2020-10-19, 20:08
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Provocerade eller ledde fram till det här dådet sade han ordagrant. Lite som att det är en naturlig konsekvens. I nästa andetag nämns att demonstrationen sker på samma plats där man lämnat blomsteromfång vid tidigare terrordåd. Lite som att det är något vackert i att bli mördad i ett muslimsk terrordåd.

Hela bildspråket är motbjudande.

Han beskriver denna plats som signifikant för republikens grundvärderingar, och att dessa värderingar anses vara hotade då en lärare i en utbildning i yttrandefrihet har mördats för att ha utfört sitt jobb.

Jag tycker han beskriver det hela neutralt och sakligt. (Kanske är det det som folk stör sig på? Man skulle väl kanske vilja att han flikar in lite mer värdeladdade ord för att övertyga oss att han inte är på terroristernas sida.)

Jag kan hålla med om att Catomeris verkar vara ett skolboksexempel på när politisk korrekthet kan ta sig absurda uttryck, utifrån hans bisarra reaktion på programmet Agendas exempelnamn, men jag tycker inte att han, eller SVT för den delen, i det här fallet gör sig skyldig till något i närheten av det som trådens titel beskyller honom för att göra.
Senast redigerad av anomalign 2020-10-19 kl. 20:14.
Citera
2020-10-19, 20:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Glöm nu inte att vi pratar om Fredens religion där man massivt inom Imman kåren tar avstånd från dådet.

Tills i slutna rum utdelar sina fatwa som gör att en hör 18-åring alltså kan skära huvudet av någon och sedan tycka detta var något bra. Jag kommer in i paradiset!

Det är de vuxna man bör sätta dit som kan få unga att begå saker som detta med berått mod.
Citera
2020-10-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Han beskriver denna plats som signifikant för republikens grundvärderingar, och att dessa värderingar anses vara hotade då en lärare i en utbildning i yttrandefrihet har mördats för att ha utfört sitt jobb.

Nej nu vränger du saken. Han mördades för att utbildningen provocerade fel individer underförstått i det han säger.

Vi kan ju prova med *i 40-talets Tyskland provocerade eller ledde judarnas framgångar till att man skapade koncentrationsläger*.

Eller *kvinnan gick lättklädd genom stan vilket provocerade fram eller ledde till våldtäkten*

Eller *kvinnan gick genom stan utan sin slöja vilket provocerade fram eller ledde till att hon stenades till döds*

I alla dessa fall läggs skulden även på *provokatören* det är den felsägning som är tämligen oskön.
Citera
2020-10-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Som när muslimer ger sig på Judar i det homogena Malmö?

Exakt. Eller som när Israel dödar många fler palestinier per år än vice versa. För att de kan. Och för att det ligger i den mänskliga naturen att slåss för sin klan och förfölja andra religioner och ideologier. Och för att extremister har tagit över i den del av världen och de har kommit in i en ond cirkel av hämnd.

Men de flesta upplysta människor (dock inte folk på yttersta höger- och vänsterkanten eller religiösa fundamentalister) är civiliserade. De flesta av oss vill inte ha revolution, vi utmålar inte en hel religion som monster, vi har inte särskilt stort behov av att hämnas, vi skulle aldrig visa kränkande konst såsom mohammedteckningar för barn, osv. Så länge de goda moderata/liberala/progressiva krafterna i alla länder har makten kan vi behålla fred. Men om nmr, afs och sd med sin hatsvans tar över vet man inte var detta ska sluta.
Senast redigerad av guru1966 2020-10-19 kl. 20:58.
Citera
2020-10-19, 21:15
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Nej nu vränger du saken. Han mördades för att utbildningen provocerade fel individer underförstått i det han säger.

Vi kan ju prova med *i 40-talets Tyskland provocerade eller ledde judarnas framgångar till att man skapade koncentrationsläger*.

Eller *kvinnan gick lättklädd genom stan vilket provocerade fram eller ledde till våldtäkten*

Eller *kvinnan gick genom stan utan sin slöja vilket provocerade fram eller ledde till att hon stenades till döds*

I alla dessa fall läggs skulden även på *provokatören* det är den felsägning som är tämligen oskön.

Jag vränger det inte.

Edit: han kallar inte själva platsen signifikant för grundvärderingarna så som jag skrev. Det missuppfattade jag. Så det var felaktigt av mig.

Men så här säger han ordagrant i inslaget:

Citat:
Det är resultatet av reaktionen hos många fransmän av avsky och chock och oförståelse nästan att man kan bli mördad om man undervisar om yttrandefrihet - för det är den yttersta konsekvensen av det här dådet.

