2020-10-17, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Alla som tror att FHMs ståndpunkt varit att barn inte smittar är idioter.
Nu är det många av dom som brukar skriva i den här tråden bli sur när du kallar dom idiot=) fast det förtjänar man nog när man tolkar att barn inte driver denna pandemi som att barn inte smittar, och dessutom fyller på i nästa post att det är konstigt att det inte ska ha närkontakt med 70+
Citera
2020-10-17, 05:05
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/pandemin-tvingar-fram-nya-rutiner-for-influensavaccination/

Intressant att regionerna storsatsar på influensavaccinationen i år. De har köpt hem extra mycket vaccin. Verkar inte som att de tror på att coronarekommendationerna ska räcka till, för att skydda oss från influensan? (Det borde de ju annars göra - det smittar på samma sätt.)
Citera
2020-10-17, 05:54
Medlem
Madagascars avatar
Utegångsförbud i Paris mellan kl 21 och 06. Inleds imorgon. Ska pågå en månad.

Jag hoppas det blir effektivt men jag undrar hur väl de nya åtgärderna kommer efterlevas.
Citera
2020-10-17, 06:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/pandemin-tvingar-fram-nya-rutiner-for-influensavaccination/

Intressant att regionerna storsatsar på influensavaccinationen i år. De har köpt hem extra mycket vaccin. Verkar inte som att de tror på att coronarekommendationerna ska räcka till, för att skydda oss från influensan? (Det borde de ju annars göra - det smittar på samma sätt.)

Det är väl ganska naturligt att man vill bromsa influensan så mycket det bara går i år då den kommer bidra till ett onödigt ökat tryck på vård och labb? Eftersom möjligheten finns att minska den smittan är det naturligt att man tar den chansen.
Citera
2020-10-17, 06:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är väl ganska naturligt att man vill bromsa influensan så mycket det bara går i år då den kommer bidra till ett onödigt ökat tryck på vård och labb? Eftersom möjligheten finns att minska den smittan är det naturligt att man tar den chansen.

Jo, men poängen var, att regionerna inte verkar tro att våra restriktioner (avstånd, handsprit, stanna hemma om sjuk) räcker till. Att de inte verkar ha förtroende för Tegnell.
Citera
2020-10-17, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Läs artikeln. Jag menar inte vab! Ett barn med t ex downssyndrom, finns en pappa i artikeln som berättar hur han mår.

Det finns många människor som tar hand om äldre utan att arbeta som assistenter till dem. Visste du inte det? Det kan ju vara en yngre person som tar hand om sin släkting eller förälder? Eller en kvinnlig lärare 60-65 år vars make är 75-80 med underliggande sjukdomar. Det räcker j att du är över 70 för att vara i riskgrupp ( enligt WHO 60 år ).

Just för att det inte kan röra sig om hundratusentals personer i ovanstående situation bör väl möjligheten finnas även för dessa att vara hemma med ersättning? Det är ju inte så att de vill få 16 000 i ersättning för att vara hemma från sitt jobb där de får ut kanske 30 000 per månad.
Det kan såklart finnas undantagsfall där det skulle vara bra.

Men en ung person med downs syndrom behöver inte isoleras från covid. Det låter helt bisarrt. Downs syndrom är ingen allvarlig riskgrupp. Pappan är uppskrämd helt i onödan. Det är större risk att pappan dör i covid.

En kvinnlig lärare 60-65 år med en make 75-80 år med underliggande sjukdom. Jag skulle föreslå att hon går i pension lite tidigare än beräknat.

Det här är inte första gången du velat ha "breda storskaliga insatser". Men jag ser ett mönster av att du förespråkar insatser som kostar staten tiotals miljarder i onödan, eftersom det omfattar människor som inte behöver omfattas. Staten har ändå ett visst ansvar att inte kasta dina skattepengar i sjön. De gör bättre nytta om man kan rikta insatserna där de behövs.

Du fnyser åt att få 16.000 kronor i månaden för att gå hemma och göra ingenting. Du vet att om du skulle berätta för en amerikan att man i Sverige får tvåtusen USD i månaden av staten, för att vara hemma under corona, så skulle de börja gråta. I länder som Polen har man inte råd att äta sig mätt under en lockdown. Får man be om lite perspektiv.

Jag läste din artikel nu. Den handlar om människor som övertolkat begreppet riskgrupp. En 25-årig kvinna är aldrig i riskgrupp för covid, oavsett om hon har downs syndrom och pacemaker. En person med en transplanterad njure har inte heller förhöjd risk. Det här är helt vanliga människor som är uppskrämda helt i onödan. De har kanske något försämrad risk att klara intensivvård (oavsett sjukdom) men de har ingen förhöjd risk för svår covid.

Covid är ålder, ålder, ålder. Nästan allt annat är försumbart.**

(**Utom möjligtvis extrem fetma, men det anses vara +10 år i biologisk ålder. )
Senast redigerad av aw 2020-10-17 kl. 06:52.
Citera
2020-10-17, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Alternativen är som att välja mellan de båda monstren i den grekiska sagovärlden Scylla och Charybdis, inte så trevliga. Den enda vägen är som Odysseus att segla mellan de båda odjuren.
Odysseus kan också ta en tidigare buss.
Citera
2020-10-17, 06:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Skamligt.. Det måste ju vara väldigt psykiskt påfrestande och ångestdrivande att befinna sig i den sitsen, dessutom under så lång tid.

