2020-10-17, 20:56
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Du tycks inte ha en susning om hur det fungerar men tycks ha obegränsat med tid och skapa egna regler och tolkningar allteftersom det passar din agenda.

Till skillnad från dig ger jag källor. Jag vet inte var du får dina fantasiregler ifrån. Att inte ha vetskapen att köpekontraktet kan likställas med överlåtelseförklaring får mig att tro att det här är första gången du diskuterar fastigheter.
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-10-17 kl. 21:01.
2020-10-17, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Men var det inte först när EB, en kändis, kom och lockade med kaffe och kakor, och oljade upp käften ordentligt, som han "ville" sälja...kanske vid påtåren och dom hembakta Drömmarna och syltkakorna? Tacka tusan att Matz blev lömsk, vem hade inte blivit det?
Nej, EBT gick till esbjörn när hon hörde från sin mäklarkompis att Esbjörn varit runt och kollat upp priser i området. Dvs han gick i tankar att sälja redan innan EBT kontaktade honom.

Det här är en komplett expressen och aftonbladet spinn på en halvsanning och en lögn. Dvs som vanligt i de bajstidningarna. Jag fattar verkligen inte att folk fortfarande läser de tidningarna. Pinsamt.
2020-10-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Till skillnad från dig ger jag källor. Jag vet inte var du får dina fantasiregler ifrån. Att inte ha vetskapen att köpekontraktet kan likställas med överlåtelseförklaring får mig att tro att det här är första gången du diskuterar fastigheter.
Jag överlåter till läsarna att avgöra vem som fantiserar.
2020-10-17, 21:43
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Jag överlåter till läsarna att avgöra vem som fantiserar.

Bra. Fortsätt nu till flat-earth forumet.

Esbjörn-Ebba köpekontrakt
2020-10-17, 22:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Det är dock en alltför vanlig missuppfattning, läs Jordabalken 4 kap. 14 § Kommentar:
"Kräva att säljaren medverkar" är kanslisvenska för att på laglig väg tvinga säljaren att slutföra köpet och avträda fastigheten. Som säljare kan du inte häva en försäljning av en fastighet sedan du undertecknat kontraktet utom i vissa speciellt uppräknade fall som inte är tillämpligt här. Det enda du åstadkommer är att du blir skyldigt att betala skadestånd.
Hade Esbjörn hävt avtalet dagen efter påskrift, med hänvisning till att han glömt avtalet med Matz, skulle det blir svårt för Ebba att inte godkänna att han häver det.
Det är det jag lutar mig mot. Hade hon då krävt fullgörelse, så hade det sett väldigt illa ut i media.

Nu har det gått så långt att nu ser jag inte att det skulle fungera. Nu kommer Ebba kräva fullgörelse. Nu är hon redan svartmålad i media.
2020-10-17, 23:07
Medlem
Citat:
Men var det inte först när EB, en kändis, kom och lockade med kaffe och kakor, och oljade upp käften ordentligt, som han "ville" sälja...kanske vid påtåren och dom hembakta Drömmarna och syltkakorna? Tacka tusan att Matz blev lömsk, vem hade inte blivit det?

Klart Matz blev lömsk, han fick inget fika och inget fikabröd.

Ingen har visat intresse för att ha det som sommarställe förens Expressen lockade fram en artikel.
2020-10-18, 01:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Ja, Matz hade planer på att få ärva fastigheten och sedan sälja den själv för att kunna köpa Porsche och nytt hus. Klart han blev ledsen i tattargenen när han insåg att drömmer skulle grusas.
2020-10-18, 01:36
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad är det du inte fattar? Matz har inget med fastigheten att göra. Esbjörn ägde den och har sålt den, av fri vilja och som myndig i sin fulla rätt att teckna avtal. Allt annat är ointressant. Ingen ”sparkar” på någon. Utom möjligtvis efterblivna flasbackare som sparkar på Ebba.

Ja och sen ångrade han sig. Flyttar Ebba in i huset så är hon slut som politiker. Bara ett konstaterande. Ingen hakade på hennes utspel om missförtroendeförklaring under senaste debatten. Hon framstår bara som omogen. Det är två år kvar till nästa val. Skaffa dig röster tills dess och sluta med barnsliga utspel. Hon har visat gång på gång nu att hon saknar omdöme. Och jag gillade henne tidigare. Och jag är höger.
2020-10-18, 01:40
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilket är rent svammel.

Nä det är ju sant. Han är en medelsvensson. Hon är en partiledare med 1,7 miljoner i årslön.

Ja, med stöd av kontraktet.

Men utan stöd av Köpebrev som visar att affären är slutreglerad och att köpeskillingen är betald.

Och vad har obehöriga med saken att göra?

De är ju inte obehöriga. De tillhör ju släkten.

Du framstår som en uppstudsig fjant som ska idiottolka juridiken.
2020-10-18, 02:31
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Här hade Matz och Esbjörn enkelt kunnat stoppa affären. Det är bara att häva kontraktet.
Det kan man göra. Men det intressanta är att dom inte gjort det.
En hävning ger motparten rätt till skadestånd. En omedelbar hävning leder inte till många kr i skadestånd. Och de snikna Matz och Esbjörn vill troligen slippa pynta några stackars kronor. Och ställer till med spektakel i pressen i stället.

Det är rätt av Ebba att stå på sig i det här fallet.

Disclamer: jag sympatiserar inte med KD. Jag ser de som kommunister då de röstade nej till borttagande av värnskatten.

Citat:
Hade Esbjörn hävt avtalet dagen efter påskrift, med hänvisning till att han glömt avtalet med Matz, skulle det blir svårt för Ebba att inte godkänna att han häver det.
Det är det jag lutar mig mot. Hade hon då krävt fullgörelse, så hade det sett väldigt illa ut i media.

Nu har det gått så långt att nu ser jag inte att det skulle fungera. Nu kommer Ebba kräva fullgörelse. Nu är hon redan svartmålad i media.
Nej, man kan inte som säljare häva en försäljning av en fastighet. Man kan försöka komma överens med köparen att riva avtalet. Om köparen vägrar har man inget att sätta emot. Är formkraven uppfyllda kommer till slut kronofogden att avhysa dig. Du kan också komma att komma i kontakt med polis- och åklagarväsendet då du under resans gång kan ha gjort dig skyldig till intrång, hemfridsbrott är nog att ta i.

Det finns därför ingen tidsfaktor annat än före och efter avtal. Jag låter följande text från ekonomifokus.se där en före detta mäklare bland annat skriver:
Citat:
Som säljare har man inte samma möjlighet att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.
Detta har varit en ovanligt bra tråd på Flashback då säkert en och annan troligen har fått upp ögonen för att bostadsaffärer inte bara är den största affären för många utan den är den mest formella också.
2020-10-18, 02:33
Medlem
Busken är ju bevisligen psykopat i och med detta. Tycker det är synd. Hon gav mig lite hopp om svensk politik.
2020-10-18, 02:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja och sen ångrade han sig. Flyttar Ebba in i huset så är hon slut som politiker. Bara ett konstaterande. Ingen hakade på hennes utspel om missförtroendeförklaring under senaste debatten. Hon framstår bara som omogen. Det är två år kvar till nästa val. Skaffa dig röster tills dess och sluta med barnsliga utspel. Hon har visat gång på gång nu att hon saknar omdöme. Och jag gillade henne tidigare. Och jag är höger.

Ingen kommer att bry sig om det här luftslottet om en månad. Snart är det jul och folk har viktigare saker för sig.

Sen återgår svensk politik till det sedvanliga cirkusliknande tillståndet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in