2020-10-18, 21:25
Medlem
Jag försvarar inte mordet eller försöker förminska det. MEN inte fan lyckades han skilja huvudet från kroppen. Att bilden är fake ser ett småbarn. Och att göra det med kniv.... tar nog en bra stund vilket GM inte hade. Då kan man fråga sig varför det måste meddelas att som en halshuggning. Är det klickbete? Mitt problem blir att när jag ser lögner eller att saker överdrivs så börjar jag undra varför.

Att det är någon galen islamist som mördat går inte att ifrågasätta. Jag tror han skurit halsen av offret men inte huvudet. Illa nog men för vissa verkar det inte räcka. Varför?
Citera
2020-10-18, 21:25
Medlem
ostfrallan39s avatar
Från tjetjenien... jordets skithål.
Citera
2020-10-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det verkar som om Catomeris (Svt-journalisten som avgick från Agenda efter programmet benämnt en exempelkriminell som Hassan) skuldbelagt Samuel Pety, sagt att denna provocerade fram dådet.

Twitterpost från Ganman:
https://twitter.com/JensGanman/status/1317888544107597825

Vet någon i vilken sändning han ska ha gjort detta?

Minns att Alice Petrén sade något liknade efter Charlie Hebdo då hon påpekade att "det inte handlade om oskyldiga offer".

Kommunisten och flyktingälskaren Catomeris gör allt för att skydda muslimerna.
Citera
2020-10-18, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
En halshuggning av en knäpp muslim av 5 miljoner (andra knäppa) franska muslimer.
Jag dömer dom inte, de är hjärntvättade sen barnsben vilket gör det ännu mer angeläget att avvisa dem från europeisk mark. De utgör en säkerhetsrisk för judar, kristna, buddister och övriga som inte tillhör någon religion.
Allt annat resonemang kring detta och alla andra försök till åtgärdersom integrationen och "utbildning" är helt förutsättningslösa.
Ja, och likväl är det massinbjudan från svennes ärade politiker. Vem är mest tokig, den som äter gott eller den som betalar och får ett hån som tack år ut och år in samt hälsar nya matgäster välkomna? EU har grävt sin egen grav-grattis så skyll inte på muslimerna lilla bleka kroknäsans vänner.

När ett brott begåtts brukar motivet vara intressant men här finns bara hatet. Hur låg kan en svenne bli? Grabben siktade ju på sitt tänkta paradis han hört om sen födelsen och ville bli dödad som en martyr! Nu såg han sin chans serverad av vemdå? Alla eller ingen är skyldig!
Citera
2020-10-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle
Jag försvarar inte mordet eller försöker förminska det. MEN inte fan lyckades han skilja huvudet från kroppen. Att bilden är fake ser ett småbarn. Och att göra det med kniv.... tar nog en bra stund vilket GM inte hade. Då kan man fråga sig varför det måste meddelas att som en halshuggning. Är det klickbete? Mitt problem blir att när jag ser lögner eller att saker överdrivs så börjar jag undra varför.

Att det är någon galen islamist som mördat går inte att ifrågasätta. Jag tror han skurit halsen av offret men inte huvudet. Illa nog men för vissa verkar det inte räcka. Varför?

Klart det inte är fake, är det munskyddet du missat? Lär inte ta lång tid med en vass kniv, varför skulle det?
Citera
2020-10-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckdorffsvapnet
Du har missat hela poängen , du är tydligen lite slow/retard.

Jag tar ett lättare exempel så du inte rör ihop det.

Om jag går runt med en fet guld kedja i Mozambiques slum , och råkar bli rånad/mördad har jag då inget självansvar som den idiot jag skulle vara?

När vi vet att 1,5 miljarder muslimer tar illa upp när Mohammed förnedras , varför måste vissa efterblivna envisas med att göra det? Det är uppenbarligen väldigt känsligt för vissa av dom, så känsligt att dom kan mörda för det.

Leker man med elden kan man bränna sig.
Det är väl inte svårare än så egentligen?

Du går väl inte in till dom vilda djuren på zoo? Då får du skylla dig själv .

Hitler jämförelsen var ju snurrig .

Väst Europa pratar om yttrandefrihet men om man tycker hitler va bra och att judeutrotningen va ett hoax så kan man bli åtalad.

Varför kan vissa driva med Mohammed?
Men om man förnekar förintelsen kan du bli åtalad?

Han kunde pratat om Mohammed karikatyren, det hade räckt , inte provocera genom att visa bilden.precis som vissa medier väljer att censurera vissa bilder av just såna anledningar, dvs inte skapa provokation.

