2020-10-19, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror inte att vårt immunförsvar påverkas nämnvärt av att avstå från att springa runt med förkylningssymptom under en pandemi.
hellre ha en försvagad immunförsvar (om så är fallet vilket är tveksamt) än att ligga död på bårhuset.
Citera
2020-10-19, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Sverige kommer inte få en till topp som i våras. Det fungerar inte så.

Många personers immuniteter börjar släppa nu i höst, resten kan du nog räkna ut själv.
Citera
2020-10-19, 12:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
hellre ha en försvagad immunförsvar (om så är fallet vilket är tveksamt) än att ligga död på bårhuset.
Ja, eller hur?
Citera
2020-10-19, 12:19
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men så bra, för jag tyckte precis att det ser ut som om smittan, de inlagda och antal avlidna ökar nu igen. Inte bara här men i länder som Spanien, England och Frankrike med.
Ja det är klart att det ökar lite nu under vinterhalvåret men någon spik som i våras kommer inte ske.
Citera
2020-10-19, 12:20
Medlem
jag fikade igår med en skutläkare och enligt honom nuförtiden ger man kortison och inflammationsdämpopande mediciner till Covid patienterna.
Det är en av anledningarna till att antal smittfall ökar medan antal dödfall inte ökar i samma takt.
Så att säga behandlingen blivit mycket bättre nu och patienterna hamnar inte på intensiven i samma utsträckning som de gjorde i våras.
Det här kanske vill man inte prata jätte högt om eftersom då börjar folk undra om man hade väntat ett tag till i våras genom att stänga ner då skulle inte vi ha haft så många dödsfall.
Citera
2020-10-19, 12:22
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Problem med testkapaciteten, Uppsala hade problem förra veckan har jag för mig?

”Halverad testning för flera regioner i veckan

Flera regioner får begränsad provtagningskapacitet för covid-19 under veckan. Anledningen är att analysmaterial till Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) blivit försenat.

SVA analyserar covid-19-prover åt bland annat regionerna Jönköping, Kronoberg och Örebro.

En inställd leverans från Taiwan gör dock att kapaciteten kommer att halveras den här veckan.

– I normala fall handlar det om 1 700–1 800 tester per dag. Men den här veckan blir det ungefär halva den summan, säger Henrik Ericsson, chef på den mikrobiologiska enheten på SVA, till TT.”

svt.se
Citera
2020-10-19, 12:24
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Självfallet smittspridningen är inte säsong beroende utan den är kraftig beroende av de åtgärder som sätts in.
De länder som har klarat sig bra exempelvis Taiwan, Thailand, Sydkorea, Singapur och Hongkong har valt rätt strategi mot smittspridningen och försökt begränsa den istället att släppa lös den som många Europeiska länder har valt.

Det är en bra poäng. I Australien får väl de sommar snart så de har planerat detta väl då de kan hänga utomhus medan vi i Sverige riskerar stor spridning i takt med inomhusvistelsen som börjar nu och varar till april.
Citera
2020-10-19, 12:24
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Vad baserar du det på? Sett till säsongsvariationerna så borde Sverige få en betydligt värre topp i januari-februari. Mars och april kan inte riktigt mäta sig med de två föregående månaderna i smittspridningshänseende.
Korsummunitet, t-celler, det faktum att mottagliga och svaga redan dött av viruset och att mortaliteten av SARS-CoV2 är extremt låg för personer < 70 år. Jag kan helt enkelt inte hitta något som tyder på att det ska komma en andra våg.

https://www.youtube.com/watch?v=w6IeN6sgJ3g&t=1662s
Citera
2020-10-19, 12:26
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
jag fikade igår med en skutläkare och enligt honom nuförtiden ger man kortison och inflammationsdämpopande mediciner till Covid patienterna.
Det är en av anledningarna till att antal smittfall ökar medan antal dödfall inte ökar i samma takt.
Så att säga behandlingen blivit mycket bättre nu och patienterna hamnar inte på intensiven i samma utsträckning som de gjorde i våras.
Det här kanske vill man inte prata jätte högt om eftersom då börjar folk undra om man hade väntat ett tag till i våras genom att stänga ner då skulle inte vi ha haft så många dödsfall.

Exakt så. Märkligt att många inte tycks begripa detta fortfarande.
Citera
2020-10-19, 12:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Korsummunitet, t-celler, det faktum att mottagliga och svaga redan dött av viruset och att mortaliteten av SARS-CoV2 är extremt låg för personer < 70 år. Jag kan helt enkelt inte hitta något som tyder på att det ska komma en andra våg.

https://www.youtube.com/watch?v=w6IeN6sgJ3g&t=1662s
Men varför ökar antalet smittade i hela Europa nu?
Citera
2020-10-19, 12:27
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ett försvagat immunförsvar ökar ju din risk att hamna på bårhuset
Citera
2020-10-19, 12:34
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:

Detta var intressant. Jag har hela tiden hävdat att viruset leder till inflammationer samtidigt som man blivit påhoppad här i tråden. Skulle gärna vilja veta mer om detta, vet du vilken typ av inflammationer viruset ger upphov till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in