Flashback bygger pepparkakshus!
2020-10-19, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Funderar lite här. Kommer barnen att flytta hem direkt till den här undermåliga mamman när hon suttit av det eventuella straffet? Eller har A**s något att säga till om? Han kanske inte VILL flytta hem?

Jag är inte så insatt men antar att det kommer att vara något som blir prövat i domstol.
Citera
2020-10-19, 19:54
Medlem
Jag funderar över IVO:s utskåpning av socialnämnden.
Ärendet hade gått att "lösa" med befintlig lagstiftning, menar de.
De nämner två åtgärder.
Flyttningsförbud och tvångsomhändertagande.
Båda dessa åtgärder bestäms av domstol och är överklagningsbara.
IVO kan omöjligt veta hur domstolen dömt.
Så återigen: hur kan IVO vara säker på att flickan kunnat räddas?
Citera
2020-10-19, 20:11
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teevee
Du skrev att M hade en biddragande faktor till att E inte knöt an till sina biologiska föräldrar.

Hos vem ligger felet att R och E inte hade en anknytning?

Den kunde inte M påverka. Hon var ingen faktor i deras anknytning.
Jag tänker att största felet om anknytningen var dålig ligger hos Rebecka. Och i det beslutet hon fattade om att lämna Esmeralda på BB.

Jag tänker att det är omöjligt att få em sju veckors bebis i sin famn utan att knyta an. Och tur är väll att Melinda gjorde det. Annars skulle ju Esmeralda varit helt utan anknytning de tre första åren av sitt liv och det hade ju varit fruktansvärt. Då hade hon självklart inte heller kunnat knyta an till Rebecka.

Om hur Melinda skötte att hålla Rebecka nära och trygg för Esmeralda har jag ingen aning om. Självklart är det viktigt att göra.
Började hon inte vara med på umgänge fast hon inte ville? För att Rsmeralda skulle vara glad och trygg på dom?
Citera
2020-10-19, 20:12
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Jag funderar över IVO:s utskåpning av socialnämnden.
Ärendet hade gått att "lösa" med befintlig lagstiftning, menar de.
De nämner två åtgärder.
Flyttningsförbud och tvångsomhändertagande.
Båda dessa åtgärder bestäms av domstol och är överklagningsbara.
IVO kan omöjligt veta hur domstolen dömt.
Så återigen: hur kan IVO vara säker på att flickan kunnat räddas?
Det vet man inte, facit fanns ju inte då. En av ivos fördelar är ju att dom alltid har facit när de utreder.
Citera
2020-10-19, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag tänker att största felet om anknytningen var dålig ligger hos Rebecka. Och i det beslutet hon fattade om att lämna Esmeralda på BB.

Jag tänker att det är omöjligt att få em sju veckors bebis i sin famn utan att knyta an. Och tur är väll att Melinda gjorde det. Annars skulle ju Esmeralda varit helt utan anknytning de tre första åren av sitt liv och det hade ju varit fruktansvärt. Då hade hon självklart inte heller kunnat knyta an till Rebecka.

Om hur Melinda skötte att hålla Rebecka nära och trygg för Esmeralda har jag ingen aning om. Självklart är det viktigt att göra.
Började hon inte vara med på umgänge fast hon inte ville? För att Rsmeralda skulle vara glad och trygg på dom?