Antingen så har vi ju yttrandefrihet eller inte och vi ska inte låta muslimer köra med utpressning där människor blir halshuggna när de utövar sin yttrandefrihet.
Ger vi efter så tar de hela handen och kräver mer och mer.
Men muslimer ska inte leva i Europa det är oerhört tydligt.
De ska definitivt inte tala om för oss hur vi ska leva.
Islam har ingen plats i en modern värld vilket vi har sett mycket av de senaste åren.
Citera
2020-10-18, 21:38
Medlem
Citat:
Du har missat hela poängen , du är tydligen lite slow/retard.

Jag tar ett lättare exempel så du inte rör ihop det.

Om jag går runt med en fet guld kedja i Mozambiques slum , och råkar bli rånad/mördad har jag då inget självansvar som den idiot jag skulle vara?

När vi vet att 1,5 miljarder muslimer tar illa upp när Mohammed förnedras , varför måste vissa efterblivna envisas med att göra det? Det är uppenbarligen väldigt känsligt för vissa av dom, så känsligt att dom kan mörda för det.

Väst Europa pratar om yttrandefrihet men om man tycker hitler va bra och att judeutrotningen va ett hoax så kan man bli åtalad.

Han kunde pratat om Mohammed karikatyren, det hade räckt , inte provocera genom att visa bilden.precis som vissa medier väljer att censurera vissa bilder av just såna anledningar, dvs inte skapa provokation.
Förvisso bli även vårt land allt mer likt hur det fungerar i Mocambiques slum, men det fanns en tid när det inte skulle varit någon risk att ha en guldkedja om halsen i den offentliga miljön.

Som du själv säger vilda djur kan vara mycket farliga, därför håller vi dem inhängande, inlåsta och i säkert förvar när vi har dem i våra samhällen.
Menar du att vi borde göra detsamma med muslimer?

Vad då 1,5 miljarder muslimer tar illa upp? Hur vet du det? En betydande del de 1,5 (åtminstone 35–40 %) är barn och har ingen klar uppfattning om detta.

Eld kan vara farligt, därför har vi stränga restriktioner för hur eld får nyttjas.
Vi kanske borde ha en liknande approach när det gäller Islam och muslimer?

En felaktig inskränkning av yttrandefriheten blir inte bättra om det dubbleras.
Citera
2020-10-18, 21:41
Medlem
rex144s avatar
Man får alltid höra förklaringar att det är inte riktiga islam och att terroristen blev radikaliserad...

Varför är det inga katoliker som blir radikaliserade och utför terrordåd eller ortodoxa kristna ? eller protestanter? Eller medlemmar i svenska kyrkan som blivit radikaliserade och tar en lastbil och kör över folk.
Citera
2020-10-18, 21:42
Medlem
Citat:

Att referera till en nutida händelse är inte att förnedra.
Men vad du föreslår är helt enkelt att allt samröre med alla 1,5 miljarder muslimer kan leda till halshuggning och då får man skylla sig själv. Jag håller inte med.

Citat:

Hitlerjämförelsen var inte det minsta snurrig, men jag kan ta det på lättare svenska också.

Att visa hakkors på stan är olagligt. Det skulle uppfattas som stötande att stå och vifta med en naziflagga bredvid ett första majtåg. Ändå görs Hollywoodfilmer om andra världskriget. Du kanske har sett en till och med? I dem kan man se ett och annat hakkors, har du noterat det? Det finns till och med filmer som heter det våras för Hitler. Har du noterat att man rekonstruerar hemska episoder ur vår historia inom fiktionens värld utan att vara nazist? Och att därmed kan en bild eller symbol, såsom hakkorset, vara olaglig i ett sammanhang, men inom ramen för undervisning är den det inte.

Ta nu och byt ut det som är kränkande i hakkorset med det som är kränkande med Mohammed-karikatyrerna. De imamer som spred karikatyrer i Mellanöstern för att uppvigla massorna mot Väst, gjorde det av politiska skäl, för att skapa konflikt. Den lärare som inom ramen för en lektion berättar om vad som händer i världen, gör bara sitt jobb.

