2020-10-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Varför skulle publiken aldrig någonsin komma tillbaka?
Naturligtvis kommer vi få vänta ut pandemin rätt mycket till innan vi ser matcher med fullsatta arenor men att publiken kommer komma tillbaka när det sker lär ju vara säkert.
"Pandemin" var över i juni i större delarna av Europa. Trots det fortsätter man rulla ut nya restriktioner. Det är tydligt att folk kan glömma att 2019 års leverne någonsin återkommer. Om man någonsin lyfter 50-gränsen, så gör man det motvilligt och under stor press från allmänheten.
Citera
2020-10-13, 22:39
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Jo, det är säkert många proffs som vill spela juniorfotboll.

Du förstår inte att om alla klubbarna bestämmer sig att lönedumpa samtidigt måste spelarna antingen byta land eller acceptera de nya lagarna.

Finns ligor så som Isländska och Färöiska där långt ifrån alla i truppen är helatidsproffs-

Edit: Hela ditt inlägg är så korkat att de är proffs är ingen självklarhet deras yrkesroll kan förändras över tid.
Under IFK Göteborgs storhetstid hade flera av spelarna deltidsjobb eller var studerande (nu kanske de varken tog studier eller jobb på allvar). Poängen kvarstår det är inte för mig självklarhet att landets tre högsta serier ska vara hel professionella där snittlönen i Allsvenskan överskrider de flesta direktörslönerna utanför Sthlm.
Senast redigerad av L-illuminato 2020-10-13 kl. 22:45.
Citera
2020-10-16, 09:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
"Pandemin" var över i juni i större delarna av Europa. Trots det fortsätter man rulla ut nya restriktioner. Det är tydligt att folk kan glömma att 2019 års leverne någonsin återkommer. Om man någonsin lyfter 50-gränsen, så gör man det motvilligt och under stor press från allmänheten.

Titta på hur det ser ut i Europa idag. Det är bara att inse att covid 19 kommer att finnas kvar ett tag till. Spela fotboll inför nästan tomma läktare eller pausa.
Citera
2020-10-16, 09:34
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Vad menar du med att den "var över" i juni? Är du konspiratoriker finns det nog mer passande forum för dig! Eller så har du missuppfattat några punkter kring detta.

Detta kommer nog hålla på tills vi får ett vida erkänt vaccin. Troligen till någon gång under nästa år. Dock tror jag vi generellt i världen inte kan andas ut helt för vi kan inte riskera att någon liknade ska hända igen. Att trycka in publikmassor för maximera profiten får man kanske tänka sig för lite innan mot hur det varit tidigare. Men det gäller alla typer av evenemang. Det kommer iaf finnas sår efter detta som kommer sitta i medvetandet på bra tag efteråt tror jag.
Senast redigerad av Steff83 2020-10-16 kl. 09:57.
Citera
2020-10-16, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Vad menar du med att den "var över" i juni? Är du konspiratoriker finns det nog mer passande forum för dig! Eller så har du missuppfattat några punkter kring detta.

Detta kommer nog hålla på tills vi får ett vida erkänt vaccin. Troligen till någon gång under nästa år. Dock tror jag vi generellt i världen inte kan andas ut helt för vi kan inte riskera att någon liknade ska hända igen. Att trycka in publikmassor för maximera profiten får man kanske tänka sig för lite innan mot hur det varit tidigare. Men det gäller alla typer av evenemang. Det kommer iaf finnas sår efter detta som kommer sitta i medvetandet på bra tag efteråt tror jag.
Nej, det är nog inte jag som är "konspiratorikern" i denna soppa. Det pågår överlag ingenting anmärkningsvärt i Europa just nu. Ditt inlägg är skrattretande naivt och ignorant.
Senast redigerad av apropos 2020-10-16 kl. 10:45.
Citera
2020-10-16, 21:06
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Nej, det är nog inte jag som är "konspiratorikern" i denna soppa. Det pågår överlag ingenting anmärkningsvärt i Europa just nu. Ditt inlägg är skrattretande naivt och ignorant.

Citat:
Frankrike utlyser ett nationellt hälsonödläge efter ökad smittspridning i landet.

Är det ingenting anmärkningsvärt?

Den senaste veckan har dödstalen ökat 17 länder i Europa. Bl.a UK, Frankrike, Italien och Spanien
Citera
2020-10-17, 09:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Okej. Tack för klargörandet.
Citera
2020-10-17, 18:04
Medlem
Ultras har börjat göra kaos i Slovakien p.g.a. restriktionerna: https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/rez-v-bratislave-vodni-delo-a-slzny-plyn-fotbalovi-ultras-se-dobyvali-na-urad-vlady-40339579

Imorgon väntas upplopp av huliganer i Prag. I Tjeckien har myndigheterna stängt ned all idrott tills vidare, minst oktober ut.
Citera
2020-10-18, 17:42
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Ultras har börjat göra kaos i Slovakien p.g.a. restriktionerna: https://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/clanek/rez-v-bratislave-vodni-delo-a-slzny-plyn-fotbalovi-ultras-se-dobyvali-na-urad-vlady-40339579

Imorgon väntas upplopp av huliganer i Prag. I Tjeckien har myndigheterna stängt ned all idrott tills vidare, minst oktober ut.

