2020-10-19, 13:27
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Jordan Pickford will not face FA disciplinary action following his collision with Virgil van Dijk in Saturday's Merseyside derby.

VAR reviewed the incident and decided that Liverpool should not be awarded a penalty as Van Dijk was in an offside position. VAR also concluded that Pickford's challenge was not worthy of a red card.

Alltså, hur fan ska de ha det? Andra journalister har fått bekräftat att Coote INTE kollade på Pickfords tackling (ESPN t.ex.)

Så, Coote såg incidenten men tyckte det var inte så farligt?

Åh herrejösses. Man blir bara mer och mer förbannad och uppgiven.
Citera
2020-10-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Gällande tröjdragningen på Fabinho och att sånt förekommer 99% av fasta - ja, jag vet. Det vanligaste motargumentet jag får när jag säger att sånt måste blåsas för är att "då har vi 15 straffar per match". Och jag svarar: Nej, det får vi inte. Spelarna kommer anpassa sig. De kommer fortsätta som vanligt en stund, märka att leka ryggsäck och slita tröja ger straff, och sen lägga av. Då kommer vi få en schysstare fotboll på fasta, om vi slår ner på det. De duktiga huvudspelarna kommer älska att de får gå upp och utmana utan att ha någon som hänger på dem.

Jag HATAR att vi har en bedömningsnivå för frispark/straff i open play, men på fasta situationer är det en helt annan för att "Alla gör det". Mitt Liverpool är verkligen inte oskyldiga här, alla är lika goda kålsupare. Men jag önskar skiten rensades bort. Visst är det tråkigt att få en straff mot sig när det inte ens är farligt, men spelarna ska ju inte leka ryggsäck alls eller slita tröja.
.
Förstår att det är det vanligaste motargumentet och det är samma med filmningar. Ge uppenbara filmare 10 matchers avstängning så kommer det ta max en säsong innan samtliga spelare gör allt vad de kan för att stå på benen så länge som möjligt eller inte faller klubbade till marken och håller sig för ansiktet för de fått en touch av lillfingret på örat.
Jag håller med dig men kan se ungefär samma utfall som VAR om det införs. Någonstans har någon råkat nudda tröjan eller motståndaren och då döms målet bort.

Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Det här håller jag inte med om. Just offside tycker jag är det VAR sköter sämst av allt, för som det är nu fungerar det inte i min mening.

Att bli avblåst för att vara en tå (bokstavligt talat) offside när anledningen till offsiden lika gärna kan vara att VAR stoppat bilden en millisekund försent/tidigt, känns fullständigt bedrövligt. Spendera flera minuter med att gå in och mäta med linjer (även detta utförs av en människa, näppeligen 100% säkert) när det handlar om centimeter? Nä. Tar hellre några missade offsides och att VAR fokuserar på att enbart granska fula efterslängar, filmningar etc istället.
Köper inte ditt argument med att man stoppat bilden en ms för sent och därför fallerar tekniken. Massan krävde en mm-nogrannhet och fick den. Sedan att vissa lag kommer bli mer utsatta än andra då man har mer målchanser per match, det skulle man haft med i tankegången.

Oavsett så håller jag med dig att jag hellre tar en irritaton över att domaren är blind eller linjemannen inkompetent för jag tycker inte heller det fungerar med detta ständiga "vi gör ett mål men väntar 3 minuter med att jubla för det skall granskas om vi var en cm offside, om bollen råkat nudda något förbjudet på vägen, om solen skymdes bland molnen eller va fan som helst".

Återigen så är vi tillbaks på bedömningar gjorda av människa när vi pratar filmningar, våldsamma satsningar. Dessa kommer vara olika från gång till gång, det finns ingen levande människa som kan göra exakt samma bedömning i varje situation som är exakt rättvis kontra en annan bedömd situation.

Nej skrota hela skiten, ha kvar systemet som var innan och bli bättre på att dela ut bestraffningarna på det som domaren missade. Typ att domaren i matchen kan se tveksamma situationer efter matchen och även om det blivit gult kort så kan han då säga "ok, här gjorde jag en miss, det borde vart rött".
Citera
2020-10-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Alltså, hur fan ska de ha det? Andra journalister har fått bekräftat att Coote INTE kollade på Pickfords tackling (ESPN t.ex.)

Så, Coote såg incidenten men tyckte det var inte så farligt?

Åh herrejösses. Man blir bara mer och mer förbannad och uppgiven.
Det där däremot är helt jävla bisarrt. Om det är gränsen för vad som skall anses som ej våldsamt spel....
Citera
2020-10-19, 14:43
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Köper inte ditt argument med att man stoppat bilden en ms för sent och därför fallerar tekniken. Massan krävde en mm-nogrannhet och fick den. Sedan att vissa lag kommer bli mer utsatta än andra då man har mer målchanser per match, det skulle man haft med i tankegången.

