Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-19, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
I inlägg 10406 har jag försökt svara utifrån hur jag känner. Att syna Ms agerande är viktigt då hon är rikskänd och har blivit en förebild för många familjehem om
inte ”den” förebilden. Men som MarryBlunt skrev kan man ju tycka att det borde diskuteras i en separat tråd. Jag vet inte. Men diskuteras bör det nog med tanke på att fallet Lilla Hjärtat, berättat utifrån familjemammans perspektiv, används för att lobba för lagändringar mm. Jag är varken ”team R” eller ”team M”. Att ett familjehem ibland brister i sitt uppdrag är bara mänskligt. Förhåller mig dock som du mycket kritisk mot socialtjänsten.

Melinda har inte brustit någonstans som fostermamma! Hon har gett Esmeralda kärlek och trygghet, hon lämnade till och med Esmeralda hos sina biologiska föräldrar när LVU avslutades.

Jag föreslår att ni som hyser agg mot henne bildar en egen liten klubb, här hör ert agg mot henne inte hemma. Totalt irrelevant!
Citera
2020-10-19, 14:28
Medlem
Citat:
Jag har inte läst tråden så uppmärksamt på sistone och vet inte om någon har påstod det men jag tycker i så fall att det skulle vara en absurd tankegång. M var väl en bidragande faktor till varför R och P kände sig jagade men att därifrån dra slutsatsen att det var hennes fel att de inte larmade 112 är att dra resonemanget väldigt långt. Däremot så var hon helt tydligt en bidragande faktor till att E hade svårt att anknyta till bioföräldrarna och hon gjorde henne inte en tjänst med det. Jag hoppas att andra familjehem inte tar efter.

Vet du vad som var en avgöra faktor i anknytningen mellan Rebecka och Esmeralda?

Rebecka lämnade Esmeralda på BB. Hon övergav sin dotter. Hon valde Patrik. Hon valde droger.

Rebecka skapade aldrig en anknytning.
Citera
2020-10-19, 15:32
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
När träffade fosterhemsmamman Esmeralda sista gången?
Fick hon träffa Esmeralda för att fira hennes födelsedag, när hon flyttat till de biologiska föräldrarna?
Hon skulle väl fylla år strax efter hemflytten?
Vore det inte bäst för ett barn som levt hela sitt liv placerad i en familj, att efter hemflytt till sin biologiska familj få träffa den familj som hon tillbringat hela sitt liv med?
Det är trots allt fosterfamiljen som funnits där och tröstat, matat, förmedlat trygghet och kärlek. Det känns lite ohumant att abrupt klippa av den tryggheten.
Har man efter en överflytt någon typ av avtrappning?
Ungefär som när man sätter in en medicin, så trappar man upp för att vid ett eventuellt byte av medicin, så måste man trappa ner medicinen. Förstår någon hur jag tänker?
Överlämningen skede 1 april 2019. Familjehemmet blev sedan lovade att träffa Esmeralda på hennes födelsedag den 25 april.
Detta fick hon dock inte.!
Melinda och Esmeralda träffades med andra ord varandra sista gången 10 månader innan hon dog
Citera
2020-10-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast Esmeralda dog ju 10 månader efter det att hon träffat familjehemsmamman sista gången.
Att säga att Esmeraldas död hade något med dålig anknytning är ju lite som att säga att hon får skylla sig själv, eller att det är okey att ta sämre hand om barn man inte gillar.

Ja, och det var precis det jag skrev, att det INTE hade med hennes död att göra och att påstå det skulle vara helt absurt? Antingen läste du slarvigt eller så vill du missförstå?
Citera
2020-10-19, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
”Däremot så var hon helt tydligt en bidragande faktor till att E hade svårt att anknyta till bioföräldrarna och hon gjorde henne inte en tjänst med det. Jag hoppas att andra familjehem inte tar efter.” - men va..? För det första, menar du att Melinda med flit försvårade Esmeraldas anknytning till föräldrarna och vad har du isåfall för bevis/belägg för det? För det andra, menar du att familjehem INTE ska knyta an till sina placerade barn och hur tänker du isåfall att det hade hjälpt barnen? Hur ska ett familjehem göra för att knyta an ”lagom” mycket - det låter som stor risk för otrygg eller ambivalent anknytning vilket i sig kan ha stor negativ inverkan på barnet och dess utveckling.

Näe, nu får ni väl ge er. Ett oskyldigt barn har hittats avlidet och gömt i sitt hem, men det ni fokuserar på är familjehemsmamman som inte levt med flickan på nästan ett år? Det spelar ingen roll om Melinda så hade stalkat föräldrarna; det är ingen anledning att inte hjälpa sitt svårt skadade barn! Förstår ni ens vad ni sitter och skriver? Skuldbelägg den som skuldbeläggas skall, ni borde skämmas.

