2020-10-17, 23:33
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Yada yada.. Vad har du att säga om det kapade staketet?
Jag är inte övertygad av att det kapade staketet faktiskt är kapat. Jag skummade nyligen igenom någon rapport där jag tror det var SKL som gick igenom tillgängligt bildmaterial någon gång på 2000-talet.

Där konstaterade dom att det var svårt att se om det var kapat eller brutet. Att dom skulle ha besvärat sig att skaffa fram originalfilmerna för att studera saken närmare var dock tydligen för mycket begärt, utan man nöjde sig med att analysera en screenshot som man hittat på nätet.

Men utifrån den där bilden dom trots allt studerade så var det inte direkt uppenbart att det var just kapning som skett.
Citera
2020-10-17, 23:35
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är inte jätteintressant för mig, nej. För det första är det inte ”bevisat” i någon mening jag känner till, för det andra så har Estonia legat på botten i mer än 25 år. Mängder av dykningar har ägt rum, några som vi känner till, säkert några vi inte känner till. Om någon har velat dra up den ca 10 ton tunga rampen, som idag hänger 50 grader nedåt sidan, för att komma in på bildäck så kanske en lyftögla var värt besväret.

Men om du kan berätta vad denna ögla har med förlisningen att göra, då är jag intresserad.

De svetsade öglorna är i allra högsta grad verkliga och indikerar att någon har gjort sig det stora besväret att öppna rampen.

Vad som är anledning till det förväntar jag mig att du inte helller har en aaaaning om.
Citera
2020-10-17, 23:36
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Förstår jag det hela rätt skulle en vara spårlöst borta och inte hittad

Lite luddig artikel, men en hittades förra veckan, och ännu en har ännu inte hittats?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-hamnade-ubaten-pa-ostersjons-botten
Citera
2020-10-17, 23:39
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag är inte övertygad av att det kapade staketet faktiskt är kapat. Jag skummade nyligen igenom någon rapport där jag tror det var SKL som gick igenom tillgängligt bildmaterial någon gång på 2000-talet.

Där konstaterade dom att det var svårt att se om det var kapat eller brutet. Att dom skulle ha besvärat sig att skaffa fram originalfilmerna för att studera saken närmare var dock tydligen för mycket begärt, utan man nöjde sig med att analysera en screenshot som man hittat på nätet.

Men utifrån den där bilden dom trots allt studerade så var det inte direkt uppenbart att det var just kapning som skett.

Så du, Kurremiffo, hävdar att det inte är uppenbart att staketet har kapats?
Citera
2020-10-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vilken dokumentär syftar du på?
Jag försöker bara tänka fritt när det gäller bogvisiret. Ett bogvisir som inte släpper rakt ner, när båten går i hård sjö kommer ställa till med fan innan det lossnar.

Edit 64 eller 50 ton och höga vågor.

Edit 2 förutsätter då att skadan är längre fram än vad D-play teamet anser.

D-play dokumentären syftar jag på.
Citera
2020-10-17, 23:53
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Vad säger alla skribenter i tråden
om roro fartyget som är byggt ungefär som estonia... Jan Heweliusz......
Den båten flöt i en vecka innan den sjönk...estonia sjönk under en timme
inget ljushuvud som försvarar den officiella versionen som reflekterat över detta fakrum?.....
Många ljushuvuden har funderat över hur vatten kunde tränga in till däck 0 & 1 efter att Estonia kantrat. Det är en nödvändighet för att hon skall sjunka. Svaret är att det fanns flera sätt för vatten att komma in under bildäck när slagsidan nådde 30-40 grader:
- ventilationstrummor i fartygets sidor som gick från maskinrum till öppningar på fartygets sidor,
- från bildäck genom trapphuset (center casing),
- via fönster på däck 4 och sedan ner genom trapphuset.

Jag föreslår att du läser s.21-25 i denna SSPA-rapport:
http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/2_Review_of_evidence_and_forming_of_loss_hypothesi s.pdf
Av Appendix 2 framgår att > 300 ton vatten per minut kunde flöda ner i maskinrummet genom ventilationstrummorna.
Citera
2020-10-17, 23:54
Medlem
Leipreachans avatar
Dokumentären är ju ett försök av Norge att svartmåla Sverige.
Citera
2020-10-17, 23:56
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Så du, Kurremiffo, hävdar att det inte är uppenbart att staketet har kapats?
Nej, jag hävdar att jag försökt rota lite i det och hittat en rapport där någon myndighet gjort ett halvhjärtat försök att undersöka saken närmare och att jag till följd av det inte längre är övertygad om att det kapats några räcken. Jag vet helt enkelt inte.

