Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-28, 10:42
Medlem
FurirRevaers avatar
Vore intressant att se om även nåt annat VD hade ärenden i City, inte bara 1-3.
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nej, han har frånvarokod 912.

Det innebär att det går att begära ut IM-listor för VD 1-3 dygnen 27/2-1/3 för att den vägen korsreferera patruller som kan ha varit i närheten av övervakning och var de varit timmarna före/efter mordet också.
Citera
2020-10-28, 10:50
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Vore intressant att se om även nåt annat VD hade ärenden i City, inte bara 1-3.

Jag tänkte på det, men tänker att en första prio är dessa tre i en första vända.
Citera
2020-10-28, 10:54
Medlem
mvagrippas avatar
Miro Baresic och Ustaja kan betecknas som det första huvudspåret. Bara några dagar efter MOP överprövar regeringen KG Svenssons nej till avlyssning av Täby - anstalten där MB sitter och tillåter TK på dess telefoner. I PM från rikskrims Bengt Ödmark och Gunnar Johansson framkommer uppgifter om att Lisbeth Palme inte släppt intresset för Ustaja som hon nämnde under mordnatten på Sabbatsberg.

Polisduon nämner i förhöret 1990 att LP hemma hos den svenske diplomaten i Washington, Ulf Hjertonsson velat se bilder en person som är med i Ustaja. Hon har också talat med Jan Eliasson om detta och velat återkoppla med de båda rikskrimmarna i ärendet.

För mig visar det att LP inte släppt Ustaja och MB inte långt efter MOP och det är närmast sensationellt att hon själv vill ha kontakt med poliserna för att se bilder på organisationens mördare. Här visar LP samarbetsvilja och det är bara att hoppas att polisen, i detta fall Rikskrim, följde upp hennes intresse. Det står tyvärr inte när LP hade kontakterna med UH och JE men PM är skrivet i mars 1990. Alltså efter rättegångarna och hovrättens frikännande av Christer Pettersson.

Precis som i fallet med regimerna i Iran och Irak har intresset för Ustaja som palmemördare varit tämligen ljumt bland både officiella och privata MOP granskare. Detta är lite märkligt då dessa faktiskt begått politiska mord i Sverige ganska nära inpå palmemordet. Att LP och Olof Palme kände oro för MB är belagt. Veckorna innan MOP hade de diskuterat MB och hans hat mot OP i samband med MBs uteblivna benådning.

https://drive.google.com/file/d/11B0r6hxDequaAgsz3Dcq82CoYpK6_pyC/view
Citera
2020-10-28, 10:56
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Låter rimligt. Hade en attentatsman stått där och sett LOP komma med AB bakom hade slutsatsen varit att det varit en livvakt (Om inte AB varit uppenbart packad). I så fall ett potentiellt hot som måste elimineras först.

Att trion istället dyker upp i AB blickfång först vid reklampelaren är ju logiskt. Är väl IM som har någon minnesbild av något vid reklampelaren som han inte kan dra sig till minnes.

Jag tror inte att om AB varit så uppenbart packad hade kunnat hålla samma gånghastighet som LOP från norra annonspelaren fram till Dekorima. Vilket han måste gjort om det om det här teoretiska scenariot skulle varit riktigt.
Citera
2020-10-28, 10:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Om Englund har frånvarokod men ändå är den som Lantz kör med och gör insatsen vid konvojen, var tusan håller då Andersson hus någonstans?

Duon finns på filmbilderna från Sabbatsberg så går att identifiera vem som var där tillsammans med Torsten Lantz.
Citera
2020-10-28, 11:00
Medlem
FurirRevaers avatar
Absolut. För mycket skämmer allt.

