2020-10-19, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det händer då och då. Jag kände en som dog av det i den åldern.
Jo, det är sant. Har man extrem otur så kan det hända.
Citera
2020-10-19, 12:40
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men varför ökar antalet smittade i hela Europa nu?
Hur definierar man en andra våg? Endast antalet nya smittade eller ration svårtsjuka/döda i relation till nya smittade? Jag tycker det senare
Citera
2020-10-19, 12:42
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Problem med testkapaciteten, Uppsala hade problem förra veckan har jag för mig?

”Halverad testning för flera regioner i veckan

Flera regioner får begränsad provtagningskapacitet för covid-19 under veckan. Anledningen är att analysmaterial till Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) blivit försenat.

SVA analyserar covid-19-prover åt bland annat regionerna Jönköping, Kronoberg och Örebro.

En inställd leverans från Taiwan gör dock att kapaciteten kommer att halveras den här veckan.

– I normala fall handlar det om 1 700–1 800 tester per dag. Men den här veckan blir det ungefär halva den summan, säger Henrik Ericsson, chef på den mikrobiologiska enheten på SVA, till TT.”

svt.se

Smart drag att dra ner på testandet i en kritisk situation, då slipper svenska folket och omvärlden bli informerade om det okontrollerbara läget. Vad är nästa drag för att strypa informationen till svenska folket? Förnekarna vill att FHM bara rapporterar en gång i veckan, fyra dagar är alldeles för mycket. Bästa lösningen hade varit om myndigheterna informerade svenska folket en gång i månaden.
Citera
2020-10-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Detta var intressant. Jag har hela tiden hävdat att viruset leder till inflammationer samtidigt som man blivit påhoppad här i tråden. Skulle gärna vilja veta mer om detta, vet du vilken typ av inflammationer viruset ger upphov till?
Tyvärr vet jag inte så mycket mer. Jag antog att han menade inflammation i lungorna.
Citera
2020-10-19, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Nej, det handla om triage. Har läckta dokument från karolinska sparade (som postats i tråden tidigare) som klart och tydligt ger personal makten över vem som ska leva och vem som ska dö.

Har även en skrämmande personlig historia där en kvinna lämnades att dö på ålderdomshemmet för ambulansen inte prioriterade folk i hennes ålder och samma svar skulle hon få om hon åkte in själv.
Perspektiv, tack. Jag skrev att misstag hade begåtts, men det har inget att göra med 60-åringar med högt blodtryck och diabetes, som artikeln handlar om.

En 60-åring med högt blodtryck och diabetes är en helt vanlig 60-åring som jobbar heltid, snickrar på huset och hjälper barnen att flytta. Det ska inte förväxlas med någon som behöver dygnet-runt-assistans, vilket är kriteriet för att få plats på särskilt boende i Sverige.
Citera
2020-10-19, 12:53
Medlem
Merwinnas avatar
Detta är pinsamt. Vi framstår som värsta dödsknarkarnazisterna. Inför tyskarna. Och dessutom är verkligheten ännu värre: triaget genomfördes VISST.

ANNA SJÖGREN12:01
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=415289
Tyskland klarade sig lindrigt i den första coronavågen, men nu rullar dem andra vågen in över Tyskland.

På sjukhuset Helios-Klinikum i München har man dragit lärdomar av i våras, då ett coronautbrott tvingade det att stänga.

Målet är att man inte ska hamna i det läge Sverige hamnade i, med hårda prioriteringar för vem som ska få intensivvård med utgångspunkt i ålder och bakomliggande sjukdomar.

Det säger kärlkirurgen Reza Ghotbi, som är chefsläkare för hela sjukhuset.

– Här hade vi inte den typen av överväganden som i Sverige, att 60–70-åringar med bakomliggande sjukdomar kanske inte skulle få intensivvård. Lyckligtvis infördes de aldrig. Men där var vi inte alls, inte ens när det var som värst. Det handlar inte bara om medicin, utan det är olika filosofier. Och där är jag tacksam att vi har valt den väg vi har valt.
Citera
2020-10-19, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta är pinsamt. Vi framstår som värsta dödsknarkarnazisterna. Inför tyskarna. Och dessutom är verkligheten ännu värre: triaget genomfördes VISST.

ANNA SJÖGREN12:01
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=415289
Tyskland klarade sig lindrigt i den första coronavågen, men nu rullar dem andra vågen in över Tyskland.

På sjukhuset Helios-Klinikum i München har man dragit lärdomar av i våras, då ett coronautbrott tvingade det att stänga.

Målet är att man inte ska hamna i det läge Sverige hamnade i, med hårda prioriteringar för vem som ska få intensivvård med utgångspunkt i ålder och bakomliggande sjukdomar.

Det säger kärlkirurgen Reza Ghotbi, som är chefsläkare för hela sjukhuset.