Du får gärna plocka fram lite bevis om du är så säker på att räckena är kapade att man måste vara miffo för att inte fatta det.
Citera
2020-10-18, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Vad säger alla skribenter i tråden
om roro fartyget som är byggt ungefär som estonia... Jan Heweliusz......
Den båten flöt i en vecka innan den sjönk...estonia sjönk under en timme
inget ljushuvud som försvarar den officiella versionen som reflekterat över detta fakrum?.....
Transporterade även de hemligt sovjetiskt militärt materiell?
Citera
2020-10-18, 00:02
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nej, jag hävdar att jag försökt rota lite i det och hittat en rapport där någon myndighet gjort ett halvhjärtat försök att undersöka saken närmare och att jag till följd av det inte längre är övertygad om att det kapats några räcken. Jag vet helt enkelt inte.

Du får gärna plocka fram lite bevis om du är så säker på att räckena är kapade att man måste vara miffo för att inte fatta det.

Räckena ligger ju där de ligger..
Citera
2020-10-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Dokumentären är ju ett försök av Norge att svartmåla Sverige.
Det behövs ju inte, Sverige klarar fint att genomföra ett totalt kulturellt, socialt, ekonomiskt och historiskt självmord.
Citera
2020-10-18, 00:14
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Utan att göra dynamiska simuleringar med vågor och rörliga delar (kanske modellförsök, men jag är inget jätte-fan av skalmodeller) så är det inte möjligt att svara på om det är möjligt för visiret att dels gnaga sig ner i däcket, deformera toppen av rampen och sedan ändå ta sig över rampen åt sidan eller framåt utan att slita loss den.

De som talar starkt mot det scenariot är att det sista som gör sönder är visirets gångjärn (först går botten- och sidolås vilket låter visiret slå upp och ner). När händer detta? Logiskt är det på väg ner när låsarmarna utsätts för ett framåtvridande moment vilket sliter av gångjärnen. Då faller visiret omedelbart ner på rampen (den har förmodligen redan hamnat i kontakt med den medan lytftarmarna gnagt sig genom fördäcket). Om rampen då skall klara sig måste visiret flyga av per omgående, inom ett par vågor, annars har rampen ingen chans.

Men vi vet också rampen är rejält demolerad på toppen (se dykfilmen från 2001) och bara detta våld måste ha belastat rampens hydraulik och lås långt över vad de konstruerats för. Vi vet också att lås, hydraulik och gångjärn är helt eller delvis sönder. Så jag påstår att den enda rimliga slutsatsen är att rampen slitits upp när bogvisiret föll av.

Frågan som kvarstår är när detta skedde i förloppet? Om vi skall tro VM Linde så var gösstaken och därmed visiret på plats ca 01:00. Detta gör det mindre troligt att visiret var helt löst då för då tycker jag att Linde borde sett gösstaken röra sig konstigt.
- I JAICs scenario ramlar visiret av 01:14 så det är gott om tid.
- går vi på SSPA reviderade tidslinje så är detta ca 5 min innan bogvisiret faller av 01:05.
- går vi på HSVAs tidslinje är detta bara någon minut innan bogvisiret faller av 01:01.
Alla möjligheter är möjliga, men de får som bekant konsekvenser för hur resten av förloppet måste ha utvecklat sig. Personligen ligger jag någonstans mellan HSVA och SSPA. Det baserar jag på att VM Linde skall hinna lämna bryggan efter vaktavlösningen (förefaller en fast tidsangivelse) och hinna nedåt innan den stora slagsidan.
Tack för den förklaringen. Jag vet inte om jag är helt övertygad men det låter inte helt orimligt och då förstår jag i alla fall hur det är tänkt.

Sen kan jag även inte låta bli att notera att det är ett intressant fenomen vid alla större utredningar där det finns motsägelsefulla vittnesmål att det verkar finnas en fantastisk förmåga att fastna för vissa vittnesmål och att sedan filtrera bort dom som talar emot på en rent instinktiv nivå.

Det hade i Estonias fall varit önskvärt att man hade gått till botten med motsägelserna och gjort uppföljande intervjuer i dom fall vittnesmål motsäger det man tror på centrala punkter. T ex så borde det ha varit busenkelt att fråga polisen på däck 7, som sa att han såg bogvisiret öppnas och stängas vid en viss tidpunkt, om han eventuellt förväxlat svensk och estnisk tid? Men istället konstaterade man bara att det har han nog gjort för annars är det något som inte stämmer... och vipps så har man antingen ignorerat en helt avgörande detalj eller bäddat för eviga spekulationer helt i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in