2020-10-17, 12:43
Medlem
Tragiskt att många fortfarande propagerar för ytterligare ekonomiförstörande åtgärder/restriktioner lokalt och globalt trots att det nu är tydligt att corona ungefär lika farligt som en tuffare influensa. Vi offrar exempelvis barn för att rädda gammelfarfar på ålderdomshemmet. Sjukt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7576707

https://press.raddabarnen.se/pressreleases/naestan-600-miljoner-barn-utan-ekonomiskt-stoed-under-pandemin-trots-att-barnfattigdomen-oekar-30429 59
Citera
2020-10-17, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du måste se helheten, inte fixera dig vid enstaka dårar, om du ska uttrycka din åsikt så att det blir logiskt och rimligt i skrift. Det du skriver måste tolkas som att det är alla dem som hyllat Tegnell, FHM och regeringen som nu känner sig missnöjda.

Att Sverige innehar plats 14 av ca 200 är ju uselt, den vittnar ju om att det Sverige gjort för att förhindra höga dödstal har misslyckats.

Det har funnits många fler dårar än de exempel jag tog upp, vissa av dem har dessutom skrivit väldigt många inlägg i tråden.
Sverige är nu på plats 15, Panama har passerat, och fler länder är på väg förbi. Dessutom är olika länder olika bra på att rapportera, Vissa länder har dessutom betydligt färre äldre, vilket ger färre dödsfall. Ska man följa den listan slaviskt så är det länder som Kambodja,Laos och Burundi som är absolut världsbäst på pandemibekämpning. Tycker du det verkar rimligt?
Citera
2020-10-17, 12:45
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Nyheter i Sverige talar då och då om "ett vaccin" som kommer vid årsskiftet mm.

De nämner aldrig vilket vaccin.

Hur viktigt är det att det blir "rätt vaccin"? Får folk ens välja?

Staten har upphandlat diverse hopkop ända sen i våras.

Ska Tengele höftportionera lite ur "lagret" eller är det olika vacciner till olika riskgrupper?

Enda som gör att jag avstår vaccin är :

Media/FHM/Myndigheter nämner endast ordet : ett vaccin.

Vaccinen behöver 1-2 år på sig att testas av människor.

Förstår att vaccinet är viktigt.

Munskydd är viktigt med, det hoppade Sverige över med.

Att inte sätta hemkommande från Italien klustret - hoppade över.

Nu - Hoppa över beskrivning vilka "vaccin" de talar om.

Klanteriet bara fortsätter.

Make no mistake, alla/ansvariga experimenterar med dessa vaccin.

Pengar. Politiska poäng. Mm.

Ett 100% säkert/enkelt/ hemmatest-dosa (som febertermometer) för provtagning i blod(stick i fingret/saliv/näsa/urin mm) - som pingar på assymtomatisk smitta.

Samt masker i affär vid utbrott.

Kommer revolutionera smittspridningen mer än ett vaccin.

Speciellt med tanke på vaccinens låga antikroppssvar.

Men visst, har de ett fullt fungerande vaccin om 2-5 år kan jag tänka mig att ta det.

Frågan är bara hur kroppen mår av att "låtsasinfekteras" med corona samt utsättas av Corona varje år?

Frågan kvarstår. Hur viktigt är det att undvika corona, trots vaccin?

Alla hoppas vaccinet ska göra allt normalt igen.

Ingen vet.

Nej, vaccin är inte viktigt. Tvärtom.

Nej, munskydd är inte viktigt. Tvärtom.

Ett vaccin behöver testas i 20 år innan man kan bedöma om det är säkert eller inte.

