2020-10-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Efter Tegnells uttalande om att det är farligare att passera ett övergångsställe så vet vi som tänker ett steg längre vad detta mynnar ut i: Fler smittade eftersom folk slappnar av efter ett sådant utlåtande. Och i förlängningen mer lidande/död.

Tegnell kanske tyckte att flockimmuniteten går för långsamt så han bestämde sig för att skynda på smittan lite.

Han är väldigt klantig i sina uttalande, blir mer och mer uppenbart att det är fel person på positionen.
Citera
2020-10-18, 14:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tegnell uttalar sig om flyktingkrisen i Financial Times: ”Ingen kris”.

Vad har det med covid att göra? Tja, har karln verkligen koll på saker och ting? Grodor hoppar ur munnen på honom i parti och minut. Dessutom görs kopplingen flyktingkris och pandemin i intetvjun.

Expressen kontaktar honom, och då mildrar han sitt uttalande. Men nog blev väl bostadssituationen annorlunda med falska kontrakt, flera skrivna på samma adress etc.
Och visst har det östs pengar över ”flyktingindustrin” och visst har vi väl fått ett icke föraktligt antal nya bidragsmottagare? Apropå att ekonomin inte påverkats.

Dessutom bidrog väl trängseln och bristande språkkunskaper på Järvafältet till smittspridningen? Vidare så var det väl en hel del ”outbildad” och språksvag personal från dessa grupper som jobbade inom äldrevården i våras..?

Löfvén har man satt munkavle på, när gör man det på AT?

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-uttalar-sig-om-flyktingvagen-ingen-kris/

EDIT
Ojdå, tvåa på bollen, eventuellt trea. Men likväl viktigt att lyfta fram.

Särskilt som han menar att vi knappt har påverkats av ”flyktingkrisen” och att den inte alls haft nån påverkan på folkhälsan (och i förlängningen hanteringen av pandemin) ...

Det är aldrig bra när någon uttalar sig utanför sitt specialområde.
Citera
2020-10-18, 14:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej och det är just detta som bör mana till försiktighet. Ingen vet ju i förväg hur sjuk man själv blir.

Visst, följ myndigheternas restriktioner och rekommendationer.
Citera
2020-10-18, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sannolikt är de 500 de sköra av de sköraste. Frågan är dessutom hur många av de sköraste av de sköraste som varit vaccinerade. Nu har vi (om dina siffror stämmer), 12 gånger så många döda på en halv säsong för Covid 19 jämfört med en hel säsong för influensa. Säg då att det dör 25 gånger fler i Covi19 på ett år. Inser du inte skillnaden? Jag skulle absolut inte kalla det för hyckleri. Hör dödlig och hur smittsam tycker du att en sjukdom behöver vara för att samhället ska vidta åtgärder?

År 1710 tog pesten kål på cirka 50% av befolkningen i Stockholm och Norrköping. Hade det varit befogat med en nedstängning? Munskydd kanske? Någon form av smittskyddsåtgärd? Eller skulle det bara vara hyckleri att göra det, eftersom det ändå dör 0,02% av befolkningen i influensa, eller 0,8% av befolkningen i Covid19?

Dyker in lite för jag tycker diskussionen är väldigt intressant. Dessutom kan vi göra ganska hyfsade antaganden om vad nationerna faktiskt gör för värdering.

Flera länder började stänga ner när de såg vilka konsekvenser viruset fick, några valde att göra det. Sedan kom en rapport från imperial college som visade på potentiellt väldigt allvarliga konsekvenser och Sverige blev lämnade ensamma i att inte stänga ner. Sen visade sig den rapporten vara kraftigt överdriven i sina prognoser. Nu, men befintlig kunskap försöker de flesta länder undvika att stänga ner så långt som möjligt. Vilka restriktioner som kommer om någon månad är svårt att sia om. Det kommer nog bli rejält jobbigt, men det är nog inte någon domedag på ingång.
Citera
2020-10-18, 14:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Tegnell uttalar sig om flyktingkrisen i Financial Times: ”Ingen kris”.

Vad har det med covid att göra? Tja, har karln verkligen koll på saker och ting? Grodor hoppar ur munnen på honom i parti och minut. Dessutom görs kopplingen flyktingkris och pandemin i intetvjun.

Expressen kontaktar honom, och då mildrar han sitt uttalande. Men nog blev väl bostadssituationen annorlunda med falska kontrakt, flera skrivna på samma adress etc.
Och visst har det östs pengar över ”flyktingindustrin” och visst har vi väl fått ett icke föraktligt antal nya bidragsmottagare? Apropå att ekonomin inte påverkats.

Dessutom bidrog väl trängseln och bristande språkkunskaper på Järvafältet till smittspridningen? Vidare så var det väl en hel del ”outbildad” och språksvag personal från dessa grupper som jobbade inom äldrevården i våras..?

Löfvén har man satt munkavle på, när gör man det på AT?

