2020-10-18, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Så gör också 15 sekunders ordentlig handtvätt. Dessutom utgör inte smittspridning genom kontakt med ytor och föremål någon stor del av den totala smittspridningen.

Vad bra. Då kan vi strunta i handspriten hela dagen och vänta tills vi kommer hem till tvålen och vattnet.

Nja, ha med en liten handspritsplunta. De flesta jobbar inte på sjukhus där det finns möjlighet att tvätta händerna nästan vart tionde meter.
Citera
2020-10-18, 14:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Coronaporr. Brittiska dermatologer har lagt ut en massa bilder på hudförändringar kopplade till coronan.

Varning för äckliga bilder.

https://covidskinsigns.com/

DET också..? Verkar som att det bara kommer fram nya otäckheter med den här sjukdomen, hela tiden..? Av influensa får man väl inga hudförändringar?
Citera
2020-10-18, 15:00
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Det är en tolkning. En annan är att Sverige var de enda som vågade stå upp för sin vetenskapliga bedömning kring vad som var bäst väg framåt. I stället för att få panik av matematiska domedagsmodeller (som visat sig vara felaktiga).

Oavsett så är det fullständigt orimligt att ignorera ekonomiska aspekter när restriktioner utvärderas. Ekonomi påverkar människors liv i extremt stor omfattning. Det går inte att blunda för. Att du är i en position att kunna offra pengar en period betyder inte att alla kan det.

Men nu var det faktiskt så att redan mycket tidigt hade EUs medlemsländer diskuterat och bestämt hur varje land skulle agera. Vad som skulle göras hade beslutats tillsammans med ett ”vetenskapsråd så att alla restriktioner var grundade på vetenskapliga rön och forskning.

Sverige var det enda (?) land som inte följde den redan uppgjorda strategin.
Citera
2020-10-18, 15:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag förstår att det är en balansgång. Människoliv kontra pengar. Sverige tycks värdera pengar mer än människoliv om man jämför med omvärlden. Om man tycker det är rätt eller inte är väl upp till var och en att bedöma. Jag hade hellre offrat en del pengar och sparat människoliv, men det är ju jag det. Regeringen gör uppenbarligen en annan bedömning. Väljarna får väl avgöra på valdagen om regeringen gjorde rätt bedömning.
Om vi inte fått in så mycket smitta till äldre så hade många oavsett politisk åskådning hyllat FHM och regeringen. Cirka 1000 döda kunde det ha slutat med (som en allvarligare säsongsinfluensa) om vi haft lite bättre kunskap bland de som ansvarar för vården av våra äldre.

Det finns två större fel som begåtts som jag ser det.
  1. FHM hade för stora förväntningar på de som ansvarar för vården av äldre.
  2. Lagren av skyddsutrustning var för små och rutiner för hur ny skyddsutrustning skulle anskaffas saknades.
Båda dessa fel kan man skylla FHM och regeringen för, men är det rätt att göra det?

Jämför med tex. USA där man trots strängare restriktioner än i Sverige ändå inte lyckas hålla dödstalen nere eller med flera länder som nu får sin andra våg som är kraftigare än den första trots att man hade många månaders förvarning.
Citera
2020-10-18, 15:02
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ganska töntig att hävda att Folkhälsomyndigheten och "Tegnell" är ute efter flockimmunitet, (annat än efter en vaccinering av stora delar av befolkningen).

Israel som genomfört två lockdowner, (den senaste är inne på sista dagen) med drakoniska detaljerade restriktioner, stängda gränser och stenhårda karantänsbestämmelser, har tre gånger fler rapporterade covid-19 fall per miljon invånare än Sverige och 20 gånger fler IVA-fall.

Du missuppfattar Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell för att du vill "missuppfatta", av politiska skäl. Det börjar både bli tröttsamt och framstår som allt mer patetiskt ju längre tiden går.

