Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
/.../
Räckte mobilens ficklampa?
I det nattsvarta - tveksamt. Å andra sidan har inget framkommit som tyder på användning av annan belysning.
Citat:
LW lämnar bostaden fre 11 maj kl. 22.41 (efter 38 min okänd aktivitet), är ute 27 min; besöker som hastigast ”Absolute X-mas” (dåligt ljus), och på tillbakavägen upptäcker hon blixtnedslaget. - Av senare chattar framgår att hon blivit klar med en kattlåda till sin planerade Blixten-cache men sökt med ljus och lykta efter en Blixten McQueen-bil. Så sent som den 13 maj kl. 22:24 framgår av chatt med JH att hon inte hittat någon (trots att hon under A:s kalas t.o.m. letat på UW:s krypvind men endast lyckats rota fram en sovsäck). - Ytterligare en intressant sak framgår av chatten med JH: ”Helt sjukt, blixten slog ned i två träd här i fredags, 400 m från mig, båda står precis mellan två av Stefans cirklar och jag har sedan tidigare reserverat koordinater bara några meter ifrån nedslagen.” (A168 B, s. 1822-1820)
Man kan fråga sig om inte LW varit på väg till Blixten-cachen och bara gjort en avstickare bort till planket (ditlurad under förevändning av en snabbt fixad åtgärd, eller för att kolla något när hon ändå befann sig där).
Kan vara så att hon var på väg dit och stöter på MGM efter vägen. - Är hon på väg till S, H, Blixten eller den nya planerade cachen på BP? - Grannen i huset mittemot planket hör L och MGM gräla?
Vid jämförelse av As berättelse aktuella kväll och Ls chatter A 145 får jag fram följande:
L sitter vid datorn och städar lite under kvällen
C:a 21:00 L fikar hjärtkaka med sin son.
C:a 21:10-21:30 A tränar och duschar efteråt
C:a 21:30 A går upp till övervåningen, säger godnatt och pusspuss innan han går upp.
L: "kommer upp när du har somnat, jag ska göra iordning dina presenter och så."
A borstar tänderna på övervåningen. Lägger sig i sängen och kollar Yo*T*be på mobilen.
21:29 L är klar med sista loggen, den från torsdagen.
21:32-22:00 L utanför bostaden. Chattar utan uppehåll. A nämner inget om låsljud när L är ute första omgången. - Låser L upp ytterdörren under tiden A borstar tänderna med sin eltandborste?
22:02-22:07 paus
22:20 A tittar på mobilklockan och lägger undan mobilen. A nämner inget här heller att han uppfattat ljud från ett kodlås, vilket hörs när dörren öppnas utifrån. - Lägger hon igen dörren för att slippa störa A eller går hon ut via altandörren?
22:15 L börjar fixa inför f-dagen.
22:32-23:01 intensivt chattande.
23:00 L fotar GC-remsan.
23:01 S: "kom precis, svarar på jobbmejl" "har lite måsten".
Elva sek senare skickar L bilden på GC-remsan till S i Telegram.
23:04 återupptar chattandet.
23:07-23:10 paus
23:13-23:19 paus i chattandet
A somnar runt 23:00-23:30. I samband med insomnandet hör han ett låsljud, sedan ljudet av en eltandborste. Direkt efter tandborstningen hör han L gå uppför trappan och fram till hans säng. Hon klappar på honom innan hon går ner igen. A somnar om.
L sa tidigare under kvällen att hon skulle komma upp (och lägga sig bredvid honom) när han hade somnat och hon var klar med presenterna.
- L låser upp (?) dörren, borstar tänderna och går upp till A för att se till att han sover, innan hon tar på sig skorna för en kvällspromenad? Ser i alla fall ut som en planerad promenad utifrån As vittnesmål och Ls chatt.