2020-10-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Vad som eventuellt återstår är full betalning (det finns flera sätt att betala en person som håller sig undan).

Det finns också flera sätt för en gäldenär att undvika att betala. Köp av en gamling, avvakta med hela eller del av betalningen, bestrid in absurdum ev krav från gamlingen och invänta att vederbörande lämnar jordelivet. Sedan blir det dags att kalla in advokaterna om det fortfarande krävs för att få slut på tjatet från ev dödsbodelägare.
2020-10-17, 15:37
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Det finns också flera sätt för en gäldenär att undvika att betala. Köp av en gamling, avvakta med hela eller del av betalningen, bestrid in absurdum ev krav från gamlingen och invänta att vederbörande lämnar jordelivet. Sedan blir det dags att kalla in advokaterna om det fortfarande krävs för att få slut på tjatet från ev dödsbodelägare.

Fyll inte tråden med trams. Att Ebba avser betala hela beloppet är lika självklart som att jorden är rund.
2020-10-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Jag ser att du inte vet vad en överlåtelseförklaring är för något. Köptekontraktet blir "alltid" en överlåtelseförklaring.

Så fort ordet "säljer" finns med i köpekontraktet så blir det en giltlig överlåtelseförklaring förutsatt att fastighetsbeteckning, köpeskilling, m.m. finns med.

Köpebrevet fungerar främst som ett kvitto på att betalning är fullgjord.
https://lagen.nu/begrepp/Köpebrev

Normalt förekommer inte överlåtelseförklaringen i köpekontraktet. Tänk dig själv om folk började skicka in avtal, mejlkonversationer, kontoutdrag mm för att bevisa att villkoren i kontraktet blivit infriade.

Ett köpebrev bekräftar att allt är på plats. Samtidigt är det imo ett sätt för parterna att bekräfta att affären görs i samförstånd. Ouppklarade tvister ska lösas, om så krävs i domstol, innan ägarbytet registreras.
2020-10-17, 15:51
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Normalt förekommer inte överlåtelseförklaringen i köpekontraktet. Tänk dig själv om folk började skicka in avtal, mejlkonversationer, kontoutdrag mm för att bevisa att villkoren i kontraktet blivit infriade.

Ett köpebrev bekräftar att allt är på plats. Samtidigt är det imo ett sätt för parterna att bekräfta att affären görs i samförstånd. Ouppklarade tvister ska lösas, om så krävs i domstol, innan ägarbytet registreras.

Du har hela internet framfördig. Allt enkelt tillgängligt. Varför tar du inte 5 minuter att läsa på istället för att fylla tråden med trams?

"Köpekontraktets innehåll – fyra minimikrav

Det finns fyra minimikrav för att ett köpekontrakt ska vara juridiskt giltigt:

Kontraktet ska vara skriftligt.
Det ska vara undertecknat av både köpare och säljare.
Det ska innehålla information om köpeskilling och köpeobjektets registerbeteckning.
Det ska innehålla en överlåtelseförklaring.
"
Källa: https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/
2020-10-17, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Du har hela internet framfördig. Allt enkelt tillgängligt. Varför tar du inte 5 minuter att läsa på istället för att fylla tråden med trams?

"Köpekontraktets innehåll – fyra minimikrav

Det finns fyra minimikrav för att ett köpekontrakt ska vara juridiskt giltigt:

Kontraktet ska vara skriftligt.
Det ska vara undertecknat av både köpare och säljare.
Det ska innehålla information om köpeskilling och köpeobjektets registerbeteckning.
Det ska innehålla en överlåtelseförklaring.
"
Källa: https://www.svenskfast.se/guider/kopekontrakt/
Det är just överlåtelseförklaringen som normalt inte förekommer i köpekontraktet, ett separat köpebrev upprättas.

(Om jag ska spekulera så kan Ebba föreslagit att överlåtelseförklaringen tas med i köpekontraktet och att säljaren undertecknar utan att vara medveten om konsekvenserna, nämligen att slutbetalningen nu är en privatsak med Ebba, får hon ont om cash så kan betalningen dröja...).
2020-10-17, 16:01
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Det är just överlåtelseförklaringen som normalt inte förekommer i köpekontraktet, ett separat köpebrev upprättas.

(Om jag ska spekulera så kan Ebba föreslagit att överlåtelseförklaringen tas med i köpekontraktet och att säljaren undertecknar utan att vara medveten om konsekvenserna, nämligen att slutbetalningen nu är en privatsak med Ebba, får hon ont om cash så kan betalningen dröja...).

Jag vet inte hur jag skall kunna hjälpa dig.
2020-10-17, 16:15
Medlem
Nisse Gandhis avatar
När det gäller äganderätten till fastigheten hittade jag följande information:

Vid fastighetsöverlåtelser används ofta två överlåtelsehandlingar, ett köpekontrakt och ett köpebrev.

Genom överlåtelsen övergår äganderätten till fastigheten från säljaren till köparen. Den civilrättsliga äganderättsövergången är omedelbar.

Det som skiljer köpebrevet från köpekontraktet är att köpekontraktet binder parterna till affären och innehåller alla eventuella villkor för affären. Köpebrevet är däremot ett bevis på att affären faktiskt är betald och att bostaden eller fastigheten har fått en ny ägare.

