2020-10-17, 22:55
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Svar del 3:
Ang. hålet/sprickan och vattenlinjen, så har vi två olika aspekter:
1. intryckningen som syns på rekonstruktionsbilden är tveklöst över vattenlinjen. Jag har inte sett någon som förnekar det. Detta innebär att iden om övningstorped eller ubåt som krockar med Estonia är mycket långsökt. Vi måste ha någonting som har sin största utsträckning 1-2m över vattenlinjen, t.ex. fören på ett mindre fartyg. Det ställer till med annat problem eftersom detta borde synts på radar även om det gått med släckta lanternor.
Fast vattenlinjen som sådan existerar ju inte i en storm med stora vågor. Rent teoretiskt så skulle kunna allt från bombutrustade delfiner till ubåtar och torpeder kunna följa med vågen upp till den nivå där den träffar Estonia.

Nu tror jag dock mer på en fusklagad skada, före avfärd, som förklaring hellre än en ubåt och närmare bestämt att den kan ha orsakats av en till största delen före detta sovjetisk besättning, omgiven av till största delen före detta sovjetiska fartyg i en före detta sovjetisk hamn.

Jag läste t ex häromdagen att Estline hade haft en dålig "vecka" med inte mindre än fyra tillbud på 10 dagar, kort efter Estonias förlisning. Det ena var att man nekades gå i hamn i Stockholm pga kaptenen var stupfull med 2.85 promille och en annan att man råkade köra på en vågbrytare i just Tallins hamn.

Det fanns dock inga vettiga källhänvisningar så jag nöjde mig med att konstatera att det stämde bra med hur jag föreställer mig att kvalitén på före detta sovjetiskt sjömanskap såg ut vid den tiden.

Citat:
2. Kan vatten ha kommit in till däck 0, 1, eller 2 genom sprickan?
Här är det återigen enligt mig uppenbart att sprickan sträcker sig upp till däck 2 (dvs den vita delen av sidan). Vi saknar en detaljerad skiss över sprickan, men jag vill ändå revidera min tidigare uppskattning något: sprickan är inte centrerad över ”blåvita linjen”, utan har sin största utsträckning under densamma, låt säga 2.5 m av 4 m. Kanske kan den sträcka sig till däck 0, men det är egentligen oväsentligt för av de ritningar och modeller som finns att tillgå verkar vatten kunna rinna ner till däck 0 längs sidan oavsett.

Är då sprickan nedre del under vattenlinjen? Om Estonia hade en liten slagsida på 1-2 grader så är min bedömning ja, det var den, så om hålet/sprickan fanns innan förlisningen så kunde vatten tränga in på däck 1.

Man kan nog inte heller utesluta att det fanns invändiga skador i anslutning till hålet som ändrade på förutsättningarna för vatten att färdas mellan dom olika däcken. T ex att en innervägg förflyttats och att den i sin tur rivit upp golvet. Sen är det även logiskt sett mycket värre om skadan bara sträcker sig till överdelen av ett däck, ovanför "vattenlinjen" eftersom det innebär att inget av det vatten som tagit sig in kan ta sig ut samma väg igen.

Citat:
- Skulle Estonia sjunkit pga av denna spricka strax under vattenlinjen om vi betänker att hon hade 12 (?) vattentäta sektioner och länspumpsystem? Nej, det tror inte jag.
- Kunde hon fått >30 grader slagsida med vatten in på däck 0 & 1 utan vatten på bildäck? Återigen, nej, de hydrostatiska beräkningarna är tydliga, det går inte (notera att trimtankarna ligger under bildäck så effekten av fel i dessa är faktiskt inkluderad i beräkningen i Fig. 10 i http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf). Vi skall dessutom betänka att det värsta fallet är ungefär 1000 + 1000 ton på vardera av däck 0 & 1, men vi vet med säkerhet att det inte var 1000 ton vatten på däck 1 nör de överlevande flydde strax innan den stora slagsidan.
Att hålet ensamt skulle ha sänkt färjan tror inte jag heller. Jag är mer inne på Ulfvarsons förklaring att det fick färjan att gå djupare vilket i sin tur ledde till större påfrestningar på bogvisiret varpå man plötsligt hade vatteninflöde både via bogporten och ett hål i sidan. Huruvida rampen var öppen eller stängd i det läget påverkar väl egentligen bara hur tidslinjen kan tänkas ha sett ut.
Citera
2020-10-17, 22:56
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Bogvisiret sitter ju med ett gångjärn en bit in på fördäcket och sträcker sig sedan förut ca 11 meter. Rampen sticker upp ca 4.5 m föröver (se JAIC Fig. 3.13). Om visiret skall upp 1 m vid rampen så måste den förliga spetsen upp ca 2.5 m.

