Citat:
Ursprungligen postat av
likewhatyoudont
Jag läste den tillhörande artikeln, översatt till engelska. Och på den låter det som att det är troligt att hål 2 (kanske även hål 1) orsakats av kontakt med sjöbotten.
Ja, intrigen tätnar: Google translate av Estniska artikeln (
https://www.err.ee/1142074/estonia-keres-on-mitu-auku ):
Mart Luik och experter från Tallinns tekniska universitet besökte Oslo innan filmen släpptes för att se skotten [sic] filmade under drönaren.
"Det beskrevs grundligt. Nu var det ett avsnitt där jag intervjuade norska journalister och samtidigt visade tekniska experter ett mycket kort klipp. Ungefär ett 15-sekunders klipp från en dator. Vad var så att säga svart material. Och där såg de först havsbotten och havet. "Det finns faktiskt en sådan stenig mark i norr, inte som filmskaparna faktiskt hävdade
...
Luik noterade dock att enligt estniska experter finns det fler skador i den estniska kroppen än ett hål i serien och de är relaterade till att basen sjunker.
"Det finns hård mark eller stenar och de kan interagera i själva verket, och om fartyget sjunker ner och det finns en skarp vinkel kan det skadas av kanten*", säger Swan.k
Alla tre tekniska experter som besökte den norska huvudstaden bekräftar att de också visade skott [sic] som inte passade in i filmen till slut, men ändrade slutsatserna avsevärt. "För mig är det oroande att den uppskattade svenska journalisten manipulerar halva sanningar. ... ", säger Märten Vaikmaa, som har varit involverad i varvsindustrin i 20 år.
Det är glädjande att ester har sådan tilltro till svenska journalister, men tråkigt om det naggas i kanten.
*) jag tycker det ser ut som en ganska tydlig kant nära botten i ”sportdykar-filmen”. Ett givet motargument är att det rör sig om dumpade utfyllning, vilket det kan vara, men det är också förvånansvärt överväxt (?) om det bara legat sedan 2001.