2020-10-17, 12:10
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det har funnits, och finns fortfarande även om det minskat kraftigt, otroligt mycket direkt ruttet i denna tråd. Tror till och med att det finns personer i tråden som skrikit på lockdown, som för att försöka göra väpnad revolution på något sätt. Man har trott att det varit lättare att lyckas med något sådant när polisen och militären är fullt upptagna med att arrestera personer som inte har munskydd på offentlig plats, eller går tio meter för långt från bostaden på hundpromenaden. Har förstås inget belägg för detta, men det är definitivt ett intryck jag fått av vissa användare.

Du missar hela poängen. Sverige valde bort att skydda befolkningen från ett nytt okänt virus. Kontentan är att vi har ett samhälle där folk betalar väldigt mycket skatt och får väldigt lite tillbaka för pengarna. Det finns inget tjänstmannaansvar och personer som jobbar inom den statliga sektorn får ofta dessutom fallskärmsavtal. Utöver det ska vi betala för saker som invandring och sjukvårdskostnader från eventuella långtidseffekter av viruset. Det är såna här saker som gör att man inte vill betala skatt och gärna ställer sig utanför samhället helt och hållet.
Citera
2020-10-17, 12:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Det fanns mängder av personer i tråden i våras som hetsade något enormt över Sveriges dödstal. Ingen sade givetvis att de ville att Svergie skulle få så högt dödstal som möjligt, men det var uppenbart att det var att de ville att Sverige skulle få högre dödstal än andra länder, för att utnyttja det för att kritisera regeringen och Tegnell. Ett par episoder från tråden jag minns:
1. När Sverige gick om Frankrike i dödsfall/capita, var det någon som skrev om Sverige om Sverige hade ens chans att passera "big four", Belgien, UK, Spanien och Italien, i dödsfall/capita. Big four och andra liknande begrepp brukar användas om lag som år efter år dominerar ett lands fotbollsliga.
2. Hade en konversation med en användare som ville ha strikt lockdown, Frågade om personen själv var rädd för viruset. Fick svar att hen inte var rädd för egen del, men att hen var orolig för sina föräldrar. Frågade då om användaren hade något tips för att skydda sina egna, och andras föräldrar. Fick inget svar på detta.

Det har funnits, och finns fortfarande även om det minskat kraftigt, otroligt mycket direkt ruttet i denna tråd. Tror till och med att det finns personer i tråden som skrikit på lockdown, som för att försöka göra väpnad revolution på något sätt. Man har trott att det varit lättare att lyckas med något sådant när polisen och militären är fullt upptagna med att arrestera personer som inte har munskydd på offentlig plats, eller går tio meter för långt från bostaden på hundpromenaden. Har förstås inget belägg för detta, men det är definitivt ett intryck jag fått av vissa användare.

Du måste se helheten, inte fixera dig vid enstaka dårar, om du ska uttrycka din åsikt så att det blir logiskt och rimligt i skrift. Det du skriver måste tolkas som att det är alla dem som hyllat Tegnell, FHM och regeringen som nu känner sig missnöjda.

Att Sverige innehar plats 14 av ca 200 är ju uselt, den vittnar ju om att det Sverige gjort för att förhindra höga dödstal har misslyckats.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-17 kl. 12:23.
Citera
2020-10-17, 12:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Rimligt ändå , och stämmer det finns risk att äldre får sämre immunsvar vid vaccination som många forskare tror. Då är det viktigt att vi runt omkring dem skapar immunitet.
Ja, jag hoppas att alla begriper hur viktigt det är att vaccinera sig när vi väl får ett vaccin.
Citera
2020-10-17, 12:26
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Det fanns mängder av personer i tråden i våras som hetsade något enormt över Sveriges dödstal. Ingen sade givetvis att de ville att Svergie skulle få så högt dödstal som möjligt, men det var uppenbart att det var att de ville att Sverige skulle få högre dödstal än andra länder, för att utnyttja det för att kritisera regeringen och Tegnell. Ett par episoder från tråden jag minns:

Exakt så. Minns t ex Fria Tider som i våras dagligen gottade sig åt att Sverige såg ut att ha så höga dödstal. "Titta såhär går det när man har öppna gränser höhöhö". De körde fan värre skrämselpropaganda än Aftonbladet och de skrev om hur de förespråkade stenhård lockdown och alla som inte tyckte samma var "östermalmare som var oroliga för att priset på deras lägenheter skulle gå ner". Som om det är DET "rädda ekonomin" handlar om. Denna fullständigt hjärndöda tagning har vi tyvärr sett från många nationalister/Sverigedemokrater/högern i Sverige. SD t ex fortsätter som enda parti förespråka tvång på ansiktsblöja.
Citera
2020-10-17, 12:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Tegnell säger nu att antikroppar inte fungerar mer än sex månader. Därmed är hoppet ute även för vaccin tolkar jag det som.
Vi får leva med restriktioner för gott.
Om alla tog vaccin så skulle virusets smittspridning upphöra.
Men så har vi alla dessa antivaxxare som ställer till det.