Borde tas upp av journalister på FHM presskonferenser, men då är det mer viktiga frågor som avhandlas som den ständigt återkommande ”fotbollen” och andra lika oumbärliga nödvändigheter.

Ja, det är väl det närmaste en människa kan komma att känna att man är döden personifierad. Den du värnar om stannar hemma för att undvika döden medan du själv tvingas gå och arbeta varje dag med ett arbete där det är omöjligt att hålla socialdistans. Det kan knäcka även den starkaste.
Citera
2020-10-17, 06:52
Avslutad
Citat:
Jo, men poängen var, att regionerna inte verkar tro att våra restriktioner (avstånd, handsprit, stanna hemma om sjuk) räcker till. Att de inte verkar ha förtroende för Tegnell.

Så vi borde strunta i att använda dom vapen vi har för att minska smittor? Skall vi strunta i vaccin mot Covid också när det dyker upp?
Citera
2020-10-17, 06:56
Medlem
Citat:
Fast nu är det så att barn o skolor driver smittspridningen av influensan tillskillnad från covid, så influensen kommer inte dämpas lika bra i vinter med nuvarande restriktioner.
Citera
2020-10-17, 07:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan såklart finnas undantagsfall där det skulle vara bra.

Men en ung person med downs syndrom behöver inte isoleras från covid. Det låter helt bisarrt. Downs syndrom är ingen allvarlig riskgrupp. Pappan är uppskrämd helt i onödan. Det är större risk att pappan dör i covid.

En kvinnlig lärare 60-65 år med en make 75-80 år med underliggande sjukdom. Jag skulle föreslå att hon går i pension lite tidigare än beräknat.

Det här är inte första gången du velat ha "breda storskaliga insatser". Men jag ser ett mönster av att du förespråkar insatser som kostar staten tiotals miljarder i onödan, eftersom det omfattar människor som inte behöver omfattas. Staten har ändå ett visst ansvar att inte kasta dina skattepengar i sjön. De gör bättre nytta om man kan rikta insatserna där de behövs.

Du fnyser åt att få 16.000 kronor i månaden för att gå hemma och göra ingenting. Du vet att om du skulle berätta för en amerikan att man i Sverige får tvåtusen USD i månaden av staten, för att vara hemma under corona, så skulle de börja gråta. I länder som Polen har man inte råd att äta sig mätt under en lockdown. Får man be om lite perspektiv.

Jag läste din artikel nu. Den handlar om människor som övertolkat begreppet riskgrupp. En 25-årig kvinna är aldrig i riskgrupp för covid, oavsett om hon har downs syndrom och pacemaker. En person med en transplanterad njure har inte heller förhöjd risk. Det här är helt vanliga människor som är uppskrämda helt i onödan. De har kanske något försämrad risk att klara intensivvård (oavsett sjukdom) men de har ingen förhöjd risk för svår covid.

Covid är ålder, ålder, ålder. Nästan allt annat är försumbart.**

(**Utom möjligtvis extrem fetma, men det anses vara +10 år i biologisk ålder. )

Jag fnyser inte åt 16 000 kronor! Din läsförståelse är under all kritik, vilket du tydligt visat igår då du påstod att jag skrev om Norge?

Jag nämner summan för att peka på att det inte finns ett ekonomiskt incitament för anhöriga att vilja stanna hemma för att skydda en nära anhörig. Dessutom tror jag verkligen inte att en person som normalt sett vårdar en anhörig plötsligt går hemma och ” gör ingenting”. Är du verkligen så ignorant?

Det är socialstyrelsens riktlinjer jag går efter, du behöver därför inte blanda in människor som inte uppfyller dessa krav. Artikeln var ett försök för att få dig att förstå att det inte är så enkelt.

Varför ska den 65-åriga kvinnliga ( eller manlige ) läraren tvingas gå i pension? De har ju år kvar att arbeta? Om personen är 55 eller 60 år, vad rekommenderar du då att de ska göra? De måste dessutom vistas bland dem där smittan ökar mest just nu. Hur tror du det påverkar deras hälsa?

Vilka breda åtgärder har jag förespråkat vilka kostar staten miljoner? Ge mig några exempel tack.

-Jag är för munskydd.
-Jag är för ersättning till personer med nära anhörig i riskgrupp enligt socialstyrelsens kriterier. Jag hittar inte på dessa själv!
-Jag menar att FHM skulle satt alpresenärerna i karantän.
-Jag menar att familjeisolering skulle införts på ett tidigt stadium.

I USA fick alla som inte kunde arbeta pga restriktioner mer än 16 000 kr. Vilka i Polen kan inte äta pga statens hantering av landets pandemi menar du?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-17 kl. 07:12.
Citera
2020-10-17, 07:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Ja de smittar på samma sätt vilket även förkylningar gör.
Vi ser nu sedan en tid efter skolor öppnats och folk återvänt efter semester att förkylningar sprids rätt så mycket.

Alltså har vi öppnat upp för smittspridning av dessa typer av virus.
Landgången är alltså utlagd för coronan att kliva in i väldigt många personer.
Nej corona rekommendationerna räcker tydligen inte eller så är det väldigt många som missköter sig.

På jobbet erbjuds vi influensavaccin och jag har aldrig tidigare sett så många anmäla sig för vaccinering mot influensan. Troligen är det för att de vet att smittspridningen finns och ingen vill ha en combo med influensa och covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in