2020-10-19, 12:03
Medlem
Någon som vet något om mutationen som uppstått i Norge?
Citera
2020-10-19, 12:03
Medlem
[quote=KnackeredVonAnka|73299345]FFP2 är ju släta masker, jag förstår att hela masken är ett filter men FFP3 med andningfilter har ju en rund cirkel som är upphöjd?

Jag har kanske missuppfattat?[/QUOTE]
Ja, det finns filter med och utan ventil. både ffp2 och ffp3.
Citera
2020-10-19, 12:06
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Studenter går till skolan trots förkylningssymptom, inte bra. Samtidigt ska FHM ta fram riktad information speciellt för de unga. Att så mycket fokus har lagts på 70+ bör rimligen kraftigt ha medverkat till att yngre inte tar detta på så stort allvar.

”Enligt uppgifter till SVT Örebro går studenter till Örebro universitet trots förkylningssymtom, eftersom de är oroliga för att halka efter i studierna.
– Det är oansvarigt, är man snuvig och har symptom ska man stanna hemma, säger rektorn Johan Schnürer.”

svt.se

Har ni tänkt på hur vårat immunsystem försvagas när man inte utsätts för mycket virus och bakterier? Att röra sig bland folk uppdaterar systemet och håller det i trim. Om man i fortsättningen ska köra på eran linje och isolera varenda en som har en liten snuva, är jag rädd att det kollektiva immunsystemet tar sig en rejäl törn och allt bara blir värre. Vi är flockdjur, och syftet är inte enbart för att umgås och ha roligt.
Citera
2020-10-19, 12:06
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
https://marketmonetarist.com/2020/10/17/the-czechs-and-the-swedes-the-tale-of-two-covid-strategies/

Tjeckien får sin topp nu istället för i April, så dom har genomlidit lockdown och maskpåbud i onödan
Varför, det är väl bättre med en topp en två?
Citera
2020-10-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag tycker det är intressant att se den starka smittspridningen i Östeuropa och särskilt i Tjeckien. Tjeckerna var ju mycket stolta över att de undvek nästan hela pandemin i våras och fick särskilt beröm för sitt hårda maskkrav. Krav på ansiktsmask kan ju inte gärna ha skadat men det är ju inte utan att man funderar en smula på hur effektivt det egentligen var.

Vad jag tycker mig se är en väldigt stark årstidseffekt. Att Östeuropa klarade sig bra i våras kanske inte berodde så mycket på effektiva nedstängningar som på tur och geografisk isolering. Covid kommer som bekant från Kina och de områden i Europa som drabbades först var de med mycket kinesiska turister: Frankrike, Italien och UK (och strax därefter Spanien och Benelux). Andra vågen var länder som skickade mycket turister till länderna i första vågen: Tyskland och Skandinavien. Men Östeuropa är varken en destination för kinesiska turister eller har särskilt mycket utbyte med de stora turistländerna (åtminstone inte under senvintern) så de blev inte exponerade för någon covid-smitta förrän förhållandevis sent.

Om man antar att Italien hade sin huvudsakliga smittspridning i februari och början på mars (dödsfallstopp 27 mars) så hade Sverige sin huvudsakliga smittspridning i mars (dödsfallstopp 15 april). Sverige låg alltså ungefär tre veckor efter Italien i epidemiförloppet. Om vi antar att Östeuropa låg ytterligare tre veckor efter Sverige så skulle de ha haft sin huvudsakliga smittspridning i slutet av mars och under april. Vid den tiden hade motåtgärder redan satts in men framförallt så var det redan full vår. Sjukdomar sprids inte på våren.

Om man tittar på influensa, som är den bäst studerade luftvägssjukdomen, så toppar den i februari. Efter februari minskar antalet fall, R1 är under 1. Och som alla vet vid det här laget så innebär ett reproduktionstal under 1 att en sjukdom inte kan få fäste. Jämförelsen haltar såtillvida att det i februari redan finns en viss flockimmunitet mot influensa och att covid19 enligt de flesta uppskattningar har högre R0 än influensa. Men april är ändå rätt långt ifrån februari och det i kombination med rätt milda motåtgärder borde inte haft några problem att sätta R1 för covid19 under 1. Och ett reproduktionstal under 1 ger ingen epidemi. Följaktligen blev det heller ingen epidemi i Östeuropa.