Jag skulle med stor säkerhet tro att du är en sådan.

Jag vaccinerar mig varje år mot säsongsinfluensa.
Om corona vaccin endast funkar 6 månader får jag väl vaccinera mig 2 gånger per år.
Var är problemet?

Vi är nog många som vill kunna resa som förr och det kommer vi kunna göra när vi fått vaccin mot coronan.
Citera
2020-10-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag förespråkar inte 1 och 2 och har aldrig gjort, du ljuger. Jag förstår mycket väl värdet av att låta barn gå i skolan, tro inget annat. Jag har aldrig förespråkat lockdown utan en mjukare modell som både Danmark, Norge och Finland införde och då på ett tidigt stadie.

Du nämner lockdown i samband med 60-åringen som du tycker ska gå i pension? Nu var det inte det saken gällde utan att 50-60-åringen ska få vara hemma med ersättning eftersom det INTE är lockdown. Du glider bort från det som diskuteras och överdriver förhållandena som inte är faktiska.

Jag pratar om de som uppfyller socialstyrelses kriterier för riskgrupp. Du ljuger och säger att jag vill att man ska få vara hemma med anhöriga som inte tillhör riskgrupp? Varför ljuger du? Jag har tydligt skrivit att det är socialstyrelsens riktlinjer jag går efter. Där menar jag att det är galet att de som är i ett hushåll med någon ur dessa måste jobba som assistent redan för att kunna få ersättning. Begriper du inte vad jag säger?

Du är så djävla oärlig i din argumentation att jag aldrig mer kommer att citera dig.
Jag orkar inte älta mer med dig för du vill, eller kan, inte förstå vad jag menar. Jag har aldrig pratat om en transplanterad njure? Downssyndrom? Som jag redan sagt tidigare länkade jag artikeln för att du skule få en inblick hur det kan kännas.

Det jag hela tiden har sagt är att det är socialstyrelsens riktlinjer för vilka sjukdomar som definierar riskgrupp vilka jag går efter. Där hävdar jag att det är galet att en person som inte redan jobbar som assistent ska förvägras ersättning, personen riskerar att smitta och ta död på sin anhörige då personen inte kan jobba hemmifrån samt har ett yrke som inte tillåter socialdistansering. Det tycker jag är fullständigt groteskt.Du hittar på egna förhållanden.
Om du inte vill stänga skolor, varför skriver du sida upp och ner dagligen med inlägg där du målar upp barn i skolan som smittbärare och drivande av pandemin? Vad vill du åstadkomma? Förutom att piska upp stämningen och spä på folks oro?

Det var du som postade en relaterad artikel som du bad mig läsa. Du måste ha läst den själv. Den handlade om en pappa till en ung kvinna med Downs syndrom och pacemaker, samt en kvinna vars make hade en transplanterad njure. Personerna i artikeln uppfyller inte (vad jag kan avgöra) socialstyrelsens kriterier för riskgrupp för covid. Kriterierna omfattar bara 210,000 personer. De flesta är både mycket gamla och sjuka, eller går på cellgiftsbehandling eller liknande. En tredjedel bor redan på särskilt boende.
Citera
2020-10-17, 12:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Precis! Vaccin till de som är aktiva o sprider smittan borde va bäst. Få ner den allmänna spridningen med vaccin
Enkelt fixat om alla länder vägrar släppa in de som inte är vaccinerade.
Vilket det troligen blir alternativt ett färskt positivt antikroppstest.

Sedan kan alla antivaxxare stanna hemma och tillbringa livet framför datorn.
Citera
2020-10-17, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du missar hela poängen. Sverige valde bort att skydda befolkningen från ett nytt okänt virus. Kontentan är att vi har ett samhälle där folk betalar väldigt mycket skatt och får väldigt lite tillbaka för pengarna. Det finns inget tjänstmannaansvar och personer som jobbar inom den statliga sektorn får ofta dessutom fallskärmsavtal. Utöver det ska vi betala för saker som invandring och sjukvårdskostnader från eventuella långtidseffekter av viruset. Det är såna här saker som gör att man inte vill betala skatt och gärna ställer sig utanför samhället helt och hållet.