Dessvärre finns det fler än du som inte fattar skillnaderna här. Ett annat exempel. Den här motionen av Vänsterpartiet använder ordet "negerslavar". En bokstavskomboperson kan då uppenbarligen inte fatta att Vänsterpartiet inte tycker att neger är ett bra ord, utan att man använder ordet för att det använts i andra sammanhang. En bokstavskomboperson skulle då tycka att "Va? Det är kränkande. Halshugg de som skrev motionen!" Likaså skulle en bokstavskomboperson bli kränkt av läraren som refererar till nutiden där bilder av Profeten behöver diskuteras, och den som jagar nazister överallt skulle misstolka Det våras för Hitler och tro att regissören är nazist. Det är en nivå som är så idiotisk att det är svårt att förutse nästa drag i idiotin.
Om kränktheten bara utmynnade i ett surt inlägg på twitter - fine. Men vad vi andra i tråden vänder oss mot är idén att varje kränkt människa ska ha rätt att hugga ihjäl andra. Och som du framhåller, att det är inte mer än rätt. Man får skylla sig själv helt enkelt. Du ger den kränkte rätt i att döda.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/sverige-och-slavhandeln-over-atlanten_GP02U220
Citera
2020-10-18, 21:44
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Jag har alldeles för mig att Petréns utsaga handlade om de judar som mördades i en affär i samma terroraktion (d.v.s. underförstått att de inte var att betrakta som oskyldiga på grund av Israel) men jag kan minnas fel. Illa var det helt klart.

Vet tyvärr inte vilken sändning Catomeris var med i.
Jag hittade den här:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/elva-gripna-efter-mordet-pa-franske-lararen

Vill man vara välvillig kan man väl säga att han utan avsikt gjorde ett felval av ord... men vad hjärtat är fullt av?

Nej, Petrén avsåg personerna som mördades på Charlie Hebdo och hennes uttalande var inget annat än en ren skandal:
https://soundcloud.com/martineriksson/alice-petren-sr-om-charlie-hebdo-det-ar-ju-inte-oskyldiga-personer-i-det-har-fallet
Citera
2020-10-18, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riotsstoir
Att referera till en nutida händelse är inte att förnedra.
Men vad du föreslår är helt enkelt att allt samröre med alla 1,5 miljarder muslimer kan leda till halshuggning och då får man skylla sig själv. Jag håller inte med.

Hitlerjämförelsen var inte det minsta snurrig, men jag kan ta det på lättare svenska också.

Att visa hakkors på stan är olagligt. Det skulle uppfattas som stötande att stå och vifta med en naziflagga bredvid ett första majtåg. Ändå görs Hollywoodfilmer om andra världskriget. Du kanske har sett en till och med? I dem kan man se ett och annat hakkors, har du noterat det? Det finns till och med filmer som heter det våras för Hitler. Har du noterat att man rekonstruerar hemska episoder ur vår historia inom fiktionens värld utan att vara nazist? Och att därmed kan en bild eller symbol, såsom hakkorset, vara olaglig i ett sammanhang, men inom ramen för undervisning är den det inte.

Ta nu och byt ut det som är kränkande i hakkorset med det som är kränkande med Mohammed-karikatyrerna. De imamer som spred karikatyrer i Mellanöstern för att uppvigla massorna mot Väst, gjorde det av politiska skäl, för att skapa konflikt. Den lärare som inom ramen för en lektion berättar om vad som händer i världen, gör bara sitt jobb.

Dessvärre finns det fler än du som inte fattar skillnaderna här. Ett annat exempel. Den här motionen av Vänsterpartiet använder ordet "negerslavar". En bokstavskomboperson kan då uppenbarligen inte fatta att Vänsterpartiet inte tycker att neger är ett bra ord, utan att man använder ordet för att det använts i andra sammanhang. En bokstavskomboperson skulle då tycka att "Va? Det är kränkande. Halshugg de som skrev motionen!" Likaså skulle en bokstavskomboperson bli kränkt av läraren som refererar till nutiden där bilder av Profeten behöver diskuteras, och den som jagar nazister överallt skulle misstolka Det våras för Hitler och tro att regissören är nazist. Det är en nivå som är så idiotisk att det är svårt att förutse nästa drag i idiotin.
Om kränktheten bara utmynnade i ett surt inlägg på twitter - fine. Men vad vi andra i tråden vänder oss mot är idén att varje kränkt människa ska ha rätt att hugga ihjäl andra. Och som du framhåller, att det är inte mer än rätt. Man får skylla sig själv helt enkelt. Du ger den kränkte rätt i att döda.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/sverige-och-slavhandeln-over-atlanten_GP02U220

Bra skrivet.

Sedan tycker jag det är värt att tillägga att många som skriver här dessutom är för större yttrandefrihet än vi har i nuläget. Så att hänvisa till brister i Europas yttrandefrihet är ju inget argument för att den skall inskränkas ytterligare som skribenten du debatterade mot verkar tycka.
Citera
2020-10-18, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VingelPelle

varför skulle han inte kunnat cutta huvudet? tar väl inte mer än någon minut max herregud
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in