Nu samlas människor i Frankrike, inte bara i Paris. Här Place de la Republique i Paris där man brukar ha stora demonstrationer men också på andra orter i Frankrike, för att manifestera nåt slags solidaritet med lärarna. Olika människor och organisationer har träffats här. Och representanter från regeringen: utbildningsministern och civilministern. Och lärarorganisationer och andra och säkert vanliga civila som sluter upp.

Place de la Republique är den plats som många demonstrationer utgår från.

Republiken har vissa grundvärderingar som anses hotade. De ingick också i just den här utbildningen som provocerade fram, eller ledde till det här dådet.

Så det är en symbolisk plats i dubbel bemärkelse. Dels för att det är en folklig demonstrationsplats, men också för att det är en plats, ska man komma ihåg, där man lämnade stora blomsterfång efter de tidigare attentaten, 2015.
Senast redigerad av anomalign 2020-10-19 kl. 21:33.
Citera
2020-10-19, 21:25
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Håller med. Det är därför som denna tråd är dum. Den går ut på att skjuta budbäraren och diskutera ordval, medan man istället borde lägga energin på det stora problemet; islamiseringen av Europa.

PK-vänsterns fixering vid ordval verkar ha smittat av sig till både höger och … ja till höger alltså

Du har rätt. 100%. Jaga idioter på SVT leder ingenstans. Vi måste hålla ihop. Enade vi stå, söndrade vi falla.

När jag tittar på helheten så går mkt av globalisternas finansiering till kränkthetsodlande organisationer vars enda agenda är att söndra oss, för att bereda vägen för hat och konflikt och krig och islamiseringen av västvärlden. Ställa människan mot sin broder är hela PK-vänsterns uppgift, stick i stäv med vad de påstår. Låter kanske som en konspirationsteori, och det finns en anledning att det låter som en konspirationsteori eftersom det är en konspiration. Duktiga idioter väljer att jaga sanningssägare på uppdrag av sina investerare samtidigt som världen brinner.
Citera
2020-10-19, 21:45
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag syftade självklart inte på terrordådet när jag skrev nonsens, utan på att vissa personer börjar påstå att SVT påstår något (se rubriken), när det är helt klart att de inte gjorde något sådant.

Alltså att märka ord och medvetet göra en så illvillig tolkning som möjligt av en SVT-medarbetares kommentar och forcera in den vantolkningen i ett konspiratoriskt och SVT-fientligt narrativ. Det är nonsens.

Det som är viktigt i sammanhanget är att SVT aldrig varit folkets television utan det socialdemokratiska partiets propagandaapparat. Vi har levt i censur, propaganda och hjärntvätt så länge att hatet mot SVT är rotat djupt i svenskarnas själ. Därför provoceras hederligt folk av subversiva gruppers uttalanden såsom denna variant. Jag anser personligen att det inte finns någon anledning att diskutera något muslimer sysslar med - vi skall agera och kasta ut dem. De kan ta sitt djävulsdykrande och packa sina väskor och dra åt det helvete de vill leva i.
Citera
2020-10-19, 21:58
Medlem
T.H.F.C.s avatar
SVT:s sanna ”värdegrund” sipprar ut emellanåt...
Citera
2020-10-19, 22:09
Medlem
ClinicallyBlazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Nej? Han sa att yttrandefriheten och den franska republikens grundvärderingar provocerande/ledde till avrättningen. Det är faktiskt helt sjukt att prata så om en man som blivit halshuggen.
Han förtydligade direkt vad han menade. Känns verkligen som ni gör en höna av en fjäder.
Citera
2020-10-19, 22:19
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
Det som är viktigt i sammanhanget är att SVT aldrig varit folkets television utan det socialdemokratiska partiets propagandaapparat. Vi har levt i censur, propaganda och hjärntvätt så länge att hatet mot SVT är rotat djupt i svenskarnas själ. Därför provoceras hederligt folk av subversiva gruppers uttalanden såsom denna variant. Jag anser personligen att det inte finns någon anledning att diskutera något muslimer sysslar med - vi skall agera och kasta ut dem. De kan ta sitt djävulsdykrande och packa sina väskor och dra åt det helvete de vill leva i.

Nja, nu tycker jag att du säger en massa tok du inte har belägg för
Citera
2020-10-19, 22:29
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClinicallyBlaze
Han förtydligade direkt vad han menade. Känns verkligen som ni gör en höna av en fjäder.

Ja alltså titeln på den här tråden är felaktig, han sa aldrig att det va läraren som provocerande fram sin halshuggning. Men tycker fortfarande han uttryckte sig illa.
Citera
2020-10-19, 22:34
Medlem
ClinicallyBlazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Ja alltså titeln på den här tråden är felaktig, han sa aldrig att det va läraren som provocerande fram sin halshuggning. Men tycker fortfarande han uttryckte sig illa.
Ja det kan man väl tycka. Men man får komma ihåg att det var en livesändning och att han förtydligade vad han menade direkt efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in