2020-10-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har 3 frågor:

1. Kan någon upplysa vem som leder efterforskningen efter att politiadvokat Haris Hrenovica slutade?

2. Hur blir det med Tom Hagen's dusør på 10 millioner norske kroner om ett tip leder till att Tom Hagen
själv blir dømt før AEH's försvinnande och eller död ?

3. Är det möjligt att undersöka om en person i Norge tidigare är dömd/straffad för en kriminell handling?

På förhand tack.

(Jag postade också detta i nat men fick inget svar hoppas at få det nu)

3: Ja. Om man vet navn, saksnummer og dato
Citera
2020-10-18, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du har uppenbarligen inte begripit ett ord av vad jag har skrivit. I hela den postning som du citerar, utgår jag från att TH är den skyldige, och det är uppenbart för envar läskunnig att så är fallet. [i](Må jeg skrive på norsk for at du skal forstå hva jeg faktisk skriver? Det

Kanskje du kan bytte ut de ordene som er annerledes, med norske ord. Saken er norsk, og det samme er de aller fleste brukerne her i denne tråden. Det er like vanskelig for deg å skrive på norsk, som det er for meg å lese/skrive på svensk. Selv bytter jeg til svenske ord der jeg vet at ordet er veldig annerledes. F.eks. Utsatt for, blir drabbats. Mistet, blir forlorade. Omentrent, blir ungefær. osv.
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-10-18 kl. 17:08.
Citera
2020-10-18, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag har 3 frågor:

1. Kan någon upplysa vem som leder efterforskningen efter att politiadvokat Haris Hrenovica slutade?

2. Hur blir det med Tom Hagen's dusør på 10 millioner norske kroner om ett tip leder till att Tom Hagen
själv blir dømt før AEH's försvinnande och eller död ?

3. Är det möjligt att undersöka om en person i Norge tidigare är dömd/straffad för en kriminell handling?

På förhand tack.

(Jag postade också detta i nat men fick inget svar hoppas at få det nu)
Litt mer info ang pkt 3:
https://www.politiet.no/kontakt-oss/innsyn-og-offentleg-journal/innsyn-i-politiets-registere/
Citera
2020-10-18, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Du har helt rätt, det räcker inte att ha en gammal bucklig bil och vara girig för att kallas psykopat.
Snarare är det (mer åt det hållet) psykopati att man har en bil värd några millioner om man inte har täckning för det - så som Fetvatnet beskriver motsatsen till TH:s stil, som han tycker är psykopatisk.
Psykopater vill imponera och visa fasader och låtsas vara andra / "bättre", än de är.

TH är som sagt tvärtom. Han vill vara på jorden och inte göra för stor sak av sin förmögenhet
eller ta åt sig äran för vad som kan vara tur ...eller som andra också bidragit till.
Inte ens om han själv arbetat både smidigt, målmedvetet och smart, vill han stoltsera med det.
Han byter inte kvinnor som han vill imponera på, drar inte lögnaktiga historier om sig själv
osv-

Lær deg forskjellen på anstisosial/dysosial personlighetsforstyrrelse, og narsissist. Begge er psykopat.
Citera
2020-10-18, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
I brevet så blir det tatt opp misforståelser og feil som politiet har gjort. Det påståtte kallenavnet til moren er en av disse. Så vi vet i det hele tatt ikke om det ble brukt et kallenavn på AE.
Du mener mao at politiet har diktet opp kallenavnet.
Citera
2020-10-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, dessverre blir ting tatt helt ut av kontekst til tider.

Det finnes negative ting å sette fingeren på i de fleste familier. Det er først når disse negative tingene settes i system, og danner et mønster, at det får konsekvenser og blir dysfunksjonelt.

Enig. Det stämmer inte med den övriga bilden av TH, att han skulle trakassera AEH systematiskt
vid sidan av sitt "dugliga" arbetsliv ..
Han talar både varmt och logiskt om henne och tycks några gånger ha menat att hon var
den starkare av de två.
Han, inte hon, riskerade att kastas ut av boligen etc.
Kan han ha "retat" henne för "Nollan" på skämt kanske under någon kortare tid / episod.

Men där stannar i omfånget, vad jag tror han kan ha utsatt henne för verbalt!

Jag uppfattar inte TH som en vresig gammal gubbe som dagligen fräser och vräker ur sig elaka
ord eller hot mot sin fru, eller knuffar henne när något inte går som han tänkt sig.

Jag tror tvärtom att han trivdes rätt så bra med sitt liv och inte hade anledning skapa problem.
Att han därför var ganska omhändertagande (omsorgsfull) på ett måhända indirekt sätt - gällande trygghet osv - gentemot AEH, även om han inte var som en "eldig italienare" till typen ...
Men tror nog han kunde vara gentleman.

