2020-10-18, 21:57
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Du verkar tro att att det blir en repris med karbonpapper i HR. Åkl har överklagat för att pröva fallet på nytt och givetvis med kompletteringar som varken du eller jag vet något om vad de kommer att bestå av. Fallet skall inte upp tiłl prövning förrän i mars nästa år. Så än finns möjlighet att få fram än mer material som stärker bevisningen mot SD.
För att inte slarva med orden så finns det tyvärr ingen bevisning att stärka
Det är svårt att stärka något som inte finns.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-10-18 kl. 22:05.
Citera
2020-10-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det finns tyvärr ingen bevisning att stärka
Ja det skulle ju i så fall vara om någon hittade ex ett baseboll träd med lenas blod och sd fingeravtryck, men den sannolikheten är inte stor efter så här lång tid
Citera
2020-10-18, 22:35
Medlem
Citat:
Indicier kan bli faktiska bevis med om man hittar något man faktiskt missat, eller någon hittar Lenas mobil nånstans.
Citera
2020-10-18, 22:54
Medlem
Citat:

Du har också fastnat TR-rättegången.
Senast redigerad av anetor 2020-10-18 kl. 23:06.
Citera
2020-10-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Ja det skulle ju i så fall vara om någon hittade ex ett baseboll träd med lenas blod och sd fingeravtryck, men den sannolikheten är inte stor efter så här lång tid

Basebollträ, offrets blod, gärningsmannens fingeravtryck. Det låter lika avancerat som mitt barnbarns detektivspel.
Citera
2020-10-18, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Basebollträ, offrets blod, gärningsmannens fingeravtryck. Det låter lika avancerat som mitt barnbarns detektivspel.
I fallet jag länkade till i ett tidigare inlägg hade de förmodade gärningsmännen lagt beslag på offrets bankkort och bil och även erkänt de brotten ändå tyder det mesta på att de blir frikända i hovrätten för att ha orsakat mannens död eftersom att hovrätten släppte dom i väntan på dom. I tnidsrätten dömdes de till livstid. Jämför det med det svaga bevisläge som finns mot SD som mest består av skvaller och spekulationer
Citera
2020-10-19, 00:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
I det nattsvarta - tveksamt. Å andra sidan har inget framkommit som tyder på användning av annan belysning.
Kan vara så att hon var på väg dit och stöter på MGM efter vägen. - Är hon på väg till S, H, Blixten eller den nya planerade cachen på BP?
Blixten var den cache som främst sysselsatte hennes geo-sinne, och kanske hon också frågat MGM om han kunde fixa fram en Blixten McQueen-bil, alt. bett om hjälp att sätta upp sin nya kattlåda på ett av blixtträden.
Citat:
- Grannen i huset mittemot planket hör L och MGM gräla?
Ja, men då bör mordet vara oplanerat, alt. att planen sprack och något i en hast fick improviseras fram..?
Citat:
Vid jämförelse av As berättelse aktuella kväll och Ls chatter A 145 får jag fram följande:

L sitter vid datorn och städar lite under kvällen

C:a 21:00 L fikar hjärtkaka med sin son.
C:a 21:10-21:30 A tränar och duschar efteråt
C:a 21:30 A går upp till övervåningen, säger godnatt och pusspuss innan han går upp.
L: "kommer upp när du har somnat, jag ska göra iordning dina presenter och så."
A borstar tänderna på övervåningen. Lägger sig i sängen och kollar Yo*T*be på mobilen.
21:29 L är klar med sista loggen, den från torsdagen.

21:32-22:00 L utanför bostaden. Chattar utan uppehåll. A nämner inget om låsljud när L är ute första omgången. - Låser L upp ytterdörren under tiden A borstar tänderna med sin eltandborste?

22:02-22:07 paus
22:20 A tittar på mobilklockan och lägger undan mobilen. A nämner inget här heller att han uppfattat ljud från ett kodlås, vilket hörs när dörren öppnas utifrån. - Lägger hon igen dörren för att slippa störa A eller går hon ut via altandörren?
22:15 L börjar fixa inför f-dagen.
22:32-23:01 intensivt chattande.
23:00 L fotar GC-remsan.
23:01 S: "kom precis, svarar på jobbmejl" "har lite måsten".
Elva sek senare skickar L bilden på GC-remsan till S i Telegram.

23:04 återupptar chattandet.
23:07-23:10 paus
23:13-23:19 paus i chattandet
A somnar runt 23:00-23:30. I samband med insomnandet hör han ett låsljud, sedan ljudet av en eltandborste. Direkt efter tandborstningen hör han L gå uppför trappan och fram till hans säng. Hon klappar på honom innan hon går ner igen. A somnar om.

