2020-10-17, 21:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nej, Kjell.
Kenneth har jag koll på.

Han som stavar med enkel V borde vara någonstans mellan 65-70.
Citera
2020-10-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hur man än vrider och vänder på saken kan inte beslutet att skjuta vid Dekorima ha fattats förrän mycket sent i händelseförloppet. Beslutet måste ha tagits när paret Palme gick över till den östra trottoaren och från Sari börjat gå söderut.

Det var cirka 23.20 det. Då fanns det en möjlighet att de skulle passera Dekorima.

Därav följer att IM såg GM vid Dekorima i 30-45 sekunder utifrån vår kunskap om att de förbipasserande vittnena inte såg någon GM vid Dekorima.

Vem IM istället såg eller om han överhuvudtaget såg någon i flera minuter är inte längre intressant.

Om gruppen (ja jag tror det) redan från början placerat GM vid Rådmansgatans t-bana "i hopp om" att Palme skulle gå tillbaka dit efter filmen betraktar jag ett sådant beslut som oskickligt.

För mig är det klokare att GM befinner sig i området kring Grand. Först när promenaden inleds kan beslut fattas om vidare åtgärder. Som många sagt kan det i det läget ha utsetts 2 skyttar, en på vardera sidan av Sveavägen.

För att kunna fatta så här snabba - och korrekta - beslut krävs iskyla och erfarenhet av liknande operationer. Det är min slutsats. GM:s agerande på mordplatsen och flykten motsäger inte den slutsatsen.

Att skjuta mitt på Tunnelgatan är faktiskt också skickligt även om det kan tyckas vara en fånig detalj. Då behövde nämligen GM bara vända sig om och försvinna in i mörkret. Vid alla andra beslut vid Dekorima hade han exponerat sig mer än han nu gjorde.

Fast själva skotten är ju inte professionellt avlossade för fem öre. GM skadeskjuter LP och han skjuter väl för övrigt bara ett skott var mot makarna P?

Det här får mig att tveka, det luktar amatör lång väg. Inte någon iskall vältränad hitman med polisiär/militär bakgrund. Det luktar amatör, och verkar vara ett relativt spontant och oplanerat dåd. Ett stundens infall..
Citera
2020-10-17, 22:21
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
VG var också ett renlevnadsmönster men det hjälpte honom inte. Men jag menar inte heller att de "avgångna" har utsatts för brott nödvändigtvis, i varje fall är det nog ingen framkomlig väg. Vilket däremot VGs kontakter skulle kunna vara!

VG hade en koppling till Livets Ord (Södermalmskyrkan om jag inte minns fel) men tycks inte varit särskilt trogen just denna församling. Immanuelskyrkan t.ex tillhör Svenska missionskyrkan (på den tiden Svenska missionsförbundet). En annan person som sågs på möten med Livets Ord/Södermalmskyrkan var dåvarande Säpochefen Sven-Åke Hjälmroth.

När jag läste vad som kommit fram av VGs refuserade manuskript, som skulle givits ut av Bonniers förlag men som ersattes av boken 'Jag och Palmemordet' med en spökskrivare, så tycks det mig att VG var ganska svag och lättmanipulerad:
Det betecknande vid mord på s k förrädare är att man skjuter oftast offret i ryggen eller i bakhuvudet. Olof Palme blev, som bekant, också skjuten bakifrån. Skottet kan ha menats för en förrädare. Såna grejer vet polisen om.
(...)
Även om jag personligen visste att Palme var liksom djävulskt hypnotiserad av den ryska fredspolitiken
(...)
Ska vi av rädsla följa minsta motståndets lag och ställa upp för dessa fredsledare av vilka många är kända för att förut ha gått i bräschen för FNL-kommunismens utbredande? Även Ulrike Meinhof i Baader-Meinhofligan ställde sig ivrigt bakom ryska fredssträvanden. Varför skulle Palme och landet Sverige också göra det? Om man kunde få Sverige och Västtyskland passiva och fredligt inställda mot Soviet och Warszawa-blocket så skulle man i en nära framtid kunna ockupera en stor del av Västeruropa.
(...)
Nu kommer en tid med en ny Glasnost, som ger landet Sverige en definitiv uppryckning och minskar illviljans och baktalarens chanser att föra svensken bakom ljuset... Vi väntar på en ny frisk vår med verklig Glaznost, inte fiktiv sådan. Nu gäller det ditt liv och hälsa, Sverige!
Etc.

