Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Jag förstår att det är en balansgång. Människoliv kontra pengar. Sverige tycks värdera pengar mer än människoliv om man jämför med omvärlden. Om man tycker det är rätt eller inte är väl upp till var och en att bedöma. Jag hade hellre offrat en del pengar och sparat människoliv, men det är ju jag det. Regeringen gör uppenbarligen en annan bedömning. Väljarna får väl avgöra på valdagen om regeringen gjorde rätt bedömning.
Om vi inte fått in så mycket smitta till äldre så hade många oavsett politisk åskådning hyllat FHM och regeringen. Cirka 1000 döda kunde det ha slutat med (som en allvarligare säsongsinfluensa) om vi haft lite bättre kunskap bland de som ansvarar för vården av våra äldre.
Det finns två större fel som begåtts som jag ser det.
- FHM hade för stora förväntningar på de som ansvarar för vården av äldre.
- Lagren av skyddsutrustning var för små och rutiner för hur ny skyddsutrustning skulle anskaffas saknades.
Båda dessa fel kan man skylla FHM och regeringen för, men är det rätt att göra det?
Jämför med tex. USA där man trots strängare restriktioner än i Sverige ändå inte lyckas hålla dödstalen nere eller med flera länder som nu får sin andra våg som är kraftigare än den första trots att man hade många månaders förvarning.