Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Jag vränger det inte.
Edit: han kallar inte själva platsen signifikant för grundvärderingarna så som jag skrev. Det missuppfattade jag. Så det var felaktigt av mig.
Men så här säger han ordagrant i inslaget:
Det är resultatet av reaktionen hos många fransmän av avsky och chock och oförståelse nästan att man kan bli mördad om man undervisar om yttrandefrihet - för det är den yttersta konsekvensen av det här dådet.
"Nu samlas människor i Frankrike, inte bara i Paris. Här Place de la Republique i Paris där man brukar ha stora demonstrationer men också på andra orter i Frankrike, för att manifestera
nåt slags solidaritet med lärarna. Olika människor och organisationer har träffats här. Och representanter från regeringen: utbildningsministern och civilministern. Och lärarorganisationer och andra och säkert vanliga civila som sluter upp.
Place de la Republique är den plats som många demonstrationer utgår från.
Republiken har
vissa grundvärderingar som anses hotade. De ingick också i just den här utbildningen
som provocerade fram, eller ledde till det här dådet.
Så det är en symbolisk plats i dubbel bemärkelse. Dels för att det är en folklig demonstrationsplats, men också för att det är en plats,
ska man komma ihåg, där man lämnade stora blomsterfång efter de tidigare attentaten, 2015."
Catomeris manar till förlåtelse, förståelse och förringar mordet. Catomeris är en ynkrygg av värsta sort. Och du är snäppet under.