Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Här hade Matz och Esbjörn enkelt kunnat stoppa affären. Det är bara att häva kontraktet.
Det kan man göra. Men det intressanta är att dom inte gjort det.
En hävning ger motparten rätt till skadestånd. En omedelbar hävning leder inte till många kr i skadestånd. Och de snikna Matz och Esbjörn vill troligen slippa pynta några stackars kronor. Och ställer till med spektakel i pressen i stället.
Det är rätt av Ebba att stå på sig i det här fallet.
Disclamer: jag sympatiserar inte med KD. Jag ser de som kommunister då de röstade nej till borttagande av värnskatten.
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Hade Esbjörn hävt avtalet dagen efter påskrift, med hänvisning till att han glömt avtalet med Matz, skulle det blir svårt för Ebba att inte godkänna att han häver det.
Det är det jag lutar mig mot. Hade hon då krävt fullgörelse, så hade det sett väldigt illa ut i media.
Nu har det gått så långt att nu ser jag inte att det skulle fungera. Nu kommer Ebba kräva fullgörelse. Nu är hon redan svartmålad i media.
Nej, man kan inte som säljare häva en försäljning av en fastighet. Man kan försöka komma överens med köparen att riva avtalet. Om köparen vägrar har man inget att sätta emot. Är formkraven uppfyllda kommer till slut kronofogden att avhysa dig. Du kan också komma att komma i kontakt med polis- och åklagarväsendet då du under resans gång kan ha gjort dig skyldig till intrång, hemfridsbrott är nog att ta i.
Det finns därför ingen tidsfaktor annat än före och efter avtal. Jag låter följande text från ekonomifokus.se där en före detta mäklare bland annat skriver:
Citat:
Som säljare har man inte samma möjlighet att häva försäljningen av bostaden.
Köparen kan begära ”fullgörelse” och då har du som säljare ingen rätt att ångra dig.
Du måste då genomföra affären enligt avtalet oavsett du vill eller inte.
Vägrar du så kommer du att bli utkastad av kronofogden och polisen till slut.
Detta har varit en ovanligt bra tråd på Flashback då säkert en och annan troligen har fått upp ögonen för att bostadsaffärer inte bara är den största affären för många utan den är den mest formella också.