2020-10-18, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nu har en förnekare som inte trodde på viruset, själv dött i covid 19 endast 34 år, men det var ju ingen svensk stålman.

Så du menar att det idag dött 1 människa av världens närmare 8 miljarder människor? Chockerande.
Citera
2020-10-18, 11:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att FHM förnekar att skolorna är drivande. Belgien och Nederländerna gör det inte.

Figur som visar andelen smitta i olika sektorer i Nederländerna:

https://m.imgur.com/a/hYAPwr8

I princip hälften i skolorna. Det var mer än jag trodde.

Men förmodar att det bara är "taktiskt" förnekande av Tengele då hans ursprungsplan var att nå flockimmuniteten snabbare med hjälp av skolan.
Citera
2020-10-18, 11:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man ska lära av sina misstag. Ifall det eskalerar nu i höst ser jag en lockdown som oundviklig i Sverige.

Gäller att alla är noga med att följa FHM rekommendationer.

Håller med dig vad gäller "lockdown" i Sverige om det eskalerar väldigt mycket. Jag syftar då på att vi då borde göra som tyskarna i våras. De hade ingen formell lockdown men ändå väldigt hårda restriktioner. Dock stängde de grundskolorna men höll universiteten öppna. Vi borde då hålla grundskolorna öppna men köra med distansundervisning på universiteten och ev. på gymnasiet.

Observera dock: Det är ingen idé att ha en "lockdown" för tidigt. Den måste om så fall, och bara om det är absolut nödvändigt för att t.ex sjukvården skulle bråka ihop, att gälla under de två månader som SARS-COV2 säsongen kulminerar, dvs under mars och april 2021.

Observera att inte Anders Tegnell utesluter att "tyskarna gjorde rätt, men det vet vi först i efterhand".
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-10-18 kl. 11:55.
Citera
2020-10-18, 11:55
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så du menar att det idag dött 1 människa av världens närmare 8 miljarder människor? Chockerande.
Får se om du har kvar samma inställning om DU ligger på sjukhus och kippar efter andan
Citera
2020-10-18, 11:55
Medlem
wwrs avatar
Denna "andra våg" verkar vara mest uttalad i Europa.
Citat:
“The second wave in Europe is getting bigger and bigger,” Joost van Leenders, senior investment strategist at Kempen Capital Management, said by phone. “Last week, we cut European stocks in favor of emerging markets because of concerns about the second wave of Covid-19.”
https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-10-18/brexit-is-no-match-for-the-pandemic-s-grip-over-european-markets

Jag frågade tidigare om detta. Ann Linde verkar ha isolerat sig efter att ha träffat andra politiker som senare visat sig testa positivt. Men ingen har symptom. Jag tycker det låter överdrivet. Följer verkligen utrikesministern rekommendationerna här? Vad säger rekommendationerna?
Citera
2020-10-18, 12:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi har inte stängt ner nu heller, så vad är din poäng?

Poängen är att när vi hade en liknande situation vad gäller den vanliga säsongsinfluensan så stängde vi inte ner, och inga andra länder heller för den delen.

Däremot så utesluter jag inte kraftfulla åtgärder längre fram i mars april om situationen vad gäller covid-19 skulle försämras avsevärt innan dess. Om det kan du läsa i mina tidigare inlägg.
Citera
2020-10-18, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Får se om du har kvar samma inställning om DU ligger på sjukhus och kippar efter andan

Vore såklart tråkigt men jag skulle inte vara så egotrippad att jag skulle begära att hela världen stängde ned för det. Det är en mentalitet som bör växas ifrån efter dagis. Tyvärr finns det så mycket människor här i världen som aldrig kommer bli vuxna oavsett ålder.
Citera
2020-10-18, 12:05
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle tro att betydligt fler fall av sjukhusinläggningar och IVA kommer rapporteras den här veckan. Även dödstalen lär börja rapporteras tvåsiffrigt igen. Något som inte skett sedan sommarlovet, men nu är ju skolorna öppna igen med allt vad det innebär. Vi får vara glada så länge det inte är tresiffrigt, för några åtgärder tror jag inte att det blir. Man kommer skylla på att folk inte följer rekommendationerna. Handtvätt mot ett luftburet virus...
Allt är så jävla dumt. Klart som tusan att det ökar när skolorna öppnat. Alla kommer smittas av det här viruset för det finns ingen reell vilja att sätta stopp.

Inga problem med att bli smittad, om man har ett väl fungerande immunförsvar!

Boosta ditt immunförsvar, så behöver du inte skita på dig av rädsla...
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-10-18 kl. 12:45.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast vi stängde inte ner under 70- och 80-talet för säsongsinfluensa, trots att vi inte hade vaccin då och trots höga dödstal.
Var har du fått det ifrån?
En orsak att Hong Kong-influensan drabbade Sverige onödigt allvarligt var att vi inte hade tillräckligt mycket vaccin, inte att vaccin inte fanns.

Många hundra tusen Svenskar var sjuka samtidigt både vintern 1969 och 1970, det var besöksförbud på sjukhusen och planerade operationer ställdes in.

Samhället stängdes inte ner, men många samhällsfunktioner fungerade dåligt när så många var sjuka.

Dödligheten var däremot inte särskilt hög, ca. 300 personer varje år vilket är "normalt".
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Poängen är att när vi hade en liknande situation vad gäller den vanliga säsongsinfluensan så stängde vi inte ner, och inga andra länder heller för den delen.

Däremot så utesluter jag inte kraftfulla åtgärder längre fram i mars april om situationen vad gäller covid-19 skulle försämras avsevärt innan dess. Om det kan du läsa i mina tidigare inlägg.

Jag ser ff inte din poäng, sars-cov2 är inte en influensa. Den vanliga säsongsinfluensan har inte heller påverkat vården så att den riskerar att krascha.
Citera
2020-10-18, 12:11
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad finns det för bra anledning till att världen inte stänger ned för influensa?

Mycket berättigad fråga!

Om man nu ska stänga ner världen för covid-flunsan (som inte ens har en promille dödlighet) som orsakar panik hos lågintelligenta, varför inte göra det även för alla andra flunsor?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-10-18 kl. 12:14.
Citera
2020-10-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

En 34 årig vältränad man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in