2020-10-18, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Då borde vi haft flockimmunitet ett tag och viruset kommer försvinna från Sverige.
Jag tror du har helt fel.
Det har angetts at det krävs minst 60% immunitet för att uppnå flockimmunitet och det borde vi passerat med råge enligt din teori.

Har du någon fakta för att T-celler finns med 80% svenskarna?

Och varför skulle vi vara unika i förhållande till andra länder, t.ex. Belgien, Nederländerna, Tyskland mm där smittan nu kraftigt ökar?

Jag tror att den ökningen i smittspridning vi nu ser i Sverige kommer kraftigt öka de närmsta tiden.

T-celler finns hos 100% av svenskarna och de skyddar till olika grad mot alla sjukdomar. Allt beroende på hur välnde känner igen viruset/bakterien. När man nyss haft en sjukdom såmkänner de igen den bättre än om det var länge sen man hade den.

Teorin tycks vara att man kan ha en korsimmunitet (fast jagbskulle inte kalla det imjunitet, men det är en annan fråga) från andra corona-virus. Detta är inte verifierat, men det är inte otroligt.det är inte otroligt att man förstår att en älg är ett hjortdjur även om man aldrig sett en älg förut, ungefär så kan man tänka sig att det fungerar. Men det är klart, då måste man ha sett andra hjortdjur för att kunna dra den slutsatsen. Och immunförsvarets minne är som mitt minne, inte alltför långt och varierande.
Citera
2020-10-18, 08:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det skulle jag behöva lite tid för. Men nåt i stil med:

"Even if you don't believe that it works, please wear a face mask. Many people are scared right now, and need your help to feel safe. Sincerely <3"

Eller nåt i del stilen.

Det skulle ju verkligen inte fungera. Det är som att skriva, "de fungerar inte men bär dem ändå". Om man inte var motiverad innan. Varför skulle man bli motiverad av ett sådant budskap?
Citera
2020-10-18, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ingen ide att gråta över spilld mjölk aw. Försök blicka framåt. Vi måste försöka stoppa smittan. Det går inte om vi håller skolorna öppna. De måste gå över till distansundervisning.
Det är ungefär som att grannen Ove fyller i med "Blixten och blixten. Du måste komma ihåg att stänga av TV:n aw. Kolla Bettan tvärs över vägen. Hennes TV är avstängd. Huset står kvar."
Citera
2020-10-18, 08:27
Medlem
Citat:
Det skulle ju verkligen inte fungera. Det är som att skriva, "de fungerar inte men bär dem ändå". Om man inte var motiverad innan. Varför skulle man bli motiverad av ett sådant budskap?
Det är för att du inte förstår målgruppen.
Citera
2020-10-18, 08:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag tror att den "immunitet" vi ser i Sverige är för att så många är noga med social distans och hygien. Det är de som struntar i detta som nu sätter fart på smittspridningen.

Detta ihop med att vi öppnat upp skolor mm samt att många företag kräver att man återkommer till företaget mer än att jobba hemma.
Vi ser smittspridningen hos idrottslag, hockey mm där hela gänget blir smittade. Hade det funnits stor andel med T-celler hade detta aldrig skett.

Det kommer bli en jäkligt tuff vinter och det beror på spridningen av obekräftade teorier om att vi svenskar är underbarn med påhittad immunitet.

Jösses vad jag hoppas jag har helt fel.
Tänk om vaknade upp en morgon och allt detta helvete bara varit en vidrig dröm.

Jag tror inte att du har fel. Jag tror du har alldeles rätt. Det är en hemsk verklighet vi lever i. Det saknas ledarskap i den här frågan. Känns som regeringen lämnat wo till FHM som har något helt annat på agendan än att stoppa smittan. Tror också att vintern kommer bli stentuff. Vi kan få enormt många fler smittade och jag tror dessutom det kommer bli så. Vården kommer få ett helvete. Det sjuka är att mycket hade kunnat förhindras om det funnits en vilja att förhindra. Det är som lamm på väg mot slakt. Folk tycks inte ens förstå att de blir offrade i spelet.
Citera
2020-10-18, 08:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad finns det för bra anledning till att världen inte stänger ned för influensa?

Därför att dödligheten bara är 1/100 jmf med Covid19. Dessutom finns vaccin för riskgrupper.
Citera
2020-10-18, 08:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Stämmer inte. Indien är ett av få länder med stängda skolor så smittan minskar där.
Undrar hur det varit om de INTE stängt skolorna. Troligen ännu värre smittspridning.
Dåligt bevis för att det inte hjälper.
Indien är ett mycket folktätt land med tveksam hygien och social distans och har nog därför den höga smittspridningen.
Citera
2020-10-18, 08:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Redan gjort. Skickade samma mail till FHM för att visa på hur effektiva skolstängningar är.

Härligt att höra. Jag hyser stor respekt för människor som vågar erkänna när de haft fel. All heder till dig.
Citera
2020-10-18, 08:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det är för att du inte förstår målgruppen.

Du menar att de som inte bär munskydd är analfabeter?
Citera
2020-10-18, 08:41
Avslutad
Citat:
Därför att dödligheten bara är 1/100 jmf med Covid19. Dessutom finns vaccin för riskgrupper.
Ja, men vad är den jävligt goda anledningen till att inte stänga ned för att förhindra att folk dör i influensa?
Citera
2020-10-18, 08:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, men vad är den jävligt goda anledningen till att inte stänga ned för att förhindra att folk dör i influensa?

Jag skrev ju precis det
Citera
2020-10-18, 08:46
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Jag skulle bära munskydd utan protest om det infördes i Sverige.

Min poäng är att kampanjen förolämpar de personer man vill övertyga. Det har aldrig funkat förr, och kommer inte heller funka nu.

Kampanjen är alldeles utmärkt och pedagogisk så att de avvikande egoisterna blir medvetna om att de är de facto onormala. Det är onormalt att vara plattjordare, extremist och gapa om tyranni när alla i samhället behöver ställa upp med smittbekämpningsarbetet för att rädda våra svaga, sköra och de i riskgrupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in