2020-10-17, 15:21
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogdog
En sak till, för jag tror att ministrarna från då är här inne och läser. Säg att de fick veta att färjan fick en skada i sidan. Att de mörkar allt för att hindra insyn kring stöld av militär materiel. Att färjan cyniskt använts med civila som sköld.

Ångesten att veta att allt nu kommer fram. Fy fan, är man inte psykopat så är nog inte repet långt borta. Deras anseende, Sveriges nuvarande och historiska arv kommer att omförhandlas helt. Vidrig cynism i klass med Nordkorea.

Så ni kära ansvariga som sannolikt ljugit, sanningen kommer. Då blir det svårt att gömma sig bakom fina ord. För inget, i fredstid, kan väga tyngre än att säga sanningen kring detta vägt mot att vara belagd med tystnadsplikt. 5 år i fängelse med ett rent samvete eller ett liv i skam.

Om nu våra ministrar är skyldiga till folkmord eller annat lämpligt.
Går det då inte att åtala dessa internationellt, Haag tex?

Jag är ute efter maxstraff.
Citera
2020-10-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Dynkningen måste väl gjorts från en ubåt isåfall? Även om Sverige låg bakom kan man väll inte risker upptäckt.

De nya ubåtarna som SAAB bygger tillhandahåller ju denna funktion, att lägga sig på botten och lasta av dykare. Men hade ubåtar denna funktion 1994? Jag har ingen koll, kanske dum fråga.
Citera
2020-10-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det kan förstås förklara varför man inte rapporterar om det. Inget click-bait direkt.

En sak som slog mig är hur galet mycket hon tippat över nu: 140
grader innebär mindre än 45 grader kvar tills hon är helt upp och ner. Kan inte släppa den där amatördykfilmen. Dessa hål måste ju ha synts, så varför får vi inte se dem i stället för en meningslös banderoll? Faktum är att hans bildkvalitet är betydligt bättre än Dplay-filmen. Jag får inte ihop något av det.

Den är från 2001 enligt beskrivningen. Vraket låg i en annan vinkel, samt att det är efter att det ska ha placerats sten och sand i området.

Skulle också vilja se mer från det dyket. Bra bildkvalitet som sagt. Vad för konstruktion syns vid 00:58?
Citera
2020-10-17, 15:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jaha, var det dykarna som bestämmde vad som skulle undersökas?

Varför inte anlita tungdykare istället för en hög med simskolelärare.

En tungdykare med vana att undersöka vrak skulle inte fega ur.

Alternativt så ansågs det inte aktuellt att undersöka sidan av båten som fick slagsida.

Den som bestämde det är då antingen ett klappmongo eller någon som vill dölja något.

Så nu vill jag höra vad du tror.

Tungdykare eller simskolelärare?
Klappmongo eller mörkläggning?
Jag skrev att dykarna tog sig in i däck 1 på babordssidan genom att ta hål i skrovet. Jag klandrar dem inte för att de inte klättrade ner 25 m ner i vraket genom trånga korridorer om de inte hade direktiv att göra så.

För att (kanske) avsluta diskussionen om vad dykarna gjorde och borde ha gjort: det ligger an på den som påstår att det mörkläggs att visa vad dykarna gjort och inte gjort. Jag går på den dokumentation som faktiskt finns.

Vad gäller dykarnas eventuella kromosomavvikelser och arbetslivserfarenhet så har jag tyvärr inget att tillföra.
Citera
2020-10-17, 15:29
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
De nya ubåtarna som SAAB bygger tillhandahåller ju denna funktion, att lägga sig på botten och lasta av dykare. Men hade ubåtar denna funktion 1994? Jag har ingen koll, kanske dum fråga.

Eller en sån här.

https://www.military.com/equipment/mark-viii-seal-delivery-vehicle

Varför man väljer att slita ner porten tyder inte på att det fanns gott om tid för operationen. Risken för upptäckt genom sonar ökar med det valet.
Citera
2020-10-17, 15:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Den är från 2001 enligt beskrivningen. Vraket låg i en annan vinkel, samt att det är efter att det ska ha placerats sten och sand i området.

Skulle också vilja se mer från det dyket. Bra bildkvalitet som sagt. Vad för konstruktion syns vid 00:58?
Om han ändå hade bäring och djup i bilden...

Kan det vara den ökända stabilisatorfenan? Den ser lite klen ut förstås.

Edit: det står ’promu’ i början. Skall man tolka det som att resten av filmen kan ses mot betalning? I så fall borde han kontakta svensk media, givet att det ”nya” hålet syns förstås.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-17 kl. 15:39.
Citera
2020-10-17, 15:32
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag skrev att dykarna tog sig in i däck 1 på babordssidan genom att ta hål i skrovet. Jag klandrar dem inte för att de inte klättrade ner 25 m ner i vraket genom trånga korridorer om de inte hade direktiv att göra så.

