Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Jag fnyser inte åt 16 000 kronor! Din läsförståelse är under all kritik, vilket du tydligt visat igår då du påstod att jag skrev om Norge?
Jag nämner summan för att peka på att det inte finns ett ekonomiskt incitament för anhöriga att vilja stanna hemma för att skydda en nära anhörig. Dessutom tror jag verkligen inte att en person som normalt sett vårdar en anhörig plötsligt går hemma och ” gör ingenting”. Är du verkligen så ignorant?
Det är socialstyrelsens riktlinjer jag går efter, du behöver därför inte blanda in människor som inte uppfyller dessa krav. Artikeln var ett försök för att få dig att förstå att det inte är så enkelt.
Varför ska den 65-åriga kvinnliga ( eller manlige ) läraren tvingas gå i pension? De har ju år kvar att arbeta? Om personen är 55 eller 60 år, vad rekommenderar du då att de ska göra? De måste dessutom vistas bland dem där smittan ökar mest just nu. Hur tror du det påverkar deras hälsa?
Vilka breda åtgärder har jag förespråkat vilka kostar staten miljoner? Ge mig några exempel tack.
-Jag är för munskydd.
-Jag är för ersättning till personer med nära anhörig i riskgrupp enligt socialstyrelsens kriterier. Jag hittar inte på dessa själv!
-Jag menar att FHM skulle satt alpresenärerna i karantän.
-Jag menar att familjeisolering skulle införts på ett tidigt stadium.
I USA fick alla som inte kunde arbeta pga restriktioner mer än 16 000 kr. Vilka i Polen kan inte äta pga statens hantering av landets pandemi menar du?
Återigen, får man be om lite perspektiv.
Ingen vinner på en pandemi. Alla måste bidra, och försöka lösa sina egna knutar.
Om man är över 60 år, och har en sjuk make som är 75-80 år, samtidigt som det rasar en pandemi som dödar gamla människor utanför dörren, då är det en utmärkt lösning om hon går i pension ett par år tidigt. Det är bland den minsta uppoffring jag kan föreställa mig. Som sagt, perspektiv. Det är ett lyxproblem jämfört med den arbetslöshet som en lockdown ställer till med.
Du förespråkar:
1) Stänga skolor (och förskolor?). Två miljoner barn ska få försämrad utbildning, minst en miljon föräldrar måste vara hemma och ta hand om yngre. Kostar hundratals miljarder på kort och lång sikt.
2) Lockdown. Kostar hundratals miljarder (1-2% av BNP i veckan). Året har femtiotvå veckor, det är lätt att räkna ut vad det kostar om landet står nästan still i en vecka.
3) Du vill att staten ska betala lön så att man kan vara hemma med en anhörig med riskbild. Det räcker enligt dig med att man har Downs syndrom eller någon annans njure. Personer med obefintlig riskbild. Det kan handla om en miljon svenskar som hamnar i den här kategorin. Kostar hundratals miljarder, helt i onödan.
4) Familjeisolering är inte praktiskt möjligt om man inte kan PCR-testa alla, utan måste basera det på symptom. I våras insjuknade mellan 400,000 och 600,000 svenskar i förkylning varje vecka, samtidigt som testkapaciteten var några tusen tester. Det är dyrt nog för landet att en halv miljon svenskar ska stanna hemma vid minsta symptom. Om dessutom hela deras familjer ska vara hemma så är det miljontals friska svenskar som ska vara hemma för att en familjemedlem är förkyld. Kostar hundratals miljarder.
I USA kunde man få upp till $1,200 USD som en klumpsumma, om man saknade inkomst helt. Det är 10,600 kr. Det är en åtgärd som inte ens går att jämföra med att få 16,000 kr per månad i garanterad inkomst.
Att vara hemma med en person med transplanterad njure skulle jag beskriva som att "få betalt för att göra ingenting", ja. Man är ju hemma med en person som varken behöver en personlig assistent, är sjuk, eller har någon betydelsefull riskökning för covid-19.