2020-10-17, 14:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Angående sikt kan man notera att Rockwaters dykare Stewart Rumbles säger i DPlays dokumentär att sikten var unheard of och att man såg långt framför sig. Det är väl när den fastnar på video den blir sämre.
Nere vid botten ser ju sjöugglan ingenting. Vi ser slingerkölen och sedan är det bara uppvirvlat med dy.

Jag är för närvarande mycket intresserad av amatörfilmen som Giant Squid länkade till. Där är sikten god och kamerabilden kanon även nere vid botten. Om det funnits ett hål när denna dykare var där, varför såg han det inte?
Citera
2020-10-17, 14:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Ett steg närmare källan:

https://www.err.ee/1142074/estonia-keres-on-mitu-auku

Källan till hål 2 ska alltså vara Evertssons oklippta material.
Min estniska är lite rostig så jag får nöja mig med bilderna. Vid 01:03 pekar man på en longitudinell spricka väl över vattenlinjen, faktiskt över den blåvita linjen. Detta är då in till bildäck ovanför maskinrummet. Pappret han håller upp har engelsk text, kanske är det från Dplay.

Mystiken tätnar. Klippet är en vecka gammalt. Varför visar ingen i Sverige skissen på det nya hålet?

Edit: om den nya-nya sprickan är horisontell och går in till bildäck, kan det vara så enkelt att lasten på bildäck fallit ner och spräckt sidan när Estonia slog i botten?

Edit 2: Vraket måste ha vridit sig åtskilligt sedan 1994, för det undersökningsprotokoll som Giant Squid länkade till hade inte akterdelen av styrbordssidan frilagd, långt därifrån.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-17 kl. 15:07.
Citera
2020-10-17, 14:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nere vid botten ser ju sjöugglan ingenting. Vi ser slingerkölen och sedan är det bara uppvirvlat med dy.

Jag är för närvarande mycket intresserad av amatörfilmen som Giant Squid länkade till. Där är sikten god och kamerabilden kanon även nere vid botten. Om det funnits ett hål när denna dykare var där, varför såg han det inte?

Vad jag förstår var alltså sikten precis lika bra vid Rockwaters dyk, man kanske kunde väntat till uppvirvlingen lagt sig.

Kanske har det funnits information om detta hål en längre tid i vissa kretsar. Evertsson et al visste kanske detta på förhand.
Citera
2020-10-17, 15:05
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Vilka ”moduleringar” är det som visar det du hävdar?
http://www.itdemokrati.nu/msestoniaeng/HSVA_english.pdf
Citera
2020-10-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Kan rekommendera folk att lyssna på kvartals Jörgen Huitfeldt i dagens Fredagsintervju. Gunnar Hökmark, Jan Nygren, Inga-Britt Ahlenius och Sven Hirdman är gäster.
Även Henrik Evertsson intervjuas först.

Intressant är att Hökmark och Hirdman bedyrar ingen visste något om krigsmateriel, medans Jan Nygren, bl.a. dåvarande krigsmaterielinspektör och ledamot i styrelsen för Försvarets materielverk bekräftar att Sverige använde den aktuella rutten regelbundet för att försvarsmaktens olika delar(KSI etc.) skulle hämta OCH skicka mycket krigsmateriel(nämns bl.a. pansarvärn/radar) till/från öststaterna.

Fredagsintervjun: https://t.co/3SUhkduxZ8?amp=1

Blir fan skogstokig när jag lyssnar till Hökmark och Hirdman. De tillhör ett utdöende släkte som tror allt är så jävla fint och bra i världen där konspirationer i dess sanna former inte alls existerar. Hirdman tror inte på konspirationsteorier av "principiella skäl". Vilken jävla tönt. DC3an, Watergate, Palme och det faktum att det transporterades krigsmateriel på Estonia (något som dementerades i 10 år) är olika cases där Hirdman förmodligen stått och skrikit "foliehatt" till någon som kritiserat myndigheternas officiella förklaringar.
Citera
2020-10-17, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamestoney
tycker mest att de gamla politikerna gick ihop och snackade samma strunt som de alltid gjort. låtsades om som att detta fortfarande endast är en tokig konspirationsteori men de var i princip tvungna att säga att de var positiva till nya utredningar. hur skulle de kunna säga något annat efter vad som kommit fram?
De kom med samma gamla lögner och felaktigheter. de ville inte bemöta ny fakta. påstår att det var väldigt viktigt med det etiska rådet och oj vilken komplicerad fråga det var. när det påpekas att beslutet redan var fattat innan etiska rådet kommit fram till något låtsades de inte om det.
nej, de är gangsters och det framgick tydligt.

Ja, framgick med all tydlighet att de inte hade ngn "egen" uppfattning, så fort Huitfeldt eller Inga-Britt Ahlenius skrapade lite på ytan och gick på ner på detaljer, kom de av sig och fortsatte att repetera åsikter de fått levererade till sig ifrån utredningens inledningsskede.

Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Blir fan skogstokig när jag lyssnar till Hökmark och Hirdman. De tillhör ett utdöende släkte som tror allt är så jävla fint och bra i världen där konspirationer i dess sanna former inte alls existerar. Hirdman tror inte på konspirationsteorier av "principiella skäl". Vilken jävla tönt. DC3an, Watergate, Palme och det faktum att det transporterades krigsmateriel på Estonia (något som dementerades i 10 år) är olika cases där Hirdman förmodligen stått och skrikit "foliehatt" till någon som kritiserat myndigheternas officiella förklaringar.

Ja, starka argument. Verkar vara i en egen liten bubbla, förstår att dessa blir helt bortgjorda av tjänstemän som bara berättar vad de vill höra.
Senast redigerad av crustymolfis 2020-10-17 kl. 15:12. Anledning: extra svar...
Citera
2020-10-17, 15:10
Medlem
Citat:
Min estniska är lite rostig så jag får nöja mig med bilderna. Vid 01:03 pekar man på en longitudinell spricka väl över vattenlinjen, faktiskt över den blåvita linjen. Detta är då in till bildäck ovanför maskinrummet. Pappret han håller upp har engelsk text, kanske är det från Dplay.

Mystiken tätnar. Klippet är en vecka gammalt. Varför visar ingen i Sverige skissen på det nya hålet?

Edit: om den nya-nya sprickan är horisontell och går in till bildäck, kan det vara så enkelt att lasten på bildäck fallit ner och spräckt sidan när Estonia slog i botten?

Edit 2: Vraket måste ha vridit sig åtskilligt, för det undersökningsprotokoll som Giant Squid länkade till hade inte akterdelen av styrbordssidan frilagd, långt därifrån.

Jag läste den tillhörande artikeln, översatt till engelska. Och på den låter det som att det är troligt att hål 2 (kanske även hål 1) orsakats av kontakt med sjöbotten.
Citera
2020-10-17, 15:12
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Det är riktigt. Dykarna gick in på däck 0 genom hål på babordssidan och undersökte några hytter på den sidan. Det finns inget som tyder på att de tog sig hela vägen till styrbordssidan, dvs längst ner i vraket.

Men vi kan knappast klandra dykarna för att de inte klättrade ner 25 meter med tyngdyk-utrustning i olika korridorer inuti ett beckmörkt vrak med noll sikt. Om vi tittar på dykfilmerna med dykaren vid rampen ser vi att det inte är sportdykning på korallrev i Röda Havet vi talar om.

Jaha, var det dykarna som bestämmde vad som skulle undersökas?

Varför inte anlita tungdykare istället för en hög med simskolelärare.

En tungdykare med vana att undersöka vrak skulle inte fega ur.

Alternativt så ansågs det inte aktuellt att undersöka sidan av båten som fick slagsida.

Den som bestämde det är då antingen ett klappmongo eller någon som vill dölja något.

Så nu vill jag höra vad du tror.

Tungdykare eller simskolelärare?
Klappmongo eller mörkläggning?
Citera
2020-10-17, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10

Hirdman har tidigare gjort ganska insiktsfulla uttalanden om situationen i Ryssland efter murens fall där åtta oligarker (varav sju tillhörde samma folkgrupp som Hirdmans förfäder) stod för nedmonteringen av sovjetimperiets tillgångar. Så jag tror inte han är naiv.

/Johan
Citera
2020-10-17, 15:17
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Om man tänker ett varv till om det som Lars Ångström framför som bevis för att det har dykts på vraket bara dagar efter förlisningen får man även följande information:

-Någon har varit ute i mycket angeläget ärende för att bärga särskilt känslig utrustning..

- Att någon, efter att Estonia har sjunkit, svetsar fast öglor för att med stor möda kunna öppna
ombordkörningsrampen talar för att det har krävts enorm kraft för att ö h t kunna öppna rampen.
Detta indikerar i sin tur att rampen aldrig var öppen under färd, i linje med vad vittnen påstår.

Att man rutinmässigt körde med lätt slagsida vid dåligt väder hänger förmodligen ihop med att man visste sedan tidigare att det läckte in vatten via den otäta rampen.
Hellre en rännil längs med styrbords sida än att söla ned hela bildäck med havsvatten.
Det mesta av stänkvattnet rann ju ut via spygatterna ändå..

Dynkningen måste väl gjorts från en ubåt isåfall? Även om Sverige låg bakom kan man väl inte risker upptäckt.
Senast redigerad av Tok-Frans 2020-10-17 kl. 15:23.
Citera
2020-10-17, 15:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
https://youtu.be/n5vSi7jeElg
Här är den

Tack! Väldigt intressant!

/Johan
Citera
2020-10-17, 15:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likewhatyoudont
Jag läste den tillhörande artikeln, översatt till engelska. Och på den låter det som att det är troligt att hål 2 (kanske även hål 1) orsakats av kontakt med sjöbotten.
Det kan förstås förklara varför man inte rapporterar om det. Inget click-bait direkt.

En sak som slog mig är hur galet mycket hon tippat över nu: 140 grader innebär mindre än 45 grader kvar tills hon är helt upp och ner. Kan inte släppa den där amatördykfilmen. Dessa hål måste ju ha synts, så varför får vi inte se dem i stället för en meningslös banderoll? Faktum är att hans bildkvalitet är betydligt bättre än Dplay-filmen. Jag får inte ihop något av det.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-17 kl. 15:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in