Det är ju gulligt nu när Tjeckien upplever en ganska tung second wave.
Som sagt även de ligorna som håller igång och spelar klart kan inte räkna med att få alla sina medierättigheter de flera rättighetsbolag nu vill börja förhandla om sina avtal då produkten inte är lika konkurennskraftig och inte heller konjuktursläget.

Historiskt sätt har många TV bolag och medierättighets agenturer betalat ett "premium" överpris för medierättigheter då de har varit strategiska i sin (handlar om att låsa in sig och blocka andra aktörer speciellt online only bolag som DAZN och Elevensports) med det rådande läget så sitter de istället överinvesterade i en produkt som inte kan bära sig själv.
Citera
2020-10-18, 18:33
Medlem
FNLSs avatar
Har SvFF någon plan ifall smittspridningen ökar till vårens nivåer och man måste avbryta mitt i omgång 28 tex? Kommer man dela ut SM-guld och europacupplatser? Blir det upp- och nedflyttning eller gör man som hockeyn som stryker hela säsongen?
Citera
2020-10-18, 20:32
Medlem
L-illuminatos avatar
Jag kan tycka det är så jävla oansvarigt av klubbarna jag har precis fördjupat mig i hela Mediapro debaklet med Ligue1.
Så Ligue1 pga av att de ställde in säsongen

Iom att det var Franska Regeringen som mer eller mindre tvingade Ligue1 att ställa in i våras så gick de med på att täcka det nödlån på det sista "delbetalningen" för rättigheterna som Canal Plus och något Franskt telekombolag sket i att betala för den inställda liga säsongen.

Ett lån som de Franska klubbarna ihop med deras motsvarighet till SEF LFP sedan hoppas kunna processa om till en kompensation för inställd säsong.

Även om Ligue1 klubbarna inte spenderade mer än vanligt denna sommaren (typ höll tillbaka i vissa fall)
Så såg ändå exempelvis Lille till att kräma ut varenda euro i Osimeh försäljningen
Lyon vägrade att sälja Deepay till Koeman och Barca till ett Covid anpassat pris.
Likaså ville inte Rennes sammarbeta gällande Cavaminga.

Inför det här året hade LFP sålt Ligue 1 rättigheterna till en ny aktör som heter så mycket som Mediapro (ni kan se mina inlägg i Ligue1 tråden för mer detaljer kring det).
Mediapro har under hela sommaren försökt omförhandla det nya avtalet på 800M euro och har precis vägrat att betala den första delbetalningen (deadline 5/10) så över hälften av klubbarna i Franska ligan kommer inte kunna betala ut sina löner den 20'e (motsvarighet till 25'e) i Frankrike pga av de redan har en tömd kassa.

Rent Teoretiskt riskerar man nu att Camavinga och Deepay kunna hävda kontraktbrott och gå gratis.

Detta scenariot är lite min poäng:

Hur drabbar allt detta Sverige?

1.
Discovery som är en globalaktör med rättigheter håller givetvis koll på hur rättighetsmarknaden utvecklar sig och kan vilken sekund som helst knacka hos SEF och säga det är dags att omförhandla detta då det inte längre är samma produkt som pre-lockdown.

SEF klubbarna är helt beroende av discovery paketen som kommer bli 90-95% av inkomstkällan för klubbar då det knappast kommer köpas säsongkort i någon omfattning föränn det står klart hur det blir med publik 2021.
Så klubbarnas inkomstverklighet och i förlägningen likviditet kan helt förändras från en dag till en annan.
(varför jag har varit raljant mot AIK, MFF, _Helsingborgs, Blåvitt mdfl som värvat)

2.
Faller Franska ligan kan vi räkna med att de sämst 4-5 sämsta (förydligande ekonomist sämst skötta klubbarna) klubbarna kursar totalt det betyder ungefär 100-110 högkvalitativa EU spelare som bir bosman från en månad till en annan gör att värdet och möjligheten till att sälja spelare helt kommer slukas av att bland annat Marseille eller Bordeaux startspelare letar klubbaddress gratis.

3.
Den överhängande köpviljan och risken att överinvestera sig i spelartransfers kommer hållas tillbaka från alla andra köpande ligor då man vet att man i slutändan är underställd sin rättighetsköpare och att de fortsätter betala.
Senast redigerad av L-illuminato 2020-10-18 kl. 20:35.
Citera
2020-10-18, 20:34
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Har SvFF någon plan ifall smittspridningen ökar till vårens nivåer och man måste avbryta mitt i omgång 28 tex? Kommer man dela ut SM-guld och europacupplatser? Blir det upp- och nedflyttning eller gör man som hockeyn som stryker hela säsongen?

Då detta är ganska politiskt är det aldrig något de skulle kommunicera utåt.

SEF (mer än SVFF) är också extremt måna om att behålla så god relation med Discovery som möjligt då de inte vill ge de en ursäkt för att börja utforska möjligheten till omförhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in