Köpebrevet används normalt för att söka lagfart på.
2020-10-17, 16:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du sparkar ju på den svage och försvarar en ur Sveriges maktelit.
Vilket är rent svammel.

Citat:
Ebba har försökt skriva över fastigheten på henne
Ja, med stöd av kontraktet.

Citat:
utan att hon har släkten med sig.
Och vad har obehöriga med saken att göra?
2020-10-17, 16:24
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
När det gäller äganderätten till fastigheten hittade jag följande information:

Vid fastighetsöverlåtelser används ofta två överlåtelsehandlingar, ett köpekontrakt och ett köpebrev.

Genom överlåtelsen övergår äganderätten till fastigheten från säljaren till köparen. Den civilrättsliga äganderättsövergången är omedelbar.

Det som skiljer köpebrevet från köpekontraktet är att köpekontraktet binder parterna till affären och innehåller alla eventuella villkor för affären. Köpebrevet är däremot ett bevis på att affären faktiskt är betald och att bostaden eller fastigheten har fått en ny ägare.

Köpebrevet används normalt för att söka lagfart på.

Precis. Den civilrättsliga äganderättsövergången är omedelbar så fort köpekontraktet undertecknas.

Och genom att ange tillträdesdag så anger man till vilket datum säljaren har rätt att bruka fastigheten.

Det var 15 september i detta fallet. Ebba har numera full rätt att nyttja fastigheten.
Senast redigerad av wedonthavetime 2020-10-17 kl. 16:28.
2020-10-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Aftonbladets ledarsida: "Glittret i Ebba Buschs ögon - var det skam? Engagemanget för de äldre skaver"

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/86mKpW/glittret-i-ebba-buschs-ogon-var-det-skam

Tack för länk. Jag läser inte Aftonbladet så ofta, så jag hade missat denna fina analys av den målmedvetna Ebba som planerar sina attacker noga, lång i förväg.

Jag brukar inte uppfatta saker på samma sätt som Anders Lindberg, men nu var han klockren. Det handlade inte om politik utan om Ebbas karaktär, hennes dubbelmoral, och en befogad undran om hon kan känna skam.

Jag tror inte Ebba har kapaciteten att känna skam, över annat än att det sket sig med formalia och att hon blev tagen på bar gärning med fingrarna i en kakburk som inte var hennes. Hennes ånger är att hon avslöjades som en kallhamrad psykopat som går över lik när hon inte är ute på krogen.
2020-10-17, 16:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskneger
NEj det gör det inte. Han har haft veckor på sig att fundera innan han tackade ja till att sälja ödehuset.
Men när Matz fick reda på det så sattes pressen igång.
”Du kan ju inte sälja huset, jävla gubbjävel, det har du ju lovat mig!” -Matz
Det lär vara precis så det gått till.

Enligt uppgifter i tråden hade Esbjörn vänt sig till den lokale mäklaren och hört sig för om kundregistret. (Detta är konsistent med att Esbjörn inte ville slösa bort pengar på mäklare).
Han lurar alltså till sig information gratis.

Mäklaren (som verkar dumsnäll) tipsar Ebba om att Esbjörn vill sälja.
Ebba kontaktar Esbjörn och diskuterar köp.
Ebba frågar Esbjörn om det skall gå via mäklare. Men Esbjörn vill inte slösa pengar på mäklare.
Ebba öppnar då sin börs och pyntar för två värderingar och kontrakt-tjänst av mäklaren. Det som Esbjörn borde ha pyntat om det hade gått rätt till.

Sedan kommer man överens om pris och skriver kontrakt.

Sedan berättar Esbjörn för Matz att han får ta och flytta bort sina bilar. Och då tar det hus i helvetet.

Här hade Matz och Esbjörn enkelt kunnat stoppa affären. Det är bara att häva kontraktet.
Det kan man göra. Men det intressanta är att dom inte gjort det.
En hävning ger motparten rätt till skadestånd. En omedelbar hävning leder inte till många kr i skadestånd. Och de snikna Matz och Esbjörn vill troligen slippa pynta några stackars kronor. Och ställer till med spektakel i pressen i stället.

Det är rätt av Ebba att stå på sig i det här fallet.

Disclamer: jag sympatiserar inte med KD. Jag ser de som kommunister då de röstade nej till borttagande av värnskatten.
2020-10-17, 16:39
Medlem
Citat:
De var tre bröder som ärvde huset. Esbjörn var en av bröderna. Matz är son till den ena brodern. Naturligt att Matz tar över eftersom han är i rakt nedstigande led från en av de tre delägarna. Han är ingen avlägsen släkting. Hans pappa ägde en tredjedel av huset.

Du gör ju likadant. Sparkar på den svage och försvarar en partiledare med nära 1,7 miljoner i årslön. Hon kan köpa ett annat hus och lämna släkten i fred.
Vad är det du inte fattar? Matz har inget med fastigheten att göra. Esbjörn ägde den och har sålt den, av fri vilja och som myndig i sin fulla rätt att teckna avtal. Allt annat är ointressant. Ingen ”sparkar” på någon. Utom möjligtvis efterblivna flasbackare som sparkar på Ebba.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in