Anders Leopold har tillgång till det 250-sidiga manuskriptet från 1987, som han jämför med Breiviks manifest, och han planerar tydligen att ge ut det i någon form.
Livets Ord.
Säpo-chefen Hjälmroth ville väl ragga Sovjetiska avhoppare?
Och Gunnarsson?

Sverker Åström har ett och annat att säga om Livets Ord:

Citat
"
SVERKER: Ja, just det. Livets Ords chef Ulf Ekman är ofta i Jerusalem, med uppgift att importera ryska judiska medborgare till Israel. Han sysslar bara med det, att föra över ryssar till Israel för att stärka Israel. Men det komiska är, vilket jag har från säker källa, att under många år var detta en möjlighet för de ryssar som av andra skäl var missnöjda med Sovjetregimen att komma ut ur landet, att säga sig vara judar och få en säker tillflykt i Israel. En sann historia lyder, att det kom en grupp med ryssar som ville lämna Sovjet och som utgav sig för att vara judar och på så sätt fick tillstånd att komma till Israel."

https://fritanke.se/omvarld/intervju-med-sverker-astrom/

Citat
"När Ingvar Åkesson,*generaldirektör för Försvarets Radioanstalt, FRA, nu i juni kommenterade den anonyma anmälan mot FRA:s signalspaning mot ett stort antal svenskar i mitten 1990-talet – där bland annat Livets ords pastor Ulf Ekman fanns med – sade FRA-chefen att "den aktuella signalspaningen bedrevs på uppdrag av en svensk myndighet och hade viss anknytning till Sovjetunionens upplösning"

https://www.varldenidag.se/ledare/vilka-fick-del-av-fra-informationen/cbbhgr!wzld1Gw0n@Y1ynYz4i3qA/

Citat
Livets ord har skickat predikanter till Sovjet sedan 1985.

- Vi har en predikant eller ett team i gång dagligen i området. Hungern är enorm. Vi har sett en formlig explosion av möten och församlingsbildningar, säger Ekman.

För närvarande har Livets ord arton missionärer på väg - nio i OSS-staterna, fyra i Estland och fem i Östeuropa.

- Vi har kontakt med hundratalet församlingar i Östeuropa och det tidigare Sovjet, säger Ruben Agnarsson vid Livets ord i Uppsala"

https://www.dn.se/arkiv/inrikes/baltikum-faller-for-livets-ord/
Senast redigerad av Gothus 2020-10-17 kl. 23:08.
Citera
2020-10-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Hur man än vrider och vänder på saken kan inte beslutet att skjuta vid Dekorima ha fattats förrän mycket sent i händelseförloppet. Beslutet måste ha tagits när paret Palme gick över till den östra trottoaren och från Sari börjat gå söderut.

Det var cirka 23.20 det. Då fanns det en möjlighet att de skulle passera Dekorima.

Därav följer att IM såg GM vid Dekorima i 30-45 sekunder utifrån vår kunskap om att de förbipasserande vittnena inte såg någon GM vid Dekorima.

Vem IM istället såg eller om han överhuvudtaget såg någon i flera minuter är inte längre intressant.

Om gruppen (ja jag tror det) redan från början placerat GM vid Rådmansgatans t-bana "i hopp om" att Palme skulle gå tillbaka dit efter filmen betraktar jag ett sådant beslut som oskickligt.

För mig är det klokare att GM befinner sig i området kring Grand. Först när promenaden inleds kan beslut fattas om vidare åtgärder. Som många sagt kan det i det läget ha utsetts 2 skyttar, en på vardera sidan av Sveavägen.

För att kunna fatta så här snabba - och korrekta - beslut krävs iskyla och erfarenhet av liknande operationer. Det är min slutsats. GM:s agerande på mordplatsen och flykten motsäger inte den slutsatsen.