Jag tror många i tråden har missuppfattat hans personliga drag.
Det kan bero på åldersskillnad som bidragande orsak.
Th lever antagligen delvis kvar i dåtiden och har vanor och tankegångar som kan alltför verka gammaldags för yngre brukare i tråden, för att tas med i beräkningen.
Citera
2020-10-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Kanskje du kan bytte ut de ordene som er annerledes, med norske ord. Saken er norsk, og det samme er de aller fleste brukerne her i denne tråden. Det er like vanskelig for deg å skrive på norsk, som det er for meg å lese/skrive på svensk. Selv bytter jeg til svenske ord der jeg vet at ordet er veldig annerledes. F.eks. Utsatt for, blir drabbats. Mistet, blir forlorade. Omentrent, blir ungefær. osv.
Jeg synes at det er bedre å lese innlegg på ren svensk og ren norsk.

Angående ord som finnes i både svensk og norsk språk men som har ulik betydning i de to språkene:
Jeg prøver å passe på å ikke skrive norske ord som jeg vet at betyr noe helt annet på svensk, som f.eks ordet "rart" som betyr noe helt annet enn merkelig på svensk. Da velger jeg å ikke skrive rart men å skrive merkelig.

Det er det samme med ordet rolig: På norsk kan ordet rolig bety det samme som stille eller å være i ro. Ordet rolig har en helt annen betydning på svensk, og derfor unngår jeg å bruke det ordet når jeg skriver innlegg på norsk.

For de som av og til trenger å oversette setninger for å forstå innholdet, kan det også bli bare krøll med oversettingen når man forsøker å oversette en setning som består av både norske og svenske ord.
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-18 kl. 18:25.
Citera
2020-10-18, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Du mener mao at politiet har diktet opp kallenavnet.

Dattera mente at politiet hadde løyet med overlegg. Hun mente opptaket av avhøret var umulig å misforstå. Enten har hun rett, eller så har det skjedd en misforståelse eller feil fra politiets side.
Citera
2020-10-18, 18:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smijern
Ja, men du hadde kanskje dratt hjem litt tidligere hvis du arbeidet 5 minutter unna hjemmet og var svært bekymret for din fru?

Og kanskje du hadde tilgodesett henne mer enn knapper og glansbilder hvis du hadde en formue på 2 MRD NOK?

Kanskje du til og med hadde lagt en dusør på bordet?
TH fikk råd av politiet, om å la være å utlove dusør frem til januar 2020, men det finnes fremdeles noen som ikke har fått dette med seg, og som derfor synes det er mistenkelig at utloving av dusør kom etter siktelsen.
Jeg reagerer på at politiet ga tommelen opp i januar, på tross av at TH ble hemmelig etterforsket, og en pågripelse var ventet i nær fremtid.
Hvorfor gi tommelen opp to måneder før pågripelsen, når politiet har gitt motsatt råd helt fra start?
Motviljen politiet har hatt ifm dusør etter siktelsen, virker derfor litt merkelig, synes jeg.
Dusøren gjelder dessuten i tillegg tips som politiet mottar.

Nettavisen 20. januar 2020:

https://www.nettavisen.no/nyheter/politiet-gir-tommelen-opp-for-dusor-som-kan-oppklare-anne-elisabeth-hagen-saken/3423909228.html

Sitat: Politiet gir tommelen opp for dusør som kan oppklare Anne-Elisabeth Hagen-saken

Sitat: Politiet har tidligere hatt betenkeligheter med at familien skal bruke dusør for å få opplysninger, men dette var på nytt tema i et møte familien hadde med politiet før jul.

Sitat: - Hvilke vurderinger er det som gjør at dere har snudd?

- Vi er ikke av den oppfatning at vi har snudd i vår rådgivning, men vektingen av fordeler og ulemper kan endre seg noe i ulike stadier i etterforskningen. Det bygger på konkrete vurderinger. Blant annet på det stadiet av etterforskningen vi er nå. Men dusør er et anliggende for familien.
Citera
2020-10-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenvatnet
Lær deg forskjellen på anstisosial/dysosial personlighetsforstyrrelse, og narsissist. Begge er psykopat.

Men kan man kalla någon för antisocial/ dysocial som går till arbetet varje dag, samarbetar med andra, passar tider, deltar i möten, fattar beslut, osv?
Citera
2020-10-18, 18:28
Avslutad
Citat:
Enig. Det stämmer inte med den övriga bilden av TH, att han skulle trakassera AEH systematiskt
vid sidan av sitt "dugliga" arbetsliv ..
Han talar både varmt och logiskt om henne och tycks några gånger ha menat att hon var
den starkare av de två.
Han, inte hon, riskerade att kastas ut av boligen etc.
Kan han ha "retat" henne för "Nollan" på skämt kanske under någon kortare tid / episod.

Men där stannar i omfånget, vad jag tror han kan ha utsatt henne för verbalt!