Fast det är inget land som lyckats skydda befolkningen. Tvärtom ser vi att länder/regioner med ungefär samma dödlighet som Sverige får betydligt högre ökning nu än vad Sverige får. Sverige har sannolikt en högre immunitet än länder med liknande dödlighet. Troligen är det lägre medelålder på de smittade i Sverige än i länder som stängt restauranger/barer m.m.
Och att du sedan tar upp invandring säger en del om varför du vill ha lockdown. Innerst inne handlar det inte om virusbekämpning, utan om något annat.
Citera
2020-10-17, 12:37
Bannlyst
Frågan är hur kroppen mår av att "låtsasinfekteras" med corona-coctails samt utsättas av Corona tilsammans med coctailblandningen - varje år?

Vad innebär ett vaccin i verkligheten. Hur viktigt kommer det vara att - trots vaccin/visst antikroppskydd - undvika corona.

Alla hoppas vaccinet ska göra allt normalt igen.

Handeln/nöje/kultur/idrott kommer antagligen pusha andningsskydd när munskyddsfobin/dresscode skräcken passerat, detta innan medi-techbolagen kommer med avancerade testdosor för hemmet.

Tror mer på att genom ny teknologi - pinga assymtomatisk smitta.

Dessa dosor kan uppdateras mot virus/bakteri/parasiter/medicin - servrar samt pinga smitta innan den tar fart. De kan även ta tester på andning/blodvärde/sänka/kolesterol/blodfetter/sjukdomar.

Testningsmaskinen är för långsam, preventiva åtgärder.

Folk bor redan i lådor.

Tekniken kommer antagligen integreras i dessa lådor, smartphones med processorer ner på nanometer byggs. det kommer att vara coolt att ha en avancerad testmaskin.

Tror vi kommer se digitala restriktioner, dvs att folk måste använda testapparaterna och uppvisa svaren inför kollektivtrafik/arbete/gym/affär osv - varje morgon för att stoppa smittspridning - i framtiden. Du kan liksom inte - med nya virus som kommer, tillslut ge 100 olika vaccin till folk varje år.

Sci-Fi.

testmaskinerna kommer i olika former.

Utsläppstest - Sopsorteringstest - Beteendetest - Olika vanor-test.

Bor man i en låda och beter sig som en dator - kommer digital interaktiv teknik.

Allt kan kokas ihop till en digital kontrollstat baserad på "frihet/tillgång under ansvar".

Rudolf Steiner´s mardröm.

But we control the machines", "We can turn them off if wed want to".

Frågar du mig är den globala handeln / digitala / lådan vs närodlat/stängda gränser.

Alla vill vara kung och drottning och hämnas cycler av repetativ historia.

Ingen vill äta potatis och hålla sig i bygden ala 1700-tal.

I vilket fall kommer "maskinen" skapa nya verktyg för nya situationer.

Ingen Archaic revival i sikte.

En 1700 tals går behöver inte sopsortera eller köpa elbil.

Vad en 1700 talsgård behöver är 2090´s medicin teknik. Det och endast det.

Möjligen solpaneler som håller i 10000 år och en nano printer som bygger saker av träcellulosa.
detta med en 10g router som håller medicin-nano-bygga organ-testa-behandla doasan håller sig uppkopplad omt mediservern med - som också håller 10000 år lol.

Dom testade de i början, men det visade sig att maskinerna fick bygden att gå dåligt, odlingsansvaret, folk försökte bygga genvägar, förenkla men det blev fel.

Resten är livet på jorden, i nuet. Det som idag alla låst in sig i olika "nya spännande överflöd och dramaturgiska självbilder/dopaminmissbruk och mål, med avkall på närvaro under vägen.

Det är en stratifikation, men vad höljer skalen av repetativ kultur för information?

Naturen hägrar, men kulturen bygger in sig i en mer och mer avancerad låda, med natur som "park".

Tom social kommunikation blir en "modell".

Kaos manar till mer maskin. att stå naken i skogen och tala direkt är skräckbilden.

Att vara i digitala sammanhhang - i centrum - uppkopplad -med -bli sedd -äta det goda.

Det enkla livet kommer med tuffa gupp.

