Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-11, 14:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fredriks fika har flera goda lasagner på sin sida han finns både på instagram och facebook. Alla han har recept på därinne är goda - den med mörk choklad är extra god. Speciellt dagen efter när den stått lite.
Jag kan hjälpa dig att länka: https://fredriksfika.allas.se/

Hittade dock ingen med spenat där. Och det var väl en sådan som efterfrågades.
Senast redigerad av constant 2020-10-11 kl. 15:01.
Citera
2020-10-11, 16:07
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har du så mycket tomatillos

Frystiden var 2 veckor i en väl försluten burk, och smakade faktiskt precis som den var nygjord, mikra den lite lätt också till maten(ca35-40 grader).
För värmen var väl det enda som saknades för få tillbaka den som nygjord känsla.

Och är det den persiljavariant salsa verde, så går nog den också frysa med framgång.
Är faktiskt på G göra sånt också i ett försök att en god sandwich med grillat kött som fått bada snabbt i den varianten av salsa verde, lite sydamerikansk stil på det hela.
Brukar köpa tomatillos på burk och röka i grillen. Kan man frysa den är det ju bara att köpa lite mer.
Citera
2020-10-11, 18:16
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag kan hjälpa dig att länka: https://fredriksfika.allas.se/

Hittade dock ingen med spenat där. Och det var väl en sådan som efterfrågades.

Ja jag läste för snabbt.

Jag brukar göra denna:

https://www.kokaihop.se/recept/laxlasagne-med-spenat-2

Lite muskotnöt i bechamelsåsen oxå utöver receptet och mer ost än vad som står. Gott.
Citera
2020-10-11, 20:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Brukar köpa tomatillos på burk och röka i grillen. Kan man frysa den är det ju bara att köpa lite mer.
När du pratar om burk, så måste jag testa den med.
Och för att se och förstå vad skillnaden är.
Men burkarna är väl inte så stora att du får massor över, eller?

Men om du odlar själv någon gång, så tänk på att du MÅSTE ha två plantor för pollineringens skull.
Även att den växer på höjden rejält, så en ring runt eller binder upp den, då den blir hög och producerar 800-2000g planta.
Citera
2020-10-11, 22:10
Medlem
Kan jag skita i att sila min hemgjorda benbuljong? (tänkte bara plocka undan benen och låta allt det andra sönderkokta som suttit på benen och ramlat av ligga kvar)

Eller finns det risk att små benflisor finns överalllt eller liknande?
Citera
2020-10-12, 11:47
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Har 1 kg nötfärs (vacumförpackat) med sista förbrukningsdag igår i kylen går det att använda idag?
Citera
2020-10-12, 11:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Har 1 kg nötfärs (vacumförpackat) med sista förbrukningsdag igår i kylen går det att använda idag?

Om det har förvarats korrekt och förpackningen är oskadd så ska det inte vara några problem alls.

Men som alltid, titta, lukta, smaka.
Citera
2020-10-17, 15:21
Medlem
Pope666s avatar
https://www.coop.se/handla/varor/frys/kott-vilt/kottbullar-burgare/kalkonkottbullar-sma-7331044060501

Ska fixa såna nu. Vågar man äta de där? Står att de ska värmas i mikro eller 5-12 min på stekpannan. Blir man inte sjuk av att värma upp kalkonköttbullar sådär? De ska tydligen redan vara tilltagna innan, så det är mest för värmen som jag ska steka dem i stekpannan? Blev så jäkla sjuk när jag stekte kycklinglever men den var ju iofs inte tillagad när jag stekte den.
Citera
2020-10-17, 15:46
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
https://www.coop.se/handla/varor/frys/kott-vilt/kottbullar-burgare/kalkonkottbullar-sma-7331044060501

Ska fixa såna nu. Vågar man äta de där? Står att de ska värmas i mikro eller 5-12 min på stekpannan. Blir man inte sjuk av att värma upp kalkonköttbullar sådär? De ska tydligen redan vara tilltagna innan, så det är mest för värmen som jag ska steka dem i stekpannan? Blev så jäkla sjuk när jag stekte kycklinglever men den var ju iofs inte tillagad när jag stekte den.

Varför skulle du bli sjuk? De går att tina och äta kalla om man vill.
Citera
2020-10-17, 15:53
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Varför skulle du bli sjuk? De går att tina och äta kalla om man vill.

Vet inte Blev skraj av att laga fågel sen jag satt o spydde efter kycklinglevern en gång. Men eftersom de redan varit tillagade en gång så borde det ju vara ok. Stod att man skulle värma dem i 5-12 minuter i stekpannan eller i mikron. Värmde dem i stekpannan, de blev lite mörka, en var lite seg men tyckte resten smakade gott.

Godare att steka än lägga in i mikron. Bara jag inte blir sjuk av det.
Citera
2020-10-17, 16:00
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Vet inte Blev skraj av att laga fågel sen jag satt o spydde efter kycklinglevern en gång. Men eftersom de redan varit tillagade en gång så borde det ju vara ok. Stod att man skulle värma dem i 5-12 minuter i stekpannan eller i mikron. Värmde dem i stekpannan, de blev lite mörka, en var lite seg men tyckte resten smakade gott.

Godare att steka än lägga in i mikron. Bara jag inte blir sjuk av det.

Råa matprodukter ska man alltid vara noga med. Fast nu är dina kalkonbullar redan tillagade och frysta på det. De ska bara bli varma och få lite yta för smaken, inte för att man kan bli sjuk av dem.
Citera
2020-10-17, 16:04
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Råa matprodukter ska man alltid vara noga med. Fast nu är dina kalkonbullar redan tillagade och frysta på det. De ska bara bli varma och få lite yta för smaken, inte för att man kan bli sjuk av dem.

jag stekte levern tills den var svart, men hjälpte inte. Aja känner mig lite lugnare efter att du svarat. Förhoppningsvis blir jag inte sjuk, men de smakade gott o luktade inget speciellt i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in