L sa tidigare under kvällen att hon skulle komma upp (och lägga sig bredvid honom) när han hade somnat och hon var klar med presenterna.
- L låser upp (?) dörren, borstar tänderna och går upp till A för att se till att han sover, innan hon tar på sig skorna för en kvällspromenad? Ser i alla fall ut som en planerad promenad utifrån As vittnesmål och Ls chatt.
A kan ev. ha hört ett inspelat låsljud, alt. hörde han henne låsa och hon sedan låste upp när han somnat, alt. hörde han fel. - Huvudsaken var att L senare ljudlöst skulle kunna gå ut en kortare sväng efter att sonen väl somnat. - Tog hon altanvägen har mördaren tagit sig in den vägen och låst efter sig: sedan gått ut via ytterdörren och lämnat den lite på glänt för att simulera människorov.

Tittar man på L:s insatser i Norgechatten synes hon dels ha fixat in sig och BX i sitt tremanstält plus avhandlat det mesta inför morgondagen. JJ hade hon ju daglig telefonkontakt med; hans inpass var inga större nyheter, och hon kan plötsligt ha upptäckt att klockan närmade sig halv tolv och att MGM:s "måsten" säkert skulle ta ytterligare en halvtimme. Hon skulle hinna till Blixten-cachen före hjärttårtan. - Hon stängde dörren ljudlöst.

MGM kan ha väntat in ("svält ut") henne och mött henne där hennes mobil blev stillastående en stund vid infarten till plankområdet, alt. fick han efter cacheremsan eld i baken.
Citera
2020-10-19, 00:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man skulle kunna om man är lite vidskepligt orienterad tänka att det nästa är som en förvarning för Lena om Domedagen. Blixten slår ner precis mellan Stefans två cirklar, precis där Lena har tingat en plats för sin cachce, bara några dagar innan mordet.

Men om man inte är enbart lagd åt det spirituella hålet kan man faktiskt de att det har hänt tidigare, att Stefan har sina "cirklar" väldigt när Lena, eller kanske så nära att det blir problem:

A 150,s 690

Förhör HÅ 4/6:
"Cachnamn: "My real six string"
Cachen är publicerad 28:e februari. På platsen finns tidigare "mysteryfinalen" men den
flyttades då någon hade sönder den. Det finns en lång chatt kopplad till cachen. Bland annat
har Stefan lagt ut en cach för att störa Lenas cach.
Kommunikationen är sedan 16:e februari.
23-24 februari finns en ordväxling mellan Lena och Jonas gällande problemen kopplade till
cachen. Fyndplatsen, där Lena hittades, kan vara upptrampad av geocachare som varit på
platsen.
"
Hade varit av intresse att höra mer om dessa "störningar".
Citat:
Vad gäller alla pannlampor som verkar saknas, kan man möjligen tänka att några gått sönder med åren. Men att bara en finns kvar?
Nej, det låter som åtminstone en för lite. - Och var återfanns den: A157 Del A, s. 219 : på en Instagrambild från 2015-06-17
Citat:
Och jag undrar också över Lenas GPS klocka. Är den också borta?
Har inte djupdykt i detta, men kollat lite. Hittar dock den inte.
Efter div. kryssningsturer bland alla aktbilagor hittades 1 st Garmin sportklocka i A157 Del A, s. 34: På LW:s köksbänk.
Citera
2020-10-19, 07:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hade varit av intresse att höra mer om dessa "störningar".Nej, det låter som åtminstone en för lite. - Och var återfanns den: A157 Del A, s. 219 : på en Instagrambild från 2015-06-17Efter div. kryssningsturer bland alla aktbilagor hittades 1 st Garmin sportklocka i A157 Del A, s. 34: På LW:s köksbänk.
Är inte det lite konstigt?

Jag tar bara av mig min (av annat märke) när jag duschar, aldrig annars.
För att alla dess funktioner ska fungera så bra som möjligt så ska den alltid vara på, även när man sover.
Fast jag känner inte till hur just Garmin fungerar.

Brukar hon ta av sig den?
Citera
2020-10-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Indicier kan bli faktiska bevis med om man hittar något man faktiskt missat, eller någon hittar Lenas mobil nånstans.
Sannolikheten att mobil, mordvapnet o dyl. är minimal. Annars hade det redovisats för länge sedan.
Tro mig, både mobil samt mordvapen är eliminerade sedan länge.
Citera
2020-10-19, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Sannolikheten att mobil, mordvapnet o dyl. är minimal. Annars hade det redovisats för länge sedan.
Det var ett exempel om du inte begrep det. Indicier kan bli hårda bevis, men jag trodde faktiskt att de alla av trådens användare som läste skulle förstå det. Men icke. Nå, vi får se vad man fått fram när HR sätter igång sin förhandling.
Citera
2020-10-19, 12:09
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons

Mordvapnet och den försvunna ringen är sannolikt eliminerat direkt, men mobilen kan tänkas finnas gömd någonstans. Under mordnatten rådde tidspress, så jag inbillar mig (utifrån vad SD visat upp om sin personlighet i GC-loggningar) att mobilen gömdes i tanke att den skulle kontrolleras noggrannare vid senare tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in