Herregud. Lugna ner dig. För det första är jag en person och även om jag har ett tyskt användarnamn finns det ingen anledning att använda ”ni” när du tilltalar mig. Jag har varit aktiv i tråden sedan början och är knappast ett fan av bioföräldrarna, viket går att utläsa från mina tidigare inlägg. I ca 90% av dessa inlägg har jag fokuserat enbart på fallet och bioföräldrarna. Så att påstå att ”vi”’skulle enbart fokusera på Melinda är absurt. Ja, jag tycker att M har gjort vissa fel. Såklart hon ska knyta an men hon ska även underlätta för anknytningen till bioföräldrarna då det alltid finns en risk att placerade barn flyttar tillbaka. Det finns absolut ingen motsättning i det. Oavsett vad socialtjänsten lovat. Det är därför det finns riktlinjer kring hur man ska bete sig som familjehem. Vilka hon inte har följt då hon var övertygat om att E skulle stanna. CharlieR har tidigare sammanfattat väldigt bra på vilka sätt M har brustit och jag tänker inte lägga ner tid på att gå igenom alla punkter igen. Ja, det är säkert fruktansvärt svårt att vara familjehem. En nästan omöjlig balansgång. Och som sagt, det är bl a exakt därför det finns riktlinjer så att inte alla gör på sina egna sätt och hur de känner för. Din ton mot mig är totalt oacceptabel. Jag tänker inte skämmas för att jag uttrycker min åsikt och har alltid försökt att vara balanserad och respektfull även om jag inser att jag med detta inlägg nu själv bryter mot det. Men nog får vara nog. Det du gör är att kapa en tråd och vara nedsättande mot alla som uttrycker en åsikt som inte är precis som din.
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-10-19 kl. 17:17.
Citera
2020-10-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Melinda har inte brustit någonstans som fostermamma! Hon har gett Esmeralda kärlek och trygghet, hon lämnade till och med Esmeralda hos sina biologiska föräldrar när LVU avslutades.

Jag föreslår att ni som hyser agg mot henne bildar en egen liten klubb, här hör ert agg mot henne inte hemma. Totalt irrelevant!

Ett agg? Så om man inte tycker att allt en numera offentlig människa gör eller har gjort är toppenbra eller genomgott så hyser man ett agg? Jag har en enorm respekt för henne på de flesta plan men tycker samtidigt att hon har brustit i vissa avseenden. Och varför skulle det vara irrelevant? Ja, det är irrelevant för Es död men det är INTE irrelevant för hela den politiska debatten som fallet har lett till. Varför är det SÅ svårt att ta in? Eller föreslår du alltså att man ska splittra tråden? Just här får man bara diskutera hur hemska bioföräldrarna var? Sedan får man ha en separat tråd där man får prata om fosterhemmet? Dock bara om det som
är negativt för att sätta M på piedestal är ändå okej i denna tråd? Och sedan en separat tråd för att diskutera socialtjänstens tillkortakommanden? Kanske en till för polisen, kammarrätten, katten?
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-10-19 kl. 17:20.
Citera
2020-10-19, 17:06
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ja, och det var precis det jag skrev, att det INTE hade med hennes död att göra och att påstå det skulle vara helt absurt? Antingen läste du slarvigt eller så vill du missförstå?
Förlåt, jag läste slarvigt. Och så var jag sur, en data kurs på jobbet som var så dålig så det rök ur öronen på mig.

Jag ska försöka läsa nogare nästa gång och inte kasta iväg ett meddelande när jag är sur.
Citera
2020-10-19, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Förlåt, jag läste slarvigt. Och så var jag sur, en data kurs på jobbet som var så dålig så det rök ur öronen på mig.

Jag ska försöka läsa nogare nästa gång och inte kasta iväg ett meddelande när jag är sur.

Haha, ingen fara. Det förstår jag verkligen. Det finns för många dåliga data kurser! Jag hade ett skittråkigt zoom-möte som aldrig tog slut och var väl lite otrevlig tillbaka. Ursäkta!
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-10-19 kl. 17:21.
Citera
2020-10-19, 17:29
Medlem
Citat:
Vet du vad som var en avgöra faktor i anknytningen mellan Rebecka och Esmeralda?

Rebecka lämnade Esmeralda på BB. Hon övergav sin dotter. Hon valde Patrik. Hon valde droger.

Rebecka skapade aldrig en anknytning.

Ja, det var den MEST avgörande faktorn och jag påstår verkligen inget annat. Varför får man inte ha två tankar i huvudet samtidigt? Det ena förminskar inte det andra.
Citera
2020-10-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ja, det var den MEST avgörande faktorn och jag påstår verkligen inget annat. Varför får man inte ha två tankar i huvudet samtidigt? Det ena förminskar inte det andra.

Du skrev att M hade en biddragande faktor till att E inte knöt an till sina biologiska föräldrar.

Hos vem ligger felet att R och E inte hade en anknytning?

Den kunde inte M påverka. Hon var ingen faktor i deras anknytning.
Citera
2020-10-19, 18:27
Medlem
Funderar lite här. Kommer barnen att flytta hem direkt till den här undermåliga mamman när hon suttit av det eventuella straffet? Eller har A**s något att säga till om? Han kanske inte VILL flytta hem?
Citera
2020-10-19, 18:40
Medlem
Citat:
Du skrev att M hade en biddragande faktor till att E inte knöt an till sina biologiska föräldrar.

Hos vem ligger felet att R och E inte hade en anknytning?

Den kunde inte M påverka. Hon var ingen faktor i deras anknytning.

Menar du att familjehem inte ska verka för en anknytning mellan det placerade barnet och bioföräldrarna? Just iom att de inte kan ta för givet att barnet inte kommer att behöva flytta hem så är det väl i barnets intresse att man verkar för det? Eller inte? Eller menar du att familjehem ska verka för en anknytning och att M har gjort det genom att till exempel prata om biofamiljen, visa bilder osv? Har man barn och vill att dessa ska knyta an till andra vuxna runtomkring är beteendet hos den främsta anknytningspersonen helt central för denna process. Det är till exempel av den anledningen som föräldrar ofta pratar med sina barn om mor-/ farföräldrar eller andra släktingar, visar bilder, förklarar varför dessa personer är viktiga för barnet, säger positiva saker osv. Har M gjort det? Eller menar du att familjehem själv ska få avgöra den biten lite beroende på vad de tycker om bioföräldrarna? Jag menar inte att låta ifrågasättande och dryg, jag vill verkligen veta vad du tycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in