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-uttalar-sig-om-flyktingvagen-ingen-kris/

EDIT
Ojdå, tvåa på bollen, eventuellt trea. Men likväl viktigt att lyfta fram.

Särskilt som han menar att vi knappt har påverkats av ”flyktingkrisen” och att den inte alls haft nån påverkan på folkhälsan (och i förlängningen hanteringen av pandemin) ...

Jag tycker hans uttalande är mycket märkligt, chockerande naivt och verklighetsfrånvänt. Jag är mållös🤷🏼‍♀️
Citera
2020-10-18, 14:35
Medlem
Citat:
Nu dör inte fullt så sköra individer i ett virus som uppvisar 100 gånger högre dödlighet. Du tycker det är konstigt att många länder stänger ned och inför restriktioner rörande Covid19, men inte för influensa, trots att det bara är en bråkdel så farligt. Argumentet ska vara att det dör folk av alla möjliga sjukdomar, så då behöver vi inte stänga ned för den här sjukdomen heller. En fråga: Om det hade varit ett ännu värre virus, som hade varit extremt smittsamt och dödat 90% av de drabbade, då hade du inte heller velat stänga ned, eller införa några restriktioner för det där ju folk av bältros och influensa. Jag drar den slutsatsen. Din logik känns ju alldeles solklar.

Citat:
Sannolikt är de 500 de sköra av de sköraste. Frågan är dessutom hur många av de sköraste av de sköraste som varit vaccinerade. Nu har vi (om dina siffror stämmer), 12 gånger så många döda på en halv säsong för Covid 19 jämfört med en hel säsong för influensa. Säg då att det dör 25 gånger fler i Covi19 på ett år. Inser du inte skillnaden? Jag skulle absolut inte kalla det för hyckleri. Hör dödlig och hur smittsam tycker du att en sjukdom behöver vara för att samhället ska vidta åtgärder?

År 1710 tog pesten kål på cirka 50% av befolkningen i Stockholm och Norrköping. Hade det varit befogat med en nedstängning? Munskydd kanske? Någon form av smittskyddsåtgärd? Eller skulle det bara vara hyckleri att göra det, eftersom det ändå dör 0,02% av befolkningen i influensa, eller 0,8% av befolkningen i Covid19?
Det du skriver först är det jag menar är ett stort hyckleri från dig och andra självutnämnda godhetsapostlar i denna tråd. Du bryr dig ett jäkla jota om riskgrupper under ett vanligt år då de som avlider, precis som du skriver, är ”de sköraste av sköraste”. Men nu skriver du ju iallafall att det handlar om hur potent viruset är kontra vilka åtgärder som är rimliga. Problemet är dock att andra virus som är minst lika potenta (för vissa grupper) som Covid-19 redan existerar i samhället och tar livet av folk om det tar sig in i fel persons kropp. Och har så gjort väldigt länge. Varför har vi inte sett en reaktion som liknar det vi nu ser i världen som svar på detta faktum? Nej, vanliga år är dessa individer tydligen förbrukningsbara för att hålla samhället flytande. Och det är där hyckleriet ligger.
Citera
2020-10-18, 14:35
Medlem
Surtrutens avatar
Vad är en pandemi?
Det verkar som en del här på FB inte har en aning om vad en pandemi är.
Covid en pandemi? är ett exempel.

Enkelt uttryckt är pandemi = stort oväntat sjukdomsutbrott på jorden.
En pandemi behöver inte vara dödlig eller ens särskilt farlig.

Det finns diverse definitioner som alla ligger nära "stort oväntat sjukdomsutbrott på jorden".
En pandemi är inte nödvändigtvis en mycket farlig infektionssjukdom med massor av dödsoffer – men den sprider sig allt snabbare och längre, än väntat, i stora delar av världen.

Kort sagt:
En pandemi sprids överraskande fort.
En pandemi drabbar större delen av världen.
En pandemi behöver inte vara farlig.
WHO deklarerar en pandemi
Det är Världshälsoorganisationen WHO som officiellt avgör när ett sjukdomsutbrott är en pandemi.
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/hur-definieras-en-pandemi
En pandemi innebär en omfattande spridning som förmodat kommer att påverka stora delar av vårt samhälle och att sjukdomen finns eller snart kommer att finnas i alla världsdelar och sannolikt drabba alla världens städer
https://www.doktorn.com/artikel/coronavirus-covid-19-vad-%C3%A4r-en-pandemi/
En pandemi är när en infektionssjukdom sprids över stora delar av världen och drabbar en stor andel av befolkningen i varje land.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemi
pandemiʹ (nylatin pandemiʹa, av grekiska pandēmiʹa ’hela folket’, av pan- och dēʹmos ’folk’), epidemi, vanligen av infektionssjukdom, som sprids över världsdelar.Exempel på stora pandemier är ryska snuvan (A/H1N1) 1889–92, spanska sjukan, asiaten, hongkonginfluensan och covid-19.
https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/pandemi
Senast redigerad av Surtruten 2020-10-18 kl. 14:41.
Citera
2020-10-18, 14:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Dyker in lite för jag tycker diskussionen är väldigt intressant. Dessutom kan vi göra ganska hyfsade antaganden om vad nationerna faktiskt gör för värdering.

