2020-10-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
Ja du säger ju det? Räcker att man ringer honom och frågar om han vill sälja, sen några veckor senare bjuder över honom på kaffe så viips har den efterblivna jäveln sålt sin morsas fitta.

Oj, är det så illa!? Vad fick du betala?
Men jag säger det igen: Inte göra affärer med folk som inte kan värja sig och är lättövertalade!
2020-10-17, 19:17
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Här hade Matz och Esbjörn enkelt kunnat stoppa affären. Det är bara att häva kontraktet.
Det kan man göra. Men det intressanta är att dom inte gjort det.
Det är dock en alltför vanlig missuppfattning, läs Jordabalken 4 kap. 14 § Kommentar:
Citat:
Om säljaren inte medverkar till upprättande av köpehandlingar (jämför 15 §) kan köparen, förutom att kräva att säljaren medverkar, enligt 13 § få skadestånd eller häva köpet (observera dock att preskriptionstiden på ett år för hävning inte gäller enligt denna paragraf).
"Kräva att säljaren medverkar" är kanslisvenska för att på laglig väg tvinga säljaren att slutföra köpet och avträda fastigheten. Som säljare kan du inte häva en försäljning av en fastighet sedan du undertecknat kontraktet utom i vissa speciellt uppräknade fall som inte är tillämpligt här. Det enda du åstadkommer är att du blir skyldigt att betala skadestånd.
2020-10-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Oj, är det så illa!? Vad fick du betala?
Men jag säger det igen: Inte göra affärer med folk som inte kan värja sig och är lättövertalade!
Haha fast du missar hela grejen. Esbjörn ville sälja. Det är Matz som känner sig lurad.
2020-10-17, 19:27
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det är inte standard att överlåtelseförklaringen skrivs in i köpeavtalet, kan dock göras om parterna så önskar. Om överlåtelseförklaringen finns så kan dokumentet användas vid lagfartsansökan.

Återigen, du har fel. Det är inte bara standard - det är ett krav. Vad du inte förstår att att ordet "Säljs" i köpekontraktet gör att det per defination blir en överlåtelseförklaring.

Citat:
Minimikravet för att ett köpekontrakt ska vara giltigt är

att det är skriftligt,
att det är undertecknat av båda parter,
att det innehåller uppgift om köpeskillingen (priset) och fastighetens registerbeteckning samt
att det förklarar att ägandet övergår till köparen, en så kallad överlåtelseförklaring.

https://www.salmipartners.se/omraden/affarsjuridik/fastighetsratt/overlatelseavtal/
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-10-17 kl. 19:34.
2020-10-17, 19:31
Medlem
i.beg.to.differs avatar
Citat:
Min erfarenhet av banker är att de tillämpar stor försiktighet vid tomtköp eller totala renoveringsbehov, ofra krävs att kunden finansierar marken med egna medel, även om politiker åtnjuter frikostiga arvoden så tar det ett tag att rodda ihop 4 miljoner och då kan det kännas tryggt att vara den som styr över situationen...
Jag håller med - för dig och mig. Men knappast för Ebba Busch. Nu kommer jag inte ihåg vilken bank det rör sig om. Om det är en lokal bank eller någon av drakarna. En lokal bank har knappast råd att stöta sig med de frireligiösa i Uppland som verkar vara stark konkurrent till Småland att vara epicentrum i Sverige. De stora drakarna väljer nog sina strider av flera orsaker. Som det ser ut i dag är det fullt möjligt att Ebba sitter på en taburett efter nästa val och jag tror att de väljer sina ovänner med omsorg.
2020-10-17, 19:40
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Min erfarenhet av banker är att de tillämpar stor försiktighet vid tomtköp eller totala renoveringsbehov, ofra krävs att kunden finansierar marken med egna medel, även om politiker åtnjuter frikostiga arvoden så tar det ett tag att rodda ihop 4 miljoner och då kan det kännas tryggt att vara den som styr över situationen...

