Citat:
Ursprungligen postat av
Externalist
Vad är det du inte förstår? Är överlåtelseförklaringen inskriven redan i köpeavtalet (vilket absolut inte är standard) så krävs inget köpebrev. Köparen har då en privat skuld och säljaren är utlämnad till köparens goda vilja att göra rätt för sig, för köparen blir det en möjlig nödkredit som kan börja med °jag för över resten av pengarna när jag kommer hem till datorn°.
Jag vet dock inte ifall överlåtelseförklaringen lagts in i köpeavtalet, finns det att beskåda någonstans?
Köpekontraktet är överlåtelseförklaringen. Ordet "överlåtelseförklaring" behöver ej stå någonstans. Att man anger tillträdesdag skjuter dock på vissa delar av ägenderätten vilket gör att Esbjörn kan fortsätta att bruka fastigheten fram till tillträdesdagen.
Ebba har nu en privat skuld till Esbjörn. Esbjörn har dock vetskapen att Ebba ej kommer att få lagfart innan kvitto om fullgjord betalning kan uppvisas.
Vanligtvis använder man köpebrevet som kvitto. Eftersom Esbjörn förmodligen inte kommer att skriva under ett köpebrev så får Ebba lösa detta t.ex. genom att banken utfärdar underlag och garanti på att transaktionen är genomförd.