Absolut, det är omöjligt att inte knyta an till en så liten bebis och det var helt avgörande för E att hon gjorde det! Noll, verkligen noll kritik där! Jag menar att ett barn kan knyta an till flera personer och att en bra anknytning till fostermamman utesluter ju inte en fin kontakt med biomamman. Att E var väldigt ledsen vid umgängena i början är ju helt förståeligt med tanke på hur liten hon var. Det var bra att M följde med då. Men sedan går det att läsa i dokumentationen kring turerna gällande LVU:et att fostermamman glesade ut umgänget till var tredje vecka då hon inte fick ihop dessa med sitt schema. Då var E två år gammal. Att träffa sin biomamma, som barnet kanske kommer att förenas med igen, enbart en gång i månaden är väldigt lite tycker jag. Hon säger också i domstolsförhandlingen att de inte pratade om bioföräldrarna hemma och att det fanns inga bilder på dessa eller syskonen. Både socialtjänsten och M verkade vara övertygade om att vårdnaden för E skulle så småningom flyttas över till familjehemmet och det är inte något som man kan räkna med och bete sig därefter. Även om jag på ett mänskligt plan förstår att hon tänkte så och att det hade varit bättre om så hade varit fallet så tycker jag ändå att det är oprofessionellt. Tänk om alla familjehem skulle göra så? Förstår du min poäng?
Senast redigerad av ApfelBirne 2020-10-19 kl. 20:48.
Citera
2020-10-19, 20:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Absolut, det är omöjligt att inte knyta an till en så liten bebis och det var helt avgörande för E att hon gjorde det! Noll, verkligen noll kritik där! Jag menar att ett barn kan knyta an till flera personer och att en bra anknytning till fostermamman utesluter ju inte en fin kontakt med biomamman. Att E var väldigt ledsen vid umgängen i början är ju helt förståeligt med tanke på hur liten hon var. Det var bra att M följde med då. Men sedan går det att läsa i dokumentationen kring turerna gällande LVU:et att fostermamman glesade ut umgängen till var tredje vecka då hon inte fick ihop dessa med sitt schema. Då var E två år gammal. Att träffa sin biomamma, som barnet kanske kommer att förenas med igen, enbart en gång i månaden är väldigt lite tycker jag. Hon säger också i domstolsförhandlingen att de inte pratade om bioföräldrarna hemma och att det fanns inga bilder på dessa eller syskonen. Både socialtjänsten och M verkade vara övertygade om att vårdnaden för E skulle så småningom flyttas över till familjehemmet och det är inte något som man kan räkna med och bete sig därefter. Även om jag på ett mänskligt plan förstår att hon tänkte så och att det hade varit bättre om så hade varit fallet så tycker jag ändå att det är oprofessionellt. Tänk om alla familjehem skulle göra så? Förstår du min poäng?
Jo, det är rätt. Ännu viktigare självklart om man tänker hemflytt. Men även om man inte tror att det kommer att det kommer att ske. För blod är viktigt, även om man ska växa upp i familjehemmet så är det jätteviktigt att bioföräldrarna blir en del av livet.

Och som du säger, man kan knyta an till fler än en person. Om man är ett tryggt och glatt barn kan man älska och vara trygg med många.
Citera
2020-10-19, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
När träffade fosterhemsmamman Esmeralda sista gången?
Fick hon träffa Esmeralda för att fira hennes födelsedag, när hon flyttat till de biologiska föräldrarna?
Hon skulle väl fylla år strax efter hemflytten?
Vore det inte bäst för ett barn som levt hela sitt liv placerad i en familj, att efter hemflytt till sin biologiska familj få träffa den familj som hon tillbringat hela sitt liv med?
Det är trots allt fosterfamiljen som funnits där och tröstat, matat, förmedlat trygghet och kärlek. Det känns lite ohumant att abrupt klippa av den tryggheten.
Har man efter en överflytt någon typ av avtrappning?
Ungefär som när man sätter in en medicin, så trappar man upp för att vid ett eventuellt byte av medicin, så måste man trappa ner medicinen. Förstår någon hur jag tänker?

Esmeralda flyttade hem permanent 1 april 2019.
Familjehemmet var lovat att få komma på hennes födelsedag tre veckor senare, men Rebecka meddelade innan detta att Esmeralda hade för starka känslor till Melinda och att det inte skulle bli bra för henne att de träffades. Melinda fick 2 bilder av Rebecka på Esmeralda under denna tiden efter hon frågat om det.
Därefter varken såg eller hördes Melinda och Esmeralda.
Soc avslutade ärenden 3 april 2019 trots att de enligt lag ska följa upp 3 månader efter hemflytt...

Oftast brukar familjehemmet finnas kvar som kontaktfamilj t ex varannan helg, många gånger upp till myndig ålder när barn varit placerade så länge. Det är såklart absolut bäst för barnet med en fortsatt kontakt, MEN i detta fall kände sig Rebecka bitter över att Esmeralda hade svårt att knyta an till henne och hade starkare anknytning till familjehemmet, därför lät hon inte Esmeralda träffa Melinda. Redan där borde varningsklockorna ringt för soc....
Citera
2020-10-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Absolut, det är omöjligt att inte knyta an till en så liten bebis och det var helt avgörande för E att hon gjorde det! Noll, verkligen noll kritik där! Jag menar att ett barn kan knyta an till flera personer och att en bra anknytning till fostermamman utesluter ju inte en fin kontakt med biomamman. Att E var väldigt ledsen vid umgängena i början är ju helt förståeligt med tanke på hur liten hon var. Det var bra att M följde med då. Men sedan går det att läsa i dokumentationen kring turerna gällande LVU:et att fostermamman glesade ut umgänget till var tredje vecka då hon inte fick ihop dessa med sitt schema. Då var E två år gammal. Att träffa sin biomamma, som barnet kanske kommer att förenas med igen, enbart en gång i månaden är väldigt lite tycker jag. Hon säger också i domstolsförhandlingen att de inte pratade om bioföräldrarna hemma och att det fanns inga bilder på dessa eller syskonen. Både socialtjänsten och M verkade vara övertygade om att vårdnaden för E skulle så småningom flyttas över till familjehemmet och det är inte något som man kan räkna med och bete sig därefter. Även om jag på ett mänskligt plan förstår att hon tänkte så och att det hade varit bättre om så hade varit fallet så tycker jag ändå att det är oprofessionellt. Tänk om alla familjehem skulle göra så? Förstår du min poäng?

