Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Läs artikeln. Jag menar inte vab! Ett barn med t ex downssyndrom, finns en pappa i artikeln som berättar hur han mår.
Det finns många människor som tar hand om äldre utan att arbeta som assistenter till dem. Visste du inte det? Det kan ju vara en yngre person som tar hand om sin släkting eller förälder? Eller en kvinnlig lärare 60-65 år vars make är 75-80 med underliggande sjukdomar. Det räcker j att du är över 70 för att vara i riskgrupp ( enligt WHO 60 år ).
Just för att det inte kan röra sig om hundratusentals personer i ovanstående situation bör väl möjligheten finnas även för dessa att vara hemma med ersättning? Det är ju inte så att de vill få 16 000 i ersättning för att vara hemma från sitt jobb där de får ut kanske 30 000 per månad.
Det kan såklart finnas undantagsfall där det skulle vara bra.
Men en ung person med downs syndrom behöver inte isoleras från covid. Det låter helt bisarrt. Downs syndrom är ingen allvarlig riskgrupp. Pappan är uppskrämd helt i onödan. Det är större risk att pappan dör i covid.
En kvinnlig lärare 60-65 år med en make 75-80 år med underliggande sjukdom. Jag skulle föreslå att hon går i pension lite tidigare än beräknat.
Det här är inte första gången du velat ha "breda storskaliga insatser". Men jag ser ett mönster av att du förespråkar insatser som kostar staten tiotals miljarder i onödan, eftersom det omfattar människor som inte behöver omfattas. Staten har ändå ett visst ansvar att inte kasta dina skattepengar i sjön. De gör bättre nytta om man kan rikta insatserna där de behövs.
Du fnyser åt att få 16.000 kronor i månaden för att gå hemma och göra ingenting. Du vet att om du skulle berätta för en amerikan att man i Sverige får tvåtusen USD i månaden av staten, för att vara hemma under corona, så skulle de börja gråta. I länder som Polen har man inte råd att äta sig mätt under en lockdown. Får man be om lite perspektiv.
Jag läste din artikel nu. Den handlar om människor som övertolkat begreppet riskgrupp. En 25-årig kvinna är aldrig i riskgrupp för covid, oavsett om hon har downs syndrom och pacemaker. En person med en transplanterad njure har inte heller förhöjd risk. Det här är helt vanliga människor som är uppskrämda helt i onödan. De har kanske något försämrad risk att klara intensivvård (oavsett sjukdom) men de har ingen förhöjd risk för svår covid.
Covid är ålder, ålder, ålder. Nästan allt annat är försumbart.**
(**Utom möjligtvis extrem fetma, men det anses vara +10 år i biologisk ålder. )