Ang. skadorna på rampen: se mitt inlägg om dykfilmen från 2001. Överkanten på rampen är helt deformerad och delar av ”läpparna” vridna 45 grader. Hur åstadkommer man det genom att slita upp rampen?

När gånggärnen släpper på fördäck kan visiret röra sig vertikalt. Då behöver unte främre delen höja sig 2,5m.

Rampen kan såklart även ha fått skador under tiden visiret sitter fast, men är olåst och rör sig mm. tills det lossnar helt.
Citera
2020-10-17, 22:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Fast att vatten på däck 0 och 1 skulle fördela sig jämt är väl ändå ett väldigt märkligt antagande? Om det redan från början var slagsida åt styrbord så borde väl allt vatten hamna på styrbord sida?

Sedan verkar ju skrovet i princip vara designat som en skokartong även om delar av däck 0 är rundade... Om jag då som experiment skulle lägga lite bestick längs ena sidan i en tom 2-liters GB glassbunke så att den får slagsida så förväntar jag mig att det skulle krävas väldigt mycket vatten i bunken för att minska slagsidan i någon större utsträckning eftersom vattnet har en förmåga att huvudsakligen flytta sig upp längs väggen istället.

En mer uppenbar effekt av att fylla på vatten på däck 0 borde däremot vara försämrad flytförmåga och ökat djupgående, helt oberoende utav slagsidans vinkel.
Nej, nej, det är inte jämnt fördelat över däck 0 och jämn fördelat över däck 1, det är ingen iskaka! :-)
Antagandet i Fig. 9-10 i rapporten är i stället att vattnet är jämnt fördelat mellan däck 0 och 1.

Detta är en förenkling som get större slagsida än i verkligheten, för då skulle vattnet rinna ner på däck 0 där det dels ger mindre krängande moment eftersom det är längre ned, dels kan röra sig mindre och ge mindre effekt av fri vätskeyta.

Vad gäller din liknelse med glasslådorna så får du trycka i en låda till så att vattnet är begränsat något i höjdled. Du behöver ett hål i mitten av den övre låda som ’center casing’ också! Tyvärr har jag inte några Big Pack-lådoer hemma.
Citera
2020-10-17, 23:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
När gånggärnen släpper på fördäck kan visiret röra sig vertikalt. Då behöver unte främre delen höja sig 2,5m.

Rampen kan såklart även ha fått skador under tiden visiret sitter fast, men är olåst och rör sig mm. tills det lossnar helt.
Det är korrekt. Bogvisiret behöver då bara förflyttas 1 m uppåt, men sedan måste det ta sig framåt (2 m ?) eller åt sidan (många meter) utan at slita med sig rampen

Jag har f.ö. aldrig sett några beräkningar på hållfastheten hos rampens lås. Det har nog antagits givet att den ryker per omgående då 56 ton bogvisir halvfullt med vatten landar ovanpå den. Och jag håller med.
Citera
2020-10-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nezzom
Skrev i andra tråden med,sverige hade
efter U137 incidenten investerat i
ett avlyssningssystem SOSUS
och borde "hört" katastrofen
eller var det för långt bort,
Har försvaret kommenterat detta?.

Ja det installerades nån ggn 1986. Har för mig att det kallades system 4 i Sverige. Vet dock inte om det fanns kvar när Estonia sjönk.
Citera
2020-10-17, 23:13
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Många tack för informationen

Finns det fler källor till detta. Alltså att det sjönk inte bara en, utan 2 ubåtar 1990?
Är ju annars praktiskt att ha en story för ett ev. ubåtsvrak som påträffas många år senare.
Senast redigerad av probe53 2020-10-17 kl. 23:33.
Citera
2020-10-17, 23:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Finns det fler källor till detta. Alltså att det skönk inte bara en, utan 2 ubåtar 1990?
Är ju annars praktiskt att ha en story för ett ev. ubåtsvrak som påträffas många år senare.
Förstår jag det hela rätt skulle en vara spårlöst borta och inte hittad
Citera
2020-10-17, 23:16
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Det är korrekt. Bogvisiret behöver då bara förflyttas 1 m uppåt, men sedan måste det ta sig framåt (2 m ?) eller åt sidan (många meter) utan at slita med sig rampen

Jag har f.ö. aldrig sett några beräkningar på hållfastheten hos rampens lås. Det har nog antagits givet att den ryker per omgående då 56 ton bogvisir halvfullt med vatten landar ovanpå den. Och jag håller med.

Givetvis håller just du med.. Att det bevisligen har svetsats öglor på bogrampen EFTER att hon har förlist förefaller vara helt ointressant för dig.
Citera
2020-10-17, 23:22
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Svar del 4/4!