Min erfarenhet är att Ebba inte lär ha några problem att få ett 3.9m lån för en sommarstuga, oavsett renoveringsbehov. Hennes bankman kommer att nöja sig med värderingsunderlaget från mäklare på 4.2m.
2020-10-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Återigen, du har fel. Det är inte bara standard - det är ett krav.

https://www.salmipartners.se/omraden/affarsjuridik/fastighetsratt/overlatelseavtal/
Vad är det du inte förstår? Är överlåtelseförklaringen inskriven redan i köpeavtalet (vilket absolut inte är standard) så krävs inget köpebrev. Köparen har då en privat skuld och säljaren är utlämnad till köparens goda vilja att göra rätt för sig, för köparen blir det en möjlig nödkredit som kan börja med °jag för över resten av pengarna när jag kommer hem till datorn°.

Jag vet dock inte ifall överlåtelseförklaringen lagts in i köpeavtalet, finns det att beskåda någonstans?
2020-10-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
Haha fast du missar hela grejen. Esbjörn ville sälja. Det är Matz som känner sig lurad.
Men var det inte först när EB, en kändis, kom och lockade med kaffe och kakor, och oljade upp käften ordentligt, som han "ville" sälja...kanske vid påtåren och dom hembakta Drömmarna och syltkakorna? Tacka tusan att Matz blev lömsk, vem hade inte blivit det?
2020-10-17, 19:59
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår? Är överlåtelseförklaringen inskriven redan i köpeavtalet (vilket absolut inte är standard) så krävs inget köpebrev. Köparen har då en privat skuld och säljaren är utlämnad till köparens goda vilja att göra rätt för sig, för köparen blir det en möjlig nödkredit som kan börja med °jag för över resten av pengarna när jag kommer hem till datorn°.

Jag vet dock inte ifall överlåtelseförklaringen lagts in i köpeavtalet, finns det att beskåda någonstans?

Köpekontraktet är överlåtelseförklaringen. Ordet "överlåtelseförklaring" behöver ej stå någonstans. Att man anger tillträdesdag skjuter dock på vissa delar av ägenderätten vilket gör att Esbjörn kan fortsätta att bruka fastigheten fram till tillträdesdagen.

Ebba har nu en privat skuld till Esbjörn. Esbjörn har dock vetskapen att Ebba ej kommer att få lagfart innan kvitto om fullgjord betalning kan uppvisas.

Vanligtvis använder man köpebrevet som kvitto. Eftersom Esbjörn förmodligen inte kommer att skriva under ett köpebrev så får Ebba lösa detta t.ex. genom att banken utfärdar underlag och garanti på att transaktionen är genomförd.
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-10-17 kl. 20:05.
2020-10-17, 20:05
Medlem
MrBubss avatar
Citat:
Säljaren är ju Gift och bor tillsammans med sin fru. Lustigt att inte hon satte stopp.

Citat:
Köpekontraktet är överlåtelseförklaringen. Ordet "överlåtelseförklaring" behöver ej stå någonstans. Att man anger tillträdesdag skjuter dock på vissa delar av ägenderätter vilket gör att Esbjörn kan fortsätta att bruka fastigheten fram till tillträdesdagen.

Ebba har nu en privat skuld till Esbjörn. Esbjörn har dock vetskapen att Ebba ej kommer att få lagfart innan kvitto om fullgjord betalning kan uppvisas.

Vanligtvis använder man köpebrevet som kvitto. Nu får Ebba lösa detta t.ex. genom att banken utfärdar underlag och garanti på att transaktionen är genomförd.

Vad säger Esbjörns fru om detta..?
Märkligt att Du vägrar att svara på det?
2020-10-17, 20:07
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Vad säger Esbjörns fru om detta..?
Märkligt att Du vägrar att svara på det?

Såg igår att Esbjörn ej har någon fru. Jag måste ha misstagit mig.

Kan således inte se något hinder för att lagfart kommer att beviljas.
2020-10-17, 20:36
Medlem
Citat:
Köpekontraktet är överlåtelseförklaringen. Ordet "överlåtelseförklaring" behöver ej stå någonstans. Att man anger tillträdesdag skjuter dock på vissa delar av ägenderätten vilket gör att Esbjörn kan fortsätta att bruka fastigheten fram till tillträdesdagen.

Vanligtvis använder man köpebrevet som kvitto. Eftersom Esbjörn förmodligen inte kommer att skriva under ett köpebrev så får Ebba lösa detta t.ex. genom att banken utfärdar underlag och garanti på att transaktionen är genomförd.
Du tycks inte ha en susning om hur det fungerar men tycks ha obegränsat med tid och skapa egna regler och tolkningar allteftersom det passar din agenda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in