Att skjuta mitt på Tunnelgatan är faktiskt också skickligt även om det kan tyckas vara en fånig detalj. Då behövde nämligen GM bara vända sig om och försvinna in i mörkret. Vid alla andra beslut vid Dekorima hade han exponerat sig mer än han nu gjorde.
Ett bra resonemang tycker jag. Två skyttar inte omöjligt, kanske någon till. Men det behöver inte betyda att skyttarna var medvetna (hade fått information) om varandra.
Citera
2020-10-17, 23:13
Medlem
H24s avatar
En intressant hypotes är om spanarna från Sveavägen (Bjuhrärendet, eventuellt Kokainärendet) möter Stödpatrullen på KSN vid 23-tiden.

De förstnämnda bör med hög sannolikhet ha sett Palme via spaningen mot Grands mynttelefoner. Eventuellt kommenterar någon det helt i förbigående, att vi såg statsministern också. Utan livvakter.

En mindre sammansvärjning med 2-4 spanare uppstår och grupperar i ett fordon som återvänder till platsen, alibit kan vara att de ska på krogen (Virveln). Den blåa Passaten är central, så den måste man offra i förhören om man i någon avlägsen framtid behöver förklara sig.

Påminner i så fall lite om Leif GWs trilogi där en förlupen kommentar från en SÄPO-chef får katastrofala följder.

Nu när jag tänker på det så tänkte faktiskt GM i den boken strunta i MOP och gå på krogen istället. Plötsligt ser han dem i folkvimlet.
Citera
2020-10-17, 23:41
Medlem
Kopparkalles avatar
SÄPOs bilar har bilnummer som inte finns. Kan span ha nåt sånt också, så då gick det för PU att säga att Hongelin minns ett bilnummer som dom inte hittar för dom vet att ingen annan kommer att hitta det heller.
Citera
2020-10-18, 00:05
Medlem
Gothuss avatar
Citat
"
18 maj 1990. Olof Palme dog för att han trotsade Gud, ja iallafall om man ska tro Livets ord och organisationens grundare Ulf Ekman, en historia som Aftonbladet toppade med på denna märkliga löpsedel denna dag för 30 år sedan. Aftonbladet hade fått tag på en inspelning från ett av Livets ords möten där den här märkliga historien tar sin början. Bakgrunden till uttalandet handlar om en händelse sju år tillbaka i tiden då Olof Palme 1983 bjuder in Yassir Arafat till Sverige. Något som inte gillades av vissa grenar inom Kristendomen som då riktade stort hat och hot mot statsministern. Det hölls då också en hatprofietia där man pratade om terrorism och att ’skott skall ljuda’ om Palme fullföljde statsbesöket med Arafat. Statsbesöket blir av och tre år senare mördas Olof Palme. Det var den hatprofetian Livets ord och Ulf Ekman refererade till vid sitt möte 1990 där man menade att Olof Palme trotsat profetian och Guds ord. Så Palmegruppen vad väntar ni på?"

https://gramho.com/media/2311569361361778953
Citera
2020-10-18, 00:29
Medlem
Basfaktas avatar
Jag försöker räkna lite på Ove Perssons hemväg. Han lämnade övervakningsplatsen vid 23-tiden och åkte till knarkroteln, in i huset och till knarkroteln och lämnade sin radio och begav sig sedan till bilen och körde via tunneln ut på Fleminggatan.

Hans egen uppgift är att han var på knarkroteln cirka 23.05. Besöket bör åtminstone ha tagit ett par minuter och kanske lite mer. Därefter ner till bilen.

Låt säga att han åker iväg ca 23.10 och är på Fleminggatan 23.11.