– Här hade vi inte den typen av överväganden som i Sverige, att 60–70-åringar med bakomliggande sjukdomar kanske inte skulle få intensivvård. Lyckligtvis infördes de aldrig. Men där var vi inte alls, inte ens när det var som värst. Det handlar inte bara om medicin, utan det är olika filosofier. Och där är jag tacksam att vi har valt den väg vi har valt.

Tyskland har förintelsen, Sverige har förnekelsen.
Citera
2020-10-19, 12:59
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tyvärr vet jag inte så mycket mer. Jag antog att han menade inflammation i lungorna.

Ok, vissa inflammationshämmande brukar även vara lite blodförtunnande. Skulle tro att dessa hänger ihop eftersom man också sett blodproppar och att blodet lättare koagulerar. Men det finns ju risker med blodförtunnande också vid högt blodtryck tex. Så rekommenderar inget här alltså, är bara egna tankar.
Citera
2020-10-19, 13:08
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Det är en felaktig formulering, vet inte var du fått den ifrån, använd istället "risken att dö av COVID-19 är detsamma som att leva en månad i ditt nuvarande hälsotillstånd".
Det här dubbelfnuttstecknet " betyder att jag citerade någon. Om du undrar var jag fick formuleringen från så kanske du ska gå till inlägget jag citerade - ok?

Hursomhelst - min poäng är att datan från SCB motsäger teorin att dom flesta som har dött i covid redan skulle ha legat på sin dödsbädd med endast någon månad kvar i livet. Påståendet att folk "dog med covid inte av" har vi inget bevis för. Tvärtom så tyder datan på att dom flesta hade flera år kvar att leva.
Citera
2020-10-19, 13:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Smart drag att dra ner på testandet i en kritisk situation, då slipper svenska folket och omvärlden bli informerade om det okontrollerbara läget. Vad är nästa drag för att strypa informationen till svenska folket? Förnekarna vill att FHM bara rapporterar en gång i veckan, fyra dagar är alldeles för mycket. Bästa lösningen hade varit om myndigheterna informerade svenska folket en gång i månaden.
Ja, när Sverige släppte sina 3000 minus tal blev vi en succé! Ecdc tog med dessa och i två veckor såg det ut som om Stockholm inte hade en enda ny smittad. Sverige var ljus medans de andra Nordiska länderna var mörka, vi var ju till och med ljusare en Finland. Tegnel visade stolt upp kartan och Svt länkade sidan. Utländska medier tog sin information där i från och inget gjordes för att rätta till bilden. Nu ser det illa ut igen, Finland och till och med det bespottade landet Norge är ljusare och snart blir kanske Danmark det med, något behövs göras för Sverige bilden. För hur ska man annars kunna använda Sverige till förebild när ekonomin lurar övriga länder att inte införa för kraftiga åtgärder. Fri rörlighet måste räddas till varje pris.

Men jag vägrar nog att tro att vi är så illa och köpta. Dessa 3000 minus tal måste ha varit ett misstag och inte används planerat. Och av någon anledning märkte inte ens Tegnell och Svt det….
Och denna gång ser man till att informera ecdc, omvärlden och Sverige ordentligt.
Citera
2020-10-19, 13:13
Medlem
Citat:
Nej, han tror inte att så har skett, han säger ju att Sverige aldrig behövde ta till så strikta prioriteringar?
Han antyder det, om man läser mellan raderna:
"60-åringar med diabetes och högt blodtryck ska också behandlas. Det är det väsentliga, säger Reza Ghotbi, med illa dolt missnöje med hållningen från beslutsfattare i den svenska sjukvården"
Det skulle behöva läggas in många tusen människor om dagen på IVA innan "60-åringar med diabetes och högt blodtryck" behövdes prioriteras bort. Det har aldrig funnits på kartan i Sverige. Att överhuvudtaget nämna en sån sak tillsammans med Sverige är vilseledande.

Dessutom är det lätt att sitta där och säga "vi skulle aldrig xxxx, det är en skillnad på filosofi", när man inte ens varit i situationen. Tyskland har hela vintern på sig att bevisa att deras strategi är bra. Om Tyskland har färre än 500 döda per miljon i slutet av nästa år, utan att ödelägga sin ekonomi och splittra landet, då är jag den förste att säga att de gjorde det här bra.
Citera
2020-10-19, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
https://www.expressen.se/nyheter/darfor-ar-fetma-sa-farligt-vid-covid/
Det finns ju en del som kan tala för att just fett är farligare än muskelmassa, men för honom är det som ni säger antagligen doping som underliggande riskfaktor.
Det kan givetvis vara som du säger, även om det inte är helt klarlagt ännu. Det kan också finnas flera samverkande orsaker, där storväxthet generellt är en bidragande faktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in