Tror ändå på 1700 talets gård, utan kungar och drottningar.

Små byar.

babylon måste liksom falla på sitt eget grepp med denna neuronkonstellation/beteendemänster/sop under mattan.

Skrin av tid.

Är det ett skrin av tid.

Är det sunt att delge barn att - sättet vi lever på ger vi er ett skrin av tid.

Alla ges ett skrin av tid.

Men tiden är satt av ett sorts kollektivt missbruk/misshandel av planeten/människor/djur/natur.

folk vet, right, dom vet tom hur Universum skapades och hur man odlar morot.

Yet vinner lättjan och maskinen som spottar ut morot.

Tror många flyttar ut på landet.

all form av kultur as we know it -baseras på ett kulturellt nexus med balans i 1700-talets mitt.

Julafton
Kvalitet, naturmaterial.
Sommar.
Kläder utan att overdo it.

Etsar man ur the layers of douchebag problem behaviour och sen väljer 1700 talet - utan dess idioti-förtryck.

Har man ett sorts mänskligt paradis.

Vi har kunskapen, kommunityn, vetenskapen, att bygga ett sorts paradis, ändå klättra folk på varandras huvuden och sparka in varandras tänder i maskinens kretskort som byggs faster faster.
Senast redigerad av snuttis 2020-10-17 kl. 13:35.
Citera
2020-10-17, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Enkelt fixat om alla länder vägrar släppa in de som inte är vaccinerade.
Vilket det troligen blir alternativt ett färskt positivt antikroppstest.

Sedan kan alla antivaxxare stanna hemma och tillbringa livet framför datorn.

Det är precis vad som kommer hända..

Att det kommer finnas idiotiska antivaxxers är ju inget nytt.
Denna gången kommer det dock komma med andra baksidor än vanligt. Man kommer helt enkelt inte vara välkomna i vissa länder.
Vi får se om de tycker det är värt det..
Citera
2020-10-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Nyheter i Sverige talar då och då om "ett vaccin" som kommer vid årsskiftet mm.

De nämner aldrig vilket vaccin.

Hur viktigt är det att det blir "rätt vaccin"? Får folk ens välja?

Staten har upphandlat diverse hopkop ända sen i våras.

Ska Tengele höftportionera lite ur "lagret" eller är det olika vacciner till olika riskgrupper?

Enda som gör att jag avstår vaccin är :

Media/FHM/Myndigheter nämner endast ordet : ett vaccin.

Vaccinen behöver 1-2 år på sig att testas av människor.

Förstår att vaccinet är viktigt.

Munskydd är viktigt med, det hoppade Sverige över med.

Att inte sätta hemkommande från Italien klustret - hoppade över.

Nu - Hoppa över beskrivning vilka "vaccin" de talar om.

Klanteriet bara fortsätter.

Make no mistake, alla/ansvariga experimenterar med dessa vaccin.

Pengar. Politiska poäng. Mm.

Ett 100% säkert/enkelt/ hemmatest-dosa (som febertermometer) för provtagning i blod(stick i fingret/saliv/näsa/urin mm) - som pingar på assymtomatisk smitta.

Samt masker i affär vid utbrott.

Kommer revolutionera smittspridningen mer än ett vaccin.

Speciellt med tanke på vaccinens låga antikroppssvar.

Angående det fetade. Källa på det skulle vara trevligt.
Citera
2020-10-17, 12:41
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, jag hoppas att alla begriper hur viktigt det är att vaccinera sig när vi väl får ett vaccin.

Är du sjuk i huvudet? Varför i helvete skulle någon vara så dum att man tar ett vaccin mot "covid19"? För 99,9% kommer ett vaccin (särskilt ett förhastat sådant vilket det är om det tas fram på mindre än 20 år) att innebära betydligt större risker än vad det här bevisligen relativt harmlösa viruset gör. Seriöst, hur jävla korkad får man vara om man som icke-riskgrupp-person ens överväger det?

Jag hoppas verkligen inte att du har barn.

Såg en undersökning som postades här i tråden igår och tack och lov verkar det som att de flesta svenskar inte är intresserade av ett vaccin. Själv var jag 2009 dum nog att vaccinera mig mot den skrattretande "svininfluensan". Troligen det dummaste jag gjort i mitt liv. Som tur var fick det inga allvarliga konsekvenser för just mig, men det fanns andra som inte var lika lyckligt lottade, om man säger så. Kanske har de flesta svenskar lärt sig av vaccinskandalen 2009.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in