Om man sen räknar ungefär så här (endast cirkatider):

Fleminggatan fram till "gatan som går över Barnhusbron" (Scheelegatan/Tegnérgatan) 23.12
Framme på Dalagatan 23.13
Dalagatan norrut upp till Rådmansgatan 23.13.30
Rådmansgatan österut fram till Drottninggatan 23.15

Drottninggatan vid danshaket Virveln 23.16
Kollar om han ser några bekanta 23.16-23.18 (kanske längre tid än 2 minuter, vet ej)

Åker Drottninggatan söderut fram till Tunnelgatan 23.19/23.20
Svänger Tunnelgatan österut och framme vid Sveavägen 23.19.30/23.20.30

I så fall passerar han alltså mordplatsen cirka 1-2 minuter före mordet och har då, precis som han säger, inte sett något anmärkningsvärt.

Inge Morelius säger att det ungefär 1 minut före mordet körde en bil förbi honom på Tunnelgatan som sen svängde Sveavägen söderut vilket Ove P säger att han gjorde. Ja, Morelius säger faktiskt att "en kille" körde förbi.

Resonemanget utgår naturligtvis från att Ove P talar sanning. Han säger att han är hemma ca 23.25.
Senast redigerad av Basfakta 2020-10-18 kl. 00:31.
Citera
2020-10-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Citat
"
18 maj 1990. Olof Palme dog för att han trotsade Gud, ja iallafall om man ska tro Livets ord och organisationens grundare Ulf Ekman, en historia som Aftonbladet toppade med på denna märkliga löpsedel denna dag för 30 år sedan. Aftonbladet hade fått tag på en inspelning från ett av Livets ords möten där den här märkliga historien tar sin början. Bakgrunden till uttalandet handlar om en händelse sju år tillbaka i tiden då Olof Palme 1983 bjuder in Yassir Arafat till Sverige. Något som inte gillades av vissa grenar inom Kristendomen som då riktade stort hat och hot mot statsministern. Det hölls då också en hatprofietia där man pratade om terrorism och att ’skott skall ljuda’ om Palme fullföljde statsbesöket med Arafat. Statsbesöket blir av och tre år senare mördas Olof Palme. Det var den hatprofetian Livets ord och Ulf Ekman refererade till vid sitt möte 1990 där man menade att Olof Palme trotsat profetian och Guds ord. Så Palmegruppen vad väntar ni på?"

https://gramho.com/media/2311569361361778953
Det är ju som man tappar hakan, när man läser detta. Antar att det adderar till hotbilden mot OP. För den yngre generationen som försöker analysera MOP borde det vara av värde att begripa lite om samtiden på 1980-talet.
Citera
2020-10-18, 02:50
Medlem
Egentligen inte min mening att dra upp gammal skåpmat här på tråden. Läste Gunnar Walls blogg och den här historien drogs upp ganska nyligen: https://drive.google.com/file/d/19qngqS2NDSlbs5voUf0279OLqtHuSVtP/view
Upprymda, nyktra, visste vem OP:s mördare var och åkte till amerikanska ambassaden. Varför, som "vanliga" svenska poliser, åka till amerikanska ambassaden, i upprymt tillstånd efter mordet? Och skjutsade av en kollega, vill jag minnas.
Om det är någon som vill/orkar kommentera detta, eller på ett eller annat sätt förklara eller avfärda historien vore tacknämligt.
Citera
2020-10-18, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hann tyvärr inte se Olmors inlägg.
Enligt den här aftonbladet artikeln verkar "Höllinge" eller "Föllinge" komma från Thure Nässen.

"I Uppdrag Gransknings ”Fallet Christer Pettersson” riktas skarp kritik mot polismannen som grep och levererade Christer Pettersson till åklagaren, Thure Nässén. I en intervju med Aftonbladet menade Nässén att han inte var den ende som begick misstag. Nässén berättade att det egentligen skulle varit en spanare på plats längs mördarens flyktväg – men att spanaren smitit från sin post på grund av att det var en lugn kväll:

– Annars hade mördaren sprungit rakt i famnen på polisen, menar Thure Nässén.

Jag frågar Hans Ölvebro om han känner till Thure Nässéns uppgifter:

– Det glimtar till i bakhuvudet när jag hör om det. Men eftersom de inte fanns på plats var det inget att hålla på och jobba med. Det konstaterade vi i alla fall då.

Thure Nässén ville minnas att spanaren som inte var på sin post kallades för ”Höllinge” eller ”Föllinge” – vet du vem det är?