Men att ett land kan försvara sig mot en elak pandemi i april säger väldigt lite om hur de kan försvara sig mot en elak pandemi i januari. Så jag antar att de kommande månaderna kommer att visa hur mycket Östeuropas motåtgärder egentligen var värda. Och hur mycket de bara hade tur med årstiderna. Å andra sidan kommer vi alla ställas inför det testet.
Självfallet smittspridningen är inte säsong beroende utan den är kraftig beroende av de åtgärder som sätts in.
De länder som har klarat sig bra exempelvis Taiwan, Thailand, Sydkorea, Singapur och Hongkong har valt rätt strategi mot smittspridningen och försökt begränsa den istället att släppa lös den som många Europeiska länder har valt.
Citera
2020-10-19, 12:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ny variant av viruset i Trondheim:

”En ny variant av coronaviruset har upptäckts i Trondheim, skriver norska TV2.

Kommunens överläkare Tove Røsstad säger till tv-kanalen att provsvar visat att viruset inte är en variant som Folkhälsoinstitutet tidigare registrerat.

– Det vi har upplevt är att viruset smittar lättare, du behöver inte vara så nära varandra under lång tid för att bli smittad. Dessutom har vi upplevt att du får symtom snabbare, säger Tove Røsstad till TV2.”

Det som är bra, om det stämmer, är att man får symptom snabbare. Att det smittar lättare är ju dock oroande.

svt.se
Vi har sett tecken på nya mutationer runt i kring som verkar vara väldigt smittsamma:

Chile scientists study potential coronavirus mutation in remote Patagonia

https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-chile-mutation-idUSKBN26U07Y

Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ny variant i Norge

Går vaccindrömmarna i kras nu?
Det tror jag inte. Eller, man har inte sett att det inte skulle finnas korsimmunitet mellan originalviruset och D614G t.ex. Man har egentligen inte sett några större funktionella förändring mer än att viruset blivit mer smittsamt. Folk blir inte sjukare ser det ut som.

Men man bör nog hålla koll på detta. Med den stora spridning SCoV2 har finns alla möjligheter till mutationer. Förhoppningsvis till ett snällare virus.
Citera
2020-10-19, 12:08
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad i helvete hände i Göteborg i helgen? Antal inlagda gick från 16 till 35!

Har du fått totalt hjärnsläpp? Sansa dig lite för du är riktigt pinsam! Dock ändå underhållande när trådens förnekare svänger 180 grader och kommer ut som alarmister.

Om nu frågan är seriös vad förväntar du dig för svar? Du vet väl att pandemin är över (enligt dina förnekarpolare i tråden).
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-19 kl. 12:11.
Citera
2020-10-19, 12:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Fast man kan inte säga att de har genomlidit restriktionerna i onödan? Hade dessa inte funnits i våras skulle de haft fler döda nu när den ”andra vågen” kommer?
Jag är ju en av dom som inte tror på den typen av andra våg du pratar om. Visst ökar smittan men vad jag kan se är dom antingen falska positiva eller så är dom knappt sjuka, i länder som hade sin topp av dödsfall i våras.

Får jag gissa så har länder som Tjeckien fler som är mottagliga för allvarliga covid symptom nu i vinter. Men vi får väl se.
Citera
2020-10-19, 12:09
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Har ni tänkt på hur vårat immunsystem försvagas när man inte utsätts för mycket virus och bakterier? Att röra sig bland folk uppdaterar systemet och håller det i trim. Om man i fortsättningen ska köra på eran linje och isolera varenda en som har en liten snuva, är jag rädd att det kollektiva immunsystemet tar sig en rejäl törn och allt bara blir värre. Vi är flockdjur, och syftet är inte enbart för att umgås och ha roligt.
Jag tror inte att vårt immunförsvar påverkas nämnvärt av att avstå från att springa runt med förkylningssymptom under en pandemi.
Citera
2020-10-19, 12:10
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Varför, det är väl bättre med en topp en två?
Sverige kommer inte få en till topp som i våras. Det fungerar inte så.
Citera
2020-10-19, 12:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Men så bra, för jag tyckte precis att det ser ut som om smittan, de inlagda och antal avlidna ökar nu igen. Inte bara här men i länder som Spanien, England och Frankrike med.
Citera
2020-10-19, 12:13
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Vad baserar du det på? Sett till säsongsvariationerna så borde Sverige få en betydligt värre topp i januari-februari. Mars och april kan inte riktigt mäta sig med de två föregående månaderna i smittspridningshänseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in