Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Gällande tröjdragningen på Fabinho och att sånt förekommer 99% av fasta - ja, jag vet. Det vanligaste motargumentet jag får när jag säger att sånt måste blåsas för är att "då har vi 15 straffar per match". Och jag svarar: Nej, det får vi inte. Spelarna kommer anpassa sig. De kommer fortsätta som vanligt en stund, märka att leka ryggsäck och slita tröja ger straff, och sen lägga av. Då kommer vi få en schysstare fotboll på fasta, om vi slår ner på det. De duktiga huvudspelarna kommer älska att de får gå upp och utmana utan att ha någon som hänger på dem.
Jag HATAR att vi har en bedömningsnivå för frispark/straff i open play, men på fasta situationer är det en helt annan för att "Alla gör det". Mitt Liverpool är verkligen inte oskyldiga här, alla är lika goda kålsupare. Men jag önskar skiten rensades bort. Visst är det tråkigt att få en straff mot sig när det inte ens är farligt, men spelarna ska ju inte leka ryggsäck alls eller slita tröja.
.
Förstår att det är det vanligaste motargumentet och det är samma med filmningar. Ge uppenbara filmare 10 matchers avstängning så kommer det ta max en säsong innan samtliga spelare gör allt vad de kan för att stå på benen så länge som möjligt eller inte faller klubbade till marken och håller sig för ansiktet för de fått en touch av lillfingret på örat.
Jag håller med dig men kan se ungefär samma utfall som VAR om det införs. Någonstans har någon råkat nudda tröjan eller motståndaren och då döms målet bort.
Citat:
Ursprungligen postat av
civilian
Det här håller jag inte med om. Just offside tycker jag är det VAR sköter sämst av allt, för som det är nu fungerar det inte i min mening.
Att bli avblåst för att vara en tå (bokstavligt talat) offside när anledningen till offsiden lika gärna kan vara att VAR stoppat bilden en millisekund försent/tidigt, känns fullständigt bedrövligt. Spendera flera minuter med att gå in och mäta med linjer (även detta utförs av en människa, näppeligen 100% säkert) när det handlar om centimeter? Nä. Tar hellre några missade offsides och att VAR fokuserar på att enbart granska fula efterslängar, filmningar etc istället.
Köper inte ditt argument med att man stoppat bilden en ms för sent och därför fallerar tekniken. Massan krävde en mm-nogrannhet och fick den. Sedan att vissa lag kommer bli mer utsatta än andra då man har mer målchanser per match, det skulle man haft med i tankegången.
Oavsett så håller jag med dig att jag hellre tar en irritaton över att domaren är blind eller linjemannen inkompetent för jag tycker inte heller det fungerar med detta ständiga "vi gör ett mål men väntar 3 minuter med att jubla för det skall granskas om vi var en cm offside, om bollen råkat nudda något förbjudet på vägen, om solen skymdes bland molnen eller va fan som helst".
Återigen så är vi tillbaks på bedömningar gjorda av människa när vi pratar filmningar, våldsamma satsningar. Dessa kommer vara olika från gång till gång, det finns ingen levande människa som kan göra exakt samma bedömning i varje situation som är exakt rättvis kontra en annan bedömd situation.
Nej skrota hela skiten, ha kvar systemet som var innan och bli bättre på att dela ut bestraffningarna på det som domaren missade. Typ att domaren i matchen kan se tveksamma situationer efter matchen och även om det blivit gult kort så kan han då säga "ok, här gjorde jag en miss, det borde vart rött".