Oavsett så håller jag med dig att jag hellre tar en irritaton över att domaren är blind eller linjemannen inkompetent för jag tycker inte heller det fungerar med detta ständiga "vi gör ett mål men väntar 3 minuter med att jubla för det skall granskas om vi var en cm offside, om bollen råkat nudda något förbjudet på vägen, om solen skymdes bland molnen eller va fan som helst".

Återigen så är vi tillbaks på bedömningar gjorda av människa när vi pratar filmningar, våldsamma satsningar. Dessa kommer vara olika från gång till gång, det finns ingen levande människa som kan göra exakt samma bedömning i varje situation som är exakt rättvis kontra en annan bedömd situation.

Nej skrota hela skiten, ha kvar systemet som var innan och bli bättre på att dela ut bestraffningarna på det som domaren missade. Typ att domaren i matchen kan se tveksamma situationer efter matchen och även om det blivit gult kort så kan han då säga "ok, här gjorde jag en miss, det borde vart rött".

Ja, massan krävde det och det är massans fel att vi kommit till den här punkten. Där håller jag med dig. Och jag menar att vi aldrig kommer få mm-rättvisa, så länge inte en helt dator-styrd och fail-safe teknik tas fram.

Angående filmningar och våldsamt spel kan jag dock verkligen se poängen att ha VAR-granskning, även om det aldrig blir perfekt. Jag menar att det kan få spelare att inte filma i lika stor utsträckning, och kanske tänka efter mer innan de gör en vansinnestackling/eftersläng. Jag upplever ändå att åtminstone filmningarna har blivit lite färre med tiden. Det är min känsla i alla fall. Sen kan vi ju se tydligt på exempelvis Pickford/VvD-incidenten att det även på detta området finns, så att säga, förbättringspotential...

Men ja. Ta bort skiten, där är vi också överrens. Bävar inför dagen då VAR införs i Allsvenskan. Fy fan.

Edit: Den där regeln FA har att om en domare sett en situation så kollar de inte på det i efterhand är helt galen. Den MÅSTE bort, oavsett om VAR finns kvar eller inte.
Citera
2020-10-19, 19:11
Medlem
Obegriplig tackling av Pickford och jävligt trist med skadan på Van Dijk, oavsett vilket lag man hejar på.

Med det sagt har Liverpool haft extremt flyt med långtidsskador i flera år trots att Klopp spelat med i princip samma startelva sen 2018, medan City haft De Bruyne (missade halva 18/19), Laporte (menisken) och Mendy (korsband ena året och menisken andra året) på listan över långtidsskadade.

Nu kom Liverpool's stora smäll på en nyckelspelare. Vi får se hur det påverkar deras försvar.
Citera
2020-10-19, 19:27
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Obegriplig tackling av Pickford och jävligt trist med skadan på Van Dijk, oavsett vilket lag man hejar på.

Med det sagt har Liverpool haft extremt flyt med långtidsskador i flera år trots att Klopp spelat med i princip samma startelva sen 2018, medan City haft De Bruyne (missade halva 18/19), Laporte (menisken) och Mendy (korsband ena året och menisken andra året) på listan över långtidsskadade.

Nu kom Liverpool's stora smäll på en nyckelspelare. Vi får se hur det påverkar deras försvar.

Så skadorna på Alisson, Mané och Henderson gills inte?

Nu har ju City spelat footballmanager för länge och blir inte lika påverkade av skador så som LIverpool kan bli. Jag är inte orolig för att vara utan VVD, det jag är orolig är våran dåliga bredd på just den positionen.
Citera
2020-10-19, 20:13
Medlem
LFCYNWAs avatar
I år är det ändå dags att skicka ner Burnley i avgrund. Ett sådant intetsägande lag sjukt att Pope, Tarkowski och McNeil blev kvar.
Citera
2020-10-19, 20:33
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Hur bra är Aston Villa egentligen? Resultaten hittills är ju otroligt bra.
Citera
2020-10-19, 20:58
Medlem
Citat:
Det här håller jag inte med om. Just offside tycker jag är det VAR sköter sämst av allt, för som det är nu fungerar det inte i min mening.

Att bli avblåst för att vara en tå (bokstavligt talat) offside när anledningen till offsiden lika gärna kan vara att VAR stoppat bilden en millisekund försent/tidigt, känns fullständigt bedrövligt. Spendera flera minuter med att gå in och mäta med linjer (även detta utförs av en människa, näppeligen 100% säkert) när det handlar om centimeter? Nä. Tar hellre några missade offsides och att VAR fokuserar på att enbart granska fula efterslängar, filmningar etc istället.

Kör de med 30, 60 eller ännu fler bilder på sekund?, tror det är 60 eller 30; dessutom ser man ibland tearing på bilderna, delar av föregående bild ligger kvar.