Det kommer aldrig att bli normalt igen.
Citera
2020-10-17, 12:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det fanns mängder av personer i tråden i våras som hetsade något enormt över Sveriges dödstal. Ingen sade givetvis att de ville att Svergie skulle få så högt dödstal som möjligt, men det var uppenbart att det var att de ville att Sverige skulle få högre dödstal än andra länder, för att utnyttja det för att kritisera regeringen och Tegnell. Ett par episoder från tråden jag minns:
1. När Sverige gick om Frankrike i dödsfall/capita, var det någon som skrev om Sverige om Sverige hade ens chans att passera "big four", Belgien, UK, Spanien och Italien, i dödsfall/capita. Big four och andra liknande begrepp brukar användas om lag som år efter år dominerar ett lands fotbollsliga.
2. Hade en konversation med en användare som ville ha strikt lockdown, Frågade om personen själv var rädd för viruset. Fick svar att hen inte var rädd för egen del, men att hen var orolig för sina föräldrar. Frågade då om användaren hade något tips för att skydda sina egna, och andras föräldrar. Fick inget svar på detta.

Det har funnits, och finns fortfarande även om det minskat kraftigt, otroligt mycket direkt ruttet i denna tråd. Tror till och med att det finns personer i tråden som skrikit på lockdown, som för att försöka göra väpnad revolution på något sätt. Man har trott att det varit lättare att lyckas med något sådant när polisen och militären är fullt upptagna med att arrestera personer som inte har munskydd på offentlig plats, eller går tio meter för långt från bostaden på hundpromenaden. Har förstås inget belägg för detta, men det är definitivt ett intryck jag fått av vissa användare.
Har lite svårt att förstå logiken i ditt resonemang. Är man för starkare åtgärder är det för att man vill se färre avlidna. För det blir ju konsekvensen av att införa hårda åtgärder. Vill man däremot släppa på åtgärderna bli konsekvensen fler avlidna. Så ditt resonemang är logiskt omöjligt. Jag vill se så få avlidna som möjligt därför är jag beredd att acceptera hårdare och fler åtgärder. Däremot finns det folk som vill att vi släpper på all de åtgärder som nu finns och resultatet av det kommer att i slutändan bli mer avlidna och då en högre placering på listan. Man förespråkar väl den strategin som man vill se resultatet för allt annat är ju otänkbart. Däremot förstår jag att några vill få det till att bli som du skriver. Så fint att förespråka mindre åtgärder och då ett behagligare liv om det också skulle innebära färre avlidna. Men att det skulle vara så är ett önsketänkande utan någon förankring i verkligheten. Lägg skulden för vårt höga tal av avlidna där den ska och lägg den inte på de som kan acceptera åtgärder.

För nu snackar vi att lägga önskan av resultatet på våran strategi på de som var i mot den. Är inte det en smula orättvist.
Citera
2020-10-17, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Exakt så. Minns t ex Fria Tider som i våras dagligen gottade sig åt att Sverige såg ut att ha så höga dödstal. "Titta såhär går det när man har öppna gränser höhöhö". De körde fan värre skrämselpropaganda än Aftonbladet och de skrev om hur de förespråkade stenhård lockdown och alla som inte tyckte samma var "östermalmare som var oroliga för att priset på deras lägenheter skulle gå ner". Som om det är DET "rädda ekonomin" handlar om. Denna fullständigt hjärndöda tagning har vi tyvärr sett från många nationalister/Sverigedemokrater/högern i Sverige. SD t ex fortsätter som enda parti förespråka tvång på ansiktsblöja.

Och mycket av detta känner jag igen från de inlägg som var dominerande i tråden från i våras. Känns ganska troligt att många av de som skrev i tråden hade läst Fria Tider.
Citera
2020-10-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är precis vad som kommer hända..