För att (kanske) avsluta diskussionen om vad dykarna gjorde och borde ha gjort: det ligger an på den som påstår att det mörkläggs att visa vad dykarna gjort och inte gjort. Jag går på den dokumentation som faktiskt finns.

Vad gäller dykarnas eventuella kromosomavvikelser och arbetslivserfarenhet så har jag tyvärr inget att tillföra.

Jag har för mig att det nu saknas film från dykningarn eller att dessa har hemligstämplats.
Vet du nåt om det?
Citera
2020-10-17, 15:49
Medlem
Citat:
Vart sitter skadan?
Rätt viktig fråga.

Edit:
enligt en låst artikel från DN så väger visiret 64 ton.

Enligt dokumentären sitter hålet mitt på båten och om inte du har någon egen info så väljer jag att utgå ifrån det.

Litar faktiskt mer på dokumentären än på din låsta artikel jag inte läst.

Men nej, bogvisiret kan ej ha gjort hålet, förklaringen på varför det inte kunnat göra hålet fick man se i dokumentären och den verkar rimlig.
Citera
2020-10-17, 15:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
https://youtu.be/n5vSi7jeElg
Här är den

Kommer fram mycket intressant information där!

/Johan
Citera
2020-10-17, 15:51
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Dynkningen måste väl gjorts från en ubåt isåfall? Även om Sverige låg bakom kan man väl inte risker upptäckt.

Kanske det? Försvaret hade ansvar för bevakning av förlisningsplatsen..
I övrigt finns det så många frågetecken runt Estonia att jag har tappat räkningen.
Citera
2020-10-17, 15:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Jag läste den tillhörande artikeln, översatt till engelska. Och på den låter det som att det är troligt att hål 2 (kanske även hål 1) orsakats av kontakt med sjöbotten.
Ja, intrigen tätnar: Google translate av Estniska artikeln (https://www.err.ee/1142074/estonia-keres-on-mitu-auku ):

Mart Luik och experter från Tallinns tekniska universitet besökte Oslo innan filmen släpptes för att se skotten [sic] filmade under drönaren.

"Det beskrevs grundligt. Nu var det ett avsnitt där jag intervjuade norska journalister och samtidigt visade tekniska experter ett mycket kort klipp. Ungefär ett 15-sekunders klipp från en dator. Vad var så att säga svart material. Och där såg de först havsbotten och havet. "Det finns faktiskt en sådan stenig mark i norr, inte som filmskaparna faktiskt hävdade
...

Luik noterade dock att enligt estniska experter finns det fler skador i den estniska kroppen än ett hål i serien och de är relaterade till att basen sjunker.

"Det finns hård mark eller stenar och de kan interagera i själva verket, och om fartyget sjunker ner och det finns en skarp vinkel kan det skadas av kanten*", säger Swan.k

Alla tre tekniska experter som besökte den norska huvudstaden bekräftar att de också visade skott [sic] som inte passade in i filmen till slut, men ändrade slutsatserna avsevärt. "För mig är det oroande att den uppskattade svenska journalisten manipulerar halva sanningar. ... ", säger Märten Vaikmaa, som har varit involverad i varvsindustrin i 20 år.

Det är glädjande att ester har sådan tilltro till svenska journalister, men tråkigt om det naggas i kanten.

*) jag tycker det ser ut som en ganska tydlig kant nära botten i ”sportdykar-filmen”. Ett givet motargument är att det rör sig om dumpade utfyllning, vilket det kan vara, men det är också förvånansvärt överväxt (?) om det bara legat sedan 2001.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-17 kl. 16:10.
Citera
2020-10-17, 16:20
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman
Enligt dokumentären sitter hålet mitt på båten och om inte du har någon egen info så väljer jag att utgå ifrån det.

Litar faktiskt mer på dokumentären än på din låsta artikel jag inte läst.

Men nej, bogvisiret kan ej ha gjort hålet, förklaringen på varför det inte kunnat göra hålet fick man se i dokumentären och den verkar rimlig.

Vilken dokumentär syftar du på?
Jag försöker bara tänka fritt när det gäller bogvisiret. Ett bogvisir som inte släpper rakt ner, när båten går i hård sjö kommer ställa till med fan innan det lossnar.

Edit 64 eller 50 ton och höga vågor.

Edit 2 förutsätter då att skadan är längre fram än vad D-play teamet anser.
Senast redigerad av Tok-Frans 2020-10-17 kl. 16:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in