Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Så tolkar jag inte personens inlägg? Att skriva ” de som hejade fram” måste rimligtvis referera till alla dem som tyckt att Sveriges strategi fungerat bra.
Det fanns mängder av personer i tråden i våras som hetsade något enormt över Sveriges dödstal. Ingen sade givetvis att de ville att Svergie skulle få så högt dödstal som möjligt, men det var uppenbart att det var att de ville att Sverige skulle få högre dödstal än andra länder, för att utnyttja det för att kritisera regeringen och Tegnell. Ett par episoder från tråden jag minns:
1. När Sverige gick om Frankrike i dödsfall/capita, var det någon som skrev om Sverige om Sverige hade ens chans att passera "big four", Belgien, UK, Spanien och Italien, i dödsfall/capita. Big four och andra liknande begrepp brukar användas om lag som år efter år dominerar ett lands fotbollsliga.
2. Hade en konversation med en användare som ville ha strikt lockdown, Frågade om personen själv var rädd för viruset. Fick svar att hen inte var rädd för egen del, men att hen var orolig för sina föräldrar. Frågade då om användaren hade något tips för att skydda sina egna, och andras föräldrar. Fick inget svar på detta.
Det har funnits, och finns fortfarande även om det minskat kraftigt, otroligt mycket direkt ruttet i denna tråd. Tror till och med att det finns personer i tråden som skrikit på lockdown, som för att försöka göra väpnad revolution på något sätt. Man har trott att det varit lättare att lyckas med något sådant när polisen och militären är fullt upptagna med att arrestera personer som inte har munskydd på offentlig plats, eller går tio meter för långt från bostaden på hundpromenaden. Har förstås inget belägg för detta, men det är definitivt ett intryck jag fått av vissa användare.