Att det kommer finnas idiotiska antivaxxers är ju inget nytt.
Denna gången kommer det dock komma med andra baksidor än vanligt. Man kommer helt enkelt inte vara välkomna i vissa länder.
Vi får se om de tycker det är värt det..
Vaccin ger troligen ingen längre immunitet än sjukdom...
Citera
2020-10-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har lite svårt att förstå logiken i ditt resonemang. Är man för starkare åtgärder är det för att man vill se färre avlidna. För det blir ju konsekvensen av att införa hårda åtgärder. Vill man däremot släppa på åtgärderna bli konsekvensen fler avlidna. Så ditt resonemang är logiskt omöjligt. Jag vill se så få avlidna som möjligt därför är jag beredd att acceptera hårdare och fler åtgärder. Däremot finns det folk som vill att vi släpper på all de åtgärder som nu finns och resultatet av det kommer att i slutändan bli mer avlidna och då en högre placering på listan. Man förespråkar väl den strategin som man vill se resultatet för allt annat är ju otänkbart. Däremot förstår jag att några vill få det till att bli som du skriver. Så fint att förespråka mindre åtgärder och då ett behagligare liv om det också skulle innebära färre avlidna. Men att det skulle vara så är ett önsketänkande utan någon förankring i verkligheten. Lägg skulden för vårt höga tal av avlidna där den ska och lägg den inte på de som kan acceptera åtgärder.

För nu snackar vi att lägga önskan av resultatet på våran strategi på de som var i mot den. Är inte det en smula orättvist.

Rimligen ska det vara som du säger. Men många av de som skrivit i tråden har efterfrågat lockdown, har gjort det enbart för att minska invandringen, inte av hänseende till någon virusbekämpning.
Citera
2020-10-17, 12:57
Medlem
självklart kommer man ta vaccin. vill kunna resa igen och träffa mina sjuka föräldrar. skiter i biverkningar
Citera
2020-10-17, 12:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Om alla tog vaccin så skulle virusets smittspridning upphöra.
Men så har vi alla dessa antivaxxare som ställer till det.

Jag skulle med stor säkerhet tro att du är en sådan.

Jag vaccinerar mig varje år mot säsongsinfluensa.
Om corona vaccin endast funkar 6 månader får jag väl vaccinera mig 2 gånger per år.
Var är problemet?

Vi är nog många som vill kunna resa som förr och det kommer vi kunna göra när vi fått vaccin mot coronan.

Hahaha, dig har dom minsann fått precis dit dom vill ser jag

"Antivaxx" - nej, inte per se. Men anti vacciner som tagits fram på 1-2 år. Självklart. Speciellt mot något så pass harmlöst som covid19.

Dessutom har vi redan fullt fungerande och effektiva läkemedel. Tyvärr förbjudna nu. Annars hade vi kunnat återgå till det normala idag.

Det är den korrupta läkemedelsindustrin som ställer till det, inte "antivaxxare".
Citera
2020-10-17, 12:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Rimligen ska det vara som du säger. Men många av de som skrivit i tråden har efterfrågat lockdown, har gjort det enbart för att minska invandringen, inte av hänseende till någon virusbekämpning.
Ok, den har jag aldrig sett. Kommer att ta ett tag att smälta detta. Invandring minskar för att man inför lockdown? Har lite svårt att se hur det skulle gå till. Och jag som trodde att länder införde lockdown för att få ner smittan och inte invandrarna.

Bara en idé. Om man nu ville få bort invandrarna skulle inte det då vara bättre att låta smittan öka i samhället för det är väl ändå så att mörkhyade klarar sig sämre en ljushyade.
Citera
2020-10-17, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JensBorg
Det dog väldigt många i början av pandemin. Fattar inte riktigt hur man kan använda gamla siffror på det sättet för att jämföra. Som att säga att Fulham har släppt in 79 mål iår. 8 mål denna säsong men sammanlagt iår är det 79.
Skulle va roligt att se vart Sverige ligger på listan senaste 2 månaderna i antal döda per 100 000

Det är väl också relevant att se, så klart, men det är ändå intressant hur många länder kommer ikapp och går om Sverige. Det var inte länge sen Sverige var nr 10.
Citera
2020-10-17, 13:00
Medlem
604 i Polen vårdas med respirator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här