som helst rimlig förklaring till att smittan är så mycket större nu än under i princip hela våren. Hade R0 stigit till säg 1,1-1,2 hade jag kunnat köpa med höstmörker, ändrat socialt bettende etc, men inte över 1,5 och stigande.
Citera
2020-10-30, 00:50
Medlem
Citat:

Dubbla den siffran på smittade så hamnar du mer rätt i verkligheten. Betänk att vi har över 100 000 konstaterade fall redan. Man hinner bara testa en bråkdel av de som smittats.

Så många som 15-20% med antikroppar på många ställen redan tyder på att betydligt fler, säkert 30-35% redan har haft smittan..
Citera
2020-10-30, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, enligt inlägget jag citerade så var det så Stockholm började vakna, och då sjönk alltså R0? Visserligem vår och mer utomhustid, men hade det haft jättestor betydelse så hade det sjunkit kraftigt i maj, vilket det inte gjorde, det sjönk visserligen, men fortsatt långsamt.
Ärligt talat, hur man än vänder och vrider på det så hittar jag ingen som helst rimlig förklaring till att smittan är så mycket större nu än under i princip hela våren. Hade R0 stigit till säg 1,1-1,2 hade jag kunnat köpa med höstmörker, ändrat socialt bettende etc, men inte över 1,5 och stigande.

Tycker väl inte riktigt att du lyckats visa din hypotes med någon större pregnans dock...

Luktar lite Skandia-mannen-syndromet. Har du svårt att komma runt ett R på 1.5?

Citera
2020-10-30, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tycker väl inte riktigt att du lyckats visa din hypotes med någon större pregnans dock...

Luktar lite Skandia-mannen-syndromet. Har du svårt att komma runt ett R på 1.5?

Jag är ingen epidemolog, är mer en räknenisse, i labbet skulle jag inte vara till fördel. För att bevisa något så måste man göra det i labbet, det vet jag också. Men du har rätt, jag kommer inte runt hur ett virus som länge sjönk stadigt, helt plötsligt dubblar sig på en vecka.

Slänger in en fyrverkeripjäs till.. Tittade precis på USA:s statistik. Sedan mitten av september har 7-dagars glidande medelvärdet över antalet fall fördubblats. 7-dagars glidande medelvärde över döda ligger alltjämt på samma nivå som i mitten av september, visserligen aningen stigande, efter att ett tag ha sjunkit något. Att den ena sifffran dubblats, medan den andra ligger stilla är en oerhört stor skillnad. Men, som sagt, det är i labbet sådant bevisas, och begriper att jag ska hålla mig borta därifrån.

EDIT: Länk till USA:s statistik.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Senast redigerad av jenlov 2020-10-30 kl. 01:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in