Det var inte familjehemmets beslut att glesa ut umgängena utan soc beslut, men det berodde dels på att Melinda börjat jobba igen och Esmeralda gick på dagis. Helt förståeligt att man inte kan avsätta varje helg till umängen. Dessutom tänkte man att det såsmåningom skulle bli en vårdnadsöverflytt och då brukar man glesa ut umgängena. Finns någon ingen med barn som varit placerade länge som har umgänge nå oftare än var tredje vecka...
90 minuter var ändå lång tid för umgänge.

I efterhand är det lätt att kritisera upplägget av umgänge, men där och då är det nog svårt att säga att de fattade fel beslut. Melinda hade inga bilder på föräldrarna som hon kunde visa Esmeralda. Hon hade inte fått några bilder. Hon pratade om föräldrarna i anslutning till umgängena berättar hon också. Det är inte heller svårt att själv tänka att barnet skulle bli placerat hela uppväxten med tanke på skälen för omhändertagande och föräldrarnas stora samarbetssvårigheter med soc... Nu fattade Kammarrätten ett felaktigt beslut och det resulterade i Esmeraldas död. Hade Esmeralda fortfarande varit under LVU hos Melinda hade hon fortsatt träffa sin mamma var tredje vecka och i takt med ökad ålder förstått mer och mer vem Rebecka var och själv kunnat välja om hon ville ha en relation eller inte.
Citera
2020-10-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer
Familjehemmet var lovat att få komma på hennes födelsedag tre veckor senare, men Rebecka meddelade innan detta att Esmeralda hade för starka känslor till Melinda och att det inte skulle bli bra för henne att de träffades. Melinda fick 2 bilder av Rebecka på Esmeralda under denna tiden efter hon frågat om det.
Soc avslutade ärenden 3 april 2019 trots att de enligt lag ska följa upp 3 månader efter hemflytt...

Oftast brukar familjehemmet finnas kvar som kontaktfamilj t ex varannan helg, många gånger upp till myndig ålder när barn varit placerade så länge. Det är såklart absolut bäst för barnet med en fortsatt kontakt, MEN i detta fall kände sig Rebecka bitter över att Esmeralda hade svårt att knyta an till henne och hade starkare anknytning till familjehemmet, därför lät hon inte Esmeralda träffa Melinda. Redan där borde varningsklockorna ringt för soc....

Stackars liten, hon måste känt sig övergiven, som om hon gjort någonting fel. Får ont i magen av sånt här.
Citera
2020-10-19, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evildancer

Tror inte det blev aktuellt efter orosanmälningarna faktiskt. Det är nog mer så att dom avslutade kontakten abrupt för att slippa socialtjänsten. familjehemsmamman osv.
Har domstolen dömt att barnet skall hem är det ingen lag som säger att familjehemmet har några rättigheter. Det är alltså upp till dom som har vårdnaden att avgöra och här blev dom anmälda och det säger sig självt att R o P inte ville ha med M att göra efter det. Lägg av med anknytningsteorin det är inte alls något R var bitter över.

Citat:
Stackars liten, hon måste känt sig övergiven, som om hon gjort någonting fel. Får ont i magen av sånt här.
Ja så känns det även för dom barn som polisen hämtar med socialtjänsten från både det biologiska hemmet och familjehemmen. Är det någon som tar hänsyn till det då? Placeras hos främmande människor.
Citera
2020-10-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jo, det är rätt. Ännu viktigare självklart om man tänker hemflytt. Men även om man inte tror att det kommer att det kommer att ske. För blod är viktigt, även om man ska växa upp i familjehemmet så är det jätteviktigt att bioföräldrarna blir en del av livet.

Och som du säger, man kan knyta an till fler än en person. Om man är ett tryggt och glatt barn kan man älska och vara trygg med många.

Det är precis som du skriver. Barn har tendensen att känna att deras bioföräldrar är en del av dem. Det tillhör den mänskliga naturen att vilja förstå sig på och vara i det rena med sitt ursprung.

Nu byter jag ämne men jag vill passa på och säga att det är också därför det blir så förödande för barn om deras föräldrar blir utmålade som monster. Då kommer de att känna att det även gäller en del av de själva. Jag hoppas att inga av de äldre kvarvarande barnen har hittat till tråden men om så är fallet vill jag verkligen verkligen att de ska veta att ingenting, absolut ingenting är fel på dem. Och att de har all rätt i världen att känna vad de vill för sina föräldrar.
Citera
2020-10-19, 21:23
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jo du, man får mycket ont i magen när man tänker på henne.!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in