Kör man med 30 bilder per sekund och en spelare springer 10m/s mot en stillastående backlinje så är det, vid 30 bilder per sekund, 0,33 meter per bild, tar man en bild för sent är det 0,33 meter den anfallande spelaren har hunnit ta sig extra på den tiden...än värre blir det om backlinjen försöker lyfta, blir lätt en halvmeters skillnad på bild då.

Och på den frysta bilden så ser man i princip alltid att spelaren bara har sparkat på bollen, men inte släppt den och det är en bild för tidigt, eller att bollen redan har lämnat foten och det är minst en bild för sent.

Man borde därför kolla två bilder, sista bilden som bollen är i kontakt med foten och första bilden bollen har lämnat foten, spelaren som får bollen skall vara offside på bägge för att det skall dömas offside; även om bägge bilderna är fel så får man ett bättre medelvärde.
Citera
2020-10-19, 21:09
Medlem
civilians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Kör de med 30, 60 eller ännu fler bilder på sekund?, tror det är 60 eller 30; dessutom ser man ibland tearing på bilderna, delar av föregående bild ligger kvar.

Kör man med 30 bilder per sekund och en spelare springer 10m/s mot en stillastående backlinje så är det, vid 30 bilder per sekund, 0,33 meter per bild, tar man en bild för sent är det 0,33 meter den anfallande spelaren har hunnit ta sig extra på den tiden...än värre blir det om backlinjen försöker lyfta, blir lätt en halvmeters skillnad på bild då.

Och på den frysta bilden så ser man i princip alltid att spelaren bara har sparkat på bollen, men inte släppt den och det är en bild för tidigt, eller att bollen redan har lämnat foten och det är minst en bild för sent.

Man borde därför kolla två bilder, sista bilden som bollen är i kontakt med foten och första bilden bollen har lämnat foten, spelaren som får bollen skall vara offside på bägge för att det skall dömas offside; även om bägge bilderna är fel så får man ett bättre medelvärde.

Har läst det någon gång men kan inte påminna mig om det var 30 eller 60. Ganska säker på att det inte är mer än så, men don't quote me on it.

Ska man granska två olika sekvenser, vilket egentligen är det enda rimliga, kommer dessa granskningar ta ännu längre tid dessutom.
Citera
2020-10-19, 22:43
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt

Bra där. Skönt att fler börjar uppmärksamma detta egentligen - om man bara tänker efter - rätt självklara faktum att varken VAR-bilderna eller (framför allt) de "frusna" tv-bilderna ger nån som helst rättvis bild av skeendet. Man behöver inte ens utgå ifrån att spelarna rör sig i sprinterfart (10 m/s) utan tillämpa en betydligt mer generös bedömning (t.ex. 5 m/s, dvs 20 s på 100 meter) för att en tiondels differens ska göra stort avtryck på reprisen. Svenska tv-kommentatorer har definitivt inte fattat detta.

Citat:
Ska man granska två olika sekvenser, vilket egentligen är det enda rimliga, kommer dessa granskningar ta ännu längre tid dessutom.

Exakt. Så därför är kanske det enda vettiga att avsluta det här experimentet och låta domarnas syn och hörsel avgöra, som förr?
Citera
2020-10-20, 09:23
Medlem
EnLitenFryss avatar
Parodin fortsätter.

Citat:
The VAR in charge of Saturday's controversial Merseyside derby did not check for a red card for Jordan Pickford after forgetting rules state he could review the incident despite the offside in the build-up.

...

Remarkably, Sportsmail has been told Coote thought the offside — which he checked forensically — nullified what happened afterwards.

Ok så här. Jag tror verkligen inte att en professionell domare "glömmer bort" att du kan utvisa spelare för incidenter som skett efter avblåsning. Det håller jag för helt otänkbart. VAR ska granska mål, röda kort, straffar och fel identitet - jag ser bara inte hur en professionell domare tänker att "ja men offside, då kvittar vad som händer efter".

Däremot kan jag se två möjliga scenarion:

1. Coote la all energi på offsiden och missade helt Pickfords challenge
2. Coote såg challengen men tyckte den inte var rött kort

Båda är sjukt osmickrande för Coote, men någon av dem måste det vara. Att FA inte kan straffa Pickford i efterhand är också helt sjukt.

Det vore väldigt bra om PL kom ut med varför det blev som det blev, och vilka åtgärder man tänker ta för att det inte ska upprepas. För just nu florerar två rakt motstridiga uppgifter - antingen såg han det och sket i det, eller så missade han det. Nåt av dem stämmer.

https://www.dailymail.co.uk/sport/football/article-8856615/Merseyside-derby-video-referee-didnt-know-Jordan-Pickford-red-card.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in