Citat:
Vad gäller pet i ansiktet så har jag använt mask en vecka på Mallorca. Oavsett om man oetar sig mer eller mindre i ansiktet så petar man sig tillräckligt i ansiktet när man har mask. Man rättar till den hela tiden. Tar ner den när man känner för att andas lättare. Mask är bra i vissa situationer, men knappast att ha på sig hela tiden.Precis så resonerar jag och har så gjort hela tiden. Jag har aldrig förstått FHMs förklaringar att:
- vi kommer att glömma att hålla avstånd.
- vi kommer att peta oss mer i ansiktet ( vilket har motbevisats genom en studie, folk petar sig mindre i ansiktet med mask )
”– Det har en signaleffekt. När man ser någon med munskydd tänker man på att hålla avstånd, säger Heidi Stensmyren, ordförande för Läkarförbundet.”
” Att använda munskydd kan ha viss funktion och då ska man verkligen veta hur man använder det: man har rena händer, sätter på sig munskyddet och sen rör man inte munskyddet. När man tar bort det så slänger man det och spritar händerna igen, säger Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Uppsala.”
svt.se
- vi kommer att glömma att hålla avstånd.
- vi kommer att peta oss mer i ansiktet ( vilket har motbevisats genom en studie, folk petar sig mindre i ansiktet med mask )
”– Det har en signaleffekt. När man ser någon med munskydd tänker man på att hålla avstånd, säger Heidi Stensmyren, ordförande för Läkarförbundet.”
” Att använda munskydd kan ha viss funktion och då ska man verkligen veta hur man använder det: man har rena händer, sätter på sig munskyddet och sen rör man inte munskyddet. När man tar bort det så slänger man det och spritar händerna igen, säger Mikael Köhler, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Uppsala.”
svt.se
När folk har mask i sverige där det är ovanligt så hajar man till men när alla har mask blir det motsatt effekt, man bryr sig inte om att hålla avstånd. Det är en enorm skillnad på detta i Sverige och på Mallorca. Jag kände mig mindre trygg på Lidl i Palma än på Lidl i Uppsala.
Din sista spalt är problemet. Man pillar på masken hela tiden och återanvänder den massa gånger.