Dessutom är du, hur som helst, en usel propagandister. Jag vet exakt vad jag skulle citera om jag vore i dina kläder, men jag tänker inte bjuda på det.

Du projicerar Ola. Snål är du också. Bjussa nu. Smickrande att du läst alla mina inlägg iofs. säger ju ngt ändå.

Det var ett helt stört utlåtande av Tegnell eftersom det leder till att fler slappnar av. Tror de flesta inser det efter lite tankeverkstad, men inte du tydligen.
Citera
2020-10-18, 15:02
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Så du menar att om man är elittränad, så löper man ingen risk? Bara alla vi andra?

Tove Alexandersson var ju också slut enligt tråden. Sen vann hon visst SM. Men det var tack vare träningen helt enkelt..

Det är väl självklart att du har bättre förutsättningar att klara dig undan en svårare covid19 infektion om du är en elittränad atlet än en tjockis med 50 i bmi. Vad gör du ens här?
Citera
2020-10-18, 15:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Men nu var det faktiskt så att redan mycket tidigt hade EUs medlemsländer diskuterat och bestämt hur varje land skulle agera. Vad som skulle göras hade beslutats tillsammans med ett ”vetenskapsråd så att alla restriktioner var grundade på vetenskapliga rön och forskning.

Sverige var det enda (?) land som inte följde den redan uppgjorda strategin.
Nu blir jag fundersam.
Om jag inte minns fel så var det nästan bara Sverige som följde uppgjorda planer, men jag är osäker.

Det är intressant att man kan ha så olika uppfattning. Hur kan man kolla vad som är mest rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
DET också..? Verkar som att det bara kommer fram nya otäckheter med den här sjukdomen, hela tiden..? Av influensa får man väl inga hudförändringar?

Menar du på allvar att detta var en nyhet för dig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det är väl självklart att du har bättre förutsättningar att klara dig undan en svårare covid19 infektion om du är en elittränad atlet än en tjockis med 50 i bmi. Vad gör du ens här?

Har du koll på vad jag svarade på?
Citera
2020-10-18, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, jag tror också att coronapandemin kommer att sätta spår i flera decennier. Men det betyder inte att man borde ha låtit viruset härja fritt. Det hade varit förfärligt omoraliskt, och dessutom hade alla de sjuka och döda som världen fått då, OCKSÅ stoppat upp ekonomin. Normala människor kan inte bara ignorera sådant - och förr eller senare skulle ALLA ha förlorat någon anhörig eller vän.

Det är Kina du ska vara arg på. Det är deras snusk och märkliga matvanor, som har orsakat att vi kommer att få de här negativa följderna i flera decennier, även i Västvärlden.

Jag tycker inte heller att vi ska låta viruset härja fritt. Det hade varit ohållbart, och inte minst omoraliskt som du säger. Särskilt i början när stor osäkerhet rådde kring hur potent viruset var. Men i takt med att kunskapen ökar så framstår det som mer och mer galenskap det man håller på med runtom i världen nu. Helt klart finns det en risk med att drabbas av covid. Jag var själv rätt risig i våras även om jag inte kan jämföras med de som blev inlagda med respirator.

Nu är det dock så att vi har den här sjukdomen spridd över hela jordklotet och vi får acceptera risken precis som det finns risker med mycket annat vi tar oss för. Självklart ska vi göra vad vi kan, men nedstängningar leder ju faktiskt i slutändan till att det inte finns resurser till att göra ett skit. För vem ska betala? Tycker du inte att det är värre?
Citera
2020-10-18, 15:06
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har du koll på vad jag svarade på?

Mitt ironiska utlåtande i det första stycket utgår jag ifrån.
Citera
2020-10-18, 15:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu blir jag fundersam.
Om jag inte minns fel så var det nästan bara Sverige som följde uppgjorda planer, men jag är osäker.

Det är intressant att man kan ha så olika uppfattning. Hur kan man kolla vad som är mest rätt?
Nej, du har faktiskt fel. Jag ska se om jag hittar länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in