Om Estonia hade tagit in vatten i fören så ökar det rimligen risken för bogvisiret att skadas. Det bör motsvara en ökning av den signifikanta våghöjden vilket är en avgörande faktor enligt SSPAs simuleringar i JAIC. Så där har vi ett orsakssamband, det är alltid trevligt. Men vi har inget behov av det heller, eftersom de beräkningar som finns visar att krafterna på visirets lås översteg vad de tålde redan med ”normal” trim. Jag ser heller inte att Ulvarsson ifrågasätter detta.

A propos stenbumlingar: vad är din kommentar till dykfilmen som Giant Squid länkade till? Där ser botten rätt hård ut tycker jag (https://youtu.be/WMK_4mbJgDM, 00:45). Vad gäller halvblinda dykare så är sikten usel från sjöugglan Rockwater (?) använde. Den dåliga sikten är knappast deras fel.
Framför allt så borde det påverka hur högt upp och i vilken vinkel vågorna slår mot visiret. Nu har jag inte läst svar på del 1 än så det återstår att se om du kanske redan har förklarat att det i sin tur inte spelar någon roll alls. Jag tycker ju annars att det är väldigt intuitivt att vågstötar koncentrerade väldigt högt upp på visirets överdel borde tvinga det att öppna sig.

Giant Squids film var väl egentligen en delad påse. Dels så visade den att sikten verkar ganska bra där nere så länge man inte rör upp bottenslam framför sig.

Dels så ser det ut som att det är en stenig/klippig botten... Men det kan ju möjligen vara så enkelt att det är på grund utav att någon dumpat stenar där och att bottenslammet sedan lagt sig som en filt över det.

Jag såg även det klippet som du länkade till igår där dom dyker med ROV 1/3 från fören ner till botten. Jag fastnade dock vid att jag tyckte det såg ut som att dom filmade en spegelvänd version av det nyfunna hålet och tillhörande fender runt 1:45 och funderade för mig själv om det är du eller jag som missförstått vilken del av skrovet man faktiskt ser vid 85 meters djup. Bildkvalitén där var ju dock snudd på att försöka tyda mönster i skuggorna på månen :/
Citera
2020-10-17, 23:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Givetvis håller just du med.. Att det bevisligen har svetsats öglor på bogrampen EFTER att hon har förlist förefaller vara helt ointressant för dig.
Det är inte jätteintressant för mig, nej. För det första är det inte ”bevisat” i någon mening jag känner till, för det andra så har Estonia legat på botten i mer än 25 år. Mängder av dykningar har ägt rum, några som vi känner till, säkert några vi inte känner till. Om någon har velat dra up den ca 10 ton tunga rampen, som idag hänger 50 grader nedåt sidan, för att komma in på bildäck så kanske en lyftögla var värt besväret.

Men om du kan berätta vad denna ögla har med förlisningen att göra, då är jag intresserad.
Citera
2020-10-17, 23:25
Medlem
nezzoms avatar
Vad säger alla skribenter i tråden
om roro fartyget som är byggt ungefär som estonia... Jan Heweliusz......
Den båten flöt i en vecka innan den sjönk...estonia sjönk under en timme
inget ljushuvud som försvarar den officiella versionen som reflekterat över detta fakrum?.....
Citera
2020-10-17, 23:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
...
Giant Squids film var väl egentligen en delad påse. Dels så visade den att sikten verkar ganska bra där nere så länge man inte rör upp bottenslam framför sig.

Dels så ser det ut som att det är en stenig/klippig botten... Men det kan ju möjligen vara så enkelt att det är på grund utav att någon dumpat stenar där och att bottenslammet sedan lagt sig som en filt över det.

Jag såg även det klippet som du länkade till igår där dom dyker med ROV 1/3 från fören ner till botten. Jag fastnade dock vid att jag tyckte det såg ut som att dom filmade en spegelvänd version av det nyfunna hålet och tillhörande fender runt 1:45 och funderade för mig själv om det är du eller jag som missförstått vilken del av skrovet man faktiskt ser vid 85 meters djup. Bildkvalitén där var ju dock snudd på att försöka tyda mönster i skuggorna på månen :/
Du har rätt i att det inte går att se om det är stenar som fanns där innan, eller om de tillkommit efteråt. Men å andra sidan, hur kan någon ytterligare 18 år senare säkert säga vilka om liknande stenpartier är ditlagda och vilka som fanns där från början. De tre estniska experterna och journalisten verkad ju inte helt imponerade av Dplays urval av bilder och tyckte att man kunde dra andra slutsatser.
https://www.postimees.ee/2933897/estonia-vraki-juures-kainud-sukelduja-meie-eesmark-ei-olnud-kellelegi-liiga-teha

Till sist: Jag är rätt övertygad om att det är slingerkölen. Det är den enda riktigt karakteristiska detaljen längs med fartyget undersida och den borde finnas ungefär där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in