Jag uppfattar inte TH som en vresig gammal gubbe som dagligen fräser och vräker ur sig elaka
ord eller hot mot sin fru, eller knuffar henne när något inte går som han tänkt sig.

Jag tror tvärtom att han trivdes rätt så bra med sitt liv och inte hade anledning skapa problem.
Att han därför var ganska omhändertagande (omsorgsfull) på ett måhända indirekt sätt - gällande trygghet osv - gentemot AEH, även om han inte var som en "eldig italienare" till typen ...
Men tror nog han kunde vara gentleman.

Jag tror många i tråden har missuppfattat hans personliga drag.
Det kan bero på åldersskillnad som bidragande orsak.
Th lever antagligen delvis kvar i dåtiden och har vanor och tankegångar som kan alltför verka gammaldags för yngre brukare i tråden, för att tas med i beräkningen.
Jeg har også tenkt at alder kan ha noe med hvordan vi oppfatter ting. Mitt inntrykk er at det er unge folk som jobber med saken.
Det virker som at TH har en opplevelse av å ikke ha blitt forstått under avhørene.
I tillegg kan han i utgangspunktet ha vært lite vant med å snakke om slike tema som faktisk ble snakket om i avhør, altså samliv. Det er ikke uvanlig for menn i den alderen, selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Og TH hadde nesten 2 milliarder grunner til å gi blaffen i sånt "kvinnfolkpreik". Jeg vet ikke hvordan det var, men jeg tenker at man må være to for å ha et turbulent ekteskap, så mye tyder på at han aldri fikk gjøre helt som han ville (eller ikke ville).
Dette er jo vanskelig å si noe bestemt om, for jeg kjenner ikke TH og familien, og når det gjelder tema som angår samliv, så er det som oftest de nærmeste som vet best. Altså TH, AEH, og barna.
Citera
2020-10-18, 18:33
Medlem
Citat:
Men kan man kalla någon för antisocial/ dysocial som går till arbetet varje dag, samarbetar med andra, passar tider, deltar i möten, fattar beslut, osv?

Stemmer det at dyssosial personlighetsforstyrrelse er ca det samme som tidligere ble kalt for psykopati?
Her er en eldre artikkel angående yrkesgrupper med høy og lav andel av psykopater. Jeg har også lest at forholdsvis mange sjefer og politikere er det som tidligere ble kalt for psykopater.
(06.01.2013)
"Stillinger med høy andel psykopater:

Administrerende direktører
Advokater
Mediapersoner (TV og radio)
Salgspersoner
Kirurger
Journalister
Politi
Prester
Kokker
Offentlige tjenestepersoner"

"Stilinger med lavest andel psykopater:

Omsorgsarbeidere
Sykepleiere
Terapeuter
Håndverkere
Stylister
Veldedighetsarbeidere
Lærere
Kreative yrker
Leger
Regnskapsførere"
https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/pL16y1/topp-ti-yrkegrupper-for-psykopater
Stemmer det som står her? :
Dyssosial personlighetsforstyrrelse eller antisosial personlighetsforstyrrelse er en tilstand og personlighetsforstyrrelse med avvikende adferd, tanker og følelser. Tilstanden har gjennom mange år vært et sentralt tema innenfor psykologien, og det er uenighet om hvorvidt terapi har en effekt på pasienter med tilstanden.

Dyssosial personlighetsforstyrrelse blir antatt å være en kronisk lidelse, og blir karakterisert ved sosialt uansvarlig, eksplosiv og manglende samvittighetsfull atferd. Manipulasjon, bedrageri og problemer med å knytte mellommenneskelige relasjoner går også igjen i denne pasientgruppen. Det er anslått at personlighetsforstyrrelsen forekommer hos 2 til 4 prosent av menn, og 0.5 til 1 prosent hos kvinner. Personer med lidelsen har ofte hatt en livslang historie med antisosial atferd, og en fellesnevner synes å være problematisk oppvekst med lite tilfredsstillende familiære relasjoner. 80 prosent av pasientene anslås å være i fengsel (Black, Baumgard & Bell, 1995)[1] Pasientgruppen består av individer som er spesielt vanskelig å håndtere, og søken etter en effektiv behandling, både på et medisinsk og psykologisk plan, har vist seg å være en utfordring (Davidson & Tyrer, 1996).[2]
https://no.wikipedia.org/wiki/Dyssosial_personlighetsforstyrrelse
Viktig er også erkjennelsen av at psykopati ikke er et enten-eller-fenomen. Som de fleste andre psykologiske fenomener er det et dimensjonalt begrep. Man kan være mer eller mindre psykopatisk. Psykopati er således ingen diagnose, men noe man har i større eller mindre grad, gjerne i kombinasjon med andre personlighetsforstyrrelser, og da spesielt antisosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse.
https://sml.snl.no/psykopati
Senast redigerad av z-z-z 2020-10-18 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in