Särskilt intresserad är jag var Piltz (VD6 vid den här tiden) håller hus nånstans. Åtminstone vad ersättningarna säger.
Citat:
Jag tänkte på det, men tänker att en första prio är dessa tre i en första vända.
Citera
2020-10-28, 11:08
Medlem
FurirRevaers avatar
Det visar också att LP är mer insatt i säkerhetsärenden än man förut insett. Iaf när det gäller Ustasja. Säkerligen pga egenintresset att undvika hot som kunde drabba familjen. Kan också ge lite ljus på situationen på Kreta året innan, när LP verkar uppjagad och orolig. Hur såg egentligen hotbilden ut det närmaste året fram till mordet? I verkligheten alltså, inte bara det som kommit fram hittills.
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Miro Baresic och Ustaja kan betecknas som det första huvudspåret. Bara några dagar efter MOP överprövar regeringen KG Svenssons nej till avlyssning av Täby - anstalten där MB sitter och tillåter TK på dess telefoner. I PM från rikskrims Bengt Ödmark och Gunnar Johansson framkommer uppgifter om att Lisbeth Palme inte släppt intresset för Ustaja som hon nämnde under mordnatten på Sabbatsberg.

Polisduon nämner i förhöret 1990 att LP hemma hos den svenske diplomaten i Washington, Ulf Hjertonsson velat se bilder en person som är med i Ustaja. Hon har också talat med Jan Eliasson om detta och velat återkoppla med de båda rikskrimmarna i ärendet.

För mig visar det att LP inte släppt Ustaja och MB inte långt efter MOP och det är närmast sensationellt att hon själv vill ha kontakt med poliserna för att se bilder på organisationens mördare. Här visar LP samarbetsvilja och det är bara att hoppas att polisen, i detta fall Rikskrim, följde upp hennes intresse. Det står tyvärr inte när LP hade kontakterna med UH och JE men PM är skrivet i mars 1990. Alltså efter rättegångarna och hovrättens frikännande av Christer Pettersson.

Precis som i fallet med regimerna i Iran och Irak har intresset för Ustaja som palmemördare varit tämligen ljumt bland både officiella och privata MOP granskare. Detta är lite märkligt då dessa faktiskt begått politiska mord i Sverige ganska nära inpå palmemordet. Att LP och Olof Palme kände oro för MB är belagt. Veckorna innan MOP hade de diskuterat MB och hans hat mot OP i samband med MBs uteblivna benådning.

Citera
2020-10-28, 11:10
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ok, beordrad ingripandetid är kl 23.15 också.

De borde vara hörda, och blir det klarlagt hur besättningen såg ut.
Tills vidare är hypotesen då att Andersson inte var i fordonet.

I förhöret 03-24 med Najic berättar denne om svägerskans bilinbrott och sätter detta på en upplevd tidslinje.

Han stoppar en polisbil på Sveavägen och svägerskan får åka med till sin bil.

När hon är borta passerar LOP korvkiosken med två män framför och en bakom.

Därefter kommer tre ungdomar och handlar.

Därefter hör Najic ”ett” skott.

Efter en stund kommer svägerskan tillbaka. Hon har lämnat poliserna vid Olofsgatan och gått direkt tillbaka till korvkiosken.

Med tanke på att det är cirka 75 m mellan korvkiosken och bilen, så finns det något som haltar med 1120 IM-meddelande.

Patrullen blir enligt protokollet beordrad till Adolf Fredriks Kyrkogata 7 genom egen anmälan kl 23.15. Verkar rimligt.

I IM-protokollet är de klara samma minut, men av Najic redogörelse verkar det mera troligt någon minut efter kl 23.21, med tanke på att det tar högst 90 sekunder att gå den sträckan.

Det finns ingen anledning för Najic att hitta på hennes rörelser, han kan ju inte veta hur ett IM-meddelande ska formuleras.

Det innebär att det finns en misstänkt skillnad mellan förhöret och protokollet.

Oaktat det borde svägerskan D Najic vara hörd med tanke på Skelleftehamnsbrevet och ”Tommys” vittnesmål om ”turkjäveln” och Volvon.
Senast redigerad av 14thInt 2020-10-28 kl. 11:14.
Citera
2020-10-28, 11:15
Medlem
FurirRevaers avatar
Ja i så fall borde ju en attentatsman som står vid Dekorima ta med i bedömningen att AB kan vara en livvakt och ta hand om honom innan han tar itu med OP. Så sker inte utan AB ser trion plötsligt dyka upp sådär 5-7 meter framför sig.