Flera länder började stänga ner när de såg vilka konsekvenser viruset fick, några valde att göra det. Sedan kom en rapport från imperial college som visade på potentiellt väldigt allvarliga konsekvenser och Sverige blev lämnade ensamma i att inte stänga ner. Sen visade sig den rapporten vara kraftigt överdriven i sina prognoser. Nu, men befintlig kunskap försöker de flesta länder undvika att stänga ner så långt som möjligt. Vilka restriktioner som kommer om någon månad är svårt att sia om. Det kommer nog bli rejält jobbigt, men det är nog inte någon domedag på ingång.

Jag förstår att det är en balansgång. Människoliv kontra pengar. Sverige tycks värdera pengar mer än människoliv om man jämför med omvärlden. Om man tycker det är rätt eller inte är väl upp till var och en att bedöma. Jag hade hellre offrat en del pengar och sparat människoliv, men det är ju jag det. Regeringen gör uppenbarligen en annan bedömning. Väljarna får väl avgöra på valdagen om regeringen gjorde rätt bedömning.
Citera
2020-10-18, 14:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Efter Tegnells uttalande om att det är farligare att passera ett övergångsställe så vet vi som tänker ett steg längre vad detta mynnar ut i: Fler smittade eftersom folk slappnar av efter ett sådant utlåtande. Och i förlängningen mer lidande/död.

Tegnell kanske tyckte att flockimmuniteten går för långsamt så han bestämde sig för att skynda på smittan lite.

Ganska töntig att hävda att Folkhälsomyndigheten och "Tegnell" är ute efter flockimmunitet, (annat än efter en vaccinering av stora delar av befolkningen).

Israel som genomfört två lockdowner, (den senaste är inne på sista dagen) med drakoniska detaljerade restriktioner, stängda gränser och stenhårda karantänsbestämmelser, har tre gånger fler rapporterade covid-19 fall per miljon invånare än Sverige och 20 gånger fler IVA-fall.

Du missuppfattar Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell för att du vill "missuppfatta", av politiska skäl. Det börjar både bli tröttsamt och framstår som allt mer patetiskt ju längre tiden går.

Dessutom är du, hur som helst, en usel propagandister. Jag vet exakt vad jag skulle citera om jag vore i dina kläder, men jag tänker inte bjuda på det.
Citera
2020-10-18, 14:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det du skriver först är det jag menar är ett stort hyckleri från dig och andra självutnämnda godhetsapostlar i denna tråd. Du bryr dig ett jäkla jota om riskgrupper under ett vanligt år då de som avlider, precis som du skriver, är ”de sköraste av sköraste”. Men nu skriver du ju iallafall att det handlar om hur potent viruset är kontra vilka åtgärder som är rimliga. Problemet är dock att andra virus som är minst lika potenta (för vissa grupper) som Covid-19 redan existerar i samhället och tar livet av folk om det tar sig in i fel persons kropp. Och har så gjort väldigt länge. Varför har vi inte sett en reaktion som liknar det vi nu ser i världen som svar på detta faktum? Nej, vanliga år är dessa individer tydligen förbrukningsbara för att hålla samhället flytande. Och det är där hyckleriet ligger.

Problemet är att du missar storheten helt och hållet. Det är skillnad på en sjukdom som dödar 0,02% av de sköraste och de som dödar blint 50% av populationen. Det måste väl tom du inse? Det är inte hyckleri att man i det senare fallet vidtar mer långtgående åtgärder än i det första fallet, eftersom det det dör människor även i det första fallet.
Citera
2020-10-18, 14:40
Medlem
Citat:
Jag förstår att det är en balansgång. Människoliv kontra pengar. Sverige tycks värdera pengar mer än människoliv om man jämför med omvärlden. Om man tycker det är rätt eller inte är väl upp till var och en att bedöma. Jag hade hellre offrat en del pengar och sparat människoliv, men det är ju jag det. Regeringen gör uppenbarligen en annan bedömning. Väljarna får väl avgöra på valdagen om regeringen gjorde rätt bedömning.

Det är en tolkning. En annan är att Sverige var de enda som vågade stå upp för sin vetenskapliga bedömning kring vad som var bäst väg framåt. I stället för att få panik av matematiska domedagsmodeller (som visat sig vara felaktiga).

Oavsett så är det fullständigt orimligt att ignorera ekonomiska aspekter när restriktioner utvärderas. Ekonomi påverkar människors liv i extremt stor omfattning. Det går inte att blunda för. Att du är i en position att kunna offra pengar en period betyder inte att alla kan det.
Citera
2020-10-18, 14:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Snarare så rör bedömningen förlorade liv/levnadsår på kort och lång sikt. Vilket inte utesluter att hårda åtgärder vid rätt tidpunkt kan vara motiverade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in