– Nej, jag kan inga namn på någon. Jag rörde mig inte i de kretsarna, jag tillhörde rikskriminalen, vi jobbade inte i Stockholm, säger Hans Ölvebro som själv är född och uppvuxen i Bromma.

Efter att vi pratat i 45 minuter – utan några pengar inblandade – vill Hans Ölvebro återgå till dagens sysslor. Eftersom det är mycket snö ute ska han cykla en mil på motionscykeln i stället för att ta en promenad. Han lever ensam sedan hans fru och livskamrat gick bort för några år sedan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/bKe7j5/hans-olvebro-jag-var-inte-ute-efter-pengar

Lite mera Thure Nässen

"– Jag ska berätta en sak jag aldrig har berättat för någon annan tidigare. Du är den förste.
Ja.
– Du vet den där kvällen, var det inte en lördag, eller en fredag, ja i alla fall kvällen när Palme mördades. Knarket hade spaningar runtomkring korsningen Tunnelgatan och Döbelnsgatan (som övergår i Malmskillnadsgatan reds. anm). De hade folk överallt som skulle varit på plats. Men i så fall hade ju mördaren sprungit rakt i famnen på dem, säger Thure Nässén.
Anledningen till att så inte skedde, enligt Thure Nässén, var att spanaren som skulle ha bevakat området hade smitit tidigare från jobbet, med motiveringen att det var så lugnt på stan den kvällen.
– Han skulle ha jobbat till klockan tre på natten mot lördag, menar Thure Nässén.
En polis skulle ha varit vid Tunnelgatan, men han var inte på plats, är det det du säger?
– Ja, de hade bevakning där, de var 8-10 man som jobbade runtomkring. Sedan blev det som det blev. De var ingen som var på den plats där de skulle ha varit.
Och om de varit på den plats där det var sagt att de skulle vara, så hade mördaren sprungit rakt i famnen på dem?
– Ja, han hade sprungit i famnen på dem."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A2xAEE/mordaren-skulle-sprungit-i-famnen-pa-polisen

Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Är det verkligen Ove Persson som Nässén avser med ungefärliga orden "han skulle stått i mördarens flyktväg om han inte avvikit i förtid"?!

Enligt Ove Persson och hans kollega så ska de ju ha en fast observationsplats, vad jag antar är en lägenhet eller kontorslokal, så om Ove är Nässéns "Föllinge" så borde ju Nässéns "springa i famnen på" vara en rejäl överdrift - de står ju enligt vad de säger själva inte ute på gatan.
Det är ju riktigt trist att adressen för observationsplatsen är maskerad i förhören, men om man antar att de faktiskt sitter i området med uppsikt över GMs förmodade flyktväg på åsen, eller rent av på Tunnelgatan som Nässén menar på, så är det ju egentligen väldigt konstigt att det handlar om Föllinge som enligt egen utsago till Nässén är borta sedan länge när skotten går av. Spanaren som skulle ha bevakat området hade smitit tidigare från jobbet. Det var ju inte bara en spanare, hans kollega som verkar sitta på precis samma ställe som Ove, han sitter ju kvar tills 23.30 och det borde väl Nässén veta mycket väl! Det är väl snarare honom GM borde "sprungit i famnen på" då. Men han säger sig inget sett eller hört.
Eller är det några helt andra som skulle vara precis där i området, och Föllinge bara är nåt Nässén drar till med? Kanske rent av för att han setts i området på sin "fritid" efter kl 23?
Citera
2020-10-18, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Det är ju som man tappar hakan, när man läser detta. Antar att det adderar till hotbilden mot OP. För den yngre generationen som försöker analysera MOP borde det vara av värde att begripa lite om samtiden på 1980-talet.

Man kan ju också se det som att någon faktiskt blev uppfylld av Helige Ande och profeterade sant.
Annars fanns nog knappast några reella hotbilder från frikyrkligt håll - har man en tro så att man tar profetior på allvar så brukar man inte våld. Undantag finns dock alltid, Helge Fossmo som instigerade till mord är väl det bästa exemplet på det, men de är nog försvinnande få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in