Jag har läst nånstans att LOP tog vägen mellan en reklampelare och Sveavägen för att undvika ett stojande sällskap. Någon som minns vart detta skulle ha stått nånstans?
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tror inte att om AB varit så uppenbart packad hade kunnat hålla samma gånghastighet som LOP från norra annonspelaren fram till Dekorima. Vilket han måste gjort om det om det här teoretiska scenariot skulle varit riktigt.
Citera
2020-10-28, 11:18
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Ustasja skulle aldrig kunna ha hållt tätt om en sådan sak. Troligen skulle de heller inte kunna ha styrt upp det. Men de hade motiv, det hade dom. Fantombilden är ju också delvis påminnande om en person av sydslaviskt ursprung. Men, som sagt, det är och var fel spår att slösa tid på.
Citera
2020-10-28, 11:24
Medlem
H24s avatar
Citat:
Absolut. För mycket skämmer allt.

Särskilt intresserad är jag var Piltz (VD6 vid den här tiden) håller hus nånstans. Åtminstone vad ersättningarna säger.

Var väldigt inne på denna herre ett tag. Man skulle i teorin kunna göra en hel vittneskedja mot honom. Först ses han av Jerker på Adolf Fredriks Kyrkogata strax före mordet. Därefter av anonyma Matti 1 uppe på åsen. M1 ses senare av Claes Brewitz på Döbelnsgatan. Därefter ses han slutligen på Buss 43 minuterna efter mordet. Om både Jerker och Lars Krantz har sett rätt så måste han i princip förbi mordplatsen minuterna före mordet. Stämmer även signalementsmässigt, vad gäller längd och kroppsbyggnad. Och i mitten av kedjan står ett anonymt vittne och säger att han är GM, eller en av två möjliga.

Det som får mig att vackla är att varje steg i kedjan är osäkert. Jerker namnger den ena - Piltz - men beskriver den andra - Tell. Matti-breven triggar självklart desinformations-larmen. Krantz är jag faktiskt benägen att tro på i detta avseende, men han är helt klart partisk i frågan av politiska skäl. TP ska också ha svurit sig fri till bland annat Leif GW Persson med orden "jag hade ingenting med det där att göra".

Jag lutar åt att de kan ha varit i området, dock med andra syften. Exempelvis osanktionerad knarkspaning, eller involverade i en övervakning som slog fel. Det skulle förklara deras stressade agerande på bussen, samma princip som exempelvis männen på Klarabergsgatan. Därmed är de också väldigt tacksamma att desinformera mot, både för personer som inte gillar poliser och för en grupp med mer illustra syften.

Då TP enligt Krantz hade en liten plastväska är han för mig en väldigt bra kandidat på den man Nieminen ser på David Bagares. Kan ha sett mordplatsen från krönet på trappan, förstått vad som hänt och fått väldigt bråttom från platsen. Mannen på David Bagares Gata bör också komma ut från åsen i närheten av Eriksbergsgatan (Buss 43), särskilt om han sneddar norrut som traditionellt bedömt.
Senast redigerad av H24 2020-10-28 kl. 11:49.
Citera
2020-10-28, 11:29
Medlem
H24s avatar
Citat:
Jag har läst nånstans att LOP tog vägen mellan en reklampelare och Sveavägen för att undvika ett stojande sällskap. Någon som minns vart detta skulle ha stått nånstans?

Det är en teori från danska Paul Smith som skrivit böcker om GH. Lisbeth ska ha sett dessa stökiga punkare framför sig (kallade "ungdomsgänget" i PU, samma som Roger Östlund senare bråkar med) och velat byta sida på vägen. Anledningen var att hon inte ville att Olof skulle bli påhoppad av berusade ligister eller fastna i en diskussion. Jag köper resonemanget men förstår inte alls varför Lisbeth skulle undanhålla detta i efterhand. Däremot tror jag att denna grupp kan vara väldigt intressanta som vittnen. De befinner sig i en extremt spännande "sektor".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in